جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
اسرائیل نازی و زبان هولوکاست [کتاب عربی]
نویسنده:
مصطفى محمود
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
موزه یادبود هولوکاست: فضای سکولار مقدس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Avril Alba (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Palgrave Macmillan UK,
کلیدواژه‌های اصلی :
بعد از آشوویتز: الهیات رادیکال و یهودیت معاصر
نویسنده:
Richard L. Rubenstein
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bobbs-Merrill Company ,
چکیده :
چکیده ماشینی : ریچارد ال. روبنشتاین (متولد 1924) یک آموزگار در زمینه دین و یک نویسنده بزرگ در جامعه یهودیان آمریکا است که به ویژه برای کمک هایش در الهیات هولوکاست مورد توجه قرار گرفته است. در اواسط دهه 60، او را یکی از بنیانگذاران "الهیات خدا مرده است" می دانستند. او در مقدمه این کتاب در سال 1966 می نویسد: "یک جامعه مذهبی شباهتی به یک موجود زنده دارد. به طرز وحشیانه ای غیرممکن است که نیمی از ماده آن را بدون تأثیر شدید بر باقیمانده باقیمانده از بین ببریم. اولین واکنش به چنین زخمی باید شوک باشد. و بی حسی. من معتقد نیستم که دوره شوک کاملاً خود را سپری کرده است. تنها اکنون است که می توان تلاشی آزمایشی برای ارزیابی معنای مذهبی وقایع انجام داد. این کتاب نشان دهنده یکی از این تلاش هاست.» در اینجا چند نقل قول اضافی از این کتاب آورده شده است: "اگرچه تاریخ یهود مملو از فاجعه است، اما هیچ کدام به اندازه هولوکاست در اهمیت کلی خود رادیکال نبوده است. تصاویر ما از خدا، انسان و نظم اخلاقی آسیب دیده دائما بوده است. اگر مسئله خدا و اردوگاه‌های مرگ را نادیده بگیرد، ارتباط بسیار کمی با زندگی یهودیان معاصر دارد." (صفحه x) "وقتی این مقاله را نوشتم، تولد دوباره اسرائیل را "آغاز رستگاری" دیدم. من دیگر به آن اهمیت نمی دهم." (ص 130) "من معتقد نیستم که یک رویارویی الهی و انسانی در سینا رخ داده است و همچنین معتقدم که هنجارهای زندگی مذهبی یهودیان دارای اعتبار فوق العاده ای هستند." (ص 145) "یهودیان چگونه می توانند پس از آشویتس به خدای قادر مطلق و بخشنده ایمان بیاورند؟" (ص 153) "مکاشف شدن اردوگاه های مرگ باعث شد تا کل الهیات خوش بینی دین لیبرال را رد کنم... اردوگاه های مرگ پایان خوش بینی من را در مورد وضعیت انسانی بیان کردند." (ص 216)
زوج تراژیک: رویارویی بین یهودیان و یسوعیان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bernauer, James(Editor) (جیمز برناوئر)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
BRILL,
چکیده :
ترجمه ماشینی: زوج تراژیک اولین بررسی طولانی کتاب از رویارویی های تاریخی بین یسوعیان و یهودیان از دوره مدرن تا قرن بیستم است که در آن تمرکز ویژه ای بر رویدادهای منتهی به هولوکاست است.
دین یهود پس از الهیات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Avi Sagi, Batya Stein (trans.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Academic Studies Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دین یهود پس از الهیات یکی از جالب‌ترین تحولات در تفکر یهودی مدرن را مورد تأمل قرار می‌دهد: از دیدگاه متافیزیکی و الهیاتی به سمت شیوه‌ای جدید از فلسفه‌پردازی که اساساً بر اساس عمل است. فصول مختلف این تغییر بزرگ و جلوه های مختلف آن را بررسی می کنند. شخصیت اصلی این بررسی جدید، آیزایا لیبوویتز است که افکارش بیش از هر متفکر یهودی دیگری این موضع دین را بدون متافیزیک در بر می گیرد. ساگی به بررسی موضوعات مربوطه مانند رعایت، امکان کثرت گرایی، معنای توبه بدون فرضیات مسیحایی، و مقابله عملی با تئودیسه پس از هولوکاست می پردازد و احتمالات متفاوتی را در این تغییر بزرگ در اندیشه یهودی ارائه می دهد.
تحلیل و نقد تئودیسه اعتراض در پاسخ به مسئله شر
نویسنده:
نسرین بلوچ زاده, فاطمه تیموری, میثم فصیحی رامندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مسئله شر از مهم‌ترین مسائل در حوزه فلسفه دین و الاهیات محسوب می‌شود. در مسئله قرینه‌ای شر احتمال وجود خدا به دلیل وجود شرور گزاف در عالم کاهش می‌یابد. تئودیسه پاسخی است به اینکه شرور در عالم گزاف نیستند و توجیه و دلیلی در پس آنها وجود دارد.با وقوع فاجعه هولوکاست بسیاری از الاهیدانان یهودی و بعضی از الاهیدانان مسیحی در امکان و اعتبار تئودیسه تشکیک و نظریه آنتی‌تئودیسه را مطرح کردند. جان راث مسیحی با نوشتن مقاله‌ای با عنوان «تئودیسه اعتراض» تئودیسه‌ای مطرح کرد که در عین شباهت به آنتی‌تئودیسه تفاوت‌هایی با آن داشت. وی در این مقاله با الهام از کتاب ایوب بیان کرد که انسان‌ها باید همانند ایوب به درگاه خدا تضرع و شکایت کنند تا خدا به آنها پاسخ دهد و با استفاده از قدرت مطلق خود از رنج‌های بشر بکاهد.در این تحقیق نخست تئودیسه اعتراض را معرفی و تفاوت آن را با آنتی‌تئودیسه بیان می‌کنم، سپس به تحلیل مفاهیم اعتراض و تئودیسه خواهم پرداخت. در این بین به لوازم الاهیاتی پذیرش تئودیسه اعتراض ذیل دو عنوان «صفات خدا» و «صفات انسان» اشاره کرده‌ام. در پایان کوشیده‌ام مزیت‌ها و کاستی‌های تئودیسه اعتراض را برشمرم.از مزیت‌های تئودیسه اعتراض می‌توان به اتخاذ رویکرد معتدل به جای رویکرد حداکثری اشاره کرد. همچنین، رویکرد عمل‌گرایانه به جای رویکرد نظری به مسئله شر از دیگر مزایای این تئودیسه است. مزیت دیگر این تئودیسه پاسخ هم‌زمان به مسئله عاطفی شر است. اعتنا به حوادث تاریخی نیز از مزیت‌های دیگر آن است. نقدهایی که به این نظریه وارد شده را ذیل عناوینِ «تعارض عشق الاهی با اعمال قدرت خدا»، «تعارض اختیار انسان با دخالت خدا»، «عام نبودن پاسخ تئودیسه اعتراض و وابستگی آن به سنخ روانی انسان‌ها»، «خیرخواهی خدا به عنوان کلیدی‌ترین عنصر دین» و «نفی امید به خدا» در تئودیسه اعتراض دسته‌بندی کرده‌ام.
تأثیر هولوکاست بر الهیات یهودی و مسیحی قرن بیستم
نویسنده:
محمدعرفان جابری‌زاده استاد راهنما: بهروز حدادی استاد راهنما: علی شهبازی استاد مشاور: نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی توصیفی و پدیدارشناسانه پیامدهای الاهیاتی هولوکاست به عنوان یکی از مهمترین وقایعی که تأثیر بسزایی در تحولات الاهیات یهودی و مسیحی قرن بیستم داشته صورت گرفته است. هولوکاست بطور مستقیم تصور قربانیان را در سه حوزه «خدا، شر و ایمان» به چالش کشید و الاهیات را وارد فاز جدیدی از مسائل و مشکلات اجتناب‌‌ناپذیر نمود. ما با بررسی و نقد برخی از تصورات سنتی و جدید از خدا و مسئله شر به چگونگی واکنش الهی‌‌دانان یهودی و مسیحی به هولوکاست در دو حوزه تصور از خدا و مسئله شر پرداخته و درنهایت به بررسی ایمان در جهان پساآشویتس پرداختیم. مهمترین پرسش قربانیان و بعدها الهی‌‌دانان این بود که در تمامی سال‌‌های وقوع این جنایت خدا کجا بود و چرا مداخله نکرد؛ ازاین‌‌جهت مدل‌‌های مختلفی از خدا در الاهیات یهودی و مسیحی شکل می‌‌گیرد. از طرفی با وقوع هولوکاست مفهوم جدیدی از شر تحت عنوان «شر وحشتناک» به‌‌وجود آمد شری که به‌‌صورت سیستماتیک عده‌‌ای از انسان‌‌ها را از بین برد. در شرایطی که دیگر جایی برای تئودیسه‌‌پردازی نیست، معادله سنتی «شر مساوی با فقدان خیر است» کنار گذاشته می‌‌شود؛ ازاین‌‌پس الهی‌‌دانان به مقوله شر نه به عنوان یک امر انتزاعی؛ بلکه به عنوان یک واقعیت ملموس نگاه کردند. این مسئله در الاهیات مسیحی به شکل معنایابی برای رنج تعریف شد. در بحث ایمان، تأثیر هولوکاست بر قربانیان نیز متفاوت بوده است برخی به بی‌‌دینی مطلق رسیدند و برخی مذهبی‌‌تر شدند و برخی هم بی‌‌تأثیر بودند. نظر اکثر این قربانیان در مورد نابودی انسان‌‌ها در هولوکاست این است که ما نمی‌‌توانیم عملکرد خدا را مورد قضاوت قرار دهیم. در همین راستا به انواع مختلف ایمان که در الاهیات یهودی پساهولوکاست مطرح شده است اشاره کرده و درنهایت به ایمان پساهولوکاستی در الاهیات مسیحی نیز پرداختیم که در این الاهیات ایمان بیشتر مبتنی بر امید و تعامل همدلانه است.
درسگفتار درباره هولوکاست
مدرس:
محمدرضا نیکفر
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
نگاه جامعه شناختی به قوم یهود در قرآن
نویسنده:
محمدباقر آخوندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
در شرایط کنونى، شناخت دقیق قوم یهود و به ویژه نماد اصلى آن «صهیونیسم» به دلیل خطراتى که متوجه اسلام و مسلمانان نموده، ضرورتى انکارناپذیر یافته است. از سوى دیگر پیچیدگى هاى متعدد فرهنگى، اجتماعى و نژادى این قوم، شناخت مبنایى آنرا فقط از طریق آیات وحى ممکن نموده است. بررسى ها نشان مى دهد که دوره هاى تاریخى قوم یهود و به ویژه دوره حضرت موسى(ع) و فرعون، از عمده ترین مباحث قرآن مجید به شمار مى رود. در این مقاله نیز بیش از 370 آیه از آیات شریفه قرآن مورد بررسى قرار گرفته و با مراجعه به سه تفسیر گرانسنگ المیزان، نمونه و مجمع البیان، پانزده ویژگى یا شاخص منحصر به فرد فرهنگى، اجتماعى و قومى این گروه، با نگاهى جامعه شناختى استخراج و ارائه گردیده است که مى تواند استراتژى مسلمانان را در برخورد با قوم یهود در حال حاضر مشخص نماید.
صفحات :
از صفحه 162 تا 203
بررسی رویکرد مدعیان هولوکاست در حمایت های حقوقی از کشتگان یهود
نویسنده:
غلامرضا خواجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یهودیان صهیونیست در راستای اهمیت بخشیدن به هولوکاست در کشورهای جهان تلاش گسترده ای را آغاز کرده و تبلیغات گسترده ای به راه انداخته اند. آنان معتقدند کشتار یهودیان و شکل گیری هولوکاست توسط آلمان نازی با از بین بردن یهودیان در اتاق های گاز و سپس سوزاندن آنان انجام شده است. همچنین، در جهت حرمت بخشیدن به هولوکاست و وضع مجازات های قانونی بر ضد کسانی که آن را واقعی نمی دانند و پرسش-هایی را مطرح می کنند، فعالیتهای وسیعی از سوی یهودیان انجام گرفته است.بررسی نوشته ها و اظهارنظرهای مفسران یهودی نسبت به کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم، تناقضی آشکار را میان حرمت بخشیدن به هولوکاست و کشته شدگان یهود و گناهکار دانستن آنان توسط یهودیان آشکار می سازد. مفسران یهودی عمدتاً معتقدند کشته شدگان جنگ جهانی دوم به دلیل نافرمانی خداوند و نقض قوانین الهی مستوجب عذاب الهی شدند. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می دهد یهودیانی که ادعا می شود در زندان آلمان ها به سر برده و در انتظار مرگ و اتاق های گاز بودند، چنانچه می خواستند از اسارت آن ها رها شوند، یهودیانی که داعیه احترام به آن یهودیان و تضمین های قانونی برای حفظ حرمت آن ها را پیش می کشند، نه تنها کمکی به آزادی آنان نمی کردند، بلکه ممکن بود از آن ممانعت به عمل آورند. بررسی تعارض میان حرمت بخشی به کشته شدگان یهود از یک طرف و معصیت کار دانستن و همچنین کمک نکردن به رهایی آن ها در طی جنگ جهانی دوم از سوی دیگر، موضوع بحث در مقاله حاضر است.
صفحات :
از صفحه 203 تا 224
  • تعداد رکورد ها : 10