مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1641
گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب نخستین مناسبات فکری تشیع: بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریان های متقدم امامی
نویسنده:
سید محمد هادی گرامی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
امامت(بنیاد فرهنگی امامت),
توحید از دیدگاه تشیع و وهابیت
نویسنده:
صادق حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حقق در این رساله ابتدا مراحل سیر تکاملی بحث را به سه مرحله تقسیم کرده است :مرحله دوران بینیادین، دوران تکامل، دوران انتقال. سپس نظرات احمد بن حنبل، ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه را به ترتیب درباره دوران های مختلف آورده است. در فصل اول بررسی موضع نزاع بین تشیع و وهابیت، در فصل دوم بررسی توحید و شرک از دیدگاه وهابیت، در فصل سوم توحید و شرک از دیدگاه تشیع بررسی شده است. فصل چهارم رساله پاسخ به وهابیان نام دارد.در فصل پنجم آثار و تبعات حقوقی توحید و شرک مورد بررسی قرار گرفته است.
افسانه سوره های نورین و ولایه
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
دو سروه نورین و و لایت با تلفیق پریشان و ناشیانه ای از آیات قرآن و در عباراتی سست و مغلولط درباره وصایت و مناقب امام علی (ع) ساخته شده است پس از تحقیق فراوان معلوم گردید این دو سوره در قرن یازده قمری در هندوستان توسط عده ای ناشناس جعل و نشر شده است تنها منبع شیعی که از این دو سوره یاد می کند کتاب تذکره الائمه از آثار قرن 12 ق است که مولف آن منبع خود را ذکر نمی کند بنابراین ادعای برخی خاورشناسان و سلفیان در این که شیعه آن دو سوره را از متن قرآن دانسته و می پندارد که در زمان جمع آوری قرآن توسط عثمان از قرآن فروافتاده است و هم اکنون در مصحف امام علی (ع) موجود است بی اساس و فاقد هر نوع مدرکی است.
صفحات :
از صفحه 9 تا 26
امام زمان مقتدای امکان حقیقتی ازلی در بلندای ابدی
نویسنده:
سید امیر محمود انوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
خوش آنکه برفکنی از رخت نقاب امشب/ به ناز دل بربایی ز شیخ و شاب امشب. مهدی موعود و هادی جهان موجود حقیقتی است انکارناپذیر که از دیرباز ازل در بلندای لم یزل قلم قضای الهی جمال باکمال بی مثالش را با جوهر نور و فروغ برتر زهور بر صفحات عوامل وجود و دفتر ملک خلود نگاشته: در انتظار روی چو ماهت نشسته ایم/ دل در کمند زلف سیاه تو بسته ایم. کتب الهی چون زبور داود و تورات و انجیل و دادنک و سندره ظهورش را مژده داده اند و چینیان و مصریان و هندیان و مانویان و زردشتیان و یهودیان و صالحیان و نوحیان و عیسویان و دیگران به ظهورش اعتقاد دارند. در قرآن کریم و احادیث نبوی و سخنان درر بار علوی در وصف ظهور حضرتش اشارات و بشاراتی گرانقدر است. مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید/ که ز انفاس خوشش بوی کسی می آید.
صفحات :
از صفحه 371 تا 383
اصاله البرائه درمکتب اخباریین واصولیین درمذهب تشیع واهل تسنن
نویسنده:
رضا الهامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بحث های مطرح شده در این رساله به شرح ذیل است: ابتدا تحت عنوان مقدمه به بیان میزان اهمیت و ذکر پیشینه تاریخی و سیر تکوّن و تطوّر اصل برائت در میان اصولیان و اخباریان شیعه و اصولیان و اهل حدیث اهل سنت پرداخته شده است. همچنین در ضمن چند یادداشت به مقایسة اصل برائت با مباحث مشابه همچون اصالة الحظر او الاباحة و بیان فرقهای میان آنها اشاره کرده و در پایانِ مقدمه، به تحریر محل نزاع بین اصولیان و اخباریان پرداخته ایم . سپس در بخش اول تحت عنوان «ادلة اصولیان بر برائت» ادلّه ای از قرآن (شش آیه)، سنت (نُه حدیث)، اجماع (سه تقریر) ، عقل (قاعدة قبح عقاب بلابیان) و استصحاب را ذکر ، بررسی و نقد کرده ایم. در بخش دوم و پایانی تحقیق نیز ادلة اخباریان مشتمل بر کتاب (چهار آیه)، سنت (سه دسته روایات) و عقل (دو تقریر) مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به این که تنها محل خلاف عمده میان اصولیان و اخباریان شیعه «شبهة حکمیة تحریمیه» است و در دیگر موارد همچون شبهة حکمیة وجوبیّه، یا شبهات موضوعیه اختلاف قابل توجهی وجود ندارد به طور مستقل بدانها نپرداخته و به اشاره به آنها در ضمن یکی از مقدمات (یادداشت شش) اکتفا کرده ایم. امید می رود که این تلاش ناچیز که قطعاً خالی از نواقص نیست مورد قبول افتد.
حدیقة الشیعة جلد 2
نویسنده:
احمد بن محمد مقدس اردبیلی؛ مصححان: صادق حسن زاده، علی اکبر زمانی نژاد
نوع منبع :
کتاب , آثار منسوب
وضعیت نشر :
قم: انتشارات انصاریان,
چکیده :
«حدیقة الشیعة»، کتابى کلامى به زبان فارسى، تألیف ملا احمد بن محمد نجفى مقدس اردبیلى است. این کتاب داراى دو جلد است که درباره اهل بیت علیهم السلام و فضائل بى‏ شمار آنها بر اساس کتب معتبر اهل سنت و شیعه به بحث و بررسى مى‏ پردازد و دلائل عقلى و نقلى بر امامت ائمه اطهار علیهم السلام را با قلمى ساده و روان توضیح مى ‏دهد. این کتاب داراى مجلد دیگرى نیز هست که به زندگانى و حالات پیامبر اکرم (ص) مى ‏پردازد؛ اما تاکنون به چاپ نرسیده است. در حدیقة الشیعه، نویسنده به شرح معنى امامت و اوصاف و شرایط امامان پرداخته، آن‏گاه شرح حال یکایک امامان را از امیرالمؤمنین (ع) تا امام عصر (عج) ذکر مى‏ کند. در بخشى از کتاب مؤلف به ذکر مطاعن مشترک خلفاى سه‏ گانه پرداخته و در ادامه طى فصولى جداگانه و مستقل مطاعن ویژه هر یک از آنها را ذکر مى ‏کند. وى همچنین فصلى را به ذکر مطاعن ویژه معاویه و بنى ‏امیه اختصاص داده است. در فصلى دیگر از کتاب نویسنده معجزات و قضاوت هاى شگفت حضرت على (ع) را ذکر مى‏ کند. نویسنده ضمن بیان شرح حال و زندگانى امام جعفر صادق (ع) که همزمان با پیدایش تصوف اسلامى بوده است، به ذکر یکایک فرقه ‏هاى صوفى و افکار و اقوال و آراء ایشان پرداخته و با بیانى تند به رد و تشنیع و تقبیح ایشان مى‏ پردازد.
 نقش تشیع در تغییرات اجتماعی ایران
نویسنده:
محمد صادق صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
بررسی موضوع مورد مطالعه، جنبه اکتشافی دارد و از سنخ تاریخ اجتماعی(مقدمه ای بر جامعه شناسی تاریخی) می باشد. با توجه به مطالعات مقدماتی درمورد تشیع به این نتیجه دست یافته ایم که تشیع همواره عامل حرکت بر علیه نظام حکومتی استبداد بوده و به عنوان یک عامل موثر نقش عظیمی در دگرگونی باز ی کرده است از جمله جریان انقلاب مشروطیت می باشد که شیعیان با رهبری مراجع و علمای وقت بر علیه استبداد قاجار قیام کرده و به پیروزی دست یافتند. البته با توجه به نفاق و توطئه استعمارگران اشخاص نا لایق بر سر کار آمدند که موجب شکست انقلاب و دست نیا فتن به اهداف انقلاب شد. برخی با جدا کردن مذهب و سیاست از یکدیگر کار مذهب را مختص به جنبه های الهی و عبادی و عرفانی کردند و سیاست را مقوله ای جداگانه دانسته اند. بررسی عملکرد تشیع نیز در مواجه با مسائل اجتماعی عصر خویش و نحوه مقابله با آنها و چگونگی مبارزه با استبداد و نقشی که در دگرگونی اجتماعات داشته است مد نظر می باشد. تشیع به عنوان یک عامل موثر در اجتماعات مد نظر می باشد هدف از انتخاب این موضوع روشن نمودن جایگاه مذهب تشیع در تغییرات اجتماعی می با شد در واقع شناساندن این واقعیت که مذهب تشیع همواره عاملی تحرک بخش و وزنه سنگین در بهم زدن وضع موجود بوده است.
 پیدایش تشیع
نویسنده:
فاطمه فلاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
در مباحث مربوط به هریک از فرقه ها و مکاتب مختلف، اولین چیزی که مطرح است، مسئله چگونگی پیدایش و شکل گیری آن است. در این تحقیق ( پیدایش تشیع) درباره شکل گیری آن سخن های زیادی توسط محققیق و مورخین نقل شده است که هر کدام به نحوی با حقیقت ناسازگاری دارد و در بیشتر موارد جز اتهامی بیش نبوده است. البته در این زمینه به بیان حقیقت نیز پرداخته شده بدون آن که کوچکترین تحریفی یا تغییری درآن ایجاد کرده باشند. معنای تشیع، رمز آن اسلامی است که یکی از ارکان آن، خلافت اهل بیت(ع) می باشد. بنابراین هرگز نباید برای آن تاریخ جداگانه ای اندیشید و آن را در محیطی جز « اسلام» و شیعه را در مجمعی غیر از « مسلمانان» جستجو کرد. از این رو گزاف نیست اگر بگوییم « تشیع» از همان روزی شکل گرفت که رهایی بخش بزرگ انسان ها، حضرت محمد(ص) در آن روز بانگ « لا اله الا الله» را در دره ها و کوه های مکه برآورده ، زیرا وقتی آیه « و انذر عشیرتک الاقربین» نازل شد و نبی اکرم ( ص) بنی هاشم را گرد آورد، از آن ها طلب یاری نمود، هیچکس جز امیرالمؤمنین علی(ع) پاسخ مثبت نداد.لذا رسول خدا ( ص) فرمود: «این علی برادر و جانشین من در میان شماست.» این گونه بود که پیروان علی ( ع)، شیعه نام گرفتند. در این مجموعه سعی شده تا با بررسی و پژوهش عمیق تر و با آشکار نمودن واقعیت موضوع ، بر آن چه گروهی دروغ پرداز با کتمان آن در صدد برآمدند که شفافیت آن را از بین برده و با وارد کردن جعلیات در این باره آن را به گونه ای دیگر بازگو کنند، خط بطلان بکشیم و مطالب را عینا و بدون هیچ کم وکاستی عنوان گردد. این تحقیق در سه بخش که هر بخش خود شامل فصولی می باشد، تنظیم شده است. در بخش اول تاریخچه شیعه، تعریف شیعه، مقام و منزلت شیعه از نظر روایات و احادیث، ظهور تشیع و دیدگاه هایی که در این زمینه مطرح است، معرفی شیعیان اولیه و بررسی هویت نژادی شیعه و در نهایت قلمرو جغرافیایی تشیع مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، به معرفی مهمترین فرق شیعه و پیدایش هر فرقه به صورت جداگانه و معرفی چند فرقه مهم می پردازیم و از آنجا که از میان فرق شیعه ، « امامیه» جمعیت زیادی از مسلمانان را زیر لوای خود جمع نموده و قلمرو وسیعی از شیعیان را به خود اختصاص داده ، لذا در بخش جداگانه ای ، برای آشنایی بیشتر، برخی از عقائد این مکتب مطرح گردیده است. نتایجی که از این تحقیق می توان به دست آورد این است که : 1- تشیع پدیده ی است که در زمان رسول اکرم ( ص) و همزمان با دعوت ایشان به دین مبین اسلام صورت پذیرفته است. و برای اثبات آن شواهد و قرائن زیادی موجود است. 2- نخستین شیعیان که برای اولین بار به این نام خوانده شدند، جز جهار نفر نبوده اند(سلمان،ابوذر،مقداد و عمار) 3- شیعه از لحاظ نژادی ، عرب بوده و این مطلب با دلائلی که در این زمینه آمده ، به اثبات رسیده است. 4- مهمترین فرق شیعه، امامیه، زیدیه و اسماعیلیه هستند که پیدایش هر کدام از لحاظ تاریخی، متفات با دیگری است و آشنایی با آن بسیاری از ابهامات ما را در این زمینه برطرف می سازد. 5- بررسی عقائد شیعه امامیه به ما این امکان را می دهد که با دیدی موشکافانه به آن ها بنگریم و بیش از پیش با مسائل اعتقادی خود آشنا شویم.
 پیدایش تشیع
نویسنده:
سمیه عبداللهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
پیدایش تشیع، پیدایش به معنای سرمنشأ و واژة تشیع به معنای پیروی و یاری کردن است. تشیع در اصطلاح، یعنی: اعتقاد به مقدم بودن حضرت علی ( علیه السلام) بر دیگران در مسألة خلافت. فرضیه اصلی این کار تحقیقی، اثبات این مسأله است که شیعه توسط شخص پیامبر اکرم ( ص) به جامعه اسلامی معرفی شده است. فرضیه فرعی نیز، اثبات نادرست بودن نظریاتی است که پیدایش تشیع را به ایرانیان و یا عبدالله بن سبا نسبت به دهند. نتیجه نهایی که در این کار تحقیقی حاصل شد اثبات فرضیات موجود و پاسخ به سؤالات مهم در این زمنیه بود. این سؤالات عبارتند از: اولین بار چه کسی از تشیع سخن گفت؟ چگونه وصایت و جانشینی علی ( علیه السلام)، رهبر تشیع اثبات می گردد؟ سقیفه کجاست و در آن جا چه اتفاقاتی روی داد؟ پس از ماجرای سقیفه، یاران نزدیک پیغمبر مانند ابوذر، سلمان و عمار چه کردند؟ تشیع در چه زمانی علنی شد؟ پاسخ این سؤالات به طور مختصر چنین است؛ اولین بار، پیغمبر از علی و شیعیانش سخن گفت. در این راستا به احادیثی که توسط پیغمبر دربارة علی و شیعیانش بیان شده، به طور مختصر پرداخته شده است و از آنجا که اثبات وصایت علی ( علیه السلام) نیز مسأله ای ضروری است، در ادامه به چند آیه و حدیث مهم که این مطلب را اثبات می کند پرداخته شده است. سقیفه، مکانی است که در روز فوت پیغمبر اکرم، جماعتی در آن گرد آمدند و خودسرانه با ابوبکر به عنوان خلیفه بیعت کردند. شبهات اصلی درباره پیدایش تشیع عبارتند از: 1)پیدایش تشیع توسط عبدالله بن سبا. 2)شکل گیری تشیع توسط ایرانیان. بی پایه بودن این دو نظریه با مراجعه به تاریخ و کتب حدیث اثبات می شود، لکن شبهه اول با وسعت بیشتری مورد تحلیل قرار گرفته، چراکه این نظریه توسط بسیاری از دانشمندان مخالف شیعه مورد قبول قرار گرفته و در مبحث پیدایش تشیع بدان تکیه می شود. نهایتاً مقام چند تن از عزیزان پیغمبر معرفی شده؛ فاطمه ( علیها السلام) دختر بزرگوار آن حضرت و چند تن از یاران نزدیک پیغمبر مانند سلمان، ابوذر و عمار. تا با بررسی سخنان ایشان پس از ماجرای غصب خلافت. از طرفی مشخص شود که تشیع در چه زمانی علنی شد و از طرف دیگر اولین پرچم داران تشیع معرفی گردند. در این کار تحقیقی از روش کتابخانه ای استفاده شده است چرا که موضوع تاریخی تحقیق چنین ایجاب می کرد و با توجه به امکانات موجود تلاش شده تا از تمام منابع در دسترس استفاده گردد.
  • تعداد رکورد ها : 1641