جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تبرج
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
قرآن و فلسفه حجاب
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
زن
,
حسادت
,
فمینیسم
,
شهوت
,
فطرت(کلام)
,
عفت
,
تبرج
,
زینت
,
آدم و حوا
,
تجاوز جنسی
,
آرایش
,
عفت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب
,
حیا
,
غیرت
,
عفت
,
حیا
چکیده :
در این نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود.نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و بر این باور است که پدیده حیا و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد. این ویژگی فطری مبنای پیشنهادی چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان را فرو گیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوصی خانواده ها نگردند. زنان چشم شان را فرو گیرند، شرمگاه شان را بپوشانند، از خودنمایی، پای کوبی و با کرشمه صحبت کردن بپرهیزند و اندام و زیور آلات خود را ننمایانند.نویسنده عقیده دارد که حجاب خواسته مشترک زنان و مردان است و فلسفه آن با مطالعه چهار تقاضای فطری: حیا و آرایش در زنان و غیرت و شهوت در مردان، قابل درک می باشد و برخورد منطقی و درست با این چهار گرایش، ازدواج عاشقانه و پاک و زندگی خانوادگی همراه با آرامش، دوستی و مهربانی فزاینده را امکان پذیر می سازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه محبی کامه سفلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
تبرج
,
زینت
,
جلباب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
موضوع این پژوهش " ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن " می باشد. هرچند ذکرحجاب پوشش ظاهری را به خاطر می آورد، اما از آنجا که هدف از حجاب، حفظ شان انسانی و قرب الهی است، در آموزه های دینی ما جلوه های متعددی دارد که می توان به رعایت پوشش و حجاب در نگریستن، گفتار و کردار اشاره نمود. نوع منابع مود استفاده در این پژوهش شامل منابعی چون: تفاسیرقرآنی، کتابهای روایی و همچنین کتابهایی که پیرامون مسئله حجاب نوشته شده، می باشد. واژگانی که بازشناسی دقیق آنها به روشن شدن آیات کمک می کند عبارت است از : حجاب، جلباب ، خمار، تبرح و زینت . پژوهشی که در پیش رو دارید در شش بخش تنظیم شده است و هر بخش شامل چندین فصل است. بخش اول: کلیات که شامل دو فصل می باشد. فصل اول: مبانی و اصول تحقیق؛ فصل دوم: واژگان کلیدی بخش دوم: تاریخچه حجاب که شامل سه فصل است. فصل اول: جایگاه پوشش در فطرت انسانی؛ فصل دوم: حجاب در دوران ما قبل اسلام؛ فصل سوم: حجاب در ادیان الهی بخش سوم: فلسفه پوشش شامل دو فصل. فصل اول: فوائد حجاب؛ فصل دوم: ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن. بخش چهارم: حجاب و سیره عملی اهل بیت? که شامل سه فصل می باشد. فصل اول: حجاب در روایات؛ فصل دوم: حجاب حضرت فاطمه زهرا?؛ فصل سوم:حجاب و نهضت عاشورا؛ فصل چهارم: حجاب از دیدگاه عقل بخش پنجم: عوامل بی حجابی و بدحجابی، شامل دو فصل است.فصل اول: عوامل فردی؛ فصل دوم: عوامل اجتماعی بخش ششم: پرسش و پاسخ در زمینه حجاب که در دو فصل تقدیم می شود. فصل اول: حجاب و ایرادات وارده بر آن؛ فصل دوم: شبهات پیرامون چادر در پایان چند پیشنهاد در رابطه با بی حجابی آمده است. مسئله حجاب یک دستور دینی است و این حکم الهی به زن دستور می دهد که در برخورد با مرد ودر پوشش خود حدودی را رعایت کند و روایات ائمه? نیز تاکیدی بر این امر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
گلدسته نوروزیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
تبرج
,
جلباب
,
ستر و پوشش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب در روایات
چکیده :
موضوع تحقیق : ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف در این تحقیق آن است که می خواهم حجاب از دیدگاه قرآن و سنت بیان نمایم و همچنین بدانم که با توجه به این که قرآن و سنت به این موضوع خیلی اهمیت داده اند، چرا که بعضی زنان در جامعه نسبت به مسأله پوشش حجاب بی اهمیت هستند و چه اموری باعث شده که عفاف و حجاب روز به روز کمرنگ شود. اصل حجاب یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هرکدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید رعایت نمایند. زیرا این حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری زنان جامعه است، که اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو ریزد عوامل سعادت، پاکزیستی و شرافت آن ها فرو ریخته و قطعا این سنگر در سراشیبی سقوط و انحراف قرار گیرد و موجب آلودگی خود و جامعه خواهند شد. اینکه حجاب تنها مختص به اسلام نمی باشد بلکه با نگاهی به تاریخچه حجاب فهمیده می شود که در بعضی از ملل و ادیان مختلف حجاب وجود داشته اند. با توجه به اوضاع امروز جامعه اسلامی عوامل های مختلف در کم توجهی به عفاف و حجاب دارد که به طور خلاصه و تیتروار به آن ها می پردازیم : 1- بحران سازیهای متعدد دشمن. 2- خلأ الگوهای مناسب فرهنگی. 3- بالا رفتن سن ازدواج و ... می باشد که باید راهکارهایی اجرایی برای ایجاد عفاف و حجاب در جامعه بوجود آید تا جامعه از آن وضع تباهی و فساد و بی حجابی بیرون رفته و به سعادت و پیروزی کشانده شود. دامنه این تحقیق در محدوده قرآن و سنت می باشد. با توجه به آیات و روایاتی که در این زمینه آمده و از کتاب های تفسیر(نمونه و المیزان) و بحارالانوار و اصول و فروع کافی و رسلاله حجابیه در دو جلد و کتاب های شهید مطهری و غیره. روش انجام کار این تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است با مراجعه به کتاب ها و مقالات و رساله ها و دیدگاه های مختلف مطالبی که در رابطه با این موضوع بوده، یادداشت برداری کرده و پس از آن فیش برداری و ارتباط منطقی بین موضوعات برقرار کرده و به یافته های جدیدی دست یافتم. شروع به نوشتن طرح نامه و پس از تصویب طرح نامه پایان نامه را نوشتم. نتیجه ای که از تحقیق گرفته شده با توجه به آیات و روایات که در مورد حجاب آمده که بر هر زن و مرد واجب است که رعایت کرده، زیرا زن با داشتن حجاب شخصیت می گیرد و باعث بالا رفتن احترام و ارزش و مقام او حتی در عرش الهی می شود. واژه های کلیدی : 1- حجاب : جمع حجب : به معنی پوشیدن است و هم معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. مانع و حایل میان دو چیز. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوششی است. یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هر کدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید آن را رعایت نمایند. 2- ستر : سَتَرَ – یستر ستراً : روی آن چیزی را بپوشانید. و ساتر : کینه او را به دل گرفت و دشمنی اش را پنهان کرد و مخفی کردن ؛ الستر : پوشش وسیله پوشانیدن. 3- جلبات : درباره جلبات معانی متعددی وجود دارد. به معنای : ملحفه(چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر و روی گردن و سینه ها را می پوشاند ، یا عبارت از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ برای زن که از ملحفه ( ملافه یا روپوش بزرگی همانند چادری کوچکتر است یا جامه گشادی است که از چارقه بزرگتر و از عبا کوچکتر ، زن بوسیله آن سر خود را می پوشاند و باقی آن را بر سینه اش رها می سازد. 4- تبرج : در گفتار اهل سنت به معنی خود نمایی و جلوه گری است. این کلمه در اصل از " برج" گرفته شده. همان گونه که برج در میان ساختمان ها خود را بیشتر آشکار می کند و خودنمایی می نماید. تبرج بانوان نیز به همین معنی است. تبرج زده : زن زینت ها و زیباییهای خود را برای نامحرمان آشکار سازد. 5- سنت : روش طریقه سیرت سرشت طبیعت در اصطلاح فقه : قول و فعل و تقریر پیغمبر اسلام آنچه که صحابه بر آن عمل کرده باشند. 6- قرآن : در معنای قرآن وجوه های زیادی ذکر شده : 1- قرآن اسمی جامد و غیر مشتق، علم ارتجالی است و خداوند به عنوان اسم خاص برای وحی پیغمبرش نازل فرموده، قرار داده است. 2- قرآن اسم مشتق ولی غیر مهمور. مشتق از قرنُ الشیءِ بالشیءِ یعنی چیزی را به چیزی ضمیمه کردن. – قرآن هم ریشه « قرائن» جمع « قرینه» است ؛ ریشه آیاتش همانند یکدیگر است و بعضی دیگر را تأیید می کند. 3- قرآن مشتق و مهموز است. از « قَرءَ» به معنای جمع گرفته شده است و بر وزن رجحان و غفران از ماده « قرأ» به معنای تلاوت کردن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت درباره حجاب
نویسنده:
فرشته علی مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عفاف
,
تبرج
,
بدحجابی
,
حجاب
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت درباره حجاب به روش کتابخانهای تدوین گردیده است.در قرآن مجید کلماتی نظیر جلباب، حجاب و خمار ذکر شده است، کلمات حجاب، خمار، جلباب و لباس از جمله تعاریف خداوند از نوع پوشش انسانهاست که در تفاسیر و روایات بیان شده و از سوی مفسران شیعه و سنی بحث و تبیین گردیده است. مفسران شیعه و سنی در ضرورت اصل پوشش و حجاب زن، اختلافی ندارند، اما در حد و مرز آن اقوال مختلفی مطرح کرده اند، برخی از مفسران بزرگ شیعه به واجب بودن پوشش مو و بخشهای دیگری از بدن قائل نبودهاند و بخش عمدهای از آنها در این باره سکوت کردهاند. در تفسیر آیات 30تا 34 سوره نور و آیه 59 سوره احزاب بین مفسران شیعه وسنی اختلاف نظرهایی وجود دارد. بین مفسرین اهل سنت نظیر شیعه، بر حرمت نگاه به نامحرم و پرهیز از اختلاط زن و مرد، تأکید شده است. حتی پوشیدن لباس های نازک و بدن نما و نیز لباس های تنگ که برجستگی های جسمی و بدنی زن را نمایش می دهد، در بیرون از منزل شرعاًحرام میدانند. همه مفسرین اهل سنت و شیعه، اتفاق نظر دارند بر اینکه: غیر از صورت و دستها، بقیه اندام زن برای مرد اجنبی، عورت به حساب می آید و لذا پوشش تمام اندام زن در هنگام مواجهه با مرد نامحرم واجب است. بهرحال حجاب امروزه به یکی از نمادهای بسیاری از جوامع اسلامی تبدیل شده و رعایت آن در مکانهای عمومی برای همهی زنان با هر اعتقاد دینی اجباری است.کلمات کلیدی: حجاب، تبرج، بدحجابی، عفاف.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی «تبرّج جاهلی»
نویسنده:
حیدر علوی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجاب
,
رسوم جاهلی
,
جاهلیت
,
تبرج
,
ایزوتسو
,
پوشش زنان
,
حجاب
,
پوشش زن
,
تاریخ جاهلیت
,
واژه شناسی قرآن
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
زن در عصر جاهلیت
,
جاهلیت اول
,
جاهلیت دوم
,
جاهلیت در قرآن
,
حجاب در عصر جاهلیت
کلیدواژههای فرعی :
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
لاابالی ,
آیه 067 بقره ,
آیه سکر ,
حلم ,
روش تفسیری ایزوتسو ,
آیه 63 فرقان ,
جاهلیت در نهج البلاغه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
این نوشتار پس از بیان علل ضرورت واژه شناسی حجاب به تعریف «تبرّج جاهلیت اولی» به عنوان تعبیر قرآنی پرداخته است. نویسنده نخست با بررسی اشعار عرب، فرهنگنامه ها و تفاسیر، مفهوم جاهلیت را توضیح می دهد سپس از جاهلیت اولی بحث می کند ودو دیدگاه را مورد بررسی قرار می دهد: 1- جاهلیت اولی یک دوره زمانی است. 2- جاهلیت اولی یک فرهنگ است. و در پایان با تعریف تبرّج دیدگاه خویش را مطرح می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظاهراً حجاب یعنی حضور بدون تبرج بانوان در جامعه. از طرفی نوجوانان و جوانان به اقتضای فطرت تمایل دارند مورد توجه قرار گیرند (در همه ی ابعاد) حال چگونه یک دختر جوان می تواند هم از پوشش های شاد (در طرح و رنگ) استفاده کند و هم حضور بدون تبرج داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : واژه حجاب در لغت به معنای پرده و حاجب و چیزی است که میان دو چیز حایل و فاصله می شود.[1] البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند، واژه حجاب به معنای پوشش زنان، اصطلاحی است که بیشتر در عصر ما پیدا شده و اصطلاحی جدید است. آنچه در گذشته ها در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبرج
,
حجاب
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی ها و معیارهای عفاف و حیای شخصیت زن در جامعه اسلامی
نویسنده:
رفیع الدین اسماعیلی، حفیظه مهدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جایگاه و نقش اجتماعی زنان
,
شخصیت زن
,
حجاب
,
عفت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
کلیدواژههای فرعی :
کنترل نگاه ,
تبرج ,
جامعه اسلامی ,
جایگاه زن در قرآن ,
قرآن ,
حیا ,
حقوق زن در قرآن ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
جایگاه زن در روایات ,
دوستی با نامحرم ,
ویژگی های طبیعی زن ,
کشش میان مرد و زن ,
لباس زن ,
حفظ حریم ها ,
رنگ لباس زن ,
ممنوعیت اختلاط ,
خلوت نکردن با نامحرم ,
شوخی با نامحرم ,
پرهیز از عشوه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
اگرچه زن و مرد در جوهر و ماهیت انسانیت یکسانند و تمایزی در حقیقت و نوع آنها نیست، ولی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که به ویژگی های جسمانی و روانی آنها بازمی گردد، به گونه ای که تفاوت طبیعی و تکوینی میان زن و مرد، مطلبی غیرقابل انکار است. دین اسلام با حضور زن در جامعه مخالف نمی باشد، اما برای حضور زن در جامعه شرایطی براساس ویژگی های طبیعی زن (جسمی، روحی و...) و نوع کشش و ارتباطی که میان مرد و زن وجود دارد معین کرده است. هدف از این پژوهش، به دست آوردن ملاک ها و معیارهایی است که اسلام درباره حضور اجتماعی زن بیان کرده است. بنابراین، این پژوهش تلاش دارد با روش اسنادی و مطالعه آیات و روایات، به بیان ویژگی ها و ملاک های حضور اجتماعی زنان بپردازد. در این تحقیق، به چهار معیار اصلی (پوشش و لباس زنان، حفظ حریم ها و فاصله ها، عدم تبرج، و کنترل نگاه) برای حضور اجتماعی زنان پرداخته شده است که هر کدام دارای مؤلفه هایی می باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه حجاب و عفاف
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ازدواج
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
رهبانیت بودایی
,
غریزه جنسی
,
اخلاق جنسی
,
حجاب زن مسلمان
,
حجاب و عفاف
,
آیه حجاب
,
رهبانیت
,
پوشش ( فعل )
,
حجاب
,
پوشش زن
,
پوشش زینت زن
,
حد حجاب
,
فضایل اخلاقی
,
عفت
,
اعتدال جنسی
,
افراط جنسی
,
تفریط جنسی
,
حجاب گفتاری
,
کارکردهای حجاب
,
حجاب پوششی
,
حجاب در قرآن
,
حجاب رفتاری
کلیدواژههای فرعی :
تبرج ,
غض بصر ,
آیه 3 حجرات ,
آیه 31 نور ,
آیه 33 نور ,
آیه 87 مائده ,
آیه 51 شوری ,
آیه 32 احزاب ,
آیه 53 احزاب ,
آیه جلباب ,
نگاه به نامحرم ,
آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) ,
آیه 21 روم ,
زینت زن ,
شان نزول آیات حجاب ,
عشوه گری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
اهمیت و کارکردهای مثبت و منفی غریزه جنسی آن را به عنوان یکی از کانونی ترین مباحث در دانش های مختلف درآورده است، یکی ازمسایلی که در این زمینه به صورت مستقل واکاوی نشده رابطه و عرصه های پیوست حجاب و عفاف است که این نوشتار بدان پرداخته است. تبیین مفاهیم و تعریف حجاب و عفاف بررسی دیدگاه ها و نگره های افراطی تفریطی و اعتدالی اسلامی درباره غریزه جنسی بحث ها و مطالب درآمدی این نوشتار را صورت می دهد. بررسی و رهیافت به گونه های رفتاری گفتاری وپوششی حجاب، پیوست های مفهومی بیرونی و آثار و کارکرد های مشترک عفاف و حجاب همچون کارکرد اقتصادی روانی، اجتماعی روانی، خانوادگی روانی و نیز راه های احیا و دست یابی به حجاب و عفاف ارزش و جایگاه دینی حجاب و عفاف گسست ها و تفاوت های حجاب و عفاف در ساحت مفهوم، مصادیق بیرونی و راه کارهای اجرای دست یازیدن فرد و جامعه به عفاف و حجاب از محورهای اصلی و محوری این پژوهش به شمار می روند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 10 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی تقویت حیا در سبک زندگی اسلامی
نویسنده:
محبوبه جوکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سبک زندگی
,
عفاف
,
تبرج
,
تربیت جنسی
,
اختلاط
,
حیا
,
مراقبت جنسی
چکیده :
حیا به عنوان موهبتی الهی، از مهم ترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی جامعه است که در همه ادیان آسمانی، مورد تأکید قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی این موضوع است که آموزه های اسلامی چه شیوه هایی را برای تقویت حیا در افراد توصیه نموده تا با محور قرار دادن آنها، جامعه اسلامی از مفاسد و انحرافات جنسی مصونیت یابد؟ روش این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که سعی نموده با محور قرار دادن آیات و روایات موجود درباره حیا، عفاف و نیز حریم روابط زن و مرد نامحرم و تحلیل و بررسی آنها، به الگوی تقویت حیا در سبک زندگی اسلامی دست یابد. از نتایج مهم این تحقیق آن است که تقویت حیا به عنوان زیربنای عفاف و حجاب نیازمند دو رکن اساسی است: رکن اول آن، که اصلی تر و زیربنای رکن دیگر نیز هست، تربیت صحیح جنسی فرزندان در خانواده است و رکن دوم، رعایت حریم ها در جامعه و توجه به توصیه های دینی در این باب است که در متن مقاله به آنها اشاره خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و فلسفه حجاب : دوره 13، شماره 51 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
ابراهیم سجادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبرج
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حجاب
,
حیا
,
عفت
,
مطالعات زنان و خانواده
,
فلسفه حجاب
,
حریم گیری
,
حیا و عفاف در قرآن
,
حجاب در قرآن
,
زینت زن
,
علت حجاب زنان
,
نتایج بی حجابی
,
حجاب در فرهنگ غربی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 022 اعراف ,
آیه 026 قصص ,
خودنمایی ,
تجاوز جنسی ,
آیه 30 نور ,
آیه 60 نور ,
آیه 31 نور ,
آیه 33 نور ,
آیه 32 احزاب ,
آیه 53 احزاب ,
آیه استیذان ,
آیه حجاب ,
آیه جلباب ,
حیا و عفاف در زنان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
دراین نوشتار موضوع فلسفه حجاب در پرتو قرآن بررسی می شود. نویسنده حجاب را بازتاب حیاء و عفت می داند و براین باور است که پدیده حیاء و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد . این ویژگی فطری مبنای پیشنهادهای چندگانه قرآن است که در آیات گوناگون مطرح شده است مانند: مردان باید چشم شان را فروگیرند، عورت شان را بپوشانند و سرزده وارد حریم زندگی خصوص خانواده ها نگردند، زنان چشم شان را فروگیرند، شرمگاه شان را بپوشانند، از خودنمایی، پای کوبی و با کرشمه صحبت کردن بپرهیزند و اندام و زیور آلات خود را ننمایانند. نویسنده عقیده دارد که حجاب خواسته مشترک زنان و مردان است و فلسفه آن با مطالعه چهار تقاضای فطری: حیا و آرایش در زنان و غیرت و شهوت در مردان، قابل درک می باشد و برخورد منطقی و درست با این چهار گرایش، ازدواج عاشقانه و پاک و زندگی خانوادگی همراه با آرامش، دوستی و مهربانی فزاینده را امکان پذیر می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 62 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید