مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 213
حكم يهوديان در رابطه با بهشت و جهنم، چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حكم يهوديان دررابطه با بهشت و جهنم : آنچه كه از آيات و روايات وارده در اين زمينه مي توان استفاده كرد، نكات ذيل است : 1- مردم بر حسب وضعشان در برابروعده و وعيدهاي خداوند متعال به شش دسته تقسيم مي شوند : مومنان ،كافران ، مستضعفان ،مرجون لامر الل بیشتر ...
اگر كسي نه به بهشت برود و نه به جهنم پس كجا مي رود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همه انسانهايي كه به سن تكليف رسيده اند و عاقل هستند سرنوشت آنها يا بهشت است يا جهنم، و جاي سومي براي آنها نيست. البته ممكن است گروهي مدتي داخل جهنم شوند و بعد از آن وارد بهشت شوند. بنابراين سرنوشت انسانها يا بهشت است يا جهنم. در برخي روايات و بیشتر ...
ابدي بودن بهشت و جهنم را مشكل مي توان باور كرد چون تناسبي با اعمال محدود اين دنيا ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سؤال در طول تاريخ كلامي اسلام سابقه ديرينه دارد و درزمان امام باقر ـ عليه السّلام ـ در محافل علمي آن روزگار مطرح بوده و دانشمند اسلامي براي آن جوابهاي متعددي را داده‎اند. در واقع سؤال شما بازگشتش به اين است كه چگونه مي‎تواند بهشت يا جهنم ا بیشتر ...
چگونه مي‌شود انساني به وجود بهشت و جهنم عالم باشد ولي در اعمالش سُستي نشان دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت اين است كه ايمان, پذيرش و التزام عملي به آن, اختياري انسان است و جبراً مترتّب بر علم نخواهد شد و علم شرط كافي و علّت تامه ايمان نيست. شايد كسي بگويد: چگونه ممكن است انسان به چيزي علم داشته باشد و به مقتضاي آن عمل نكند؟ در پاسخ مي‌گوييم: بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شبهه: افرادی مثل شمر به جهنم می‎روند و افرادی به بهشت می روند ولی خداوند باز هم آنها را آفرید و این خود نشانه جبر است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در دو آيه قرآن به هدف از خلقت انسان اشاره شده است در يك آيه مي‎گويد: «جن و انس را جز براي آن كه مرا عبادت كنند نيافريدم»[1] در آيه‎اي ديگر مي‎گويد و براي آن (رحمت) آنها را (انسانها را) آفريدم كه در آيه اول هدف خلقت را عبادت و در آيه دوم هدف خل بیشتر ...
 چرا خدایی که هم عقل را آفریده و هم قدرت اختیار مشخصی را و هم محیط مشخصی را برای زندگی وی از قبل مشخص کرده است و خود از همان ابتدا از سرنوشت وی که خودش با چنین آفریده هایی تعیین نموده است آگاه بوده است بهشت و جهنم را قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سوال شما برمي گردد به اينکه نقش اراده انسان با توجه به قضا و قدر الهي چيست؟آيا با وجود قضا و قدر انسان از خويش اراده دارد يا خير؟اگر براي انسان اراده ثابت شود آنگاه مسئول اعمالي که انجام مي دهد مي باشد و لذا بهشت و جهنم هم معنا مي يابد الب بیشتر ...
بررسی مسأله بهشت و جهنم در اندیشه امام خمینی و ملاصدرا و مناسبات آن با آیات و روایات
نویسنده:
فائزه رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مباحث مربوط به بهشت وجهنم از اصلی ترین مباحث حوزه معادشناسی است که در این تحقیق بر اساس نظریات حضرت امام و ملاصدرا و مناسبات این آراء با آیات و روایات مورد تأمل و بررسی قرار گرفته است. نخست پس از تشریح و تبیین معنایلغوی واصطلاحی بهشت و جهنم به بیان ماهیت وحقیقت بهشت وجهنم پرداخته شده وضمن بیان رابطه ی آن ها با تجلیات اسماء وصفات الهی ، واکاوی رابطه ی درجات بهشت و درکات جهنم با اعمال وملکات وجودی انسان مورد توجه قرار گرفته است .بررسی پنج حس ظاهری و "وهم" و"خیال" به عنوان هفت بابجهنم وهمین ادراکات هفتگانه به اضافه ی "باب قلب" به عنوان هشت باببهشت از جمله مباحثی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.اثبات حقیقت مکان وزمان به عنوان بعدی از ابعاد ماده وعاری بودن نشئه ی آخرت از این دو ویژگی ماده و اثبات وجود کنونی بهشت وجهنم از دیگر مطالب مدون شده در این پژوهش می باشد. ارائه تصویری از جلوه ها ی پاداش های بهشتی و عذاب های جهنمی در قرآن وتفسیر های مبتنی بر مبانی فلسفی عرفانی امام خمینی وملاصدرااز دیگر مباحثی است که به آن مبادرت ورزیده شده است.دسته بندی وارائه نظام مند و روش مند آراء و نظریات امام خمینی وملا صدرا و بررسی تطبیقی آراء آن ها در تمام فصول این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.
 آیا منظور از آتش جهنم یا گوارایى طعام بهشت، چیزى است که در این دنیا احساس می کنیم یا یک نوع احساس روحى و روانى است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آنجا که در قیامت آدمى هم روح دارد و هم جسم (البته روح و جسم متحوّل شده و مناسب با قوانین و سنن آن عالم)، عذاب جهنم و نعمت بهشت، هم به روح تعلّق دارد و هم به جسم و این مطلب را آیات و روایات تأیید میکند 1. براى روشن شدن بهتر مطلب در باب عذاب بیشتر ...
 یک فرد جهنمى، آیا همیشه در جهنم است؟ یا پس از اینکه سزاى عمل زشت خود را دید، براى دریافت پاداش خیرات خود وارد بهشت می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام باشد، ولى در اینجا خود را از آلودگیها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات بیشتر ...
غایت و نهایت بهشت و جهنم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چند بحث در مورد پایان کار وجود دارد . روایت داریم که خدا شما را برای بقا خلق کرده است و نمی خواهد شما را نابود کند . زمان قیامت محدود است . سوره ی زمر آیات آخر می فرماید : وقتی مردم حساب و کتاب شدند و تمام شد جهنمیان به سوی جهنم و بهشتیان به س بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 213