جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اقامه نماز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
سرود یکتاپرستی : فلسفه نماز، تغییر قبله، زبان نماز، نماز وسطی ، نماز چیست؟
نویسنده:
سید محمد حسینی بهشتی
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله بهشتی، تهران: بقعه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نماز
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
احکام ( وظایف )
,
فلسفه نماز
,
نماز وسطی
,
سیره ابن هشام
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت نماز ,
دعا ,
روح انسانی ,
آیه 045 بقره ,
تغییر قبله ,
سوره حمد ,
آیه 239 بقره ,
آیه 046 بقره ,
تفسیر قرآن ,
نماز در مسجد قبا ,
نماز عید فطر ,
نماز عید قربان ,
اسباب نماز آیات ,
آداب نماز آیات ,
آداب نماز جماعت ,
مقام روح(قسیم مقام نفس و قلب) ,
هواپرستی ,
اقامه نماز ,
آثار نماز ,
نماز یومیه ,
نماز در روایات ,
نماز در اسلام ,
چکیده :
با وجود اينكه اقامة نماز به عنوان سنتي ديني در جوامع اسلامي قدمتي بس ديرينه دارد، براي بسياري از مسلمانان هنوز هم پرسشهاي بسياري دربارة اين فريضه وجود دارد كه يا بيپاسخ ماندهاند و يا پاسخ آنها به زباني بيان نشدهاند كه انديشههاي جستجوگر را اقناع كند. بهراستي چرا بايد نماز بخوانيم؟ «اين ايستادن و خم شدن، اين نشستن و به خاك افتادن و با هر يك كلماتي گفتن، چه معني دارد؟» درست است كه برپايي نماز، جامة عمل پوشاندن به فرمان الهي است، اما اگر از فلسفة آن آگاه نباشيم، جز اين نميتوان انتظار داشت كه از آن كالبدي بيروح و عادتي بيثمر بيش نماند ـ چنانكه براي بسياري از ما چنين است. كتاب “سرود يكتاپرستي” مجموعة چهار گفتار و يك نوشتار است از شهيد آيتالله دكتر بهشتي دربارة چيستي و فلسفة نماز و مسايل مربوط به آن: دربارة روح و نقش “سرود يكتاپرستي”. اولين گفتار كه عنوان “فلسفة نماز” بر آن گذارده شده، به تاريخ بيست و دوم رمضان 1386 هجري قمري، برابر با چهاردهم دي ماه1345 هجري شمسي در مركز اسلامي هامبورگ ايراد شده است. آيتالله شهيد دكتر بهشتي كه خود از سرچشمة فيضان نماز بهرهها برده بود، با مشاهدة كمتوجهي به اين عبادت انسانساز، كه بدرستي ستون دين ناميده شده و منبع حياتبخش و نيروزاي مستمر زندگي مسلمان مؤمن محسوب ميشود، به تجزيه و تحليل نقش نماز در زندگي فردي و اجتماعي مسلمانان ميپردازد و با استفاده از بديهيات فطري، تلاش مينمايد تا روح منور نماز را چنان بر شنوندگان بنماياند كه آن را به مثابه سرودي با آهنگ يكتاپرستي بنيوشند و بازتاب آن در جاي جاي زندگيشان آشكار باشد. رمز صلابت مشهور و مشهود در شخصيت آن شهيد فرزانه را بايد در چنين فهمي از نماز جست. آنان كه در پي يافتن راز راست قامتي وي در سراسر زندگي پرفراز و نشيب اجتماعي سي سالة او و مراحل دشوار نهضت اسلاميمان هستند، بايد به دركي چنين از نماز نايل شوند و ثمرة تعظيم در برابر خالق يكتا را در روابط اجتماعي لمس كنند و ايمان داشته باشند كه «مسلمان در برابر هيچكس تعظيم نميكند». ثمرة چنين دركي است كه به مسلمان جسارت ميدهد تا بگويد: «من شخصاً تاكنون در برابر هيچكس تعظيم نكرده و نخواهم كرد. مسلمانم و مسلمان در برابر كسي تعظيم نميكند» و «از هيچكس ستايشگري نميكند»؛ «نه مرعوب هيچ چيز هستم و نه مجذوب»؛ چه تنها خداوند است كه سزاوار ستايش است. از همين روي، اگر مسلمان روزانه در پنج نوبت اين تمرين را بكند و اين سرود توحيد و يكتاپرستي را بخواند اثري چنان ژرف در روح و جسم و جان او ميگذارد كه او را در مقابل سهمگينترين مصائب و مشكلات، مقاوم و استوار ميسازد. گفتار دوم، از سلسله مباحث تفسير قرآن ايشان برگزيده شده و به تفسير آيات 142 تا 152 سورة بقره كه به مناسبت تغيير قبلة مسلمين از مسجدالاقصي به مسجدالحرام نازل شده است اختصاص دارد. در اين گفتار، نخست به زمان و شأن نزول اين آيات پرداخته شده است. پس از آن به جنبة فقهي تعيين قبله و نقش عرف و محاسبات دقيق علمي عطف نظر شده است. محور سوم بحث بر حول نقش اجتماعي و سياسي تغيير قبله در مرحلهاي حساس از نهضت اسلام است كه در آن نياز به شفافيت صفبندي مسلمانان در مقابل غيرمسلمانان پديدار ميشود و در تغيير قبله نمود مييابد. چهارمين موضوع مورد بحث، نقش قبلة واحد در يكپارچگي و وحدت كلمه مسلمانان است؛ يعني «آن نوع جهان پيوستگي متمركز در محور اسلام و تسليم حكم و آيين خدا بودن كه شاخصترين صفت امت اسلامي است. مردمي كه ايدئولوژي واحد آنها را به هم پيوسته و اين ايدئولوژي بر زندگي آنان تسلط كامل دارد، تصوير كنندة جامعة جهاني اسلام هستند». و از اين رهيافت است كه شهيد آيتالله دكتر بهشتي به انتقاد از برخي شيوههاي رايج، اما نادرست، در مجالس بزرگداشت معصومين- عليهمالسلام- و بويژه حضرت فاطمة زهرا- سلاماللهعليها- ميپردازند و محتواي آنها را مغاير با هدف والاي پيامبر، امامان بزرگوار و گرامي دخت پيامبر ميخوانند. گفتار سوم، پاسخي است كه در زمان تصدي ايشان در مركز اسلامي هامبورگ به پرسشي دربارة زبان نماز داده شده است. شايان تذكر اين كه يكي از اموري كه ايشان بدان اهتمام ميورزيدند، ارتباط با علاقهمندان و جستجوگراني بوده است كه امكان حضور در مركز مذكور را نداشتهاند. اين ارتباط گاه با ارسال نامه و گاه با ارسال نوار صوتي حاوي پاسخهاي ايشان صورت ميگرفته است. تلاش ايشان در اين پاسخگويي بر آن بوده است كه با بياني روان و بهدور از اصطلاحات فني فقهي، علت وجوب قرائت نماز به زبان عربي توضيح داده شود. اينجا نيز رد پاي نقش وحدتبخش نماز بهمثابه سرود يكتاپرستي قابل مشاهده است. گفتار چهارم نيز از مباحث تفسير قرآن ايشان استخراج شده است كه به تفسير آية239 سورة بقره كه دربارة نماز وسطي است اختصاص دارد. ايشان در اين بحث به طرح ديدگاههاي متفاوتي كه توسط مفسرين و فقها در اين باب ارايه شده ميپردازند و راه حلي را عرضه ميكنند كه از طريق آن، جمع بين نظرات مختلف ممكن باشد. پايان بخش كتاب حاضر، نوشتاري از آيتالله شهيد دكتر بهشتي است كه همزمان با گفتار آغازين اين مجموعه نگاشته شده و بهصورت دومين نشريه مركز اسلامي هامبورگ منتشر گرديده است. اين نوشتار در سال1347 براي نخستين بار با عنوان “نماز چيست؟” در ايران به چاپ رسيد. شهيد آيتالله بهشتي در اين رساله، بار ديگر بر نقش حياتبخش نماز تأكيد نموده است: «نماز، سرود توحيد و يكتاپرستي و سرود فضيلت و پاكي است كه بايد فكر و روح ما را در برابر عوامل شركزا و آلوده كنندهاي كه در زندگي روزمره با آنها سر و كار داريم پاك و يكتاپرست نگهدارد.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوت خواندن و اقامه نماز
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نماز خواندني نيست بلكه اقامه كردني است. لذا شما در هيچ آيه يا روايتي نمي بينيد كه بگويند: نماز بخوانيد ؛ بلكه همواره سخن از اقامه نماز است ؛ و اقامه يعني استوار ساختن و برپا نمودن. چون نماز ستون دين است و ستون را نمي خوانند بلكه برپا مي كنند. امّا كج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقامه نماز
,
انجام واجبات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق خواندن و به پاداشتن نماز
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نماز خواندني نيست بلکه اقامه کردني است. لذا شما در هيچ آيه يا روايتي نمي بينيد که بگويند: نماز بخوانيد ؛ بلکه همواره سخن از اقامه نماز است ؛ و اقامه يعني استوار ساختن و برپا نمودن. چون نماز ستون دين است و ستون را نمي خوانند بلکه برپا مي کنند. امّا کج
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نماز
,
اقامه نماز
,
انجام واجبات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی خشیت در قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان و خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
خشیت
,
خشیت در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
انسان شناسی عرفانی ,
سلوک عرفانی ,
نسیان و غفلت از یاد خدا ,
آیات عفو ,
ارتکاب قبیح ,
گناه ,
وجله ,
قرب الهی ,
تجسم اعمال ,
تسبیح ,
اشفاق ,
خود سازی ,
رهبت ,
ذکر ,
صله رحم ,
طاعت ,
خوف عام ,
خشوع جوارح ,
خشوع قلب ,
قساوت قلب ,
خشوع ,
حضور قلب ,
اصطلاحنامه عرفان ,
هویت غیبی ,
ظل الله((قلب انسانی)، مقابل ظل الرحمان) ,
اقامه نماز ,
تیرگی دل ,
فعل ظاهری ,
فعل باطنی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
پژوهش حاضر، تدبر و تاملی در معنی و مفهوم واژه «خشیت» در قرآن کریم است که یکی از پایه ای ترین مفاهیم سیر و سلوک و بندگی حق، شناخته می شود. این نوشته بر آن است تا این موضوع را در کلام حق و تبلور آن را در کلام معصومین بکاود و راه های رسیدن به خشیت واقعی را بررسی کند، تا آنچه که بنده، خداوند را از او دور می سازد و مانع از رسیدن انسان به خشیت و خوف حقیقی می شود، مورد بحث قرار دهد و نتیجه این تحقیق و بحث راهنمایی باشد که بندگان خداوند را به سوی این نعمت بی منت رهنمون شود و آنان را آگاه سازد که خشیت حالتی درونی و قلبی است که در مقابل جلال و جبروت خداوند به انسان دست می دهد و حالتی است که با شرم و حیا و تعظیم و خشوع بر آستان حق همراه است و این نکته را یادآور شود که خشیت، خوف ساده نیست بلکه با تکریم همراه است و لازمه رسیدن به آن صفای درونی و خلوص قلبی است. در این پژوهش علاوه بر بیان ارتباط «خشیت» با «تسبیح»، اشاره ای کوتاه به مترادفات «خشیت» خواهد شد، تا تدبر در آیات قرآن را بر ما جدی تر سازد که هر واژه ای در کلام حق از نظر بلاغی جایگاه ویژه ای دارد و هیچ تکراری از این جهت دیده نمی شود؛ بلکه هر واژه ای به مقتضای کاربرد دارای معنا و مفهومی ویژه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام رضا علیه السلام و مدعیان تشیع
نویسنده:
محمدتقى مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
امامت
,
امام رضا(ع)
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حب اهل بیت(ع) ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
قرآن ,
ذکر (یاد خدا ) ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
امانت داری ,
تواضع ,
طاعت ,
ورع ,
تلاوت قرآن ,
احسان به پدر و مادر ,
خشوع جوارح ,
خشوع قلب ,
آداب روزه ,
اقامه نماز ,
اطاعت الهی ,
راست گویی ,
مراعات حال همسایه ,
نیکی به مردم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این مقال شرحى است بر کلام امام رضا علیه السلام در باب صفات شیعیان. امام رضا علیه السلام ویژگى بارز شیعه واقعى را اطاعت محض از خداى سبحان، انجام وظایف الهى و پرهیز از محرمات و نافرمانى خدا مى دانند. همچنین ویژگى هاى شیعیان عبارتند از: خداترسى، اطاعت از او، فروتنى و خشوع، امانت دارى و یاد فراوان خدا، اقامه نماز و روزه، نیکى به والدین، مراعات حال همسایگان، مستمندان و یتیمان، راستى گفتار، تلاوت قرآن، نیکى به مردم. امانت داران واقعى شیعه، به درستکارى و امانت دارى میان خویشان و مردم شهره هستند. اگر کسى صرفا ادعاى دوستى با خدا و اهل بیت علیهم السلام داشته باشد، هیچ گاه امان نامه آزادى از جهنم نخواهد داشت. ملاک محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام، اطاعت از خدا و ملاک دشمنى با آنها، عصیان و نافرمانى از خداست. ازاین رو، ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام با عمل صالح و اطاعت خدا به دست مى آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراد از اقامه نماز چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در قرآن کریم در باره انجام نماز تعبیرات مختلفی بیان شده است: 1. تعبیر به «قضاء نماز»: "فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِکُمْ "،[1] یعنی و هنگامى که نماز را به پایان رساندید، خدا را یاد کنید ایست
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
اقامه نماز
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين نظري نقش اقامة نماز در ارتقاي رفتار كاركنان در سطح سازمان
نویسنده:
محسن منطقی،محمدرضا ميرصانع
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
کلیدواژههای اصلی :
رفتار سازمانی
,
بهبود رفتار
,
اقامه نماز
,
نقش نماز
,
آثار نماز
,
ارتقای رفتار
چکیده :
هدف از آفرينش انسان، رستگاري در پرتو ايمان و عمل صالح است و برترين عمل صالح، اقامة نماز (گزاردن نماز با رعايت تمامي شرايط آن) است كه تأثير گسترده اي بر جنبه هاي شناختي، گرايشي، اخلاقي، رواني، رفتاري و جسماني نمازگزاران در سطح فردي و اجتماعي دارد. همچنين اقامة نماز، اعم از فرادا و جماعت، در داخل سازمان يا خارج از آن، تأثيرهاي ويژه اي بر زندگي سازماني انسان ها و نقش خاصي در ارتقاي رفتار سازماني كاركنان دارد. پژوهش در اين خصوص، همراه با تقويت شناخت و باور به اقامة نماز، مي تواند مشوّق مديران و ديگر كاركنان در ترويج و تعميق فرهنگ اقامة نماز باشد كه نتيجه آن، تقرّب به خداوند و تحصيل كمالات معنوي و اخلاقي و به تبع آن، ارتقاي رفتار سازماني كاركنان است. رفتار سازماني معمولاً در سه سطح «فردي»، «گروهي» و «سازماني» مطالعه مي شود و آنچه به عنوان مسئلة مطمح نظر است اين است كه نقش اقامة نماز در ارتقاي رفتار كاركنان در سطح سازمان چيست و چگونه تبيين مي شود؟ براي بررسي مسئله، با رويكردي «توصيفي-تحليلي» و به تعبير دقيق تر، «اجتهادي»، به پژوهشي نظري در آموزه هاي اسلامي اقدام شد و معلوم گرديد كه «تسهيل ارتباطات مؤثر»، «جلوگيري از رفتارهاي سياسي»، «ارتقاي فرهنگ سازماني»، «پيشگيري از تعارض و كمك به حل آن»، «تقويت رفتارهاي شهروندي سازماني»، و «ارتقاي معنويت در سازمان»، از نقش هاي اقامة نماز در ارتقاي رفتار كاركنان در سطح سازمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید