جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
زبان دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
ترجمه امر مقدس: دین و پست سکولاریسم در اثر اخیر یورگن هابرماس [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Dafydd Huw Rees
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
یورگن هابرماس
,
پست سکولاریسم
,
مفاهیم دینی
,
نظریه سیاسی
,
پساسکولاریسم
,
اندیشه هابر ماس
,
پایان نامه انگلیسی
,
تفکر پسامتافیزیکی
,
چرخش پساسکولار
,
فلسفه هابرماس
,
پارادایم فلسفی هابرماس
,
تفکر پسامتافیزیکی هابرماس
,
مدل دموکراسی مشورتی پساسکولار
,
زبان شناسی امر مقدس
,
جایگاه دین در نوشته های هابرماس درباره نظریه اجتماعی
,
گذار از جوامع سنتی به جوامع مدرن
,
مسئله انسانشناسی
,
اصطلاحات پسا متافیزیکی
,
روش ترجمه مقدس به سکولار
,
ترجمه مقدس به سکولار
,
ترجمه امر مقدس
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه «چرخش پساسکولار» را که توسط فلسفه یورگن هابرماس از سال 2001، با تمرکز ویژه بر نظریه سیاسی او اتخاذ شده، بررسی می کند. این استدلال می کند که چرخش پساسکولار اساساً ناشی از محدودیت های پارادایم فلسفی هابرماس در تفکر پسامتافیزیکی بود. سپس مدل او از دموکراسی مشورتی پساسکولار را تحلیل میکند و استدلال میکند که این مدل باید به دلیل تکیه بر رویه غیرقابل اجرا ترجمه مقدس به سکولار رد شود. پایان نامه به سه بخش تقسیم می شود. بخش 1 تحلیلی از جایگاه دین در نوشته های هابرماس درباره نظریه اجتماعی از دهه 1970 و 1980 است. شرح اصلی او از زبان دینی و «زبانسازی امر مقدس» را که با گذار از جوامع سنتی به جوامع مدرن همراه است، تشریح میکند. بخش دوم بر پارادایم تفکر پسا متافیزیکی هابرماس تمرکز دارد و نشان میدهد که این پارادایم شرایطی را برای متفکران پسامتافیزیکی ایجاد میکند تا مفاهیم دینی را مناسب کنند. همچنین استدلال میکند که ناتوانی هابرماس در پرداختن به «مشکل انسانشناسی» در اصطلاحات پسا متافیزیکی منجر به چرخش او به پست سکولاریسم شد. بخش 3 به بررسی مدل دموکراسی مشورتی پساسکولار می پردازد که هابرماس از سال 2001 برای آن استدلال کرده است. با استناد به گزارش های زبان دینی از قسمت 1 و تخصیص از قسمت 2، به این نتیجه می رسد که روش ترجمه مقدس به سکولار که مدل بر اساس آن relies قابل اجرا نیست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظريه هاي شناختاري و غير شناختاري زبان ديني
نویسنده:
معصومه سالاري راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان اخباری دین
,
زبان نمادین دین
,
زبان شعری دین
,
زبان تمثیل دین
,
نمادگرایی زبان دین
,
زبان دین
,
معرفت زایی زبان دین
,
نظریه نمادین بودن زبان دین
,
زبان دین و اسطوره شناسی
,
معناداری زبان دین
,
معرفت بخشی زبان دین
,
کارکرد زبان دینی
,
واقع گرایی زبان دین
,
زبان دین (فلسفه دین)
چکیده :
مبحث زبان دين به عنوان يكي از شاخه هاي فلسفه دين در قرن معاصر، در فلسفه غرب، داراي جايگاه ويژه اي است. به طور كلي، فيلسوفان دين در تحليل زبان ديني، قايل به دو ديدگاه هستند: 1. ديدگاهي كه گزاره هاي ديني را صرفاً ناظر به ارزش ها، اعمال و بيان احساسات ديندار مي داند (غير شناختاري); مانند نظريه «زبان نمادين» تيليخ، نظريه «شعري» سانتايانا، نظريه «عمل گرايي» بريث ويت، نظريه «اسطوره اي» كاسيرر و نظريه «بازي هاي زباني» ويتگنشتاين. 2. ديدگاهي كه گزاره هاي ديني را ناظر به واقع و توصيفگر واقعيت ها مي داند (شناختاري); مانند نظريه متفكران اسلامي، نظريه «تمثيل» آكوييناس، نظريه «تحقيق پذيري اخروي» جان هيك، نظريه «ابطال پذيري و معناداري» بازيل ميچل. نهايت اينكه زبان ديني صرفاً داراي يك كاركرد خاص نيست، بلكه تركيبي از زبان هاي متعدد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع نمایی گزاره های قرآنی
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
تفسیر
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
واقع نمایی گزارههای قرآنی
چکیده :
مقالة ذیل، درصدد ارائه تبیینی مختصر از پارهای رویکردهای غیرشناختاری در فهم زبان دین، به ویژه زبان قرآن است. نظریات غیرشناختاری در دین، گزارههای دینی را غیرواقع نما و بدون پشتوانه واقعی میدانند. آنها اغلب به دین ابزارانگارانه مینگرند و به واقعیت داشتن یا نداشتن مدالیل گزارههای دینی کاری ندارند. شناخت و بررسی رویکردی غیرشناختاری به زبان دین، اهمیت ویژهای دارد؛ به این دلیل که از طرفی به میان تهی بودن گزارههای دینی میانجامد و از طرف دیگر، طیف گستردهای از دیدگاههای امروزین حاکم در حوزه زبان دین را دربرمیگیرد. در این مقاله، ابتدا مقصود از غیرشناختاری در دین تبیین؛ سپس پارهای از نظریات عمده دینشناسان غربی مانند جرج سانتایانا، ریچارد ام. هیر، ریچارد بریثویث، و فیلیپس، در این زمینه ارائه خواهد شد. بحث پایانی به بررسی مختصر این دیدگاهها و امکان تطبیق آنها بر زبان قرآن اختصاص خواهد یافت. در این بخش، ادله دروندینی و بروندینی بر واقعنمایی گزارههای قرآنی ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه اعتبار – تفسیر در اندیشه علامه طباطبایی؛ مقدمه ای بر فلسفه الهی اسلام
نویسنده:
زهیر انصاریان، رضا اکبریان و لطف الله نبوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
فلسفه دینی (کتاب)
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اعتبار - تفسیر
,
تمایز فلسفه دینی و الهی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
برهان صدیقین (اثبات خدا) ,
عقل عملی ,
حکمت نظری ,
تفسیر قرآن به قرآن ,
ظاهرگرایی ,
هدف بعثت انبیاء ,
زبان دینی ,
وحی ,
روش وحیانی ,
نسبت روشی دین و فلسفه ,
مقام پدیداری دین و فلسفه ,
نسبت زبانی دین و فلسفه ,
مجهول بودن وحی ,
اعتبار مثالی الفاظ دینی ,
نظام سازی توحیدی ,
رابطه تاریخی دین و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دیدگاه علامه طباطبایی درباره پیوند دین و فلسفه را می توان در دو مقام پدیداری و فهم ره گیری کرد. نسبت دین و فلسفه در مقام پدیداری از حیثیات مختلفی نظیر روش، مسائل، زبان و زمان مورد بررسی قرار می گیرد. در این نظریه به جهت مرموز و مجهول دانستن روش وحیانی امکان تبیین نسبتِ روشیِ دین و فلسفه وجود ندارد. متون دینی در تبیین معارف عالی خود از همان زبان مرسوم میان مردم بهره می برند که از جمله اعتباریات محسوب می شود و نسبت آن با حقایق محاکی از آن نسبت مثل به ممثل است. همچنین اوج دین از دیدگاه علامه طباطبایی زماناً متأخر از اوج فلسفه حادث شده است. مناسبات دین و فلسفه در مقام فهم نیز عبارت است از روش هایی زبانی مبتنی بر تفسیر قرآن به قرآن که دانش فلسفه را با فهم صحیح از متون دینی به جایگاهی می رساند که کمال آن در فلسفه ای دینی متجلی می شود که در آن همۀ قضایای نظری و عملی بالتحلیل به اصل توحید بازگشت داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به زبان دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
معناداری
,
گزارههای الاهیاتی
,
نظریه تمثیلی
,
اشتراک معنوی
چکیده :
این مقال بر آن است تا افق روشنی از بحث درباره زبان دینی را عرضه کند؛ از این رو، ابتدا به خاستگاه این بحث که گزارههای کلامی و الاهیاتی هستند، اشاره شده است؛ یعنی گزارههایی که موضوع آنها خدا و محمول آنها یکی از صفات الاهی است. از آنجا که خدا، موجودی ماورای طبیعی بهشمار میرود کاملاً از اشیای محسوس متمایز است و زبانی که ما با آن سروکار داریم، زبانی است که از محدودیت و امکان برخوردار است؛ بنابراین، این پرسش مطرح میشود که چگونه میتوانیم دربارة خدا با همین زبان متعارف سخن بگوییم. برای حل این مشکل راهحلهای گوناگونی مطرح شده است که عبارتند از: 1. نظریة تمثیلی؛ 2. نظریة اشتراک معنوی؛ 3. نظریه معناداری گزارههای دینی که شامل دو اصل تأییدپذیری و ابطالپذیری تجربیاند. پس از طرح چنین نظریهای دربارة معناداری گزارههای دینی، عدهای از فلاسفه چنان تحت تأثیر مشکلات مربوط به تحقیقپذیری قرار گرفتند که گزارههای دینی را غیرواقعنما تلقی کرده، بهسوی تفسیرهای غیرشناختاری از زبان دینی گرایش یافتند که عبارتند از: 1. نظریة ابراز احساسات؛ 2. نظریة نمادین بودن؛ 3. تفاسیر شعائری و آیینی؛ 4. نظریة اسطورهای دانستن زبان دینی. در ادامه، این نظریات نقد و بررسی، و در پایان، دیدگاه قرآن در باب زبان دینی مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان ضدواقع گرایانه کیوپیت و نقد آن از منظر دیویس
نویسنده:
علی زمانی امیرعباس, هاشمی فاطمه سادات
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
دیویس
,
ضد واقع گرایی معنا
,
کیوپیت
,
اصالت منظر
چکیده :
دان کیوپیت یک مسیحی ضدواقع گراست. او خدای سنتی واقع گرایانه را قبول ندارد و می گوید زمانی مردم، خداوند را وجودی واقعی و عینی می پنداشتند که در یک جهان نامرئی وجود داشت ولی ما امروزه پی برده ایم که خداوند همان ارزش هایی است که برای ما مهم است، پس نباید به دنبال خدای عینی و متعین در جهان بگردیم. کیوپیت معتقد است که گزاره های دینی با عالم خارج ارتباطی ندارند بلکه زبان دینی، زبانی است که احساسات و دیدگاه های اخلاقی ما را مشخص می کند. در مقابل این دیدگاه ضدواقع گرایانه، واقع گرایان اعتقاد دارند که گزاره های دینی نظیر خدا، فرشته، بهشت و جهنم در عالم خارج به طور مستقل وجود دارند. از جمله این افراد، استفن دیویس است که یک واقع گرا و منتقد سرسخت کیوپیت است. دیویس مدعی است که واقع گرایان به هیچ کدام از لوازمی که کیوپیت بر می شمرد، معتقد نیستند و در حقیقت از نظر او، کیوپیت واقع گرایان را به این امور متهم کرده است در حالی که واقع گرایان به این امور اعتقادی ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه زبان دین و صدق
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
صدق (مسائل جدید کلامی)
,
صدق زبان دین
,
نظریههای صدق
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
صدق ,
نظریه انسجام ,
زبان دینی ,
ایمان دینی ,
قرآن ,
صدق پذیری زبان دین ,
حجیت باورهای دینی ,
گزاره صادق ,
گزاره کاذب ,
نظریه پراگماتیسمی ,
حصول معرفت در پرتو احراز صدق باور ,
امکان اتصاف زبان دین به صدق ,
امکان دست یابی به واقع ,
امکان دست یابی به نفس الامر ,
محدودیت زبان ,
مرتبه ادراکی گوینده ,
مرتبه ادراکی مخاطب ,
میزان فهم بشر ,
توصیف پذیری واقع ,
زبان دین ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از پرسشهای اساسی که در حوزهی زبان دین در خور طرح است پرسش از صدق زبان دین است. این مسأله از منظر متفکران دینی، حایز اهمیت است، چراکه اعتقادات و باورهای دینی مؤمنان برگرفته از آموزهها و گزارههایی است که در زبان دین بیان شده است و از منظر معرفتشناسی، حصول معرفت در پرتو احراز صدق باورها امکانپذیر است. علاوه بر این، از منظر ایمان دینی، وقوع گزارههای کاذب در زبان دین با علم مطلق و خیرخواهی خداوند ناسازگار است. در این نوشتار، ضمن مرور اجمالی نظریههای صدق، مسألهی صدق زبان دین در سه محور کلی «قابلیت اتصاف زبان دین به صدق»، «امکان دستیابی به صدق زبان دین در مرتبهی فهم بشری» و «معیار و ملاک حجیت باورهای دینی در صورت عدم امکان دستیابی به صدق» مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارجاع به قرآن در ادبیات ناظر به بددینی در میان مسلمانان تا سده هفتم: پژوهشی در تاریخ اجتماعی زبان دینی
نویسنده:
امین مهربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان دینی
,
بددینی
,
بی دینی (دینناباوری)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
لعن ,
تکفیر ,
تفسیق ,
منافقان در قرآن ,
کافران در قرآن ,
چکیده :
از صدر اسلام پیامبر اکرم (ص) و صحابه در مواجهه با بی دینان و خارجان از محدوده ایمانی و نیز با بددینان که به ترتیب در زبان قرآنی «کافر/ مشرک» و «منافق/ فاسق» خوانده شده اند، از اصطلاحات و تعابیر قرآنی استفاده کرده اند، در بررسی تاریخ اجتماعی زبان دینی در اسلام و با در نظر گرفتن انبوهی از شواهد که از متون کلامی، فقهی، تاریخی و ادبی برمی آید، ملاحظه می شود که بسیاری از کاربران این مجموعه واژگان و تعابیر در بافت مباحثات و منازعات درون دینی، مشروعیت چنین کاربردهایی را به سخن قرآنی مستظهر می دانستند.در موارد بسیار فهم ناصواب از آیات مربوط به بددینان و بی دینان موجب شده است که برخی از مسلمانان در جریان تکفیر و تفسیق ها و مناقشات کلامی، فقهی، سیاسی و...از طریق قیاس و تعمیم مصادیق این آیات، واژگان و تعابیر به کار رفته در آن ها را در مورد رقبا و مخالفان به کار گیرند. در این نگاشته بر آنیم با ارائه برخی شواهد تاریخی، چند و چون فهم و برداشت ها از آیات یاد شده را بررسی کنیم و به اختصار نشان دهیم که چگونه فهم ناصواب از این آیات و به کارگیری نادرستشان گاه به جای تقویت همگرایی مسلمانان به واگرایی آنها انجامیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول معنا داری قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يکي از مباحثي که در چند سال اخير مورد توجه پژوهشگران در حوزه فلسفه دين و تفسير قرآن قرار گرفته و سئوالات زيادي پيش روي آنان قرار داده، بحث «زبان دين» يا زبان قرآن است. يکي از پرسش هاي مطرح اين است که آيا زبان قرآن داراي معنا و هويتي واقع نما و شناختا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان دین
,
معناداری قرآن
کلیدواژههای فرعی :
زبان قرآن ,
زبان دینی ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
زبان شناسی قرآن ,
زبانشناسى قرآن ,
شناخت زبان قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهمیدات زبانی کثرت گرایی دینی بر اساس روایت جان هیک و پیتر برن
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جان هیک
,
پیتر برن
,
کثرت گرایی دینی
,
فلسفه دین
,
زبان و پلورالیسم
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
زبان دینی ,
نظریه زبانی ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
تکثر امور متعالی ,
روایت کانتی جان هیک ,
تفسیر اسطوره ای از گفتار دینی ,
معنای عملی ,
زبان دین و اسطوره شناسی ,
امر غایی ,
روایت جنبه نمای برن ,
تفسیر استعاری زبان دینی ,
نظریه های تشبیه محور ,
دیدگاه علی و عمل گرا ,
دیدگاه استعاری برن ,
امر قدسی چند چهره ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
هر رویکرد فلسفی پلورالیستی به پدیده تنوع و کثرت ادیان باید مبانی و مبادی زبان شناسانه لازم را هم تدارک بیند. این تمهیدات باید به گونه ای باشد که تمامیت و سازگاری آن نظریه کثرت گرایانه را مخدوش نسازد. مولفه هایی هم چون صدق، معناداری و واقع نمایی رئالیسم دینی را حفظ کند، تعارض گزاره های ادیان را به صورتی معقول حل نماید و به التزام به کثرت امر متعالی نینجامد. در این مقاله، چنین مولفه هایی را با مقایسه دو روایت جان هیک و پیتر برن از پلورالیست های دینی معاصر بررسی می کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید