مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
تکامل تدریجی انواع تکامل دفعی انواع فرضیه موتاسیون مکتب لامارکیسم مکتب نئوداروینیسم مکتب نئولامارکیسم نظریه پیشرفت نظریه داروین نظریه منشأ طبیعی نظریه نیای مشترک
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 142
درباره منشا تکامل: ردیابی «ایده خطرناک داروین» از ارسطو تا DNA [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Gribbin, Mary Gribbin
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نظریه تکامل توسط انتخاب طبیعی به طور کامل و بی سابقه از مغز چارلز داروین شکل نگرفت. ایده تکامل از زمان یونان باستان به شکل های مختلف وجود داشته است. و همچنین نظریه‌پردازی در مورد تکامل با آنچه دانیل دنت «ایده خطرناک داروین» نامیده است متوقف نشد. در این کتاب جدید پرفروش، جان و مری گریبین، نویسندگان علمی پرفروش، تاریخچه ایده تکامل را بررسی می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه نظریه داروین بر اساس آنچه پیش از این بوده و چگونه در قرن بیستم توسعه یافته است، از طریق درک ژنتیک و اساس بیوشیمیایی. تکامل، به اصطلاح "سنتز مدرن" و فراتر از آن. داروین سزاوار به رسمیت شناختن خود به عنوان مدافع اصلی ایده انتخاب طبیعی است، اما همانطور که نویسندگان نشان می‌دهند، سهم او یکی از حلقه‌های زنجیره‌ای بود که تا دوران باستان گسترش می‌یابد و امروزه نیز در حال جعل است.
تأملات ابراهیمی درباره امور تصادفی و مشیت الهی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Clark, Kelly James (editor) Koperski, Jeffrey (editor)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب به این سؤال می‌پردازد که چگونه خدا می‌تواند تصادفی ظاهراً غیرقابل کنترل را به‌طور مشیتی اداره کند. متکلمان قرون وسطی با اطمینان معتقد بودند که خداوند مشیت است، یعنی خدا عامل نهایی یا مسئول هر چیزی است که روی می دهد. با این حال، پیشرفت‌های علمی از قرن نوزدهم، دیدگاه‌های سنتی مشیت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. از تکامل داروینی گرفته تا مکانیک کوانتومی، تصادفی بودن به بخشی ضروری از جهان بینی علمی تبدیل شده است. یک تیم بین رشته‌ای متشکل از دانشمندان مسلمان، مسیحی و یهودی - زیست‌شناسان، فیزیکدانان، فیلسوفان و الهی‌دانان - به سؤالات تصادفی و مشیت می‌پردازند.
از متافیزیک داروینی به سوی درک تکامل مکانیسم های تکاملی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Momme von Sydow (مامی فون سیدو)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Universitätsverlag Göttingen,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل تاریخی و فلسفی ژن داروینیسم و ​​داروینیسم جهانی اگرچه چارلز داروین پیش‌بینی کرد که نظریه‌اش «مابعدالطبیعه را جذاب می‌کند»، حتی او نیز از انواع مسیرهایی که نظریه‌اش در واقع طی کرده است شگفت‌زده می‌شود. این امر هم در رابطه با ژن داروینیسم، یک رویکرد داروینی خالص که زیست‌شناسی علوم اجتماعی را انجام می‌دهد، و هم داروینیسم فرآیندی که در رشته‌های روان‌شناسی، فلسفه علم و اقتصاد یافت می‌شود، صدق می‌کند. اگرچه داروینیسم اغلب با نظریه های بیولوژیکی بسیار تأیید شده مرتبط است، به نظر می رسد برخی از تفاسیر آن از ادعاهای توتولوژیک نیز سود می برند، جایی که شهرت علمی استفاده ایدئولوژیک را پوشش می دهد. این کتاب اصول مرکزی داروینیسم را به صورت تاریخی و همچنین سیستماتیک مورد بحث قرار می دهد، برای مثال تاریخچه پارادایم های مختلف داروینی، بحث واحدهای انتخاب، و مسئله فلسفی استقرا به عنوان مبنای داروینیسم متافیزیکی. این کتاب به طور اساسی به این ادعای داروینی می پردازد که تکامل توسط قانون تغییر ناپذیر و بی رحمانه انتخاب طبیعی اداره می شود. به طور متناقض، نظریه داروین یک نظریه ایستا و غیر تکاملی تکامل است. کتاب حاضر پیشینه تاریخی را ترسیم می‌کند و پیشنهادهایی ارائه می‌کند که ممکن است به جایگزینی این رویکرد با ایده تکامل مکانیسم‌های تکاملی کمک کند (به «دست‌های ترسیمی» اشر روی جلد مراجعه کنید). این دیدگاه حتی تمایل به غلبه بر کوری کسب دانش فرآیندهای اولیه داروینی را نشان می دهد و اجازه می دهد تا مقداری آزادی از محیط های خارجی وجود داشته باشد. این کتاب ابتدا یک رویکرد رادیکال داروینی را توسعه می دهد، سپس این رویکرد را از درون نقد می کند. حتی داروینیسم نیز تمایل به فراتر رفتن از خود دارد. اگرچه این کتاب به چندین موضوع تجربی می پردازد، اما یافته های خاصی را به چالش نمی کشد. در عوض بر بسیاری از بینش‌های داروینیسم بنا می‌شود و پیشنهادی برای تفسیر شواهد تجربی شناخته‌شده در پرتوی متفاوت ارائه می‌کند. باید راه را برای توسعه بیشتر درک طبیعت که فراتر از متافیزیک داروینی است، هموار کند.
تکاملِ تکامل‌گرایی در چین، 1870-1930 [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
شیائوکسینگ جین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: اولین ارجاعات به داروین در چین، که از طریق شبکه مبلغان پروتستان انجام شد، در اوایل دهه 1870 پدیدار شد: اصل دگرگونی عمومی و ایده هایی در مورد منشاء بشری به چشم انداز فکری چین منتقل شد. تنها با «احساس تکاملی» که یان فو در اواسط دهه 1890 برانگیخت، خوانندگان چینی شروع به یادگیری اصول داروینی مانند «مبارزه برای هستی» و «انتخاب طبیعی» کردند. ترجمه Origin خیلی دیرتر در سال 1902 آغاز شد و تلاش اولیه گمراه کننده بود. ما جونوو در ترجمه خود از پنج فصل اول کتاب که قبل از سال 1906 منتشر شد، از راهبردهای زبانی برای اصلاح متون داروین استفاده کرد تا تحول گرایی مترقی یان را منعکس کند. اما ما در ترجمه کامل این کتاب در سال 1920، کار قبلی خود را دوباره انجام داد. منشاء کامل چینی هیچ احساسی در جامعه بیولوژیکی ایجاد نکرد. با این حال، انتخاب عمدی، جذب و تصاحب ایده‌های داروینی توسط چینی‌ها طی چند دهه آینده، تکامل جدید را در محیط فرهنگی خود جذب کرد. مورد «داروین در چین» به جزئیات زمینه چینی خاصی می‌پردازد که درک ما را از اینکه چگونه مخاطبان نظریه‌های علمی جدید می‌توانند به طور فعال در فرآیندهای تخصیص و جهانی‌سازی مشارکت کنند، در عین حال انتشار، اصلاح و جذب ایده‌های داروینی در زمینه محلی را عمیق‌تر می‌کند.
ارسطو و تکامل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
O'Rouke F (فران اوروک)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فعل الهی و انتخاب طبیعی : علم، ایمان و تکامل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Seckbach (جوزف سکباخ) ,(ریچارد گوردون) Richard Gordon
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
World Scientific,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بحث بین فعل الهی، یا ایمان، و انتخاب طبیعی، یا علم، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. این کتاب بسیار فراتر از دیدگاه‌های معمول و متضاد پروتستان آمریکایی و دیدگاه‌های الحادی است، و همچنین شامل دیدگاه‌های یهودیان، مسلمانان و کاتولیک‌های رومی است.این شامل استدلال هایی از طرفداران مختلف طراحی هوشمند، آفرینش گرایی و داروینیسم است، و همچنین موضوع حساس چگونگی گنجاندن تکامل در برنامه درسی زیست شناسی دبیرستان را پوشش می دهد. این کتاب که شامل مشارکت‌های نویسندگان برجسته و برنده جوایز است، همچنین حاوی گفت‌وگوهایی است که هر فصل را دنبال می‌کند تا انگیزه بیشتری برای خوانندگان فراهم کند و تصویر کاملی از این موضوع «داغ» که به مبانی علم و دین می‌پردازد. مطالب: پیشینه الهیات، فلسفه و علم.به سوی هماهنگی علم و دین؛ آیا رویکرد صرفاً علمی به منشأ حیات در جهان کافی است؟ دیدگاه های علمی در مورد عمل الهی; گفتگوی بین ایمان و عقل.برنامه های درسی علوم در مدارس کشورهای مختلف؛ آیا مسیرهای احتمالی برای همگرایی وجود دارد.حیات هوشمند در عالم و عمل الهی; نتیجه.
درسگفتار تکامل فرگشت یا تطور
مدرس:
هادی صمدی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
جایگاه نگرش الهیاتی و نظریۀ تکاملی در اندیشۀ جان دیویی
نویسنده:
سیدصابر سیدی فضل اللهی ، محمد اکوان ، امیر محبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جان دیویی قصد داشت تا بر اساس نظریۀ تکاملی داروین، نحوۀ نگرش ما را نسبت به جهان پیرامونمان متحول سازد. او در روزهای پیشامدرن برای رسیدن به وعدۀ مدرنیته که همانا ترقی و پیشرفت در تمام زمینه‌ها بود تلاش می‌کرد. دیویی نه‌تنها چنین مرحله و گذاری را پیش‌بینی نمود بلکه راه و روش عبور از آن را نیز مورد مطالعه قرار داد. در این مقاله از سال‌هایی که دیویی یک مسیحی پر شور بود آغاز کرده ایم و به زمانی‌که او مجذوب علوم تکاملی گشت و با رویکردی عقل‌گرایانه به بسط نظریۀ «تجربۀ» خود رسید، پرداخته‌ایم. طبق رویکرد طبیعت‌گرایانۀ دیویی به انسان، ما با تجربه‌های دینی روبرو هستیم که در فرایند تکاملی، پاسخی به نیازهای اولیۀ انسان بوده و در بستر فرهنگ‌های مختلف در قالب ادیان متفاوتی ظاهر شده‌اند. تجربۀ‌دینی مدنظر دیویی، همان آرزوها و رؤیاهای شخصی انسان است. خدا، آخرت، دین و امور فراطبیعی از این جنس بوده و زادۀ تبادل و سازگاری-های انسان با محیط‌زیست او می‌‌باشند. پس سخنی از عوالم دیگر و جهان‌هایی با سطح‌های مختلف و یا جهان‌هایی موازی که جدیداً بر‌اساس فرضیه‌های علمی مطرح شده نیست. معنویت، دین و اخلاق، همگی طبیعی، تجربی، واقعی و البته با‌ارزش هستند. دیویی انسان را به‌عنوان یک ارگانیزم در بین میلیون‌ها‌ جاندار دیگر و در پیوند و پیوستگی با آن‌ها در‌نظر می‌گیرد و به کاربرد و کارکرد تجربه‌های دینی در زندگی روزمره می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 302 تا 325
  • تعداد رکورد ها : 142