جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
الـتـعـريـف بـكـتـاب الـعـقـائـد الـعـضـديـة و شـرّاحـه، بـحـث نـقـدي و تـحـلـيـلـي حـول كـتـاب الـتـعـلـيـقـات عـلـى شـرح الـدوانـي لـلـعـقـائـد الـعـضـديـة
نویسنده:
محمد ابـراهيم الـفـيـومـي؛ اعداد وتقدیم: سید هادی خسروشاهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , نقد و بررسی کتاب
چکیده :
در آغاز مقدمه‌ى كوتاهى به قلم استاد سيد‌‎هادى خسرو شاهى آمده است كه در آن مؤلف كتاب العقائد العضدية، به گونه مختصر چنين معرفى شده است: عبدالرحمن بن احمد بن عبدالغفار، عضدالدين ايجى كه در سال 756 هجرى قمرى وفات يافته است و از دانشمندان بزرگ علم كلام بود و كتاب "المواقف" نيز از تأليفات او است. در فلسفه و كلام اين كتاب را شرح نموده است كه از جمله مهم‌ترين كتاب‌ها در علوم ربانى، در نزد برادران مان اهل سنت، به شمار مى‌رود.
در آيه تطهير كلمه «ليذهب» يعني اينكه خداوند اراده كرد و رجس را از ائمه برداشت و معنای آن، این است كه ائمه عصمت ذاتي نداشتند اين شبهه را چگونه مي توان پاسخ گفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دقت كنيد كه آيه فرموده است: خداوند مي‏خواهد پليدي را از شما دور گرداند و نفرموده خداوند مي‏خواهد شما را از پليدي دور گرداند. مطابق بيان قرآن ساحت آن ها آن قدر مقدس و متعالي است كه خداوند خود مدافع آن تقدس گشته و نمي‏گذارد رجس و پليدي بدان نزديك گردد. بیشتر ...
چرا در مذهب تشیع عصمت از ویژگی های امامان آن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امامت در بينش تشيع هم سنگ نبوت است، از اين رو همان گونه كه نبوت مشروط به عصمت است، امامت نيز مشروط به آن است، در اين زمينه از آيات متعدد و احاديث فراواني مي‌توان بهره جست: الف) آيه اولي الامر: يكي از آياتي كه دلالت روشن برعصمت امامان شيعه دارد، آية ك بیشتر ...
شنیده‌ام که تفسیر آیه تطهیر به عصمت برای اهل‌بیت ـ علیه السلام ـ از قرن سوم و پس از غیبت صغری وارد ادبیات تفسیری شیعه شده است، این مطلب چقدر صحت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در رابطة با اين آيه، معتبرترين كتاب‌هاي شيعه و اهل‌سنت هنگام بيان شأن نزول آيه، آن را در وصف اهل‌بيت ـ عليهم السلام ـ دانسته‌اند، و در احاديث اهل تسنن است كه وقتي اين آيه نازل شد، ام سلمه كه يكي از زنان پيامبراكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است، م بیشتر ...
دلالت آیه تطهیر بر عصمت ائمه ـ علیهم السلام ـ به خصوص پنج تن آل عبا را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند در بخشي از آية 33 سورة احزاب مي‌فرمايد: «خداوند فقط مي‌خواهد پليدي و گناه را از شما اهلبيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.»[1] اين آيه هر چند در رديف و ميان آياتي ذكر شده كه در ارتباط با زنان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است لكن قطعا بیشتر ...
آیا عصمت امامان ـ علیهم‎السلام ـ را از قرآن می‎توان اثبات کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از صفات مهم امام و شرايط اساسي امامت، عصمت است، محورهاي عصمت در امام عبارتند از: 1. عصمت در شناخت و تبيين معارف و احكام دين. 2. عصمت در عمل به احكام و دستورات ديني. 3. عصمت از خطا در تشخيص مصالح و مفاسد جامعه اسلامي. براي اثبات عصمت امامان ـ عليه بیشتر ...
آیا عصمت مخصوص چهارده معصوم است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت به معناى پاكى و مصونيت از هرگونه گناه كبيره و صغيره و همچنين خطا و نسيان است [1] و اين مقام و جايگاه در پيامبران و چهارده معصوم منحصر نيست و مخلوقات مخلص ديگر نيز در برخى مراتب از چنين ويژگى برخوردارند. براى تبيين پاسخ به موارد ذيل توجه فرماييد: بیشتر ...
تحلیل انتقادی مواجهۀ یحیی محمد با مسألۀ امامت در «مشکلة‌الحدیث»
نویسنده:
عبدالهادی فقهی زاده, زهرا عماری اله یاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ریشۀ بسیاری از اتهامات به شیعه و ناصحیح خواندن احادیث شیعی، به اصل امامت بازمی‌گردد؛ چنان‌که نویسندۀ کتاب مشکلة‌الحدیث، حجم زیادی از اشکالات خود بر متن احادیث شیعه را بر این اصل متمرکز ساخته است. یحیی محمّد، امامت را اکتسابی و فاقد مفهوم عصمت دانسته، آن را مانند مرجعیت کنونی، به کمال علم و دین و تقوی تفسیر کرده است. عدم وجود نص صریح در قرآن دربارۀ امامت از جمله دلایل او برای ایجاد خدشه در این اصل است. وی موضع افرادی مانند ابن جنید و ابن غضائری را دربارۀ علم و عصمت امام موضع انکار معرفی کرده و ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) بر مؤمنان را مانند ولایت سایر مؤمنان بر یکدیگر دانسته است. او «امامت» را مفهومی جدا از «حکومت و سیاست» تلقّی کرده و آن را تنها ولای دینی و نه ولای سیاسی خوانده است. حال آنکه شواهد محکم و دلایل متقن در اثبات استواری و اتقان اصل امامت و تضعیف دیدگاه‌های یحیی محمّد وجود دارد که در این تحقیق به واکاوی آنها پرداخته‌ایم.
صفحات :
از صفحه 139 تا 155
  • تعداد رکورد ها : 8