مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
هدایت جماد هدایت حیوان هدایت نبات
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 20
راه کارهاى انتقال ارزش هاى دینى به کودکان دبستانى
نویسنده:
حسین فتوحى، محمدرضا موسوى نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, اردیبهشت/1394
صفحات :
از صفحه 107 تا 116
معنای «نجد» و «نجدین» و مراد آیه وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ
نویسنده:
عباس اسماعیلی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, بهار و تابستان/1393
چکیده :
درباره معنا و مراد آیه نهم سوره بلد: (وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ) قریب به اتفاق دانشمندان اسلامی اعم از مفسران، مترجمان قرآن، قرآن‌پژوهان و محدثان بر آن‌اند که «نجدین» به معنای راه خیر و راه شربوده، مراد آیه این است که خداوند متعالی انسان را با سرمایه شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها آفریده و به او قدرت تشخیص این دو و تمییز آن‌ها از یکدیگر را داده است. ادله قرآنی و روایی و تبیین و توجیه‌هایی نیز در تأیید این تفسیر ارائه شده است. در این میان دو دیدگاه شاذ وجود دارد: یکی این که مراد آیه هدایت غریزی طفل به دو پستان مادر در بدو تولد است که واژه «نجد» در زبان عربی به این معنا نیز به کار رفته است؛ دیگر آن که مقصود از «نجدین» راه سعادت دنیا و راه سعادت آخرت است. دقت نظر در ادله هر یک از این دیدگاه‌ها و بررسی سیاق آیات سوره نشان می‌دهد که چون از یک سو ادله روایی دیدگاه نخست علی‌رغم شهرتش از ضعف سندی برخوردارند و حمل آیه بر این معنا نیز از جهاتی چند با تکلف همراه است و از سوی دیگر دیدگاه دوم با ظاهر الفاظ آیه تناسب و هماهنگی بیشتری دارد ترجیح با دیدگاه دوم است.
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
فطرت و طینت
عنوان :
نویسنده:
موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, پاییز/ 1391
صفحات :
از صفحه 56 تا 75
بررسی و مقایسۀ دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا در مورد تنوع ادیان
نویسنده:
عباس یزدانی، پریسا فیضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار/1389
صفحات :
از صفحه 109 تا 124
بررسى ویژگى هاى مشترک انسان از دیدگاه قرآن و انجیل و استلزامات تربیتى مربوط به آن
نویسنده:
حمیده فرح بخش، حمیدرضا علوى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, فروردین/1394
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
ولایت در عرفان با تکیه بر آراء علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره)
نویسنده:
محمد بنی هاشمی، حسین ناجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی , اسفار , ولایت خاص , ولایت عام , ولایت تشریعی علوی , ولایت اکتسابی , مراتب ولایت , ولایت در عرفان , ولایت اخص , من کنت مولا فهذا علی مولا , تحصیل ولایت , رساله الولایه , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , امامت , امامت , ولایت تشریعی , ولایت تکوینی , هدایت تکوینی , اهل بیت(ع) , ولایت تشریعی الهی , ولایت تکوینی الهی , ولایت خاص الهی , ولی (اسماء افعال الهی) , آیه تبلیغ , آیه ولایت , ولایت تشریعی پیامبر(ص) , علامه مجلسی , عبدالحسین امینی , ابوذر غفاری , علامه طباطبایی , ناصر مکارم شیرازی , قرآن , آیه 59 نساء , خود شناسی , عبدالله جوادی آملی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت , ابوحنیفه نعمان بن ثابت , سید محمد بنی هاشمی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 125 تا 145
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره, اسفند/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
نهضت رمانتیسم , وحی در قرآن , ارتباط رسالی , دیدگاه زبانی وحی , دیدگاه غیرزبانی وحی , اشاره پنهانی , وحی صوتی , وحی معنایی , وحی الفاظ ذهنی , قوه عاقله پیامبر , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , ادیان ابراهیمی , الهام(افعال الهی) , هدایت تکوینی , عالم برزخ , وحی , پیامبران اولوالعزم , انجیل , تورات , وحی الهی , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , انسان و خدا , الهیات طبیعی , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , علامه طباطبایی , عقل فعال , قرآن , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , آموزه ی تجسد مسیحی (آموزه‌ها‌ی دین مسیحیت) , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , دین مسیحیت (ادیان زنده) , دین یهود (ادیان غرب) , فلسفه دین , جان هیک , حضرت عیسی(ع) , حضرت موسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
  • تعداد رکورد ها : 20