جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
05.فیلسوفان و منطقدانان
>
01.فیلسوفان
>
01.فلسفه در ایران : اشخاص
>
3. فیلسوفان مکتب تهران
>
آقا علی زنوزی (مدرس)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 107
عنوان :
محاضرات في المنطق ، شرحاً لحاشية ملا عبدالله -ج3
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
منطق قدیم
,
منطق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاضرات في المنطق ، شرحاً لحاشية ملا عبدالله - ج1
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
عقل(منطق)
,
منطق قدیم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاضرات في المنطق ، شرحاً لحاشية ملا عبدالله - ج2
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
عقل(منطق)
,
منطق قدیم
,
منطق
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه مصنفات حکیم موسس آقا علی مدرس طهرانی
نویسنده:
آقا علی مدرس طهرانی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: اطلاعات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
کتب فلسفی
,
شرح منظومه: سبزواری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء (ملا محسن فیض)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابطی ,
صفات الهی ,
علم الهی ,
طبیعت وجود ,
عوارض ذاتی وجود ,
احکام مواد ثلاث ,
احکام کلی وجود ,
امکان فقری ,
احکام ماهیت ,
ماهیت ,
جوهر ,
احکام جواهر ,
تسلسل ,
حمل بسیط ,
حمل مرکب ,
احکام واجب الوجود ,
وجود ذهنی ,
التسلسل محال ,
قواعد قوة و فعل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تعلیقات اسفار مفصلترین اثر مدرس طهرانی است. این تعلیقات در زمره مهمترین حواشی اسفار و حاوی برخی از درخشانترین ابتکارات حکیم موسس است. آقاعلی در بخش قابل توجهی از این تعلیقات به تحلیل انتقادی حواشی حاج ملاهادی سبزواری و ملااحمد اردکانی پرداخته است. بعلاوه وی آرا دیگر فیلسوفان حکمت متعالیه ازجمله اساتید خود را مورد بحث، بررسی و نقد قرار داده است. در این جلد ۱۷۲۰ تعلیقه بر چهار سفر اسفار بر اساس چهارده نسخه خطی تنظیم، تصحیح و تحقیق شده است. تعلیقات سفر جواهر و اعراض بسیار اندک است. جز چند تعلیقه معدود سفر نفس اکثر قریب به اتفاق این تعلیقات برای نخستین بار منتشر میشود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه محسن کدیور بر دوره سه جلدی «مجموعه مصنفات حكيم موسس آقا علي مدرس طهراني» [فصل کتاب]
نویسنده:
محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه مصنفات حكيم موسس آقا علي مدرس طهراني (1307- 1334ه .ق ) [مجموعه 3 جلدی]
نویسنده:
كديور، محسن ، 1338-
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
کد کنگره:
B 753 / ز 9 2 آ
چکیده :
آقای علی مدرس طهرانی (۱۳۰۷ـ۱۲۳۴ هـ ق) فرزند ملاعبدالله مدرس زنوزی، یکی از چهرههای شاخص حکمت متعالیه و از چیرهدستترین شارحان آراء صدرالمتالهین است. بارزترین ویژگی آقا علی که وی را در زمان حیاتش شایسته عنوان فاخر”حکیم موسس” کرد، تصرف وی در مبانی و ارائه تقریرهای تازه از اصول صدرایی، نقد حکیمانه آرا صدرالمتاهلین و ارائه نظریات جدید در چندین مسئله فلسفی است. مهمترین تالیف مدرس طهرانی ”بدایعالحکم” است که می توان از آن به عنوان معتبرترین کتب حکمت متعالیه و از با ارزشترین آثار فلسفی به زبان فارسی یاد کرد. در مقدمه تحلیلی مجموعه مصنفات آقا علی مدرس طهرانی سیر فلسفه اسلامی از آغاز تا نیمه قرن سیزدهم، احوال آقاعلی مدرس طهرانی، آثار قلمی حکیم موسس و بالاخره مشخصات مجموعه مصنفات حکیم موسس مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي ديدگاه ملانعيما طالقاني و ديدگاه مدرس زنوزي در معاد جسماني عنصري
نویسنده:
حميد اماميفر ، محمد ابراهيميراد ، علي شمس
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«معاد» از اصول عقايد همۀ اديان توحيدي است. شايد کمتر صفحهاي از قرآن مجيد را بتوان ملاحظه کرد که در آن از اين حقيقت خطير ذکري نباشد؛ اما در چگونگي آن، بحثهاي گوناگوني از طرف دانشمندان اسلامي مطرح شده است. تعداد محدودي از صاحبنظران، معاد را صرفاً روحاني؛ عدهاي آن را با جسم مثالي و برخي ديگر، مانند آقاعلي مدرس زنوزي و ملانعيما طالقاني آن را قابل تبيين با جسم عنصري نيز ميدانند. از منظر ملانعيما طالقاني، معاد، بازگشت نفس به همين بدن عنصري فعلي است که در معاد احيا ميشود. ايشان براي اثبات ادعاي خويش، به دلايل متعددي تمسک کرده است. از ديدگاه آقاعلي مدرس زنوزي، معاد جسماني صعود بدن عنصري براثر حرکت جوهري بهسوي نفس اخروي است؛ بهگونهايکه با آن نفس تناسب پيدا کرده، توانايي همراهي با آن را داشته باشد. اين مقاله با روش تحليلي ـ توصيفي، نظريۀ اين دو محقق را در باب معاد بهصورت تطبيقي، واکاوي، تبيين و درنهايت به بررسي و نقد نظريه آن دو دانشمند پرداخته است. اگرچه معاد جسماني عنصري براساس ظهور آيات قرآن و روايات مورد پذيرش است؛ اما هيچکدام از استدلالهاي عقلي اين دو فيلسوف براي اثبات معاد جسماني عنصري، مقصود ايشان را تأمين نميکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات پس از مرگ از دیدگاه ملاصدرا و بررسی و نقد آن با نظر به آراء آقاعلی مدرس زنوزی و علامه طباطبایی
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه حیاتی آشتیانی؛ استاد راهنما: رضا اکبریان ؛استاد مشاور: حامده راستایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مرگ از احوال نفس انسانی است. نفس آدمی به واسطه اتحادی که با بدن دارد، دارای اوصاف و احوالات گوناگونی است. یکی از مهم ترین این اوصاف «مرگ» است. به نظر ملاصدرا نفس با به کار گرفتن بدن، استعدادهای مختلف خود را به فعلیت می رساند. و در صورتی که با به کمال رسیدن خود، دیگر نیازی به بدن نداشته باشد، نفس از بدن مفارقت می کند و به واسطه این مفارقت، از عالم دنیا وارد عالم آخرت می شود. ضمنا چون نفس بالذات زنده است و بدن به واسطه اضافه تدبیری نفس، دارای حیات است، بنابراین نفس که عین شعور و آگاهی به خود می باشد، پس از مرگ به حیات خود ادامه می دهد و این بدن است که با عدم تدبیر به واسطه نفس ترکیب خود را از دست می دهد و دچار مرگ می شود. ملاصدرا براساس یک سری مبانی ابتکاری از جمله اصالت وجود، جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقاء بودن نفس، حرکت جوهری اشتدادی آن و... مرگ را به عنوان امری وجودی تعریف میکند که تنها باعث انتقال نفس انسان از عالم دنیا به عالم آخرت میشود، نه باعث نابودی نفس انسان. وی مرگ را به سه نوع طبیعی، اخترامی و ارادی تقسیم میکند و در توضیح هر یک از آنها میگوید: اگر خروج نفس از بدن در اثر استقلال نفس باشد، مرگ طبیعی، اما اگر خروج نفس از بدن در اثر استقلال نفس نباشد، بلکه در اثر خرابی بدن به خاطر حادثهای باشد، مرگ اخترامی و اگر خروج نفس از بدن به اراده و اختیار انسان باشد، مرگ ارادی خواهد بود. سپس وی با اقامه دلایل عقلی و نقلی، تجرد نفس ناطقه انسانی و تبع آن، حیات پس از مرگ را اثبات میکند و حیات پس از مرگ را یا برزخی میداند یا اُخروی و معتقد است که انسان بعد از مرگ تا روز قیامت، در بهشت یا جهنم برزخی، به سر میبرد. اما با برپایی قیامت، حیات اُخروی او آغاز میشود که وی از حیات اُخروی به معاد تعبیر میکند، معاد را نیز اعم از معاد روحانی و معاد جسمانی میداند و هر دو را با دلایل عقلی اثبات میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی ملاصدرا و حکیم زنوزی در باب ودیعهسپاری ملکات نفسانی با تکیه بر معاد جسمانی
نویسنده:
علی مستأجران ، مجید صادقی حسنآبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله ودیعهسپاری ملکات نفسانی در بستر معاد جسمانی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. ملاصدرا در نظریه معاد جسمانی، ملکات نفسانی و اقتضائات وجودیِ آن را به گونهای خاص تبیین نموده است که بسیاری از حکمای پس از ایشان، موافقت خود را نسبت به این دیدگاه ابراز نمودهاند. اما مدرس زنوزی دیدگاهی متفاوت برگزیده و بر این باور است که نفس پس از مرگ، ودایع و آثار ذاتی در بدن دنیوی به جای میگذارد که وجه امتیاز بدنها پس از مرگ خواهد شد که با محوریت ودیعهسپاری ملکات نفسانی در بدن و به پشتوانه حرکت جوهری در معاد جسمانی، بدن به سوی نفس در حرکت خواهد بود؛ اما نظریه ملاصدرا بر قابلیت انشاء وجودی نفس استوار است. در این پژوهش با روش تحلیل و توصیف محتوا، مبانی فلسفی ملاصدرا و زنوزی در این مسئله بررسی میگردد و مترتب بر مبانی هر دو اندیشمند، محل نزاع مشخص خواهد شد. مقایسۀ آرا نشان میدهد که طبق تفسیر زنوزی، اجزای بدن عنصری به محوریت حرکت جوهری ملحق به نفس شده است که در این فرایند، ملکات نفسانی در آنها نهادینه میشود؛ اما بر اساس نظر ملاصدرا، نفس انسانی با تکیه بر انشاء وجودی و ارتقاء آن، سبب تحقق معاد جسمانی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریات آقاعلی مدرس و حکیم سبزواری پیرامون الاهیات بالمعنی الاخص(وجود، علم، قدرت)
نویسنده:
نویسنده:سیدحبیباله برهمند؛ استاد راهنما:محمدمهدی گرجیان؛ استاد مشاور :محمدتقی یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث مهم در فلسفه بحث از وجود و صفات الهی است. در این پایان نامه نظریات حکیم سبزواری و حکیم مدرس زنوزی پیرامون وجود، علم و قدرت خداوند ذکر شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، در مباحث وجود، وجود واجب به طرق مختلف از جمله برهان صدیقین، توسط سبزواری و آقاعلی اثبات شد. همچنین توحید و بساطت واجب را با تقریر های خود اثبات کرده اند. در مباحث مربوط به علم، اقسام علم واجب از جمله علم ذات به ذات، علم ذات به غیر در مقام ذات و در مقام فعل، توسط هر کدام مطرح گردید و آن را اثبات کرده اند. در مباحث مربوط به قدرت واجب، تفسیر معنای قدرت از دیدگاه حکماء و متکلمان مورد بررسی قرار گرفت و حکیم سبزواری و آقاعلی در تفسیرمعنای قدرت نظرات متفاوتی ارائه داده اند به گونه ای که حکیم سبزواری وجود تلازم بین تفسیر حکماء و متکلمان را نفی می کند و تفسیر متکلمان را باطل می داند اما آقاعلی رأی به تلازم بین این دو تفسیر از معنای قدرت می دهد. سعی بر این بوده که به روش مقایسه ای به تقریر و تحلیل آراء این دو حکیم پرداخته شود و نقاط قوت وضعف نظریات آنها تبین گردد. همچنین در مواردی که امکان ارئه برهان یا تقریر کامل تری در این زمینه بوده است ذکر گردید تا بتوان وجود و اوصاف خداوند را به نحو کامل تر و دقیق تر اثبات کرد. چراکه هر اندازه براهین اقامه شده در این زمینه متقن تر وکم مؤنه تر باشد معرفت و شناخت نسبت به خداوند سریع تر و عمیق تر خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 107
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید