جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
در کتاب "سیمای معراج پیامبر از دیدگاه های گوناگون"، نوشتۀ محمد محمدی اشتهاردی آمده است: پیامبر به جایی رسید که جبرئیل گفت: همین جا بایست، به جایی آمده ای که هیچ فرشته و پیغمبری به این جا نیامده، پروردگارت در نماز است. آیا طبق جملۀ فوق، در عرش جایی هست که خدا در آن جا نماز می خواند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا لازم است متذکر شویم حدیثی به این مضمون در کتاب کافی[1] آمده است که از نظر سند چندان اعتبار ندارد.[2] اما تبیین محتوایی این حدیث به این بیانی است که تقدیم می کنیم: واژۀ صلاة[3] در اصل به معنای تمایل، توجه، ثناء و تمجید است كه با توجه به ف بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
عرش و کرسی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عرش در لغت به معنای، تخت، سریر پادشان و تخت رب العالمین که تعریفش کرده نشود.[1] عرش در اصل به معنای چیزی است که سقف داشته باشد و به "عروش" جمع بسته می شود، نشیمن گاه سلطان را هم عرش می نامند، این به اعتبار بلندی آن است.[2] کرسی؛ یعنی تخت، علم، دانش، بیشتر ...
مراد از عرش و کرسى در قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. معناى عرش «عرش» در لغت، به معناى چیزى است که داراى سقف بوده باشد.[1] از همین جهت به سایبان، چادر، خیمه، کپر، آلونگ، کاخ، قصر، ساختمان روى چاه نیز عرش می‌گویند.[2] و گاهى به معناى تخت‌هاى بلند پایه می‌آید و بدین سبب به تخت حکومتى و پادشاه نیز اطلاق بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
عرش چیست؟
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عرش در لغت به معناى ملك و تخت سلطنت است ، و در روايت نيز آيه شريفه الرحمن على العرش ‍ استوى (1) به راستى كه خداوند بر عرش استيلا و سيطره دارد، اين گونه معنى شده است:على الملك احتوى (2) خداوند سلطنت را احراز نمود. بنا بر اين در آيه مورد بحث جمل بیشتر ...
 اینکه مکانى به نام "عرش" به خدا اختصاص داده شده منافات ندارد بااینکه خداوند داراى مکان و مرکزى نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اينكه مكانهايى به خدا نسبت داده مى شود دليل اين نيست كه خداوند در آن مكانها قرار دارد چه اينكه مثلاً مسجد و كعبه كه خانه ى خدا گفته مى شود بدين لحاظ است كه مردم در آنجا مراسم عبادى را انجام مى دهند و به دعا و نيايش خداوند مى پردازند همچنين عر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
طبق آیه « فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى » (نجم/9) نزدیکی پیامبر به خدا ثابت می شود، آیا این آیه و مفاد آن با آیات و روایاتی که می گویند خدا در همه جا هست و در نتیجه نزدیکی به او معنایی ندارد، در تضاد نیستند؟ عرش الهی چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1 . قبل از پرداختن به سؤال و جواب، يك اصل و نكته كليدي به عنوان پيش‌فرض قابل بيان است و آن اينكه: «بدون پذيرش جهاني وسيع‌تر از عالَم طبيعت، نمي‌توان افكار بشري را از بُن‌بست جهان نجات داد.»[1] اين نكته كليد بحث‌هاي اعتقادي و فراطبيعي است. 2 . اما تفس بیشتر ...
خداوند متعال در سورة مبارکة غافر، آیة 7، می‌فرماید: «کسانی که عرش با عظمت الهی را بر دوش گرفته و آنان که پیروان عرشند و به تسبیح و ستایش حق مشغولند و...» سؤال این است که عرش با عظمت الهی، چگونه است که به واسطة افراد حمل می‌گردد؟! و منظور از «الذین» در ابتدای آیة چه کسانی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
الفاظ كه براي بيان مشخصات زندگي محدود وضع شده نمي‌تواند به درستي بيان‌گر امور معنوي و عظمت خداوند باشد،‌ به همين دليل قرآن كريم با استفاده از معاني برخي الفاظ، عظمت خداوندي را ترسيم مي‌كند. از جمله الفاظي كه مورد بحث قرار گرفته، كلمة عرش است كه در لغ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
إختلاف فی اللفظ و الرد علی الجهمیة و المشبهة
نویسنده:
عبدالله بن مسلم ابن‌ قتیبه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت : دار الکتب العلمیة,
چکیده :
«الاختلاف فى اللفظ و الرد على الجهمية المشبهة» اثر ابو محمد كاتب دينورى معروف به ابن قتيبه است كه به زبان عربى، پيرامون كلام سلفيه نوشته شده است. كتاب حاضر رساله‌ اى است مختصر كه در 20 بخش تنظيم گشته است. موضوع‌ هايى كه در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته، به طور كلى اين هاست: قدر، تشبيه، خلق قرآن، رؤيت خداوند، عرش الهى و بررسى احاديث مختلف در اين باب. انبوهى از اطلاعات موجود در تأويل مختلف الحديث و حتى بسيارى از عبارات آن عيناً در اين كتاب تكرار شده است. مطلب ديگرى كه در اين كتاب مورد بحث است، انحراف متوكل از على (ع) و متمايل شدن او به منحرفين از حضرت مى‌ باشد. همچنين از لوازم قول به جسم داشتن خداوند بحث مى‌ كند.
  • تعداد رکورد ها : 9