جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
4. سایر موضوعات وابسته
>
آموزههای ادیان
>
آموزههای مسیحی (آموزههای ادیان)
>
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
زمانیابی برای خدا - بررسی رابطه خدا با زمان از طریق متافیزیک تجسد [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Emily Grace Paul: امیلی گریس پل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
نسبت خدا با زمان
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی)
,
متافیزیک تجسد
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این پایان نامه، من از متافیزیک تجسم به عنوان دریچه ای برای بررسی چگونگی ارتباط یک خدای مسیحی با زمان استفاده می کنم. بخشهای (i) - (iii) به نوبه خود با جنبه یا عنصر خاصی از تجسم سروکار دارند. هر بخش بررسی میکند که آیا و چگونه یک خدای بیزمان (زمانی) و یک خدای موقتی، به ترتیب میتوانند آن عنصر تجسمی خاص را توضیح دهند. این عناصر عبارتند از «تجسد» پسر خدا. پسر متجسد کاملاً الهی، کاملاً انسانی و یک شخص است. و جلال پسر من استدلال می کنم که یک خدای موقت با هر سه جنبه مهم تجسم سازگار است. به طور مشابه، اگر خدا زمانمند باشد، استدلال میکنم که اگرچه میتوانیم به طور بالقوه «تجسد» پسر را معنا کنیم، نمیتوانیم دو عنصر دیگر تجسم را توضیح دهیم. بخش (IV) از این تعهدات تجسمی یک گام به عقب برمیدارد، و بحثهایی را درباره ماهیت زمان در نظر میگیرد: بحث رابطهگرایی در مقابل ماهیتگرایی، و بحث زمان پرتنش در مقابل زمان بیتنش. من استدلال میکنم که در بحثهای قبلی، زمان ماهوی تقریباً منحصراً فرض شده است، و در عوض تفسیر زمان بهعنوان رابطهای برای پیشبرد بحث امیدوارکننده به نظر میرسد، زیرا حسی جدید و منسجم از موقتی بودن الهی به ما میدهد. در مورد بحث زمان پرتنش در مقابل زمان بی تنش، من استدلال می کنم که زمانگرایان تمایل دارند که زمان خود را بی زمان فرض کنند. و زمان گرایان که متشنج است. من به این فکر می کنم که اگر این جفت های سنتی را با هم عوض کنیم، رابطه خدا با زمان چگونه ممکن است به نظر برسد. من استدلال میکنم که خدای بیزمان که خارج از زمان متشنج وجود دارد، کاملاً غیرقابل دفاع است، اما خدای موقتی که در زمان بیزمان وجود دارد، کاملاً منسجم است. این استدلال من را در بخشهای (i) - (iii) تقویت میکند، زیرا به تنهای زمانگرا این آزادی را میدهد که بین زمان تنشدار و بیتنش انتخاب کند، در حالی که زمانگرایان فقط زمان بیتنشی برای کار کردن دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الوهیت و انسانیت: تجدید نظر در تجسد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Oliver D. Crisp
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
فلسفه دین
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی)
شابک (isbn):
9780511275654
چکیده :
ترجمه ماشینی: آموزه تجسم در قلب مسیحیت نهفته است. اما این ایده که «خدا در مسیح بود» به موضوعی بسیار مورد بحث در الهیات مدرن تبدیل شده است. الیور کریسپ به شش موضوع کلیدی در تجسم می پردازد و از نسخه ای قوی از این دکترین، مطابق با مسیح شناسی کلاسیک دفاع می کند. او پریکورزیس یا نفوذ متقابل را با اشاره به تجسم و تثلیث بررسی می کند. کریسپ در دو فصل به ماهیت انسانی مسیح می پردازد و سپس استدلالی را علیه این دیدگاه که در میان برخی از الهیدانان معاصر رایج است، ارائه می دهد که مسیح دارای طبیعت انسانی سقوط کرده است. او مفهوم کنوزیس الهی یا خود تهی شدن را در نظر میگیرد و مسیحشناسی غیرمجسم را با تمرکز بر کار جان هیک مورد بحث قرار میدهد. این دیدگاه انکار می کند که مسیح خدای مجسم است و او را در درجه اول یک نمونه اخلاقی برای تقلید می داند. کریسپ این روایت جایگزین از ماهیت مسیح شناسی را رد می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشخاص: انسانی و الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter van Inwagen , Dean Zimmerman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Clarendon Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
قیامت
,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
تثلیث مسیحی
,
الهیات فلسفی
,
آموزه تجسد (از آموزههای مسیحی)
,
الهیات مسیحی
,
قیامت
,
معاد(فلسفه)
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
تثلیث مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
تثلیث مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
انسان شناسی مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی)
,
آموزهی مسیحی انسان (آموزههای مسیحی)
,
تثلیث مسیحی (از آموزههای مسیحی)
,
گناه نخستین (آموزههای مسیحی)
,
03- انسان شناسی
,
فرجام شناسی مسیحی
,
الهیات فلسفی سیستماتیک
چکیده :
ترجمه ماشینی: ماهیت افراد موضوعی همیشگی بحث در فلسفه است که در حال حاضر از چیزی شبیه به احیاء برخوردار است. در این مجلد برای اولین بار بحث های متافیزیکی در مورد ماهیت انسان ها همراه با بحث های مرتبط در فلسفه دین و کلام آورده شده است. پانزده مقاله نوشته شده ویژه دیدگاههای ایدهآلیستی، دوگانهگرایانه و ماتریالیستی درباره افراد را بررسی میکنند، مفاهیم خاص مسیحی را از ارزش تجسم مورد بحث قرار میدهند و به چهار موضوع اصلی در الهیات فلسفی میپردازند: تجسم، معاد، گناه اصلی و تثلیث.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسیحشناخت قرآنی و معنویت توحیدی
نویسنده:
انشاءالله رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
مسیحشناسی (مسیحیت)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
معنویت توحیدی
کلیدواژههای فرعی :
معنویت ,
امام شناسی ,
الوهیت مسیح ( ع ) ,
انجیل ,
تجلی ,
قرآن ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
تثلیث مسیحی ,
به صلیب کشیدن حضرت عیسی ,
شیعه و مسیحیت ,
مسیحیت رسمی ,
خدای متجسد ,
نحله ایبیونی ,
نحله دوستیستی ,
مظهریت مسیح ,
مسیح پیامبر ,
مسیح فرشته ,
مسیح شناخت قرآنی ,
مراتب معرفت به نبی ,
مراتب معرفت به امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پرسش اصلی این نوشتار آن است که چگونه میتوان از نوعی معنویت توحیدی به عنوان معنویت اصیل در مقابل معنویتهای غیرتوحیدی (و حتی دروغین) دفاع کرد. معنویت اصیل توحیدی منوط به داشتن نظریه معقولی درباره وحی (الهیات وحی) است. در مسیحیت رسمی، عیسی مسیح (ع) را خدای متجسد (خدا – انسان) میدانند. بر این مبنا از همان ابتداء با نوعی تناقض یعنی مفهوم موجودی که در آن واحد هم خدا است و هم انسان، مواجه میشویم. حال آنکه در قرآن کریم عیسی مسیح (ع) پیامبر خدا معرفی میشود. هر چند او انسان است، لیکن انسان مافوق است و بنابراین آینه تمام نمای حضرت حق است. باید از مظهریت مسیح سخن گفت و نه از الوهیت او. در این نوشتار، این دیدگاه ابتداء مطابق با برخی از نحلههای صدر مسیحیت (نحله ایبیونی و نحله دوستیستی) معرفی شده و در ادامه آمده است که چگونه میتوان این مسیحشناخت را بر طبق فهم شیعیان از کتاب و سنت، به روش معقولی تبیین کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق انگاره وحی در عهدین و قرآن کریم
نویسنده:
دل آرا نعمتی پیرعلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
نبوت
,
انجیل
,
تورات
,
وحی الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بنده ,
ادیان ابراهیمی ,
لوح محفوظ ,
یهودیان ,
گناه ذاتی ,
جامعه توحیدی ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
طوی ,
هدف وحی در تورات ,
هدف وحی در انجیل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
چگونگی ارتباط خداوند با انسان از مسایل مهم در مباحث الهیاتی ادیان ابراهیمی است. یهودیت و اسلام ضمن ارایه تعریفی همگون از وحی، شیوه هایی همسان از القای آن را مطرح نموده و هدف از آن را ابلاغ شریعت الهی از جانب خداوند توسط بندگان برگزیده به انسان معرفی می کنند با این تفاوت که مخاطب وحی در آئین یهود تنها قوم بنی اسرائیل و هدف از آن تشکیل جامعه توحیدی مبتنی بر التزام بر احکام و تکالیف الهی در محدوده سرزمین مقدس است. این هدف در اسلام عبارت است از ارتقای وجودی انسان تا مرتبه «عبد» و تجلی اوصاف الهی در او بواسطه تقید بر الزامات شرعی و تسلیم در برابر خداوند. اما مسیحیت به سبب تلقی خاص خود از انسان و وحی، مفهوم، شیوه و اهداف متمایزی را مطرح می کند. در این تلقی، وحی از مفهوم اصطلاحی خود خارج شده و به تجسم کلمه اله در هیات انسان تغییر مفهوم یافته است که هدف از آن کشف کامل اوصاف الهی با حضور خداوند در میان بندگان و رها ساختن آنان از قید شریعت و تکلیف و نیز تطهیر آنان از گناه ذاتی است در این انگاره، انسان توان ارتقای وجودی را جز بواسطه تجسم خدا ندارد. بر اساس تعالیم این ادیان، متن مقدس هر یک از آنها از تحفظ الهی بهره مند بوده؛ از وثاقت و حجیت کامل برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل، عرفان و وحى از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
احمدحسین شریفى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
عقل و دین
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
تعامل عقل و وحی ,
اهل بیت(ع) ,
وحی الهی ,
عقل(منطق) ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
تاریخ فلسفه ,
هماهنگى عقل و وحى ,
تأویل متون دینى ,
شرایط حکیم تطبیقى ,
نیاز عقل به وحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
يكى از مهمترين دغدغههاى فكرى و دينى بشر در طول تاريخ، مسأله «عقل و وحى» و سازگارى يا ناسازگارى اين دو با هم بوده است. تا جايى كه نوشتههاى تاريخى و فلسفى نشان مىدهند، فيلون اسكندرانى (20 ق. م ـ 50 م) اولين فيلسوفى است كه در باب ارتباط آموزههاى دينى يهود با تعاليم فلسفى انديشيد و در عقلانى كردن معارف يهودى كوشيد. پس از وى، هر روز بيش از پيش بر رونق اين بحث افزوده گشته است. دينداران از يك سو و دينستيزان از سوى ديگر، درباره تطابق يا تعارض عقل و وحى سخنها گفته و كتابها نوشتهاند. متفكران و انديشمندان مسيحى نيز از همان قرون اوليه ميلادى در اين عرصه قلم زده و حجم عظيمى از نوشتههاى دينى خود را به حل اين مسأله اختصاص دادهاند. آموزههايى همچون «تثليث»، «تجسّد»، «گناه نخستين»، «مرگ فديه وار مسيح» و نسبت آنهابا عقل و انديشه بشرى قريب نوزده قرن است كه از مهمترين دغدغههاى فكرى مسيحيان مىباشد. ارتباط حكمت و شريعت يا عقل و وحى در جهان اسلام نيز كم و بيش، مورد توجه فقيهان، عارفان، متكلمان و فيلسوفان بوده و هر يك به گونهاى و از زاويه خاصى، همسنخى و همسخنى يا بيگانگى و نامحرمى اين دو را تبيين كردهاند. در نگرشى كلى به سير فلسفه، بخصوص در دامان متفكران مسلمان، مىتوان گفت: حركت آن به سوى هماهنگى بيشتر با دين بوده است. فيلسوفان مسلمان پيوسته كوشيدهاند تا با بهرهگيرى از خرمن معارف دينى، زواياى تاريك انديشههاى فلسفى خود را روشنتر كنند؛ همچنين با توجه به حقايق فلسفى، فهمى دقيقتر از دين ارائه دهند. اين تلاشها در اوايل قرن يازدهم هجرى توسط صدرالمتألهين (979 ـ 1050) به اوج خود رسيد و اين فيلسوف بزرگ، «حكمت متعاليه» خويش را تجلىگاه هماغوشى و همدلى قرآن و عرفان و برهان دانست. وى با طرح انديشهاى معتدلانه در باب نسبت عقل و وحى، ضمن نگه داشتن حرمت عقل و عرفان و تبيين جايگاه حقيقى آنها، سخن وحى و قرآن را بر صدر نشاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
وحی
,
پیامبران اولوالعزم
,
وحی الهی
,
انسان و خدا
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
هدایت تکوینی ,
عالم برزخ ,
انجیل ,
تورات ,
نهضت رمانتیسم ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات طبیعی ,
عقل فعال ,
قرآن ,
وحی در قرآن ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ارتباط رسالی ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
دیدگاه زبانی وحی ,
دیدگاه غیرزبانی وحی ,
اشاره پنهانی ,
وحی صوتی ,
وحی معنایی ,
وحی الفاظ ذهنی ,
قوه عاقله پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
چکیده :
وحی را یکی از ارکان مهم و امور مشترک در میان ادیان راستین، به ویژه ادیان ابراهیمی می توان به حساب آورد. در عین حال، شاهد اختلافات بسیار عمیقی در میان اندیشمندانِ این ادیان در رابطه با تعریف و تلقی آنها از وحی می باشیم. حتی در خود هریک از این ادیان، طیف های مختلف، دیدگاه های گوناگونی در این باره دارند. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی پس از آنکه معنای لغوی وحی را بیان نموده، به تبیین و تعریف و بررسی نظریات مطرح شده از وحی در اسلام و یهودیت و مسیحیت پرداخته است. در اسلام، دیدگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان را بیان نموده ایم. در مسیحیت نیز دیدگاه های زبانی، غیرزبانی و دیدگاه وحی غیرزبانی درونی و تجربی را مورد توجه قرار داده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجسد يکي از عقايد مسيحيان است چگونه و به چه شکلي مي توان آن را نقد کرد؟ به طوري که ديگر جاي بحثي نماند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تجسد از ديدگاه مسيحيان يعني اين که خداوند متعال در جسم حضرت عيسي حلول کرده باشد. يکي از مهمترين اعتقادات مسيحيان، اعتقاد به الوهيت حضرت مسيح ـ عليه السلام ـ است ايشان معتقدند که مسيح صد در صد خداست و يکي از اقانيم ثلاثه الهي مي باشد که لباس جسم پوشيد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش)
,
انتقادات وار بر مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
الوهیت مسیح ,
تجسد ,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی) ,
عقاید مسیحیت ,
الوهیت مسیح ( ع ) ,
آموزه تجسد (از آموزههای مسیحی) ,
مسیحیت - عقاید ,
الوهیت عیسی مسیح ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ انگیزش الهیِ زاگزبسکی دربارۀ نسبت دین و اخلاق
نویسنده:
شیما شهریاری، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه املام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبه به خدا
,
دین و اخلاق
,
نسبت اخلاق و دین
,
زاگزبسکی
,
دین و اخلاق
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
خلق
,
رابطه اخلاق و دین
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
نظریه انگیزش الهی
,
انگیزه های الهی
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
خدای متشخص ,
ذات الهی ,
خالق ,
علم الهی ,
حضرت عیسی (ع) ,
فضایل اخلاقی ,
فلسفه دین ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
عاطفه داشتن خدا ,
امر التفاتی ,
چکیده :
نظریۀ انگیزش الهی نظریه ای است اخلاقی با بنیاد الهیاتی که در تلاش است، با خوانشی نو–ارسطویی و انگیزش–محور، نسبت بین دین و اخلاق را در چارچوب الهیات مسیحی تبیین کند. این نظریه که لیندا زاگزبسکی آن را مطرح کرده است، گونه ای نو از اخلاق فضیلتمدار را عرضه می کند که در آن انگیزه های الهی، به خصوص انگیزۀ عشق، بنیادِ حیات و زیستِ اخلاقی اند و این انگیزه ها هم به لحاظ وجودشناختی و هم به لحاظ تبیین شناختی پایۀ تمام اوصاف و ارزش های اخلاقی در نظر گرفته می شوند. این نظریه برای پیشبرد مقصد خود از پنج گام بهره می برد. در گام اول تشخص خدا را اثبات می کند. در گام دوم نشان می دهد که خداوند از عالیترین فضایل و انگیزه ها بهره مند است. در گام سوم انگیزۀ خداوند در فعل خلقت را انگیزۀ عشق معرفی می کند و آن را پایه ای ترین انگیزۀ الهی به شمار می آورد. در گام چهارم آموزۀ تشبه به خدا را پیگیری می کند و بر نقایص جدی این آموزه تأکید می کند. در گام آخر تلاش می کند تا این آموزه را با آموزۀ تجسد مسیح عجین کند و از نقایص آن بکاهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمول گرایی فراگیر: بررسی نظریه نجات ملاصدرا
نویسنده:
محمدصادق زاهدی، علی صداقت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه دین
,
شمول گرایی فراگیر
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
خود محوری ,
حقیقت محوری ,
شواهد الربوبیه ,
کلیسای کاتولیک ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
انحصار گروی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
اولیاء الله ,
معاد(کلام) ,
بهشت ,
جهنم ,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات(کلام جدید) ,
کثرت گرایی دینی ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
وحدت تشکیکی وجود ,
درجات بهشت ,
اشقیاء ,
سعداء ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
گناه ذاتی ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
پیروی از پیامبر (ص) ,
انحصارگرایی اسلامی ,
ملکات حمیده اخلاقی ,
مرتبه وجودی انسان ,
اسفل السافلین ,
اعلی علیین ,
ملکات رذیله اخلاقی ,
وجود تشکیکی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
در الهیات ادیان، این مساله که سرانجام آدمی چه خواهد شد و نجات او از دردها و رنج ها چگونه ممکن است، همواره از پرسش های کلیدی بوده است. در مباحث کلامی قدیم و جدید در زمینه نجات اخروی انسان سه دسته نظریه عمده یافت می شود که زیر سه عنوان انحصارگرایی، شمول گرایی و کثرت گرایی جای می گیرند. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان نظریه صدرالدین شیرازی درباره نجات را نیز در یکی از این دسته ها جای داد، یا این که همچون بسیاری از ابداعات او در فلسفه، ملاصدرا در اینجا نیز سخنی تازه دارد. این تحقیق نشان می دهد که صدرا، با تشکیکی دانستن مفهوم نجات، نظریه بدیلی در کنار نظریه های فوق ارائه می کند که می توان آن را «شمول گرایی فراگیر» نام نهاد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید