مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
اجود الناس احلم الناس اخشى الناس ازهد انبیا اسخی الناس اشجع الناس اشد الناس تواضعاً اشرف اولوالعزم اعدل الناس اعف الناس افصح عرب افضل انبیا افضل رسل افضل عرب و عجم افضل ولد حضرت آدم (ع) اکرم ولد آدم اول شافع اول مشفع اولین شفاعت کننده اولین مشفع برترین فرزندان آدم(ع) حکمت نبی صلی الله علیه و آله خلق عظیم خیر الناس رحمت عالمیان سخاوت رسول الله صلی الله علیه و آله شدید الحدس صدق حضرت محمد صلی الله علیه و آله صفات ثبوتیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله صفات سلبیه رسول اکرم صلی الله علیه و آله طویل السکوت عظیم الرحمه عظیم الشفقه معراج پیامبر(ص)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مفاهیم القرآن المجلد 3
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت : مؤسسة التاریخ العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «مفاهيم القرآن» اثر آيت‌ الله جعفر سبحانی، نخستين تفسير موضوعی قرآن كريم و به زبان عربی می‌ باشد كه در ده مجلد به نگارش درآمده و به چاپ رسيده است. مفسر در آغاز كتاب با مقدمه‌ ای در اهميت قرآن و تفسير در جامعه اسلامی به بايستگی انقلاب در جهان تفسير اشاره كرده و دانشمندان را از تكرار در شيوه تفسير برحذر داشته است، آنگاه به مباحثی در زمينه نهايت ناپذيری قرآن و سير تطور تفسير و انواع تفسير و روش تفسير موضوعی اشاره كرده است. جلد سوم: موضوع اصلی در اين جلد، رسالت جهانی، امی‌ بودن پيامبر اكرم (ص)، خاتميت و زندگی ايشان در قرآن كريم است. مطالب اين مجلد به صورت مشروح و مفصل‌ تر در دو مجلد هفت و ده از تفسير «منشور جاويد» به زبان فارسی است.
سنایی و اخلاق حرفه ای
نویسنده:
سهیلا موسوی سیرجانی, مهدیه منصوری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب,
چکیده :
اخلاق یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری است؛ زیرا هیچ نهاد و حرفه‌ای نیست که قادر باشد فارغ از اخلاق که مرزهای سلوک و رفتارهای بهنجار را معین می‌کند، به حیات مشروع خود ادامه دهد. اخلاق هم خاستگاه دینی و عرفانی دارد و هم متأثر از عرف، فرهنگ، تاریخ و سایر پدیده‌های اجتماعی است. درواقع، بین این مفاهیم و پدیده‌های اجتماعی و اخلاق تعامل دایمی وجود دارد که باعث می‌شود در طول زمان، اصول و ارزش‌ها و هنجارهای جامعه صیقل بخورد و الگو‌های موجه و مقبول رفتارهای فردی و اجتماعی شکل بگیرد. به قواعد و قوانین اخلاقی و رفتاری که باید افراد در حین انجام فعالیت‌های شغلی رعایت نمایند، در اصطلاح اخلاق حرفه‌ای اطلاق می ‏شود. درحقیقت، اخلاق حرفه ‏ای یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن حفظ و اشاعه ارزش‏ها در جامعه در زمان مناسب است. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفه‌ای عرفا و ابعاد گوناگون آن از دیدگاه سنایی در حدیقةالحقیقه بپردازد. بنا به دیگاه سنایی، عرفان همواره وسیله ‏ای برای تبلیغ اخلاق، علم و کوشش بوده است. فردی که آداب اخلاقی را رعایت می‌کند، خواسته‌های خود را به نفع دیگران تعدیل می‌کند و باتقویت وپرورش ابعاد معنوی، همواره در راه خدمت به همنوعان اقدام می‌نماید. سنایی تأکید می‌کند که خداوند متعال برترین زیبایی و مشخص‌کننده ملاک نهایی اخلاق است. در این نظام روشنی‌بخش، تقرب به خدا و کسب رضایت او، دستیابی به عدالت فراگیر اجتماعی، آزادی، و حرمت انسان آرمان اخلاق است. بیشترین سود برای بیشترین کسان نیز ازجمله اهداف زندگی اجتماعی در ساحت‌های فردی، شغلی، و اجتماعی است.
صفحات :
از صفحه 257 تا 300
موسوعة الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب - ثمرات الاسفار الي الاقطار المجلد 3
نویسنده:
عبدالحسین امینی؛ مقدمه نويس: باقر شريف قرشي؛ ناظر: محمود هاشمي شاهرودي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامي,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار» عنوان یک کتاب ۴ جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دست‌ نوشته‌ های وی چاپ شده است. دست‌ نوشته‌ ها در ۲ جزء بوده است: جزء اول دست‌ نوشته‌ ها یادداشت های امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م است که ۴ ماه را در آنجا گذرانده است و نسخه‌ های خطی و چاپی کتابخانه‌ های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌ برداری کرده است. جزء دوم دست‌ نوشته‌ ها یادداشت های امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م است که کتاب های خطی کتابخانه‌ های آنجا را مطالعه و از آنها یادداشت‌ برداری کرده است. قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، به عنوان منبع ادامه مجلدات الغدیر باشد. تکمله الغدیر به ۴ باب تقسیم بندی شده است که در مجموع در ۴ مجلد به چاپ رسیده است: باب اول: در این باب، فضائل امیرالمؤمنین (ع) آمده است که در آغاز، آیات قرآنی نازل شده درباره وی را بیان می‌ کند. سپس مسائل مربوط به حدیث غدیر و سلسله اسناد گوناگون آن و اشعار راجع به غدیر و فضائل مشترک میان پیامبر (ص) و امام (ع) و احادیث مشهور امام (ع) را می‌ آورد. باب دوم: فضائل اهل بیت (ع) موضوع این باب است که آغاز آن با فضائل حضرت زهرا (س) است و در پی آن فضائل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و واقعه کربلا آمده است. همچنین در این باب، احادیثی درباره امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام مهدی (عج) آمده است. باب سوم: در این باب، احادیث مربوط به پیامبر (ص) و یاران اوست که به طور کلی، احادیثی کمیاب از سنت پیامبر (ص) و مسائل مربوط به یاران اوست. باب چهارم: در این باب، منابع کتاب در دو فصل ذکر شده است که فصل نخست، مربوط به سفر امینی به هند است، و دومین، مربوط به سوریه. در انتهای جلد چهارم، فهرست های آیات قرآن، احادیث، اعلام، منابع چاپی و خطی آمده است.