جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
بررسی نقش فاعلیت نفس در فرایند ادراک از نظر صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا قاسمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , عقل فعال , تشکیک در وجود , ملاصدرا , اصالت وجود , ممکن الوجود , صورت ادراکی , ادراک (معرفت شناسی) , مراتب ادراک , فاعلیت نفس , مراتب نفس , معرفت شناسی ملاصدرا , علم النفس ملاصدرا , سلسله مراتب نفس , علم نفس , ادراک انسان , ادراک عقلی , تجرد نفس ناطقه , فاعلیت نفس , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , تجرد نفس , صور علمی , ترکیب از وجود و ماهیت , جعل وجود , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , فاعل مخترع , ملا رجب علی تبریزی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , ادراک عقلانی , حکمت متعالیه , صورت حسی , صورت عقلی ( مجرد ) , ماهیت ممکن , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , واهب الصور (اسماء فعل) , ادراک , بینونت عزلی , عبدالله جوادی آملی , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , معرفت نفس(خودآگاهی) , شباهت نفس و فاعل , وجودی شدن علم , ملکوتی بودن نفس , حاس بالفعل , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , 08- توحیده سبحانه، تمییزه من خلقه صفة لا عزلة
چکیده :
صدرالمتألّهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوۀ ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراک‌های حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورت‌های ادراکی در فضای نفس می‌پردازد. لازمۀ سخن صدرا این است که علم نیز از مدار ماهیت خارج شده و امری وجودی گردد؛ چون جعل فقط به وجود تعلق می‌گیرد. با این حال، فاعلیت نفس نسبت به صورت‌هایی که واجد آن‌ها نیست، به مشکلاتی مثل نقض قاعدۀ «معطی شیء باید واجد آن باشد» روبه‌رو می‌شود که این مشکل با دخالت موجود مفارق، قابل حل است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
اصالت نور و تحقق تبعی ظلمت در اندیشه سهروردی
نویسنده:
محمود هدایت افزا، عباس شیخ شعاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , سهروردی , معتزله , حکمت متعالیه , اصالت ماهیت , اصالت وجود , ابن سینا: ابوعلی سینا , حکمت اشراق , المشارع و المطارحات , حکمت مشاء , حکمت یونان باستان , اصالت , موجود بالذات , مجعول بالذات , اتحاد عرضی وجود و ماهیت , معتزله (اهل سنت) , قرآن , ترکیب انضمامی , اصالت نور , ‌ اسماعیلیه , بالتبع , بالعرض , محمدتقی مصباح یزدی , ملا رجب علی تبریزی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , حکمت اشراق the School of Illumination , فلسفه یونان , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , قرآن , ماهیت , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , آموزه‌های زردشتی (آموزه‌ها‌ی ادیان ایران باستان) , اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , سید یحیی یثربی , شیخ احمد احسائی , نور (حکمت اشراق) , ترکیب انضمامی , تشکیک‌ در وجود , مجعول بالعرض , نورشناسی سهروردی , ظلمت شناسی سهروردی , تحقق تبعی ظلمت , مقوله بندی اشراقی موجودات , موجود بالتبع , تعالیم زردتشت , اصالت عام ماهیت , غنای ذاتی نور , مجعول بالتبع , اعتباریت اخص وجود , تشکیک در نور , عباس شیخ شعاعی , ملاصدرا شیرازی , قاضی سعید قمی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
شیخ اشراق در برخی آثار خود ـ علاوه بر نور ـ بر تحقق ظلمت در عالم خارج نیز تصریح نموده است. در نوشتار پیش رو ضمن اشاره به تلقّی سهروردى از نور و ظلمت، مقوله‌بندى اشراقی موجودات، تصریحات شیخ اشراق بر تحقّق تبعی ظلمت، پیشینۀ تفکّر وى و توجّه به معانی مختلف مفاهیم «اصیل» و «اعتباری»؛ نسبت بین نور و ظلمت در اندیشۀ شیخ اشراق و فرآیند تطبیق این دو بر مفاهیم وجود و ماهیت مورد تحلیل قرار گرفته است. در این راستا مشخّص گردیده که معنای نور در نزد سهروردی، أخصّ از معنای وجود در نزد ملّاصدرا است و به همین دلیل گاه از سوی صدرا و برخی شارحان وی نسبت تناقض‌گویی به سهروردی داده مى‌شود؛ امّا لحاظ معانی وجود و ماهیت در اصطلاحات شیخ احسائی و تطبیق آن بر نور و ظلمت سهروردی، تفسیر نوینی از «اصالت وجود» در پیش روی ما قرار مى‌دهد که در پرتو این نگرش، نظام فلسفی سهروردی، قدرى منسجم‌تر و پویاتر به نظر می‌رسد. در این تفسیر نور یا وجود «موجود بالذّات» و ظلمت یا ماهیت، «موجود بالتّبع» ـ و نه بالعرض ـ به شمار مى‌رود.
صفحات :
از صفحه 143 تا 172
اشتراک معنوی وجود نقد مقاله «اشتراک لفظی وجود» از منوچهر بزرگمهر
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1391
صفحات :
از صفحه 45 تا 82
بررسی رویکرد حکمای طبقه بعد از ملاصدرا به مساله اصالت وجود (با محوریت آرای حکیم لاهیجی و رجبعلی تبریزی)
نویسنده:
غلامحسین خدری، محمدهادی توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1390
صفحات :
از صفحه 35 تا 52
بررسی رویکرد حکمای طبقه بعد از ملاصدرا به مسئله اصالت وجود (با محوریت آرای حکیم لاهیجی و رجبعلی تبریزی)
نویسنده:
غلامحسین خدری، محمدهادی توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1390
چکیده :
قول به اصالت وجود در میان معاصران صدرا، لااقل در میان شاگردان میرداماد، با اقبال چندانی مواجه نشد، اما پس از ملاصدرا شاگردان وی اصالت وجود را پذیرفتند و حتی حکیم لاهیجی، که برخی او را اصالت ماهوی می‌دانند، به اصالت وجود قائل بوده است؛ رجبعلی تبریزی و شاگردانش، که ‌به جریان فرعی اصفهان موسوم شده‌اند، نیز گویا، تحت تأثیر ملاصدرا، البته با تقریری که با اصول حکمت متعالیه سازگار نیست، به عینیت وجود قائل شدند.
صفحات :
از صفحه 35 تا 52
  • تعداد رکورد ها : 5