جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه شیراز
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه فلسفه و کلام اسلامی
>
علیرضا فارسی نژاد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
فلسفه آفرینش جهان و انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علی رضا فارسی نژاد، حامد دژآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ذات خداوند
,
غایت خلقت
,
آفرینش در قرآن
,
فعل عبث
,
امتحان الهی
,
خلافت الهی
,
عبادت
,
رحمت الهی
,
حکمت الهی در خلقت انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
فلسفه آفرینش
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
افعال واجب(حکمت نظری)
,
حکمت الهی
,
عالم ( امکانی )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
محمد بن جریر بن یزید طبری
,
محمد بن جریر بن رستم طبرى امامى صغیر
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ابن کثیر(دمشقی)، اسماعیل بن عمر
,
فلسفه دین
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
جهان شناسی در قرآن
,
غایت فاعلی خلقت
,
غایت فعلی خلقت
,
علیرضا فارسی نژاد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه ی آفرینش جهان و انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
علیرضا فارسی نژاد، حامد دژآباد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
آفرینش (اِبداع)
,
رحمت الهی
,
انبیا
,
آفرینش انسان
,
ابتلا
,
عبودیت
,
اوامر الهی
,
آفرینش در قرآن
,
عبادت
,
آیات خلقت
,
امتحان الهی
,
امر الهی
,
خلافت الهی
,
انبیاء(ع)
,
عبادت
,
رحمت الهی
,
خلق آدم (ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
قرآن
,
فلسفه آفرینش
,
غایت آفرینش
,
خلافت الهی انسان
,
پیامبر
,
هدف فعل الهی
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
عالم ( امکانی )
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عبودیت
,
غرض فعل الهی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
آیات آفرینش
,
علیرضا فارسی نژاد
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مسألهی«فلسفهی آفرینش»و اینکه چرا خداوند،انسان و سایر موجودات را آفریده،یکی از اساسیترین مسایلی است که همواره مطرح بوده و هست. به طور کلی در این زمینه دو سؤال اساسی مطرح است:یکی اینکه آیا آفریننده و فاعل این جهان،از کار خود هدفی داشته است؟دیگر اینکه آیا این جهان به عنوان آفریده و فعل خداوند،هدف و مقصدی دارد؟سؤال اول،بیانگر هدف فاعلی و سؤال دوم،بیانگر هدف فعلی است.مکاتب مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی،پاسخهای مختلف و متعددی به این دو سؤال دادهاند:عدهای به کلی منکر غرض و هدف در افعال الهی و آفرینش موجودات شدهاند.جمعی قایل به وجود غرض و هدف در همهی افعال شدهاند و گروهی وجود غرض و غایت را در برخی از افعال پذیرفتهاند،اما منکر عمومیت و لزوما آن شدهاند. مقالهی حاضر این مسأله را از دیدگاه قرآن بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که از دیدگاه قرآن،آفرینش کاملا هدفدار است؛هدف از آفرینش جهان(در مقابل انسان)،انسان است و آسمانها و زمین و هرچه در آنها است برای انسان آفریده شده است،مقصود از انسان،انسان کاملی است که به مقام عبودیت حقیقی رسیده است.هدف از آفرینش انسان کامل،ذات خداوند است و خداوند،انسان کامل را برای خودش آفریده است.پس به طور کلی،میتوان گفت هدف خداوند از آفرینش جهان و انسان،ذات بیهمتای او است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فخر رازی بر سر دو راهی جبر و اختیار
نویسنده:
احمد بهشتی، علیرضا فارسی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضا و قدر
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فخر رازی
,
جبر و اختیار
,
معتزله
,
ائمه اطهار (ع)
,
افعال الهی
,
امامیه
,
اشاعره
,
نظریه امر بین امرین
,
نظریه کسب
,
جَهمِیّه (فرقه کلامی)
,
جبر محض
,
قدریه
,
اختیارگروی محض
,
جبرگروی محض
,
عمومیت قضا و قدر الهی
,
انسان مضطر
,
پذیرش جبر مجامع
,
انسان مختار
,
نظریه تفویض
,
مالکیت مطلقه الهی
,
قیومیت خداوند
,
جبر مقابل
,
فعال ما یشاء
,
جبر مجامع
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
کتاب تفسیر کبیر
,
کتاب المطالب العالیه
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
امامت
,
وحی
,
قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
پیامبر
,
شخصیت ها
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
احمد بهشتی
,
فخر رازی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
علیرضا فارسی نژاد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله ی جبر و اختیار یکی از مسایل مهم در حوزه ی افعال الاهی است که همواره ذهن انسان ها را از ابتدای تاریخ تاکنون به خود مشغول داشته است. در این میان، جهمیه را طرف داران جبر محض، اشاعره را طرف داران جبر محض در یک مرحله و طرف دار کسب در مرحله ی دیگر، معتزله و قدریه را طرف داران اختیار محض و امامیه را طرف داران امر بین الامرین یاد کرده اند. بر این اساس، فخر رازی نیز به منزله ی یکی از برجسته ترین متکلمان اشعری، جبرگرا دانسته شده است. نگارنده در این مقاله، با جست وجوی کامل در آثار فخر رازی، موضع وی در قبال نظریات فوق را به دست آورده و نشان داده است که فخر رازی نه یک جبرگرای محض است و نه یک اختیارگرای محض، بلکه ضمن قادر و مختار دانستن انسان از یک طرف، و قول به عمومیت قضا و قدر الاهی از طرف دیگر، سعی کرده است تا میان این دو قول جمع نماید، ولی با وجود آن که همواره در جست وجوی راهی میان جبر و اختیار بوده و برای فرار از جبر و توجیه اختیار و مسوولیت انسان، همانند سایر اشاعره، به نظریه ی کسب گراییده، چون آن را ناتمام یافته، به نظریه ی امر بین الامرین روی آورده است. البته در تبیین این نظریه نیز توفیقی نیافته و آن را طوری تبیین نموده که به جبر منجر شده است. بنابراین به رغم اعتراف به اختیار انسان، بر سر دو راهی تردید میان جبر و اختیار باقی مانده، ضمن معرفی انسان به منزله ی مضطری در صورت مختار، قائل به غموض و پیچیدگی مساله شده و افراد را از خوض در این مسایل غامض بر حذر داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی اقسام فاعل در مکتب صدرایی با تکیه بر آثار صدرالمتألهین و حاجی سبزواری
نویسنده:
علیرضا فارسینژاد، عبدالعلی شکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ملاهادی سبزواری
,
اسفار
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
فاعلیت نفس
,
شواهد ربوبیه
,
فاعل بالقصد
,
فاعل بالتجلی
,
فاعل بالعنایه
,
هستی شناسی صدرایی
,
هستی شناسی اسلامی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فاعل بالتسخیر
,
فاعل بالرّضا
,
فاعل بالجبر
,
فاعل بالقسر
,
فاعل بالاراده
,
فاعل در حکمت متعالیه
,
اقسام فاعل
,
فاعل بالداعی
,
المظاهر الالهیه
,
تقسیم هفت گانه مشهور
,
تقسیم فاعل بر مبنای علم
,
مرتبه وجودی فاعل
,
فاعل بالاکراه
,
فاعل بالاضطرار
,
علیرضا فارسی نژاد
,
عبدالعلی شکر
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید