جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
تحلیل حقیقت اصحاب سر پیشوایان معصوم (ع) و نسبت آن با عرفان
نویسنده:
محمد عیسی جعفری، یدالله یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , علوم باطنی , ساحت دین , اهل بیت(ع) , قرآن , معارف اهل بیت (ع) , عرفان اسلامی , اصحاب سر , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , سلمان فارسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , قرآن , امام خمینی , معرفت باطنی , عرفان اسلامى , عبدالله جوادی آملی , فخر رازی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع) , سید حیدر آملی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ت. امام دوم(حضرت امام حسن ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , فهم دین , امامان معصوم علیهم السلام , امامان معصوم علیهم السلام , علوم ظاهری , اصحاب سر و عرفان , بازشناسی اصحاب سر , سرّ آل محمد (ص) , سید یدالله یزدان پناه , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
شواهد متقن نقلی و عقلی، دین را برخوردار از سطوح مختلف ظاهری و باطنی معرفی می‌کند؛ و پیامبر و به تبع وی، دیگر پیشوایان معصوم، این دین را به میزان فهم و درک افراد عرضه می‌دارند. بدین ترتیب، زمینۀ بهره‌مندی افراد مختلف از آن به فراخور استعدادشان فراهم می‌آید. روشن است که همگان به همۀ سطوح دین دسترسی ندارند و تنها افراد خاصی بنا بر ظرفیت وجودی‌شان شایستگی ارتباط با همۀ این سطوح را پیدا می‌کنند. پیش‌تر و بیش‌تر از همه، آورندۀ دین و مفسر واقعی آن، حضرت ختمی مرتبت(ص) با همۀ سطوح ظاهری و باطنی آن مرتبط است و در مرحلۀ بعد کسانی که ساختار وجودی‌شان همانند او است و باب و میراث‌دار علم او هستند، از ویژگی یادشده برخوردارند. دستۀ دیگر، کسانی‌اند که هرچند همانند دستۀ دوم نیستند، در این زمینه با آنان مشابهت دارند و از قابلیت‌های خاصی برای ارتباط و پیوند با ساحت‌های باطنی دین برخوردارند. تعدادی از آن‌ها در زمان حضور پیشوایان معصوم و از طریق آنان به این ساحت ها راه یافته‌اند و احیاناً خود واسطۀ اتصال و پیوند دیگران به آن پیشوایان و ساحت‌های دین شده‌اند. حال، اینان چه کسانی‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ این نوشتار با توصیف شخصیتی و تحلیل داده‌های تاریخی نشان ‌می‌دهد که آنان دسته‌ای از اصحاب و یاران معنوی پیشوایان معصوم بوده‌اند که از تیزبینی و خوش‌فهمی خاص و ظرفیت درونی ویژه‌ای برای فراگیری علوم و معارف باطنی دین برخوردار بوده‌اند و آن پیشوایان، برای این امر ایشان را برگزیده بودند. به ایشان اصطلاحاً اصحاب سرّ گفته می‌شود.
صفحات :
از صفحه 35 تا 61
ذات‌‌‌گرایی در عرفان اسلامی
نویسنده:
یدالله یزدان‌پناه، محمدعیسی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اعیان ثابته , الله , شهود عرفانی , اسماء الهی , صفات الهی , وحدت وجود , واحدیت , آموزه های عرفانی , کثرات , طبیعت وجود , صفات خدا , عرفان اسلامی , وحدت ‌وجود , حیثیت تقییدی شانی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , حیث اطلاقی , حیث تعلیلی , اعیان ثابته , وجود حق تعالی (اسماء ذات) , امام خمینی , عرفان اسلامى , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , سید حیدر آملی , اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) , توشی‌هیکو ایزوتسو , تعین ثانی , حیثیت تقییدی اندماجی , ذات گرایی عرفان اسلامی , حیثیت تقییدی نفاذی , حیثیات وجودی اسماء , انتشار اسماء , حقیقت اعیان , صفات اندماجی , سید یدالله یزدان پناه , میرداماد , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
پیوند بین وحدت (وجودی) و کثرت (اعیانی)، از مهم‌‌‌ترین مشکلاتی است که فراروی عارفان قرار دارد. طرح وجود یگانه و نفی وجود از دیگر موجودات، این پندار را به وجود می‌‌‌آورد که در عرفان، وجودات خارجی، چیزی جز هیچ و پوچ بودن، به دست نمی‌‌‌دهند.<br /> با توجه به مبانی مسلم عارفان در هستی‌‌‌شناسی عارفانه و با تکیه بر منابع اصیل عرفانی، به دست می‌‌‌آید که پندار یادشده، با واقعیت همگونی ندارد. در اثبات این مدعا، پس از نگاه اجمالی به دیدگاه‌‌‌های ذات‌‌‌گرایانۀ برخی مکاتب دیگر، در آغاز، تبیین وجود محض (حق تعالی) مطابق دیدگاه هستی‌‌‌شناسی عرفانی، ضروری می‌‌‌نماید. سپس در مرتبۀ نازل‌‌‌تر، حیثیات و شؤون آن وجود، یعنی اسماء الاهی، حلقۀ واسطه میان وجود صرف و ذوات و ماهیات (اعیان ثابته) معرفی می‌‌‌شوند؛ و در نهایت، پیوند و رابطۀ ذوات و ماهیات با وجود مطلق، تبیین می‌‌‌گردد.<br /> در نتیجه، به دست می‌‌‌آید که عارفان مسلمان با مبانی خاص خود، ذات‌‌‌گرایی را در تفسیر منحصربه‌‌‌فرد می‌‌‌پذیرند؛ که این ذات‌‌‌گرایی، هم با وجود محض بودن حق تعالی (وحدت شخصی وجود) سازگار و هم با لوازم دیدگاه عرفانی، همسو است. عارفان با تبیین دقیق هستی، برای ذوات، نفس‌‌‌الأمر قائل می‌‌‌شوند و آن‌‌‌ها را هیچ و پوچ نمی‌‌‌دانند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
تغایر خارجی عارض و معروض در معقولات ثانی فلسفی از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1392
چکیده :
دیدگاه ملاصدرا دربارة نحوة وجود معقولات ثانی فلسفی به صورت‌های مختلفی بیان و تفسیر شده است. از ظاهر عبارات ملاصدرا چنین برمی‌آید که معقولات ثانی فلسفی در خارج، مغایر با موصوف خود هستند. در تفسیرهایی که فیلسوفان نوصدرایی از دیدگاه ملاصدرا ارائه کرده‌اند، این تغایر به نحو صحیحی بیان نشده است. به اعتقاد نگارنده بیش‌تر اشتباهاتی که در تفسیر کلام ملاصدرا صورت گرفته از آن‌جا شروع شده که سعی شده است از عبارات او، قاعده‌ای کلی برای تمام معقولات ثانی فلسفی استخراج شود، در حالی که شواهد و قرائن متعدد گویای این مطلب هستند که او درصدد بیان چنین قاعده‌ای نبوده است.<br /> در این مقاله ابتدا به فضایی که دیدگاه ملاصدرا در آن شکل گرفته اشاره می‌شود و سپس تفسیر شهید مطهری، استاد جوادی، آملی، و استاد یزدان‌پناه از دیدگاه ملاصدرا بیان و نقد خواهد شد. در پایان با استفاده از عبارت‌های خود ملاصدرا، دیدگاه وی را دربارة چگونگی تغایر معقولات ثانی فلسفی بیان خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
عقل گریزی عرفان؟!
نویسنده:
سید یدالله یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی, تابستان/ ۱۳۸۴
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , وحدت و کثرت , ابن سینا: ابوعلی سینا , میزان بودن عقل , اوپانیشاد , جهان بینی عرفانی , برهان عدم تناهی واجب الوجود , وحدت شخصی وجود , تلطیف سر , دائوده جینگ , دوگانه انگاری , آموزه های عرفانی , رابطه وجودی نفس و قوا , خلأ و ملأ , وحدت سریانی , نظریه تمایز احاطی , مابه الامتیاز - مابه الاشتراک , عرفان اسلامی , شرایط تناقض , معرفت شناسی تجربه عرفانی , عرفان و منطق , ابن سینا , وحدت عددی , وحدت تشکیکی وجود , اصطلاحنامه منطق , مغالطه سوء تألیف (منطق) , احکام مراتب وجود , وحدت اطلاقی , ساحت نامتناهی , احکام اطلاقی , تجربه سخن گفتن با خدا , نظریه تعدد معانی , ایمانوئل کانت , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابوحامد غزالی طوسی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , عارفان (مسلمان) , شطحیات , اصطلاحنامه عرفان , عرفان و اصل تناقض , رودولف اتو , فریدریش هگل , ابن عربی , باروخ اسپینوزا , ربط کثیر به واحد , وحدت عددی(مقابل وحدت حقیقی عام) , عقل منور , ظهور((خاص)، مقابل بطون)) , بطون(مقابل ظهور خاص) , اصل هوهویت , اصل امتناع اجتماع نقیضین , اطلاق مقسمی , اشتراک‌ لفظی , وحدت خدا و نفس , تباین نفس و الوهیت , جمع اضداد , تناقض نمایی عرفانی , رابطه نفس و خدا , دوگانه های عرفانی , ارتباط متناهی و نامتناهی , عقل عادی , انحلال فردیت , وحدت جهت , راهههای توجیه تناقض گویی عرفا , نسبت نظریات کانت و نظریات عرفا , یکسانی در نایکسانی , تمایز تقابلی , نسبت شأن و ذی شأن , جمع اضداد در عرفان , حیرت معرفت شناختی , حیرت متافیزیکی , حیرت روان شناختی , عینیت در حال غیریت , طور ولایت , معانی عینیت , سید یدالله یزدان پناه , ملاصدرا شیرازی
طهارت ذاتی، عصمت تکوینی و بساطت وجودی حقیقت محمدیه (ص)
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، راضیه نیکی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , اسفار , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , فیض مقدس , هستی شناسی عرفانی , عصمت , امامت , عالم شهادت , عالم غیب(کلام) , عصمت انبیاء (ع ) , نظام هستی , ولایت تشریعی , تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) , اهل بیت(ع) , ولایت تشریعی الهی , سهو النبی(ص) , ولایت تشریعی پیامبر(ص) , انسان کامل (کلام) , طهارت ذاتی پیامبر (ص) , طهارت ذاتی , عصمت تکوینی , وجود بشرط لا , هستی شناسی اسلامی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , سید ابوالحسن رفیعی قزوینی , شیخ مفید , علامه طباطبایی , وجود لابشرط مقسمی , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , برهان بسیط الحقیقه , الله (اسماء ذات) , قرآن , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سید مرتضی حسینی شاهرودی , فنا , سید حیدر آملی , ابن عربی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , عصمت و اختیار , وجود بشرط شئ , حبیب خدا , انوار الهی , عصمت ذاتی , محدودیت عالم طبیعت , عصمت تشریعی , هویت مطلق محمدی (ص) , طهارت جسمانی خاندان پیامبر (ص) , سریان وجودی حقیقت محمدیه (ص) , اتصاف به مقام فقر تام , سید یدالله یزدان پناه , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 1 تا 31
  • تعداد رکورد ها : 7