جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
صفات(عنوان اصلی، عرفان نظری)
>
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
الفقه / العقائد
نویسنده:
سید محمد الحسيني الشيرازي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
صفات الهی
,
حی (اسماء صفات الهی)
,
تقلید
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
تفسیر موضوعی
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
,
فقه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول دین = اصول الدین = اثبات واجب = اثبات الواجب = ترجمة العقائد = اثبات امامت
نویسنده:
احمد بن محمد مقدس اردبیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
معاد(فلسفه)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
13. علم کلام
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
کد کنگره:
BP 216 /م7الف6
چکیده :
مؤلف در این کتاب به اثبات اصول مذهب شیعه پرداخته است. وى در هر فصل با دلایل عقلى، اصول دین را اثبات مى كند. سپس آیات و احادیثى را در تأیید آن ارائه مى نماید. در باب نخست در پى اثبات واجب الوجود، تفسیر مختصرى از حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» را ارائه نموده است. سپس ضرورت ثبوت و امامت را به اثبات رسانده است. اثبات امامت امام على علیه السلام، عدم لیاقت خلفا، اثبات امامت و معاد از دیگر مطالب مهم این كتاب مى باشد. اصول دین، یکی از آثار فارسی مقدس اردبیلی است که مؤلف در آن، به مبحث اثبات واجبالوجود و صفات ثبوتی و سلبی او، مبحث نبوت، امامت و معاد پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إرشاد البشر فی شرح الباب الحادی عشر
نویسنده:
سليمان بن أحمد آل عبدالجبار القطيفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه طلیعه نور,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
معاد
,
نبوت
,
عدل
,
امکان واجب الوجود
,
معرفت اصول دین
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب چاپی عربی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مهدویت ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
علم الهی ,
حیات واجب ,
اعجاز قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
بازگشت از سفر گناه با توبه ,
حقیقت کلام الهی ,
شابک (isbn):
978-964-2560-63-9
چکیده :
این شرح دارای ویژگیهایی است که از مهمترین آنها موارد ذیل را میتوان برشمرد: سادگی و وضوح عبارات که از بارزترین ویژگیهای آن است؛ نویسنده در نوشتن این اثر از حالت اطناب مملّ و اختصار مخلّ دوری کرده و شرح را به شکل منسجم با طبیعت عبارت در اصل متن علامه حلی نگاشته است. نویسنده، بهقدر امکانش سعی کرده متعرض آرای بعضی از علما و محققان بزرگ این فن در مسائلی که محل اختلاف است، گردد و سپس آنچه از نظر خودش حق و صحیح است را بیان نماید. ارائه مبانی و نظرات دیگر مکاتب کلامی مانند اشاعره و معتزله و... و همچنین آرای حکما و فیلسوفان که این امر باعث میشود پژوهش حاضر با ارائه مکاتب متعدد، عمیقتر و اثرگذارتر شود. استشهاد به آیات کریمه و روایات شریفه در میان ارائه مباحث؛ این امر بحث را از حالت محض عقلانی خارج میکند و برای نمونه میتوان به مباحثی که در فصل امامت کتاب مطرح شده است، اشاره کرد. نظم در ارائه مباحث شرح و دوری از تشویش و تعقید، با قرار دادن عناوین فرعی در مقدمه و هفت فصل در محتوای مطالب کتاب و بحث از مسائل مربوط به هر عنوان با مسائلی که با عبارت متن علامه حلی منسجم باشد و دربردارنده مسائل مربوط به آن مباحث باشد. نویسنده شرحش را در هماهنگی با عبارت متن در یک مقدمه و هفت فصل نگاشته است؛ او در مقدمه از وجوب شناخت اصول دین، در فصل اول از اثبات واجب الوجود، در فصل دوم از صفات ثبوتیه، در فصل سوم از صفات سلبیه، در فصل چهارم از عدل، در فصل پنجم از نبوت، در فصل ششم از امامت و در فصل هفتم از معاد بحث کرده است.[۲]. فهرست موضوعات و فهارس عامه شامل فهرستهای: آیات، احادیث و روایات، اشعار، اعلام، ادیان و فرق و مذاهب و طوایف، اماکن و مصادر تحقیق در آخر کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة العقائد الإسلامية فی الكتاب والسنة المجلد 5
نویسنده:
محمد الریشهری؛ بمساعده رضا برنجکار؛ تحقیق مرکز بحوث دار الحدیث
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دارالحدیث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقادات شیعه
,
اعتقادات اسلامی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب دائره المعارف
کلیدواژههای فرعی :
صفات سلبیه الهی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
چکیده :
این مجلد که جلد پنجم از موسوعه است درباره صفات الهی است . بخش اول ادامه صفات ثبوتیه جلد قبلی و بخش دوم درباره صفات سلبیه الهی است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دانش نامه امیرالمومنین عليه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد 11
نویسنده:
محمد محمدی ری شهری؛ نویسندگان همکار: محمدکاظم طباطبایی، محمود طباطبایی نژاد؛ مترجمان: عبدالهادی مسعودی، مهدي مهريزي، محمدعلي سلطاني، ابوالقاسم حسيني، جواد محدثي
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دارالحدیث,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
افعال امام علی (ع) ,
خالق ,
کرامت ائمه معصومین (ع) ,
قضاوتهای شگفت انگیز علی (ع) ,
خلق آدم (ع) ,
فضایل امام علی(ع) ,
معجزات علی علیه السلام ,
براهین خداشناسی ,
13. علم کلام ,
سیره علوی (امام علی ع) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
کد کنگره:
90411381م3م/BP/37/35 1386
چکیده :
کتاب «دانش نامه امیرالمومنین (ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ » نوشته محمد محمدی ری شهری، مروری بر زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت «امام علی (ع)» است. در این مجلد که یازدهمین جلد از مجموعه چهارده جلدی است، به موضوعات زیر پرداخته شده است: راههای خداشناسی، موانع خداشناسی، صفات ثبوتی، صفات سلبی، شناخت آفریدگان خدا، شاخه های گوناگون دانش خدا، داوری ها و کرامت های حضرت علی (ع) و غیره.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله اراده خداوند از منظر حکمت متعالیه و مکتب تفکیک
نویسنده:
علیارشد ریاحی، زهره نصر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
صفات الهی در حکمت متعالیه
,
صفات الهی
,
اراده الهی
,
صفات خدا
,
حکمت متعالیه
,
ارادة الهی
,
مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
کیف نفسانی ,
معتزله ,
صفات ثبوتی ,
اشاعره ,
سنخیت ,
الامامیه ,
صفات الفعل ,
المرید ,
الکیفیه النفسانیه ,
الفاعل المختار ,
علت تامه ,
فاعل موجب ,
صفت فعل ,
فعل فاعل مختار ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
قدرت فاعل مختار ,
اراده فاعل مختار ,
قرآن ,
صفت ذات ,
نظام اتم ,
ترک فعل ,
مشیت ,
صفات فعلیه ,
صفات سلبی ,
کیف نفسانی ,
اجزاء علت تامه ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
مشیت فعلی ,
نظام اتم ,
فاعل موجب ( قادر ) ,
قرآن ,
کیف نفسانی ,
ضرورت علی معلولی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
اسم مرید ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
منشأ اراده ,
سلب صفت از ذات ,
سنخیت خالق و مخلوق ,
صدور معلول ,
مجبور بودن خداوند ,
ملاک اختیار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در اندیشه صدرالمتألهین، اراده الاهی، علم او به نظام اصلح و از صفات ذات است. خداوند، علت تامه مخلوقات است و صدور فعل از او، ضروری میباشد. در مقابل دیدگاه صدرا، به باور اهل تفکیک، اراده الاهی نه به معنای علم، بلکه به معنای قدرت و سلطه بر فعل و ترک است؛ و در نتیجه، از صفات فعل به شمار میآید. با چنین توصیفی، خداوند، فاعل مختار است و نتیجه قول به علت تامه بودن او، فاعل موجب بودن او است. از جمله اشکالاتی که پیروان مکتب تفکیک بر دیدگاه ملاصدرا وارد کردهاند، اشکال به معنای اراده و ضروت علی و معلولی میان خداوند و مخلوقات است که منجر به فاعل موجب بودن خداوند میگردد. در این نوشتار، دیدگاه صدرالمتألهین در تقابل با مکتب تفکیک در باب اراده الاهی، بررسی شده و به اشکالاتی پاسخ داده شده است که پیروان مکتب تفکیک در این باره بر صدرا وارد کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مسئله عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی
نویسنده:
علیرضا خواجه گیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حکمت الهی
,
عنایت الهی
,
حکمت متعالیه
,
علم واجب
,
عنایت
,
نظام احسن
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
علم ذاتی الهی ,
خداشناسی ,
جهان هستی ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
عالم مثال ,
صفات جلال ,
صفات جمال ,
قضاء الهی ,
شرور ,
علم فعلی ( مقابل ذاتی ) ,
علم فعلی الهی ( مقابل ذاتی ) ,
تغیر علم ذاتی باری ,
قرآن ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
علم ذاتی ,
شر در حکمت متعالیه ,
شر ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
علم ذاتی ,
قضاء ,
برهان بسیط الحقیقه ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مراتب آفرینش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
اصطلاح عنایت الهی در حکمت متعالیه صدرایی به معنای علم ذاتی الهی است که منشاء تحقق خارجی فعل و نظام احسن است. علاوه بر این علم الهی نیز مشترک بین صفات ذاتی و فعلی محسوب میشود. بنابراین مسئله عنایت الهی را نیز میتوان از جهت ذاتی - علم الهی - و فعلی - نظام احسن - مورد تحلیل قرار داد. سئوالات اصلی این مقاله این است که اولا، اگر این دو جنبه از عنایت الهی را مورد تحلیل قرار دهیم، با چه مسائلی در حکمت متعالیه در ارتباطاند. ثانیا، این دو جنبه از معنای عنایت الهی در حکمت متعالیه چگونه اثبات میشوند. آنچه از تحلیل مذکور به دست میآید، این است که؛ از آن جهت که عنایت الهی با علم الهی مرتبط است، مسئلهای خداشناسی است و از آن جهت که با پیدایش نظام عالم هستی و کیفیت آن مرتبط است، مسئلهای جهان شناسی است. در نتیجه با در نظر گرفتن ارتباط این مسئله با علم الهی، مبحث کیفیت علم الهی و مراتب آن از طریق برهان بسیط الحقیقه به اثبات میرسد و با در نظر گرفتن ارتباط آن با نظام احسن و چگونگی سیستم جهان هستی، از طریق ترتیب افعال الهی و مراتب نظام هستی این مسئله تبیین میشود. این مقاله درصدد است ارتباط این دو جنبه از عنایت الهی را با مسائل مرتبط با آن در نظام فلسفی حکمت متعالیه با روش توصیفی تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازلي و ابدي خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از جمله صفات ثبوتي الهي، «ازليت» و «ابديت» باري تعالي است، از نظر همه خداپرستان، خداوند موجودي ازلي است بدين معنا كه در گذشته، سابقه عدم نداشته است و از طرف ديگر خداوند موجودي ابدي است؛ يعني در آينده هيچ گاه معدوم نخواهد شد؛ به عبارت ديگر، خداوند هيچ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
کلیدواژههای فرعی :
ابدیت الهی ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
ابدیت حق (احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
ازلیت حق( احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه كمال در صفات، از كمال در اصل وجود ناشي ميشود؟ چون در يكي از کتاب هاي عقايد آمده است که چون وجود واجب نامحدود است پس صفات كمالي او بايد در حدّ كمال باشند. اين چگونه ثابت مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه؛ براي روشن شدن پاسخ، نكاتي تحت عنوان مقدمه يادآوري ميشود: 1. موجود بحسب مفهوم به سه نوع (ممكن، ممتنع، واجب) و بحسب واقع خارجي بر اساس فرض عقلي به دو نوع يعني واجب الوجود و يا ممكن الوجود تقسيم ميشود[1] هستي واجب از خودش و ممكن از غير ميباشد
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
خالق (اسماء فعل)
,
اَسماء (عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
صفات کمالی ,
صفات کمالی واجب ,
توحید صفات کمالی خدا ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
صفات کمالی خداوند ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات ثبوتي و سلبي خداوند را توضيح دهيد و فرق آنها را بيان كنيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از توضيح و فرق ميان صفات ثبوتي و سلبي، از باب مقدمه لازم به ياد آوري است که: يکي از راه هاي شناخت خداوند سبحان، نگاه از منظر صفات الهي است، ولي در اين نگاه دقت لازم را مي طلبد تا از خطر تشبيه و تنقيص در امان بمانيم.[1] در مباحث کلامي، صفات الهي
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
صفات ثبوتی ,
صفات جلال ,
صفات ثبوتی و سلبی ,
صفات سلبی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید