جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 28
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه
نویسنده:
منیره سیدمظهری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شیخ شهاب‌الدین سهروردی در تبیین خود از مسئله معاد به این باور می‌رسد که نفوس سعادتمندان و کمال‌یافتگان بعد از مرگ منجذب عالم انوار قدسی ‌شده و از اشتغالات برزخی برکنار می‌ماند. اما متوسطان اهل سعادت بعد از مرگ با حفظ درجات در عالم صور معلقه یا اشباح مجرده مستقر می‌شوند و متذکر می‌شود که بعث اجساد و اشباح ربانی و کلیه وعده‌های پیامبران بدین‌گونه تحقق می‌یابد. اما در مورد نفوس اهل شقاوت اظهاراتی دارد که مظنون به تمایل به تناسخ است. صدرالمتألهین شیرازی از رویکرد سهروردی به مسئله معاد، خصوصا آنجا که صورت‌های غیر‌جسمانی را، که باعث نقوشی در خیال هستند، منشأ آثار ملائم و غیر‌ملائم شمرده است، انتقاده کرده و تبیین وی را متضمن مخالفت با ظواهر متون دینی دانسته است.
صفحات :
از صفحه 121 تا 137
پیامدهای فلسفی حرکت جوهری در مسایل نفس و تکامل آن
نویسنده:
فاطمه عابدینی، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
چکیده :
یکی از مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی که تأثیر شگرف در برخی مسائل فلسفی بر جای نهاده است نظریه حرکت جوهری است. این نظریه، نظریه جامعی است که منظری جدید بر بسیاری از مسایل فلسفی می‌گشاید، از جمله این مسائل، مسئله حرکت نفس است که صدرا بر خلاف فلاسفه پیشین، آن را از نوع حرکت جوهری (ذاتی) دانست. حرکت جوهری نفس از آن روی مهم است که دارای نتایجی است که اکثر آن‌ها تبیین عقلانی مسائل قبر و قیامت است. آن چه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است استخراج نتایج مهم این حرکت از قبیل: جسمانیت نفس در ابتدای حدوث، اجتماع حدوث و ابدیت نفس، حل مشکل ثنویت نفس و بدن، تکون تدریجی نفس، اختلاف نوعی انسان‌ها به حسب باطن، اتحاد نفس با عقل فعال، مرگ طبیعی و حق بودن آن، محال بودن تناسخ، انواع تجرد برزخی و عقلانی نفس، بقای نفوس بعد از مرگ، معاد جسمانی، حشر، صراط و خلود کفار در عذاب است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
معناشناسی استکبار در قرآن کریم
نویسنده:
اصغر افتخاری، مجتبی باباخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از حوزه‌های نسبتا جدید در عرصه مطالعات زبان‌شناسی، روش معناشناسی است که بیشترین کاربرد را در تحلیل متون و فهم ساختار آن دارد. در این میان، قرآن کریم با توجه به آسمانی بودن متن آن و منزه بودنش از سهو و اشتباه‌های رایج بشری، از اتقان و اعتبار بسیار بالاتری نسبت به سایر متون برخوردار است. لذا بررسی ساختار متن و نحوه استعمال واژگان در این کتاب آسمانی می‌تواند روش مناسبی در فهم هرچه دقیق‌تر معانی آن باشد. این جستار با استفاده از روش معناشناسی توصیفی به تبیین دقیق معنای «استکبار» در قرآن کریم پرداخته است. این مفهوم در مجاورت با واژگانی تحلیل شده است که «هم‌نشینِ» آن، در آیات و سوره‌های مختلف قرآن کریم آمده‌اند. بر این اساس، ضمن ارائه تعریفی مختار از استکبار با بهره‌گیری از هم‌نشین‌های آن، مفاهیمی همچون «عُتُوّ»، «غرور» و «بی‌باوری به معاد» به عنوان علل و ریشه‌های استکبار، و نیز مفاهیمی چون «عُلوّ»، «استنکاف»، «کفر» و «ظلم» به عنوان آثار و نتایج استکبار، بر اساس نحوه استعمال در قرآن کریم شناخته شده‌اند. بررسی زبان‌شناسانه واژه‌های هم‌نشین مزبور، حکایت از آن دارد که استکبار در قرآن کریم از محل تلاقی سه جریان اعتقادی (نفی معاد)، روحی (خودبرتربینی) و بالاخره اجتماعی (اتراف و نفی حقایق) حاصل می‌آید.
صفحات :
از صفحه 27 تا 53
وضع دوزخ و دوزخيان را شرح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دوزخ , جايگاه كافران و منافقانى است كه هيچ نور ايمانى در دلهايشان وجود ندارد( نساء / 140 ) و گنجايش آن , چنان است كه پس از دربرگرفتن همه تبهكاران باز هم ( هل من مزيد ) مى گويد سراسر آتش است و آتش , عذاب است و عذاب شعله هاى آتش از هر سو زبانه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا خداوند جهنم را آفريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به آيات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به كمال و پاداش و بردن او به بهشت، دار كرامت و ميهمان خانه بي نظير خداوند و پذيرايي از او در محضر جمال و كمال‌مطلق است. خداوند انسان‌ها را خلق كرده تا راه عبوديت بپيمايند و رابطه بندگي خو بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در دوزخ، عذاب الهي از چه سمتي مجرمان را فرا مي گيرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه اي از سوره عنكبوت مي خوانيم: «يوم يغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت ارجلهم و يقول ذوقوا ما كنتم تعملون»(1): روزي كه عذاب الهي از بالاي سر و پايئن پا آنها را فرا مي گيرد و به آنها مي گويد بچشيد آن چه را عمل مي كرديد روز سخت ودردناكي است. و بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ويژگي جرقه هاي آتش دوزخ چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه اي از سوره ي مرسلات در وصف آتش سوزان دوزخ مي فرمايد: «انّها ترمي بشرر كالقصر»(1): آتش جهنم جرقه هايي از خود بيرون مي دهد مانند يك كاخ عظيم، نه چون جرقه هاي آتش اين دنيا كه بسيار ضعيف است. وتعبير به قصر، بسيار تعبير پر معنايي است چراكه ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در قيامت، آتش دوزخ، با چه كساني سخن مي گويد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : طبق حديثي از رسول اكرم (ص) آتش دوزخ با سه گروه سخن مي گويد (1): «قال تكلم النار يوم القيامة ثلاثه اميراً و قارياً و ذاثروة من المال، فيقول للامير، يا من وهب الله له سلطانا فلم يعدل فتز درده كما تزدرد الطيرحب اللمم. و تقول للقاري يا من تزيّق لل بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
«لوّاحة للبشر» كه در وصف آتش جهنم ذكر شده است، به چه معنايي است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از ديگر اوصاف آتش سوزان قهر الهي كه در آيه 29 سوره ي مدثر به آن اشاره شده است و مي فرمايد: «ساصليه سقر و ما ادريك ما سقر لا تبقي و لا تذر لوّاحة للبشر»(1): پوست تن را كاملاً دگرگون مي كند كه از فاصله بسيار دوري براي انسانها نمايان است وآن چنان بیشتر ...
ويژگي آتش دوزخ در مورد حيات و زندگي چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد بيان عظمت و شدت عذاب دوزخ در آيات متعدد قرآن بحث به ميان آمده است از جمله در سوره ي مباركه ي اعلي مي فرمايد:«لا يموت و لا يحيي»(1): آتشي كه نه در آن مي ميرند و نه زنده مي مانند. ونيز در آيه 28 سوره مدثر آمده است: «لا تبقي ولا تذر» نه چ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 28