مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1020
صفات الباري عند المعتزلة و الاشاعرة و الشيعة
نویسنده:
‫جهان‌بخش‌حسين آزادي‌منش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اين پژوهش با هدف بررسي تطبيقي ديدگاه‌هاي فرقه‌هاي کلامي شيعه اماميه، اشاعره و معتزله در مورد خداشناسي و صفات خداوند متعال به نگارش درآمده است. نويسنده در قالب چهار فصل صفات ذاتي، صفات فعلي، صفات سلبي و صفات خبري خداوند متعال را از منظر اين فرقه‌هاي کلامي شرح داده است. وي در مقدمه نوشتار به صورت اجمالي به معرفي اشاعره، معتزله و شيعه اماميه پرداخته و گوشه‌هايي از عقايد کلامي آنان و منابع کلامي ايشان را بيان نموده است. نويسنده در فصل اول، صفات ذاتيه خداوند متعال مانند علم خدا و اقسام آن، وجوه فرق ميان علم حضوري و علم حصولي، قدرت خداوند، حيات الهي، سمع و بصر خدا، اراده خدا و ازلي و ابدي بودن خداوند از منظر سه فرقه کلامي اماميه، معتزله و اشاعره را بيان مي‌کند، سپس اختلاف نظر و اشتراک نظر آنان را در اين زمينه منعکس مي‌نمايد. نگارنده فصل دوم را به صفات فعليه خداوند متعال اختصاص داده و صفاتي مانند تکلم خدا، حکمت الهي، خلق افعال بندگان، افعال الهي که معلل به غايات است، قبح عقاب بلا بيان و تکليف بما لا يطاق را از منظر اين سه مکتب فکري بيان کرده است. در ادامه، مباني و اصول فکري آنان را در مورد افعال الهي و نسبت اين افعال با افعال بشر مقايسه نموده است. فصل سوم عهده‌دار تبيين و بررسي صفات خبريه خداوند متعال مانند داشتن دست، استواء الهي و وجه داشتن حق تعالي است و نويسنده در اين فصل ديدگاه‌هاي اشاعره، معتزله و اماميه را در اين زمينه مطرح کرده و مورد نقد و ارزيابي قرار داده است. پايان بخش پژوهش، فصل چهارم است که در آن، صفات سلبيه خداوند مانند شريک و مثل نداشتن حق تعالي، جوهر و عرض نبودن خداوند متعال، محل حوادث نبودن ذات باري‌تعالي، قابل رؤيت نبودن او و قابل کشف نبودن حقيقت حق تعالي را از منظر اين سه مکتب کلامي مطرح کرده و ديدگاه‌هاي آنان و مباني فکري و کلامي ايشان را در اين باره با يکديگر مقايسه نموده است.
مواضع کلامي امام صادق‌ در برابر زنادقه، اثبات وجود خدا، توحيد و برخي صفات الهي
نویسنده:
‫اسحاق جوادي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫شکل‌گيري و گسترش مکاتب کلامي گوناگون در زمان امام صادق‌(، اهميت مواضع اعتقادي آن حضرت را در اثبات عقايد شيعه، آشکار مي‌سازد. در دوران امام صادق‌( دشمنان اسلام و مخالفان مذهبي با کمال آزادي و صراحت، عقايد و انتقادهاي خود را درباره اصول و فروع اسلام بيان مي‌کردند؛ آن حضرت نيز با کمال متانت، صبوري و بردباري، ادعاها و دلايل آن‌ها را گوش مي‌کرد، و با ظرافت و برخورد حکيمانه، از طريق تشکيل محافل علمي و مناظره، با استفاده از دلايل و مباني آن‌ها، ادعاي ايشان را باطل نموده و اعتقادات اسلامي را اثبات مي‌کرد. عدم امکان رويت خدا، مهم‌ترين دليل انکار وجود او از سوي زنادقه و دهريون بود. امام صادق‌( نيز رؤيت خدا به‌وسيله حواس پنج‌گانه را نفي مي‌کرد، اما تأکيد مي‌کرد که حس، توانايي درک بسياري از امور را ندارد ولي ما آن‌ها را انکار نمي‌کنيم. براي اثبات وجود خدا، دلايل بسياري مي‌توان ارايه کرد که هر عقل سليمي آن‌ها را مي‌پذيرد؛ خداشناسي از راه قلب و فطرت، برهان عمومي نظم، برهان حدوث، و برهان هدايت، دلايلي هستند که از سوي امام صادق‌( براي اثبات واجب الوجود بالذات ارايه شده است. اما مشکل دهريون و زنديق‌ها، فقدان دليل نبوده است، بلکه بر اساس فرمايش امام صادق‌( جهل و ناداني، و خصوصاً گناه، آن‌ها را به وادي انکار مي‌کشاند. آن حضرت در برابر زنادقه که معتقد به دو مبدأ بودند، به گواهي فطرت و شعور دروني انسان بر يکتايي خدا استدلال مي‌کرد. برهان تمانع، برهان فرجه، و هماهنگي و پيوستگي جهان، از دلايل ديگر امام‌( در مسأله توحيد است. قدرت خداوند نيز بر اساس فرمايش امام صادق‌(، اگرچه مطلق است اما تنها به اموري تعلق مي‌گيرد که محال ذاتي نباشد؛ زيرا امور محال قابليت تعلق قدرت الهي را ندارد. زنادقه، حکمت الهي را نيز با استناد به وجود شر در عالم، نفي مي‌کردند، که امام اين مسأله را ناشي از جهل آن‌ها به حکمت چيزهايي مي‌داند که شر، بلا يا مصيبت پنداشته مي‌شوند.
صفات ذات از دیدگاه اشاعره، معتزله و تشیع
نویسنده:
هاشم محمدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
انسان پژوهی دینی,
چکیده :
در این مقاله صفات ذات الهی از منظر سه فرقه‌ی مهمّ کلامی اسلام، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اشاعره قائل به‌صفات زاید بر ذات خداوند (تشبیه) بوده ولی معتزله به‌نفی صفات و نیابت ذات از صفات (تنزیه) معتقد است و تشیع نیز جمع بین تشبیه و تنزیه، عینیت صفات با ذات را پذیرفته است. ملاصدرا با استفاده از قاعده‌ی «بسیط الحقیقة»، عینیت صفات با ذات را نیک بیان کرده و کوشیده است تا اختلاف اشاعره و معتزله را به‌گونه‏ای با هم جمع کند. از این دیدگاه، صفات خداوند به‌لحاظ وجود، با ذات متحد اما به‌لحاظ مفهوم، با هم مغایرند. معتزله مانند شیعه، قدرت را صفت پایه دانسته که بر اساس آن، به‌ترتیب صفات علم و حیات نیز اثبات می‏شود، ولی اشاعره بر پایه‌ی حیات، صفات دیگر مثل قدرت، علم و اراده را اثبات می‌کنند. همه‌ی فرق، ذات اقدس حق را ازلی و ابدی، غنی بالذات و عالم و قادر به‌مسموعات و مبصرات می‏دانند و در توحید ذاتی اختلاف چندانی ندارند؛ ولی در توحید صفات، بین آنها اختلاف دیده می‌شود؛ اشاعره کثرت را پذیرفته‌اند، ولی معتزله طرفدار توحید اند. اشاعره، اراده‌ی الهی را مطلقاً از صفات ذات می‏دانند، ولی معتزله تحت تأثیر ظاهر برخی روایات، آن را مطلقاً از صفات فعل بر می‏شمرند. اما شیعه با تحلیل دقیقی اراده را در دو معنای حب ذات، از صفات ذاتیه، و تصمیم گیری به‌معنای صفت فعل تحقیق کرده است. معتزله و برخی از متکلمان امامیه کلام الهی را به‌معنی «ایجاد کلام» و یا «قدرت بر تکلّم» و در نتیجه صفت فعل می‏دانند. از دیدگاه اشاعره، کلام الهی معنایی قائم به‌ذات حق تعالی موسوم به‌کلام نفسی و مدلول کلام لفظی است. ولی به‌اعتقاد حکما، مجموع جهان، اعم از مجرد و مادی، کلام تکوینی اویند.
صفحات :
از صفحه 29 تا 57
چه تفاوتی بین اسماء خداوند و صفات الهی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اسماء الهي راه تعريف صفات خداونداست.اسماءالله الفاظي هستند که با آن لفظ ،شما صفات خداوند را مطرح مي کنيد.رحمت صفت خداوند است،کلمه رحيم اسمي است که صفت رحمت را به ذهن شما تداعي مي کند.پس الفاظ وصفات چنين ارتباطي را با هم دارند.(براي توضيح بيشتربه بحث بیشتر ...
 سمیع و بصیر بودن خداوند به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«بصير» در قرآن پنجاه و يك بار وارد و در چهل و سه مورد به عنوان وصف خدا آمده است، و «سميع » چهل و هفت بار و جز در يك مورد در همه جا صفت خدا قرار گرفته است، و آن مورد استثنا عبارت است از:(...فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصيراً).[1]« ما انسان را شنوا و بينا ق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
قديم بودن صفات افعالی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
منظور از قديم بودن فعل خدا قديم ذاتي نيست زيرا قدم ذاتي وصف ذات است و فعل ، ذات نيست تا متصف به آن شود . بلكه منظور اين است كه چون فيض الهي ازلي است ,پس فعل او هم ازلي است و مسبوق به عدم زماني نمي باشد. از طرف ديگر وصف از موصوف خود انفكاك ندارد . از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
توقیفیت اسماء و صفات
نویسنده:
عباس شیخ شعاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
اسما و صفات خداوند و توقیفیت آنها(1)
نویسنده:
عباس شیخ شعاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
ذات خدا و تمایز صفات او در فلسفۀ اسپینوزا
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر، مسعود سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
چکیده :
اسپینوزا خدا را تنها جوهری می داند که وجود دارد و همه چیز تجلی اوست. از نظر او خدا به واسطۀ صفاتش که از حیث ذات و عدد نامتناهی و با ذات او متحدند، در عوالم نامتناهی تجلی می کند و البته در این عالم با دو صفت فکر و بعد تجلی کرده است. تصور اسپینوزا از خدا چندان شفاف نیست و شارحان فلسفۀ او را به چالش انداخته است؛ چنانکه پاره ای او را دئیست، پاره ای ملحد و پاره ای همه خدا انگار دانسته اند. این تفاسیر متعارض، تحلیل تلقی او از خدا را ضرورت می بخشد. در خصوص نسبت میان ذات و صفات خدا و در تفسیر تعریف 2 از بخش 2 اخلاق «2d2»، دو نظریۀ مهم وجود دارد: یکی نظریۀ مجموعه که بر طبق آن ذات خداوند مجموعه ای از صفات متمایز است و دیگری نظریۀ کلیت که بر اساس آن، ذات خداوند عین کلیت صفات غیرمنفصل خواهد بود. در این مقاله تفاسیر متفاوت در باب تصور اسپینوزا از خدا و تمایز میان ذات و صفات او بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه (خلاصه ترجمه دلیل المرشدین الی الحق الیقین)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: جواد محدثی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه» که توسط آیت الله جعفر سبحانی تبریزی یکی از متکلمین معاصر شیعی نوشته شده است، مجموعه ای است از عقاید مکتب شیعه که به صورت درسنامه تدوین شده است. مولف در ابتدای کتاب خود به بحث از لغت و اصطلاح شیعه پرداخته و سپس شمه ای از تاریخ مکتب تشیع را مورد بررسی قرار داده است. مولف در ادامه ی کتاب مباحث مانند: فضایل علی (ع)، توحید، امامت، نبوت، شفاعت، توسل و دیگر مباحث اعتقادی را مورد بحث قرار داده و به شبهات و سوالاتی که وارد شده است پاسخ داده است.
  • تعداد رکورد ها : 1020