جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سخن گفتن از خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
سخن گفتن از خدا: مفهوم تمثیل و مسئله زبان دینی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Roger M White (راجر ام. وایت)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Ashgate Publishing,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سخن گفتن از خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
زبان در مورد خدا
چکیده :
ترجمه ماشینی: یک سؤال اساسی برای الهیات این است که چگونه ادعاهایی را که درباره خدا می کنیم بفهمیم. تنها زبانی که می توانیم بفهمیم زبانی است که برای صحبت در مورد انسان ها و محیط اطرافش استفاده می کنیم. چگونه می توانیم از آن زبان برای صحبت در مورد خدا استفاده کنیم و در عین حال به تفاوت بی نهایت بین خدا و بشریت احترام بگذاریم؟ پاسخ سنتی توسل به مفهوم قیاس بوده است. با این حال، این درخواست به روش های مختلف تفسیر شده است. این کتاب بر آن است تا با تحلیل مفهوم، سؤال و این پاسخ را روشن کند. این با کاوش در راه تکامل این مفهوم توسط ارسطو از ریاضیات یونانی به عنوان تکنیکی برای مقایسه "چیزهایی که دور بودند" آغاز می شود. پس از آن بررسی انتقادی سه روایت کلاسیک بسیار متفاوت از نحوه عملکرد زبان دینی انجام شد: روایتهای توماس آکویناس، امانوئل کانت و کارل بارت. این کتاب در نهایت به بررسی روشی میپردازد که از طریق آن میتوان قیاس را برای پاسخ به سؤالی که در ابتدا مطرح شد به کار برد - چگونه میتوان از زبان انسان برای صحبت درباره خدا استفاده کرد. این پرسشی است که برای کل دین و الهیات اهمیت اساسی دارد، به همان اندازه که در کل درک ما از آنچه در مورد خدا صحبت می کنیم، به آن توجه دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنگفتن از خدا بعد از مرگ خدا [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Daniel J. Peterson (دانیل جی. پترسون)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
سخن گفتن از خدا
,
مرگ خدا
,
الهیات مرگ خدا
,
الهیدانان مرگ خدا
,
نظریه مرگ خدا
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مقاله توانایی صحبت درباره خدا را در قرن بیست و یکم، 40 سال پس از مرگ خدا (طبق نظر الهیدانان مرگ خدا) در دهه 1960 تأیید می کند. این کار را با توسل به ترکیب مناسب راز و مکاشفه انجام می دهد که به طور ایده آل در این پارادوکس بیان می شود که خدا خود را پنهان می کند. زبان پنهانی آشکار خدا شامل یک «راه میانه» است که از افراط در غرور الهی از یک سو و الحاد یا بی ایمانی از سوی دیگر اجتناب میکند و این امکان را فراهم میآورد که امروز با ایمان و در عین حال متواضعانه درباره خدا صحبت کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادگرایی دینی از نگاه پل تیلیش با تکیه بر نظام الهیاتی ، فلسفی وی
نویسنده:
سعیده میرصدری ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
نمادگرایی دینی
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
نماد دینی (اصطلاح وابسته ادیان)
,
نظریه نماد گرایی
کلیدواژههای فرعی :
سخن گفتن از خدا ,
نماد ,
سمبل (نماد) ,
اگزیستانسیالیسم ,
الهیات تیلیش ,
تفسیر نمادین از زبان دین ,
تفکرات فلسفی-الاهیاتی پل تیلیش ,
الهیات سمنتیک ,
نماد خدا ,
چکیده :
در بحث زبان دین، معناداری گزارههای دینی یکی از چالشهای پیش رویِ فلاسفة دین است. در میانِ نظریهها و پاسخهای داده شده، نظریة نمادگرایی دینی پل تیلیش اهمیت ویژهای دارد. براساس این نظریه، تمامی گزارههای دینی به غیر از گزارة «خدا وجود دارد» نماد هستند. وی با تمایز قائل شدن بین نماد و نشانه، و غیرلفظی و نمادین خواندن گزارههای دینی، سخنگفتن از خداوند را بیمعنا نمیداند و بدینترتیب به چالش اصلی پیش روی دینداران که از جانب پوزیتیویستها مطرح شده بود پاسخ میدهد. تفسیر نمادین از زبان دین تلاش دارد تا توضیح دهد که چگونه زبان دینی میتواند معرفتبخش باشد. اما اشکال اصلی وارد بر نظریة وی این است که با قبول پیشفرض حداکثری او در باب نمادینبودن تمامی گزارههای دینی و زبان دین، دیگر نمیتوان به نحو حقیقی و غیرنمادین در باب خدا سخن گفت. بنابراین راه برای شناخت و ارتباط برقرارکردن با خداوند بسته شده و تفسیر نمادین وی بیش از آنکه تفسیری الاهیاتی باشد، تبدیل به یک تفسیر متافیزیکی میشود و تا جایی پیش میرود که حتی مسیحیت را از درون خالی میکند و جز پوستهای از آن باقی نمیگذارد. شناخت و فهم این نظریة پیچیدة تیلیش فقط با شناخت دغدغههای فلسفی ـ الاهیاتی وی و فقط در چهارچوب کل نظام فکریاش امکانپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلب یا سکوت؟ بررسی و نقد الهیات سلبی فلوطین
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
سخن گفتن از خدا
,
فلوطین
,
احد (اسماء تنزیه الهی)
,
شناخت سلبی خدا
,
تعالی و تنزیه
,
فلسفه نوافلاطونی
کلیدواژههای فرعی :
افلاطون ,
فلسفه نو افلاطونی ,
مفهوم وجود ,
اسمای الهی ,
بساطت ذات الهی ,
الهیات ایجابی ,
مفاهیم ماهوی ,
الهیات تنزیهی ,
عدم تناهی ,
وحدت ,
بساطت ,
وحدت حقیقی ,
وحدت غیر حقیقی ,
مثال خیر ,
وحدت عددی(مقابل وحدت حقیقی عام) ,
وحدت احدی(مقابل وحدت حقیقی ذاتی نفس رحمانی) ,
مفاهیم غیر ماهوی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
الهیات سلبی فلوطین ریشه در اندیشههای افلاطون دارد، او مثال خیر را فراتر از ذهن و زبان میدانست. فلوطین بیش از هر چیزی بر تعالی و تنزیه «احد» از همه ویژگیهای تعینآور و محدودکننده تأکید میکند. او معتقد است: «کسی که همه چیز را از او سلب کند و هیچ چیزی را به او نسبت ندهد سخن درست گفته است.» در نزد فلوطین هستی دارای صورت و تعین است و چون احد نامتعین و فاقد هرگونه صورتی است پس در «ورای وجود و عدم» قرار دارد و بنابراین قابل شناخت و قابل بیان نیست. او با صراحت میگوید: «... اگر بخواهیم سخن دقیق بگوییم، حق نداریم او را «او» بنامیم». بنابراین از دیدگاه فلوطین، احد نه چیزی است، نه چون، نه چند، نه عقل و نه روح، نه متحرک است و نه ساکن، نه در مکان و نه در زمان و نه... . در این مقاله کوشیدهایم تا با ارائه بیان روشنی از دیدگاه فلوطین، به بررسی و نقد آن نیز بپردازیم. لازمه منطقی دیدگاه فلوطین کنار نهادن هرگونه حکم ایجابی یا سلبی درباره احد و در واقع سکوت نسبت به آن است. در حالی که فلوطین خود به ناچار به سوی الهیات سلبی و حتی در برخی از موارد به سوی الهیات ایجابی نیز کشیده شده است. مبانی و پیشفرضهای دیدگاه فلوطین نیز قابل نقد و تردید است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا
نویسنده:
قاسم کاکایی، اشکان بحرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
مولانا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
سکوت ,
مثنوی معنوی ,
خواجه قشیری ,
بیان ناپذیری خدای متعال ,
سخن گفتن از خدا ,
الاهیات عرفانی ,
کارکردهای الاهیاتی سکوت ,
بوطیقای خاموشی ,
خاموشی و نجات ,
سکوت و رازپوشی ,
رهایی از عالم مادی ,
حفظ وحدت ,
پرهیز از پریشانی ,
رازپوشی ,
بیان ناپذیری خدا ,
دیوان کبیر مولوی ,
خاموشی عارف ,
دلیل دعوت به سکوت ,
ظرفیت زبان ,
کلیات شمس ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
سکوت یکی از مهمترین بنمایههای الاهیّات عرفانی، بهنحو اعم، و الاهیّات سلبی، بهنحو اخص، است. سکوت آخرین مرحله کوشش عارف و الهیدان عرفانی در تلاش برای سخنگفتن از خداست. در این مرحله، تمام ترفندها و روشهای زبانی عارف رنگ میبازند. در نوشته پیشرو به کارکردهای الاهیّاتی سکوت در آثار مولانا میپردازیم. در ابتدا به نقش محوری سکوت در آثار وی اشاره میکنیم. سپس به دلایل اخلاقی ـ روانی و نیز دلایل زبانی ـ معرفتی دعوت به سکوت در آثار این عارف میپردازیم. رابطه معکوس عقل و سخنگفتن، نجاتبخشیِ خاموشی، پرهیز از پریشانی ضمیر و نیل به جمعیت خاطر به مدد خاموشی، مراعات حال مخاطب، رازپوشی، پرهیز از خاصیّت تخدیری سخنوری، و پرهیز از کبر از مهمترین دلایل اخلاقی ـ روانی دعوت به سکوت است و ظرفیّت محدود زبان در بیان حقایق، بیانناپذیری خدا و تلاش برای حفظ وحدت و رهایی از عالم مادّی، به طور اعم، و زبان بشری، به طور اخص، از دلایل زبانی - معرفتی فراخواندن به خاموشی به شمار میآید. در بخش آخر این مقاله نیز چرایی سخنگفتن به رغم فراخواندن به سکوت را بررسی میکنیم. از مهمترین دلایل و علل سخنگفتن عارف و الهیدان، به رغم دعوت به سکوت، به مواردی همچون به سخن در آمدن عارف از جانب خدا، سخنگفتن به واسطه اضطراری درونی، سخنگفتن از سر عشقورزی به خدا و خلق، جنبه تعلیمی سخن و ارائه قرینهای بر بیانناپذیری اشاره میتوان کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان سخن گفتن از خدا از دیدگاه ویلیام آلستون
نویسنده:
امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
سخن گفتن از خدا
,
نظریه رفتارگرایی
,
کارکردگرایی
,
تمثیل(منطق)
,
مجاز
,
اوصاف انسان
,
کاربرد حقیقی
,
زبان نمادین
چکیده :
ویلیام آلستون اعتقاد دارد: پرسش اصلی بحث «سخن گفتن از خدا» این است که «آیا ما میتوانیم از طریق زبان طبیعی به طور حقیقی، معنادار و صادق دربارة خداوند و اوصاف و افعال او سخن بگوییم». آنچه سبب دشواری این شیوة خاص سخن گفتن شده است، از یکسو به محدودیتهای زبان طبیعی و قالبها و مدلهای آن و از سوی دیگر، به نحوة وجود منحصر به فرد خداوند و تعالی و به کلی دیگر بودن او مربوط میشود. زبان عادی و رایج ما متناسب با همین عالم امکانی و جسمانی و محدود است. مفاهیم رایج در این زبان در خور این عالم و متناسب با آن هستند. چگونه میتوان از طریق همین مفاهیم و مدلها دربارة امری متعالی سخن گفت که با این عالم و حوادث رایج در آن هیچ شباهتی ندارد؟ مفاهیم امکانی، جسمانی و محدود چگونه میتوانند از موجود و واجبالوجود به بسیط، مجرد، نامتناهی حکایت کنند؟ آلستون در پاسخ به این پرسش معتقد است: ما میتوانیم با استفادة از همین زبان عادی و مفاهیم رایج در آن، زبان دیگری بسازیم که هم قابل اطلاق بر خداوند و هم قابل اطلاق بر انسان باشد. او معتقد است که برای رسیدن به این مطلوب باید ویژگیهای امکانی، جسمانی و زمانی و مکانی این مفاهیم را کنار نهاده، هستة اصلی معنا را که امری مشترک بین خدا و انسان است، به خدا نسبت دهیم از دیدگاه آلستون، ما ممکن است بتوانیم مفاهیمی از قبیل عشق، علم و قدرت را پالایش کنیم؛ یعنی آنها را از تمام ویژگیهای مخلوقانهای که متناسب با زمانمندی، جسمانیت و غیره است، بپراییم و هستهای از معنا را باقی نگه داریم که قابل اطلاق بر خداوند باشد. چنین واژههای پیراستهای را میتوان به نحو حقیقی بر خداوند اطلاق کرد و با استفادة از آنها میتوان گزارههای صادقی دربارة خدا سامان داد. آلستون در راه رسیدن به این مطلوب، به نظریة «کارکردگرایی» متوسل میشود. در نظر وی، کلید اصلی داشتن زبان حقیقی مشترک میان خالق و مخلوقات در این نکته نهفته است که ما بتوانیم مفهوم واحد و مشترکی را از اوصاف خدا و انسان بهدست آوریم. او مدعی است که به رغم تفاوت آشکاری که میان خدا و انسان وجود دارد میتوان به این مفاهیم مشترک دست یافت و خاستگاه انتزاع این مفاهیم مشترک کارکرد و عمل مشترک این اوصاف، در خدا و انسان است. واقعیت علم خدا و علم انسان فی حد ذاته مفهوم مشترکی با هم ندارند و ما میتوانیم با توجه به کارکرد مشترک و واحد علم در خدا و انسان، به مفهوم کارکردی واحد و مشترکی دست یابیم که هم قابل اطلاق بر خداوند و هم قابل اطلاق بر انسان باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد الاهیات سلبی دیونیسیوس در پرتو رهیافت قرآن و احادیث
نویسنده:
رضا برنجکار، ابوذر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات سلبی
,
دیونوسیوس آریوپاگی
,
صفات الهی
,
تنزیه الهی
,
صفات خدا
,
صفات سلبی
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
صفات الهی در حدیث
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
رویت قلبی خداوند ,
سلوک عرفانی ,
سخن گفتن از خدا ,
تنزیه و تشبیه ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
شناخت قلبی ,
کلام مسیحی ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
شناخت فطری ,
مباینت خدا از مخلوقات ,
معناشناسی صفات الهی ,
سیر آفاق و انفس ,
اصطلاحنامه عرفان ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
معناشناسی اسماء الهی ,
حدود اسماء و صفات الهی ,
حد نفی تعطیل ,
توصیه به سلب ,
توصیف به سلب ,
الله اکبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
مهمترین بعد اسماء و صفات الهی جنبه معناشناختی آن است. تفسیر انسان از این جنبه اسماء و صفات، بر نوع ارتباط انسان با خداوند تاثیر عمیقی خواهد داشت، زیرا شناخت خدا و سخن گفتن با او از طریق اسماء و صفات خداوند است. این جهت از اسماء و صفات به این پرسش پاسخ میدهد که چگونه میتوان درباره صفات خداوند سخن گفت و این صفات چه نسبتی با صفات انسان دارند؟ نوشتار پیش رو، به روش تحلیل گزارهای دیدگاه دیونیسیوس، برجستهترین نماینده الهیات سلبی در مسیحیت را درباره معنا شناسی اسماء الهی با تکیه بر رهیافت قرآن و حدیث میکاود. حاصل این پژوهش، این که در جنبه اثبات در الگوی دیونیسیوس مؤلفههای شناخت فطری- قلبی و سیر انفسی که در رهیافت قرآن و حدیث از اهمیت شایانی برخوردار بود، مطرح نشده و از دو جنبه نفی الگوی قرآن و حدیث؛ یعنی تباین آفریدگار و آفریدگان و به تصور در نیامدن پروردگار نیز تنها به جنبه اخیر پرداخته است. هر چند با طرح آخرین روش؛ یعنی کلام عرفانی و نفی روشهای ایجابی و سلبی توسط وی، این موارد وفاق را نیز نمیتوان لحاظ کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید