جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
سکوت گرایی، لاادری گرایی و عرفان: ترسیم گفتمان فلسفی شرق و غرب [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب مجموعه بی نظیری از مقالات در مورد جنبه های مختلف فلسفی حقیقت و واقعیت ناشناخته و ناشناخته جهان کیهانی را ارائه می دهد. این کتاب تحلیلی نظام مند از سه نظریه فلسفی ساکت گرایی، اگنوستیک و عرفان ارائه می دهد و خوانندگان را با مبانی معرفت عرفانی مورد ادعای مکاتب فلسفی شرق و غرب آشنا می کند. مباحث فلسفی مربوط به حصول حقیقت، عینیت آن و ابعاد مختلف آن همراه با کاربرد اندیشه های مربوط به ساکت گرایی، اگنوستیسیسم و ​​سنت های متافیزیکی- عرفانی در فلسفه به بحث، مناظره و گفتگو می پردازد. محدوده و حدود دانش، شیوه زندگی مربوطه، عبارات و اخلاق آن، مکاشفه عرفانی، وصف ناپذیری غایی، رئالیسم ارزشی، و ایمان و عقل را با تمرکز اولیه بر مکاتب هندوئیسم کلاسیک بررسی و به طور دقیق تعریف می کند. بودیسم، جینیسم، آگنوستیسیسم، باول ها، سنت های یونانی، فرافلسفه مدرن غرب، و بحث های آرام گرایانه معاصر در دین و الهیات. این مجموعه بصیرتی باید مورد توجه محققین مستقل، دانشجویان و اساتید فلسفه، کلام، عرفان و اگنوستیک، مطالعات فرهنگی و مطالعات دینی باشد.
الحاد و لاادری گری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Graham Oppy
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این عنصر مقدمه ای ابتدایی برای آتئیسم و ​​آگنوستیک است. با توصیف دقیق الحاد و ادم گرایی شروع می شود و آنها را از بسیاری چیزهای دیگر که اغلب با آنها ترکیب می شوند متمایز می کند. پس از بحث مختصری در مورد چارچوب نظری که در آن الحاد و اگنوستیک به درستی ارزیابی می شوند، سپس به ترسیم مواردی برای الحاد و اگنوستیک می پردازیم. در هر دو مورد، هدف قانع نبودن، بلکه پیشرفت فهم است: هدف موارد این است که بفهمیم چرا برخی خود را دلیل قانع‌کننده‌ای برای پذیرش الحاد یا آگنوستیک می‌دانند.
یادداشتی درباره آنتونی کنی
نویسنده:
هدایت علوی تبار
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سر آنتونی (جان پاتریک) کنی فیلسوف تحلیلی انگلیسی است که در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه دین و تاریخ فلسفه تخصص دارد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه گریگوری رم در زمینه الهیات مسیحی و فلسفه مدرسی آغاز کرد. به همین دلیل در ابتدا آشنایی او با فلسفه تحلیلی از بیرون بود، اما سپس هنگامی که برای ادامه تحصیل به آکسفورد رفت با افکار فیلسوفان تحلیلی از نزدیک آشنا شد و تحت تاثیر فیلسوفان بزرگ کاتولیک در آکسفورد، اظهار کرد که تفکر فرگه و ویتگنشتاین، برخلاف آنچه معمولا تصور می شود، چندان دور از تفکر ارسطو و آکویناس نیست.
صفحات :
از صفحه 203 تا 208
تاملی بر چیستی تنوع‌پذیری باورها و مبانی نظری آن
نویسنده:
روح الله چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
چکیده :
یکی از مهم‌ترین ارکان کثرت‌گرایی معرفتی، کثرت‌گرایی در باورهاست. از همین‌رو، وقتی سخن از کثرت‌گرایی معرفتی به ‌میان می‌آید از پرداختن به مسئله کثرت‌گرایی در باورها ناگزیریم. شاید بتوان ادعا کرد، یکی از مهم‌ترین وجوه معقولیت کثرت‌گرایی در باورها، وجود قابلیت تنوع در خود باورهاست. به نظر می‌‌رسد، تردید و عدم یقین در خصوص برخی باورها، احتمالاً با امکان تنوع در باورها ارتباط دارد. باورهایی که قطعی نیستند و درباره آنها یقین نداریم، می‌توانند باورهای غیریقینی دیگری را در کنار خود تحمل کنند. اما این مسئله باید به نحوی تبیین شود که روی در جانب بی‌سر و سامانی و نسبی‌گرایی افراطی نداشته باشد. می‌توان با تحلیل پدیده باور و چگونگی بروز تنوع در آن، امکانی برای ارزیابی باورها یافت؛ البته نوعی از ارزیابی که ما را به مطلق‌گرایی و انکار تنوع سوق ندهد. با تحلیل پدیده باور درخواهیم یافت که باورکننده، موضوع باور و اظهار باور، سه رکن اصلی این پدیده هستند. با این وصف، می‌توان برای تبیین تنوع‌پذیری در باورها از مبانی نظری مرتبط با هر یک از این سه رکن بهره برد.
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
تحلیل انتقادی دیدگاه جان شلنبرگ در باب مسئلۀ خفای الهی
نویسنده:
نصیراحمد حسینی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
چکیده :
جان شلنبرگ، فیلسوف دین معاصر، برای اولین بار در سال 1993 «برهان خفا» را مطرح کرد. بر مبنای این برهان، خداوند برای بیشتر انسان‏ها شواهد کافی بر وجود خود ارائه نکرده است، و از این رو در خفاست. به عبارت دیگر، برخی از انسان‏ها، بدون تقصیر و بی آن که سزاوار سرزنش باشند، به شواهد کافی برای وجود خداوند دست نمی ی‏ابند. از منظر شلنبرگ، این امر قرینه ‏ای به سود خداناباوری است. شلنبرگ معتقد است از آنجا که خدای محب نباید مزایا و منافع باور و اعتقاد را از آدمیان دریغ ورزد، فقدان شواهد بر وجود خداوند با عشق و حب الهی ناسازگار است. این مقاله نشان می‏ دهد که برهان شلنبرگ مخدوش است. دفاع وی از دو مقدمۀ بحث‏ انگیز برهانش موفق نیست: یکی این ادعا که عشق خداوند با این فعل او که اجازه می‏ دهد برخی انسان‏ها در وجود خدا دستخوش تردید شوند، ناسازگار است؛ و دیگری این که ناباوری عده ‏ای از لاادری‏گران سرزنش‏ ناپذیر است. ادیان الهی برای این اندیشه که هر نوع ناباوری سرزنش‏ پذیر است دلایل قابل ‏قبولی دارند و شلنبرگ در رد آن‏ها موفق نیست.
صفحات :
از صفحه 133 تا 158
  • تعداد رکورد ها : 6