جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
تحلیلی بر امکان تحقق برابری جنسیتی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران [نمایه مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Marziyeh Bakhshizadeh: مرضیه بخشی زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایران در دولت رئیس جمهور روحانی، دستور کار توسعه پایدار 2030 را پذیرفت و تعهد خود را نسبت به اجرای همه جانبه و همه جانبه آن، هرچند با ملاحظاتی که از یک کشور اسلامی انتظار می رود، ابراز کرد. امضای این سند مورد انتقاد شدید آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و گفت که این برای یک کشور اسلامی که قرآن و احکام اسلامی معیار زندگی مشترک عمومی و خصوصی است، مناسب نیست. شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 3 خرداد 1396 به عدم اجرای سند دستور کار 2030 در ایران رای مثبت داد. به همین ترتیب، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان به تصویب دولت اصلاحات محمد خاتمی رسید و به تصویب مجلس ششم رسید. اما در نهایت شورای نگهبان آن را با استدلال عدم تطابق با اسلام رد کرد. این فصل به نقش سنتی اعطا شده به زنان در حقوق ایران در پرتو توسعه حقوق برابر در حقوق بین الملل می پردازد. دو موردی که در اینجا ارائه می‌شود، نشان‌دهنده دو تفسیر متفاوت از اسلام و تأثیر آن بر برابری حقوق و نقش سنتی زنان تحت قانون در جامعه ایران است. آنچه می بینیم از یک سو تصویب موافقت نامه های مهم بین المللی - CEDAW و دستور کار 2030 - توسط دولت های خاتمی یا روحانی است، در حالی که از سوی دیگر، هر دو سند از سوی مقام معظم رهبری و اصولگرایان در ایران به دلیل ناسازگاری با اسلام رد شده است. ارزش ها یا آموزه ها این فصل CEDAW را به عنوان مجموعه ای از معیارهای برابری جنسیتی با قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران مقایسه می کند. این مقایسه برای تشخیص اینکه چگونه CEDAW ادعا شده در تضاد با قوانین ایران است که ادعا می شود بر اساس قوانین اسلامی است، ضروری است. هدف، نشان دادن ظرفیت ها، نقاط قوت و محدودیت های قوانین اسلامی برای برابری جنسیتی است. بر این اساس، هدف این فصل بررسی تفاسیر مختلف از اسلام است تا مشخص شود کدام تفاسیر با هنجارهای جهانی عدالت و در نتیجه مطابق با برابری جنسیتی سازگار است.
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسان‌شناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
نظریه عدالت‌گرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایز‌گرایی جنسیتی در حوزه تربیت اخلاقی می‌پردازد، از شاخصه‌ها و امتیازات چشمگیری برخوردار است. تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمی‌شود. بررسی رابطه جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسان‌شناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصه بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت می‌کند. سنجش رابطه جنسیت با سه جنبه اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزش‌های اخلاقی) نیز وسعت محدوده برابرانگاری را تأیید می‌نماید؛ اگرچه می‌باید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوت‌های تکوینی در شیوه‌های تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
  • تعداد رکورد ها : 2