مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1641
بررسی سال شمار رسمی شدن تشیع در عصر حکومت ایلخانان
نویسنده:
جواد عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
رونق و گسترش تشیع از مهم ترین تحولات تاریخی ایران در دوره حکومت مغولان در ایران و نیز مرحله ای تعیین کننده در سیر تاریخ تشیع به شمار می آید. آن چنان که می توان آن را سرآغازی تازه و یا نقطه عطفی با اهمیت در روندی دانست که سرانجام به رسمیت ماندگار تشیع در صحنه سیاسی و اجتماعی ایران در دوره صفوی و پس از آن انجامید. در میان تمامی تکاپوهای شیعی در این دوره، شیعه شدن سلطان محمد اولجایتو هشتمین ایلخان مغول و تصمیم او برای رسمی کردن این مذهب بیش از همه توجه مورخان و محققان را به خود جلب کرده است. به همین جهت پرداختن به ابعاد این رویداد می تواند به روشن تر شدن کلیت تاریخ تشیع در این زمان کمک کند. یکی از مسایل مبهم و مورد اختلاف مورخان و پژوهشگران در این زمینه، تعیین مدت شیعه بودن اولجایتو و رسمیت داشتن این مذهب در زمان فرمانروایی اوست. یک راه برای رفع یا کاستن از این ابهامات و اختلافات و دست یابی به یک محدوده زمانی مشخص در این مورد، دسته بندی روایات تاریخی و تحلیل های گوناگون و ارزیابی هر یک از آن ها و سپس حصول یک جمع بندی از آن هاست. مقاله حاضر بر اساس این دیدگاه نوشته شده است.
صفحات :
از صفحه 157 تا 166
آیا شعر «پس به هر دوری ولیّی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است» دلالت بر جدائی تشیع از تصوف نمی‌کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين شعري است كه محمود شبستري در گلشن راز و با كمي تفاوت مولانا جلال‌الدين بلخي در مثنوي سروده‌اند. و شعر دوم آن در گلشن راز چنين است: «دست زن در دامن هر كو ولي است خواه از نسل عمر و خواه از علي است»[1] و در بیشتر ...
کدام یک از دانشمندان بزرگ شیعه در گسترش تشیع نقش داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بايد گفت تمامي علماي شيعه هر كدام به سهم خود در گسترش تشيع نقش مهم و تعيين كننده اي داشته اند و آنچه امروز در نزد ماست ثمره چهارده قرن زحمات بي دريغ علمي و عملي و صدها سال تلاش و ايثار جان و مال و ... براي روشن نگهداشتن مشعل هدايت توسط عالمان بزرگ شي بیشتر ...
در مورد عبدالله بن سبا که او را یهودی می دانند و پایه گذار تشیع لطفا در این مورد توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين سئوال در دو بخش قابل توجه مي باشد. 1. زندگي نامه عبدالله بن سبا. 2. پايه گذاري تشيع. 1. عبدالله بن سبأ کيست؟ با مراجعه به کتاب هاي تاريخي براي شناخت سبائيان و عبدالله بن سبا به نقطه مشترکي ميان مؤرخاني که از او سخن گفته اند برخورد مي کنيم که بیشتر ...
چرا در مذهب تشیع عصمت از ویژگی های امامان آن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت در بينش تشيع هم سنگ نبوت است، از اين رو همان گونه كه نبوت مشروط به عصمت است، امامت نيز مشروط به آن است، در اين زمينه از آيات متعدد و احاديث فراواني مي‌توان بهره جست: الف) آيه اولي الامر: يكي از آياتي كه دلالت روشن برعصمت امامان شيعه دارد، آية ك بیشتر ...
اگر تشیع عبارت است از قبول ولایت پس مترادف با تصوف است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مقام جواب اين سؤال مسئله از جهات متعددي قابل طرح است. جهت اول اينكه كلمه تشيع و تصوف از حيث لفظ و معني هيچ سنخيتي با هم ندارند. چون تشيع كه از ماده شيعه به معناي پيرو، فرقه، و طوع گرفته شده است و تصوف به هر معناي كه باشد و بهترين اقوال در معناي تص بیشتر ...
نحوة انجام فریضة نماز پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به سبک تشیع بوده است یا به سبک اهل تسنن دست بسته نماز و ... نمار می­خوانده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نماز اوّلين فريضه اي است كه بعد از اعلان رسالت بر پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عرضه شد و آن حضرت آنرا براي مسلمانان آموزش دادند. چنانچه از روايات و اخبار بر مي آيد مسلمانان صدر اسلام در دوران حيات نبوي همگي به يك شكل نماز مي گذاردند و اين اختلاف و بیشتر ...
تقاضا دارم تفصیلاً روش انتخاب خلیفه بعد از پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را در مذهب تسنن و مذهب حقّه تشیّع برایم بیان فرمائید، منظورم عقیده آنها است که در باره شرایط خلیفه دارند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خلافت و امامت، مانند نبوت، رياست و سيادت الهي است، جز اين که نبي و رسول دريافت کننده وحي الهي و آورنده شريعت است، و خليفه و امام مسئوليتش حفظ شريعت، بيان و تبليغ دين، تفصيل مجملات، و حل معضلات است. روي اين جهت امام بايد در تمام فضائل و کمالات هم سنخ بیشتر ...
اگر تصوف مخالف تشیع است چرا علمای شیعه اقدامی بر علیه آنها انجام نداده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه مسلم است اين است كه در صدر اسلام، گروهي به نام عارف يا صوفي در ميان مسلمين وجود نداشته و نام صوفي در قرن دوم هجري پيدا شده است مي‌گويند اولين كسي كه به اين نام خوانده شد ابو هاشم كوفي است.[1] و اولين خانقاه را اميري ترسا در رمله شام بنا نهاده اس بیشتر ...
آیا مذهب تشیع به وسیله عبد اللّه بن سبا تأسیس شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حقيقت اين است كه انديشه شيعه، ريشه در سخنان رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ دارد و تأكيد اين مكتب بر پيروي اهل بيت ـ عليهم السلام ـ از سرچشمه وحي سيراب مي گردد. نيازي نيست كه در اين جا احاديث معروف و متواتري چون ثقلين و سفينه را بازخواني كنيم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1641