مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ابتریه = بتریه = صالحیه (زیدیه) ابرقیه ادریسیه ( زیدیه ) افطسیه جارودیه = سرحوبیه (زیدیه) جریریه = سلیمانیه (زیدیه) حسینیه ( زیدیه ) خَشَبیه خلفیه ( زیدیه ) دکینیه دیلمیه ذکیریه رکبیه زیدیة الاقویا صباحیه (زیدیه) طالقانیه طرفیه عجلیه ( زیدیه ) عقبیه (زیدیه) عمریه ( زیدیه ) قاسمیه ( زیدیه ) مرثیه مطَرَّفِیَّه (زیدیه) ناصریه ( زیدیه ) نعیمیه (زیدیه) یعقوبیه ( زیدیه ) یمانیه
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 185
 سایر فرقه‏ هاى مهم شیعه، به ویژه کیسانیه، زیدیه واسماعیلیه چگونه پدید آمده‏اند و چرا از شیعه‏ ى اثنى‏ عشرى جدا شدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت اين است كه: جماعتى كه شيعه ناميده مى‌شوند در طول تاريخ، همانند ساير گروه‌هاى فكرى ديگر، دچار انشعاباتى شده است، انشعاباتى كه عامل عمده‌ى آن‌ها، يا عدم تدبر و تعمق دقيق در تعاليم اهل بيت )ع( بوده و يا هوا و هوس‌هاى نفسانى در آن‌ها دخالت د بیشتر ...
شیعیان، زیدیه را تکفیر می کنند با اینکه زیدیه دوستداران اهل بیت هستند، پس می فهمیم که معیار نزد شیعه دشمنی با اصحاب است، نه دوستی با اهل بیت بنابراین هر کسی که با اصحاب دشمن نباشد شیعه او را کافر می شمارد هر چند او اهل بیت را دوست داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به سوال توجه به اين مطلب لازم به نظر مي آيد که وظيفه هر انسان عاقل و رشيد است که براي جلب سعادت واقعي و ابدي و رضايت خداوند و براي نجات از عقاب اخروي و سخط خداوند، راه حق و مستقيم خدا را به دست آورده و به آن ايمان آورده و عمل کند و نيز صف بیشتر ...
جستاری در باور زيديه متقدم به اخبار امامان اثناعشر؛ مطالعه موردی ابوالجارود
نویسنده:
محمدرضا لواسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بشارت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله به دوازده خلیفه یا امام، از اخبار مشهور اسلامی است. برخی از راویان این اخبار در میراث حدیثی امامیه، به مذهب شیعۀ اثناعشری تعلق ندارند. ابوالجارود به عنوان یکی از مهم ترین چهره های فرقۀ جارودیۀ زیدیه، از این راویان است که دراین باره خبری به واسطۀ او از امام باقر علیه السلام نقل شده است؛ این خبر به ماجرای لوح حضرت زهرا علیها السلام اشاره دارد و به وجود دوازده وصی و اسامی برخی از آن هاتصریح کرده است. مقالۀ حاضر نخست علت اعتماد به اخبار جارودیان در مصادر حدیثی امامیه را با تمرکز براعتقادات آنان بررسی می کند و سپس با تکیه بر بستر تاریخی تکوّن این گروه، نشان می دهد نه تنها استبعادی در نقل خبر یاد شده به واسطۀابوالجارود وجود ندارد، بلکه این خبر و چندخبر مشابه آن، قرائنی مهم در شناساییباور جارودیان متقدم دربارۀ اخبار دوازده امام به شمار می روند.
چالش بنی الحسن با انگاره علم ائمه علیهم السلام در نیمه اول قرن دوم
نویسنده:
عبدالحمید ابطحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگى امامت,
چکیده :
جریان بنی الحسن یکی از شاخه‌های مهم زیدیه در میانۀ قرن دوم هجری است که تأثیرات زیادی در جامعۀ شیعه داشته و عمدتاً جریان تقابل با نظام اموی و سپس عباسی را رهبری می‌کردند. از آنجاکه بنی الحسن هیچ‌گاه نتوانستند حمایت ائمه علیهم‌السلام را دربارۀ اقدامات خود جلب کنند، نوعی تقابل و انکار را نسبت به ایشان در پیش گرفتند. علم ائمه علیهم‌السلام به امور آینده که از طریق پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله به ایشان رسیده بود و دانش اختصاصی ایشان در امر دین که از طریق امیرالمؤمنین علیه‌السلام و امامان پس از او در اختیار داشتند، مشروعیت بنی الحسن را با چالش جدی روبرو می‌کرد؛ ازاین‌رو سیاست انکار آموزۀ علم الهی ائمه علیهم‌السلام به روشی پایدار و انحرافی عمیق در زیدیه و در قرن دوم تبدیل شد. این مقاله گزارشی از این جریان را در بازۀ زمانی پرالتهاب نیمۀ اول قرن دوم، عرضه می‌کند
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
ینابیع النصیحة فی العقائد الصحیحة
نویسنده:
حسین ابن بدر الدین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعا - یمن: مکتبة بدر,
چکیده :
«ينابيع النصيحة في العقائد الصحيحة» اثرى است كه مؤلف در آن به بيان اصول عقايد و پاره‌ اى مسائل شرعى بر اساس مذهب زيديه مى‌ پردازد. مؤلف در خطبه كتاب، پس از شهادت به يگانگى خدا و رسالت پيامبر اكرم (ص) از إمامت به عنوان جايگزين نبوت ياد مى‌ كند و از حصر خلافت و امامت در حضرت على (ع) و نسل وى كه فرزندان امام حسن و امام حسين عليهما السلام هستند، سخن مى‌ گويد. پس از آن انگيزه خود را از نگارش اثر حاضر ياد آور مى‌ شود. سپس به مباحث خداشناسى پرداخته و از وجوب معرفت ربّ الأرباب سخن مى‌ گويد و بر مدعاى خويش براهين عقلى و نقلى اقامه مى‌ نمايد. پس از آن به معرفى صفات خداوند پرداخته و در اثبات آنها از براهين عقلى و نقلى مدد مى‌ گيرد. در بخشى ديگر از كتاب نويسنده به ردّ عقايد مشبّهه و نيز فرقه قدريه مى‌ پردازد. نويسنده همچنين از تكليف و حسن آن، شرائط حسن تكليف كه برخى از آنها مربوط به اصل تكليف است پرداخته است. و نیز بيان كرامات اهل بيت و امامان مورد اعتقاد زيديه، وحيانى دانستن قرآن و حادث بودن، از جمله موضوعاتى است كه ذيل مبحث نبوت بدان‌ ها پرداخته شده است. در ادامه به اثبات امامت در فرزندان امام حسن و امام حسين عليهما السلام پرداخته شده و از فضايل ايشان سخن گفته شده است. موالات و معادات، وعد و وعيد، موت و فناء، عذاب قبر، نفخ صور، رستاخيز، حساب، ميزان، شفاعت، توبه و... از جمله موضوعاتى است كه در بخش عقايد بدان‌ ها پرداخته شده است.
  • تعداد رکورد ها : 185