جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی
>
واحد کرج
>
دانشکده الهیات
>
گروه فلسفه و کلام اسلامی
>
منیره سیدمظهری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
نفس ناطقه
,
زندگی پس از مرگ
,
النار
,
قرآن
,
نورالانوار
,
نور اسپهبد
,
سلسله انوار مدبره
,
معادشناسی سهروردی
,
معادشناسی حکمت متعالیه
,
جایگاه ابدی نفس
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد نفس ناطقه
,
جهنم
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
بهشت
,
قرآن
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
منیره سیدمظهری
,
انوار مدبره فلکی
,
انوار مدبره انسی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
شیخ شهابالدین سهروردی در تبیین خود از مسئلۀ معاد به این باور میرسد که نفوس سعادتمندان و کمالیافتگان بعد از مرگ منجذب عالم انوار قدسیشده و از اشتغالات برزخی برکنار میماند. اما متوسطان اهل سعادت بعد از مرگ با حفظ درجات در عالم صور معلقه یا اشباح مجرده مستقر میشوند و متذکر میشود که بعث اجساد و اشباح ربانی و کلیۀ وعدههای پیامبران بدینگونه تحقق مییابد. اما در مورد نفوس اهل شقاوت اظهاراتی دارد که مظنون به تمایل به تناسخ است. صدرالمتألهین شیرازی از رویکرد سهروردی به مسئلۀ معاد، خصوصاً آنجا که صورتهای غیرجسمانی را، که باعث نقوشی در خیال هستند، منشأ آثار ملائم و غیرملائم شمرده است، انتقاده کرده و تبیین وی را متضمن مخالفت با ظواهر متون دینی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره, مهر/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم انوار
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
ارواح اهل سعادت
,
ارواح اهل شقاوت
,
معاد روحانی
,
تفویض تدبیر عالم عناصر به عقول
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
صورت مثالی
,
بدن اخروی
,
بدن جزئی
,
بدن دنیوی
,
احوال دوزخ
,
تناسخ
,
معاد جسمانی
,
بهشت
,
اشقیاء
,
سعداء
,
اهل دوزخ
,
آیات معاد
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
منیره سیدمظهری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
بقای روح
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
عالم انوار قدسی
,
متوسطان
,
جایگاه ابدی نفوس
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی پاسخ میرداماد به شبهه حدوث عالم و دیدگاه فیلسوفان صدرایی پیرامون آن
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پاییز و زمستان/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
میرداماد
,
سرمد
,
حدوث
,
قدم
,
حدوث دهری
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
,
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
,
ابن سینا
,
زمان ( ماهیت )
,
عدم مجامع
,
عدم مقابل
,
منیره سیدمظهری
,
عدم دهری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مساله تشبیه و تنزیه خداوند از نگاه ابن عربی
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان , تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فیض مقدس
,
فیض اقدس
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری)
,
ابن عربی
,
واحدیت
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
منیره سیدمظهری
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
صفات تشبیهی(مقابل صفات تنزیهی)
,
مرتبه تشبیه(قسیم تنزیه و جمع بین تشبیه و تنزیه)
,
مرتبه تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و جمع بین تشبیه و تنزیه)
,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت)
,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت)
,
نقد نظریه نیابت
,
عدم تشابه حق با خلق
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین عرفانی امام خمینی از اسماء ذاتیه الهی
نویسنده:
فرهاد دیوسالار، منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان , پاييز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سلوک عرفانی
,
فیض اقدس
,
امام خمینی
,
اسماء صفاتیه
,
اسماء افعالی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
اسماء مستأثره الهی
,
امام خمینی
,
سالک
,
منیره سیدمظهری
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
احدیت اسم الهی(مقابل احدیت صفت)
,
اسماء ذاتی((تعین اول)، قسیم اسماء الهی خاص و اسماء کونی)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
اسم رحمان
,
اسم رحیم
,
اسم اعظم(الله)
,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن)
,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر)
,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت)
,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تقریر ابن سینا از آموزه های عرفانی
نویسنده:
منیره مظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
شهود عرفانی
,
عشق الهی
,
اشارات و تنبیهات
,
عقل و استدلال
,
ابن سینا
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
عقل فعال
,
کرامت (عرفان)
,
صوفیان (صوفیه)
,
منیره سیدمظهری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی
,
ابوسعید ابوالخیر
,
مقام اجابت دعاء(مقابل مقام فوق اجابت)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رویکرد ابن عربی و ملاصدرا از مساله تجلی حق در انسان
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان, بهار/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
روح
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
تجلی الهی
,
منیره سیدمظهری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
احدیت(تعین اول)
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر)
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
مقام انسان از دیدگاه ابن عربی
,
مقام انسان از دیدگاه ملاصدرا
,
انطباق عالم کبیر و عالم صغیر
,
اعمال خارق العاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهوم حدس و کارآیی آن از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران, پاییز و زمستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
تجربه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل قدسی
,
نبوت
,
کارایی معرفت شناختی
,
معرفت شناختی
,
ابن سینا
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه منطق
,
حد وسط
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
منیره سیدمظهری
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته)
,
تعلیم و تربیت
,
فکر(اصطلاح وابسته)
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرای هراکلیتوس دربارهی جنبش ذاتی طبیعت و مقایسهی آن با دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
معاد
,
اسفار
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
تناسخ
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
لوگوس
,
وحدت در کثرت
,
حدوث زمانی عالم
,
تشکیک وجود
,
ثبات
,
هماهنگی اضداد
,
خلق مدام
,
ابطال تناسخ
,
تضاد
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه هراکلیتوس
,
ابطال تناسخ
,
ربط متغیر به ثابت
,
ذات طبیعت از نظر هراکلیتوس
,
ذات طبیعت از نظر ملاصدرا
,
ثبات و تغییر
,
حیثیت وجود اشیاء
,
جهان بینی ملاصدرا
,
نیازمندی عالم به خالق
,
غایت مندی جهان طبیعت
,
منیره سیدمظهری
,
پارمنیدس
,
هراکلیتوس
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از جمله مباحثی که همواره در طول تاریخ فلسفه، محل بحث و گفتوگو بوده، مسألهی جنبش ذاتی طبیعت یا به تعبیر عامتر، صیرورت و دگرگونی آن است. تا آنجا که تاریخ فلسفه نشان میدهد، اندیشهی فیلسوفان همواره میان ثبات و تغییر، مردد بوده است: برخی به کلی، واقعیت داشتن حرکت در طبیعت را انکار کرده و تغییر و تحولاتِ مشهود را ساخته و پرداختهی ذهن تلقی کردهاند؛ برخی دیگر اما، از حرکت به مانند حقیقتی انکارناپذیر سخن گفته و آن را مبنای نظام فلسفی خویش قرار دادهاند. در میان فیلسوفان یونانی، اولین کسی که با انکار ثبات، از تغییر و جنبش دائم اشیائی طبیعی سخن به میان آورده، هراکلیتوس است. در میان فیلسوفان مسلمان نیز بیش از همه، ملاصدراست که از جنبش ذاتی جوهر اشیا سخن گفته و آن را یکی از ارکان مهم حکمت متعالیهی خود دانسته است. هراکلیتوس بر مبنای چهار اصل مهم فلسفهی خود، یعنی لوگوس، تغییر، تضاد و وحدت در عین کثرت، به تبیین اصل تغییر و صیرورت در طبیعت پرداخت و آن را ویژگی اساسی و فراگیر و نافذ عالم طبیعت دانست. ملاصدرا نیز با ابتنا بر اصول مهم فلسفهی خود، همچون اصالت وجود و تشکیک وجود، حرکت را از عوارض تحلیلی وجود دانست و ثابت کرد که حیثیت حرکت، از حیثیت وجود اشیا، انفکاکناپذیر است. این مقاله پس از تحلیل اندیشهی هراکلیتوس و مقایسهی آن با آرای ملاصدرا نتیجه گرفته است که بهرغم تفاوتهای آشکاری که میان دیدگاه این دو فیلسوف وجود دارد، ارائهی تفسیر نزدیک به هم و تقریب آرا ایشان دربارهی جنبش ذاتی طبیعت، امری ناممکن نمینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید