جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معنیشناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
منعرج الهرمينوطيقي للفينومينولوجيا
نویسنده:
ژان گروندن؛ مترجم: عمر مهیبل
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
الجزائر، بیروت: منشورات الاختلاف، الدار العربیة للعلوم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
زیبایی شناسی ,
پدیدار شناسی فلسفی ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک روانشناختی ,
هرمنوتیک روش شناختی ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک معرفت شناختی ,
هرمنوتیک نسبی گرایانه ,
اختلاف هرمنوتیکی ,
خاستگاه هاى هرمنوتیک ,
معنیشناسی ,
شابک (isbn):
9953-87-029-2
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل حوزه های معنایی غزلیات سنایی (60 غزل)
نویسنده:
محمدمهدی زمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سبکشناسی
,
غزلیات سنایی
,
معنیشناسی
,
حوزههای معنایی
چکیده :
در این پژوهش با تحلیلِ حوزههای معنایی به سبکشناسیِ معناییِ غزلیات سنایی پرداخته میشود. بهرهگیری از روش علمی- تحلیل حوزههای معنایی در این پژوهش- به شناختی دقیق از غزل سنایی میانجامد. بدین ترتیب هدف این پژوهش بررسی علمیِ نظامِ معناییِ غزل سنایی است که به شناخت عناصری که بالقوه مشخص? سبکیاند منجر میشود.این پژوهش در پی آن است که نشان دهد که آیا با تحلیل حوزههای معنایی غزلیات سنایی میتوان به سبک-شناسیِ ساحت معنایی غزل او پرداخت یا نه. منبع اصلیِ این پژوهش در حیط? تبیین نظریه مقال? نگاهی به نظری? حوزههای معنایی از منظر نظام واژگانی زبان فارسی از کورش صفوی است. حوز? معنایی مجموعهای است از واژهها که به سبب یک ویژگی معنایی- مشخص? معنایی- در کنار هم قرار می-گیرند و معنای هر واژ? این مجموعه در رابط? متقابل با دیگر واژهها مشخص میشود. جامع? مورد تحقیقِ این پژوهش غزلیات سنایی است، که 60 غزل به عنوان نمونه برگزیده شده است. ویژگی این غزلها آن است که در هم? نسخههای موجود از غزل سنایی وجود دارند و میتوان از صحت انتساب آنها به سنایی اطمینان داشت. در این پژوهش، حوزههای معنایی غزلیات سنایی، که به سبب تکرار قاعدهمند ظرفیت آن را دارند که مشخص? سبکی محسوب شوند، مورد تحلیل قرار گرفته است.در غزل سنایی، چنانکه بسیاری محققان میپندارند، نشانههای عارفانگی مشهود است. این نشانهها واژههای دارای مشخص? معنایی [+ عرفان] هستند. این واژهها دستهای دیگر از واژگان را نیز، به سبب همنشینی مکرر با آنها، وارد حوز? معنایی «عرفان» میکنند. میتوان، بر اساس اصطلاحاتی که در مقدم? این پژوهش آمده است، دست? اول واژهها را دارای معنای قاموسی عرفانی و دست? دوم را دارای معنای ضمنی عرفانی دانست.حوز? معنایی مفاهیم ذهنی در غزلیات سنایی با درصد وقوعِ 46.58 بزرگترین حوزه است. این حوزه خود متشکل از چهار حوز? کوچکترِ عشق، با 44.04 درصد، دین، با 8.26 درصد، عرفان، با 9.67درصد، و قلندریه، با 5.97 درصد، است. حوز? طبیعت 10.89درصد، حوز? اعضای بدن 12.26 درصد، و حوز? نشاندارسازی 13.79درصدِ نظام معنایی غزلیات سنایی را دربرمیگیرند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی و تطبیقی ادبیات متعهد و آرمانگرای مکتبی در فاصلهی سالهای 1342 تا 1370 (ادبیات انقلاب و پایداری)
نویسنده:
محمدرضا عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
پایداری
,
زبان و ادبیات فارسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ادبیات
,
فرانوگرایی
,
Postmodernism
,
literature
,
Semantics
,
idealism
,
Stability
,
معنیشناسی
,
آرمانگرایی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی همت در مثنوی مولوی
نویسنده:
اسماعیل سلیمانی ساردو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
ملکوت
,
سلوک عرفانی
,
مولانا
,
دعا
,
کمال انسانی
,
استغنا
,
هنر و علوم انسانی
,
معنیشناسی
چکیده :
مثنوی مولوی دربردارنده دقیق ترین رهنمون ها برای عروج به عالم ملک و ملکوت است و مولانا، بزرگ مرد عالم عرفان عملي در آن اثر سترگ و ارزشمندش به مبحث همت عنایت خاصی دارد. این واژه ، پنجاه و يك بار در مثنوی آمده است چرا که از منظر وی اصل و اساس هر حرکت وجنبشی در سیر صعودی، همت است و دير يا زود رسيدن به مقامات و احوال و سرانجام به غايت مقصود و كمال مطلوب، به مقدار همت و توجه قلب صوفي بستگی دارد. همت در مثنوي، معادل اراده، بلند نظري و بلند طبعي و دعاي خير پير و عامل حركت به كار رفته است.مراحل همت از ديدگاه مولانا؛ ترك لذتهاي نفساني دنيا، عدم توجه به نعمتها و وعدهها و خدا خواهي مطلق است.و قلب صاحب همت با همه قواي روحاني خود متوجه حضرت حق، و مست حق بيني است. بنابراین، مؤلفههای اصلی همت، قوه ي روحاني، توجه قلب و درک كمال است از دست آمدهای مهم همت رسیدن به مرتبه عشق و درک مقام جمع است که سالک را به رتبه خلیفگی و تصرف در جان ها سوق می دهد تا سالک قدر وقت را بداند و واسطه فیض الهی شود. مولوی به سالك نوآموز سفارش می کند که در مسیر رسیدن به حق و حقیقت از همت شيخ، مدد گيرد. مولانا معتقدست که توجه و علاقه به دنيا ، توقف در راه سلوك ، عدم تلاش و كوشش و صبر در هجران یار از مصاديق پست همتي است و سالك بايد در طريق صعب سلوك از انها دوري گزيند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقض بولی و تقض دمورگان در منطق کلاسیک و منطق ربط
نویسنده:
اسداله فلاحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
معنیشناسی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه اسلام در قرآن
نویسنده:
محسن نیک سخن قمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات مکی
,
آیات مدنی
,
دوران جاهلیت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
معنیشناسی
,
معناشنشاسی اسلام
چکیده :
معناشناسی تاریخی وتوصیفی واژه اسلام در قرآن کریم عنوان پایان نامه ای است که در 5 فصل تهیه وتنظیم شده است فصل اول این پژوهش شامل کلیاتی پیرامون مباحث معناشناسی و تاریخچه ی آن و تعریف اصطلاحات می باشد .در فصل دوم معناشناسی تاریخی لفظ اسلام درسه دوره جاهلی، عصر نزول و پس از عصر نزول مورد بررسی قرآنی، روائی تاریخی ، لغوی و ... قرار گرفته است و در پایان این فصل به این نتیجه دست می یابیم که لفظ اسلام با گذر از دوره جاهلی و ورود به دوره نزول قرآن دچار تطور معنائی و به عبارت بهتر دچار تعدد معنا گردیده است که علاوه بر حفظ معنای تسلیم که قبل از ظهور دین اسلام شامل آن می شده است با نزول قرآن کریم معنای خاص دین اسلام نیز بر ان افزوده شده است و تا زمان حال نیز این تعدد معنا را حفظ کرده است.در 3 فصل دیگر پایان نامه به بررسی توصیفی واژه اسلام در قرآن کریم و دیگر مشتقات سلم مانند سلام، سلیم، استسلام، سالم و ... پرداخته ایم که در فصل سوم و چهارمبه بررسی توصیفی واژه اسلام و ومشتقات آن مانند مسلم، مسلمات و .. در آیات مکی و مدنیاشاره شده و تمام آیات مورد بررسی قرار گرفته تا مراد خداوند از لفظ اسلام در قرآن کریم مشخص گردد و می توان در نتیجه گیری این فصل این گونه گفت که در آیات قرآن گاهی لفظ اسلام در معنای تسلیم به کار رفته است و گاهی نیز در معنای دین اسلام مورد استفاده قرار گرفته است.در فصلهای چهارم و پنجم نیز مشتقات دیگر سلم مورد مطالعه قرار گرفته اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل منطقی برهان وجودی آنسلم بر پایه تصورپذیری
نویسنده:
حامد قدیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
تصورپذیری
,
برهان وجودی آنسلم
,
هستیشناسی
,
براهین خداشناسی
,
جهانهای ممکن
,
اصطلاحنامه منطق
,
هنر و علوم انسانی
,
اشتراوس، آنسلم لئونارد
,
تصورپذیری (فلسفه)
,
معنیشناسی
,
جهانهای ناممکن
چکیده :
برهان آنسلم یکی از نمونههای نامور برهان وجودی است که میکوشد وجود «آنچه فراتر از آن قابل تصور نیست» را اثبات کند. در نگاره حاضر، چهار مورد از صورتبندیهای منطقی این برهان مورد بررسی قرار میگیرد؛ نخست به صورتبندی اوپنهایمر و زالتا (1991) پرداخته میشود که با ارائه یک مدل مبتنی بر تصورپذیری و در نتیجه بازسازی یک زیربرهان، تلاش میشود فاصله میان متن آنسلم و مقدمات نویسندگان پر شود. بر اساس این زیربرهان، یکی از نقدهای وارد بر این برهان ـ مسئله امکان خدای آنسلمی ـ نمود یافته و پاسخهای محتمل به آن بررسی میشوند. در فصل پایانی کار، بهاختصار صورتبندیهای میلیکان (2004)، لوئیس (1970) و کینگ (1984) گزارش و بررسی میشوند که طی آن، نگارنده میکوشد نقدهایی بر این صورتبندها وارد کند. در پایان، تلاش میشود با ایجاد تغییراتی در برهان وجودی، صورتبندی نوینی ارائه شود که بخش عمدهای از نقدهای وارد بر صورتبندیهای پیشین را پاسخ دهد. با این حال، چنین به نظر میرسد که این صورتبندی ـ در بهترین حالت ـ اثبات میکند که خدای آنسلمی در ذهن واجد ویژگی «وجود در خارج» است. اما نقد مهمی که پیرامون «فرض تعدی ویژگیها» مطرح میشود، نشان میدهد که نهتنها این صورتبندیها، بلکه بخش عمدهای از صورتبندیهای برهان وجودی آنسلم با مشکل مواجه خواهند شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم علمی با تاکید بر آراء کارل پوپر
نویسنده:
جعفر مذهبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
هستیشناسی
,
پوپر
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
معنیشناسی
,
عقلباوری
چکیده :
بسیاری از تئوریهای علمی هویات غیرقابل مشاهدهای را فرض میکنند که هرگز نمیتوان وجودشان را به طور مستقیم اثبات کرد. تنها راه اثبات وجودشان از طریق پیشبینیهای موفقی است که از آن تئوری-ها ناشی میشود؛ اما این رویکردی است که تنها رئالیستهای علمی آن را قبول دارند و آنتیرئالیستها نمیپذیرند. به عبارت دیگر، رئالیستها معتقدند که میتوان وجود هویات نظری را از موفقیت یک تئوری در عرصهی پیشبینی با استفاده از برهان IBE (استنتاج به قصد بهترین تبیین) استنتاج کرد؛ بر عکس رئالیستها، آنتیرئالیستها با تکیه بر برهان تعیین ناقص و برهان فراـاستقرایی بدبینانه، این رویکرد را رد میکنند. موضوع رئالیسم علمی معمولأ از سه دیدگاه بررسی میشود: متافیزیکی (وجودشناختی)، معرفتی و معناشناختی. دیدگاه متافیزیکی دربارهی وجود مستقل از ذهن هویات نظری بحث میکند. دیدگاه معرفتی به باورهای ما دربارهی پیشرفتهای علمی و دیدگاه معناشناختی به چگونگی تفسیر ما دربارهی شرایط صدق گزارههای علمی مربوط است؛ در ضمن این موضوع میتواند مباحث گوناگونی مثل عقلانیت، نسبیگرایی، واقعیت و نمود، تئوریهای مربوط به حقیقت، تبیین و غیره را شامل شود.در موضوع رئالیسم علمی مناقشات بیپایان زیادی وجود دارد. به نظر میرسد راه حل کارل پوپر برای حل مشکل استقرا و توجیهگرایی در علم، یعنی همان معرفت حدسی، با تأکید بر عقلانیت انتقادی و رئالیسم متافیزیکی تا حدودی میتواند پایانبخش این مناقشات باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه و الگوی قرآن شناخت معناداری زندگی در گذار تفسیری از سورههای حمد، انشراح، مسد، عصر، فلق و ناس
نویسنده:
زهرا افتخاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
خداباوری (دئیسم)
,
تفسیر
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
,
سوره الفاتحه
,
سوره الناس
,
معنیشناسی
,
سوره الفلق
,
سوره العصر
,
سوره المسد
چکیده :
معناداری زندگی، نسبتیابی اختیار خلاق آدمی با جهت اصیل حیات، یعنی خدای سبحان و به طور معیّن، اسماء فعل به مثاب? اوصاف مطلوب و خواستنیِ زیستِ از سرِ اختیار، است که در شخصیّتهای الگویی یعنی حضرات اولیایالهی تبلور مییابد. در فصل مشترک تحلیل، انسان با رسیدن به الگوی رشد و هدفدارسازی تمامیّت زندگی خویش به چراییها و مبتنی بر این چراییها، به چگونگیهای آن خودآگاه شده و تمامی عرصهها و از جمله دشوارترین برهههای زندگی را در متن این هدفداری و جهتداریِ هماهنگ هستی و زندگی، راهبری میکند. معنادرمانی دارای دو سطح است:1-در سطح آسیبشناختی، طبیعت و درمان «رواننژندیها» مورد توجّه است. 2ـ و در سطح کمالگرایی، عبور از سطح «هنجاریِ» متعارف به سوی زندگیِ برتر و آرمان رشد است. به درستی چگونه میتوان از سطح رواننژندی حیات به سطح برینِ آن راه سپرد؟ پژوهش حاضر در راستای نظریهپردازی معنای زندگی بر مدار اصل جهتداری به سوی جهت برترین حیات، یعنی اصل«عبودیّت» در ادب تفسیریِ سوره حمد و به مدد سورههای منتخبی از قرآنکریم، به تبیین تفسیری این دو لای? تحلیلی نظریه معناداری زندگی، پرداخته است. در سطح آسیبشناسی یعنی تحلیل بحران معنا، فراز آغازین سوره عصر و سور? مسد و در سطح کمالنگری فرازی از سوره حمد و نیز فراز پایانی سوره عصر و سورههای انشراح و معوّذتین، مستند تحلیل بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم مرگ و زندگی در شعر سهراب سپهری
نویسنده:
محمدزمان حجتیفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
مرگ
,
شعر معاصر
,
روانشناسی
,
سپهری، سهراب
,
هنر و علوم انسانی
,
معنیشناسی
چکیده :
مرگ و زندگی از دیرباز همچون دو دشمن سازش ناپذیر تجسم شده اند. با وجود این، چنین مینماید که تعارض میان این دو مفهوم آشکار و بدیهی نباشد. در شعر اغلب شاعران این مفاهیم وجود دارد، لیکن شیوه برداشتها متفاوت است. زندگی و مرگ از تصویرهای هستند که با کلام سپهری، در آمیختگی جاودانه دارد. سپهری با تعریف دوبارهی آنها در اشعارش، برداشت قابل توجهی از این مفاهیم ارائه داده است.در این پژوهش با رویکردی میان رشتهای و با استفاده از مبانی ادبیّات و روان شناسی نشان داده خواهد شد که سپهری در دفترهای اول تا چهارم که مربوط به دورهی جوانی اوست، متأثر از شعر پیشنیان است و این دفتر ها تجربههای اولیهی اوست که یکدست نیستند، اما اوج خلاقیت او در دفتر های پنجم تا هشتم که مربوط به دورهی میانسالی است دیده میشود، و ویژگیهای که این روان شناسان برای خلاقیت انسان بیان می-کنند، در این دفترها مشاهده میشود. در ادامه با اتکا به نظریهی معنا درمانی (لوگو تراپی) فرانکل به بررسی مفهوم مرگ و زندگی در شعر سپهری پرداخته میشود. مفهوم مرگ و زندگی در دفتر مرگ رنگ به دلیل تأثیر شرایط اجتماعی و فضای حاکم بر شعر آن دوره با بدبینی همراه است. مرگ در این دفتر به مفهوم زوال، نابودی و پایان زندگی است. به نظر میرسد، در دفتر زندگی خواب ها، سپهری دورهای از بی معنایی و پوچی را تجربه کرده است؛ با توجه به این که معنای هستی و زندگی چیست ؟. سپهری از میانههای دفتر آوار آفتاب با مجذوب شدن در طبیعت و فرهنگ و هنر که از راههای معنایابی در نظریهی فرانکل است سعی میکند در مسائل هستی ژرف اندیشی کند و معنایی برای زندگی اش بیابد.در دفتر شرق اندوه، سپهری به عرفان رویمیآورد و به دلیل پرداختن به عرفان، شور و تحرک وارد زندگی او میشود، و مرگ مفهومی عارفانه مییابد و به عنوان امری حتمی پذیرفته میشود. سپهری از منظومهیصدای پای آب به بعد با گرایشی که نسبت به مرگ و سرنوشت در پیش میگیرد، زیبا- ترین مفاهیم را از مرگ و زندگی ارائه میدهد؛ به طوری که مرگ مفهوم کاملکنندهی زندگی را دارد و با مرگ است که زندگی معنا پیدا میکند. در منظومهی مسافر نیز مرگ در تمام لحظات در کنار زندگی و انسان حاضر است و همچنان معتقد است که مرگ به زندگی معنا میدهد. سپهری در دفتر حجم سبز خواننده را به لطیف ترین لحظههای تجربهی شاعرانه از هستی فرا میخواند. و با یاد آوری دلخوشیهای زندگی خواننده خود را معنادرمانی میکند. در دفتر ماهیچ، ما نگاه معتقد است انسان در دوران اساطیری زندگی خوشبخت تری داشت. هر اندازه از آن دوران دور شده و به پیرایههای تمدن آلوده شده اندوهگین تر شده است.کلید واژه:شعر معاصر، روان شناسی، سهراب سپهری، مرگ، زندگی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید