جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 59
مبانی الگو شناسی از منظرقرآن و نقش تربیتی آن
نویسنده:
شبیر احمد صوفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه، مبانی اسوه از منظر قرآن و نقش تربیتی آن را مورد بررسی قرار داده است. منظور از اسوه، حالتی است که انسان هنگام پیروی از غیر خود پیدا می کند و ممکن است این اسوه، نیک یا بد باشد؛ از این رو قرآن کریم وقتی اسوه ای را معرفی می کند، همراه آن قید حسنه می آورد؛ یعنی صفات و حالاتی که در پیامبر| وجود دارد برای ما قابل تأسی و پیروی است. «الگو» هم برای نمونه های انسانی کاربرد دارد و هم برای نمونه های غیر انسانی؛ اما «اسوه» فقط در مورد نمونه های انسانی به کار می رود. روش الگویی، یکی از مهم ترین روش های تربیت است. از آن جا که انسان نمی تواند بدون تربیت صحیح به سعادت واقعی برسد، روش تربیت الگویی انسان را به این باور می رساند که راه کمال و پیشرفت، برای او نیز وجود دارد. روش الگویی به دلیل بعضی مزیت ها مانند: انتقال سریع مطالب، بالا بردن اعتماد به نفس و... تأثیر بیشتری روی الگوپذیر دارد. قرآن کریم به صورت صریح، پیامبر گرامی اسلام، حضرت ابراهیم(علیه السلام) و یارانش را اسوه حسنه معرفی کرده و به پیامبر نیز دستور داده است که به هدایت پیامبران پیشین اقتدا کند. باید به این نکته توجه داشت که همة اسوه های قرآنی خاص مردان نیست و به یک جنس خاص نیز اختصاص ندارد؛ مانند حضرت مریم و حضرت آسیه÷. از روش های جالب قرآن در تربیت الگویی این است که فقط به اسوه حسنه نپرداخته، بلکه اسوه سیئه را نیز متذکر شده است؛ مانند: ابلیس، قابیل، کنعان، نمرود، ابولهب، زن حضرت نوح، زن حضرت لوط و زن ابولهب. در اسوه پردازی یا اسوه گیری باید از آسیب هایی که دامنگیر این روش می شوند جلوگیری کرد؛ از جمله: لغزش الگو، ناهماهنگی الگوها، فرا انسانی جلوه دادن اسوه های دینی، تقدس زدایی از الگوهای دینی و... تا بتوان الگوها را به صورت صحیح تبیین کرد و متربیان را از حیرت و سردرگمی نجات داد.
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روان‌شناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال می­کنند و بر این اساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب می­کنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفق­اند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کرده­اند، در جامعه نیز افرادی خلاق و حامی دیگران هستند. آنها انسان­های کامل و خود ساخته‌ای هستند که در روان­شناسی انسان­گرایی (نیروی سوم)، به آنها انسان‌های خودشکوفا گفته می­شود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه­ای به توصیف ویژگی­های خودشکوفایان از منظر قرآن و روان­شناسی پرداخته می­شود و در عین حال، کوشش می­شود تا معیارهای جامعی بر اساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیت­هایی را بر عهده می­گیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی می­کوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن به­جای نظریه­های مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
عوامل نیکبختی و سعادت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
ولی مرندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش مشتمل بر هفت فصل است: فصل اول، فلسفه آفرینش انسان؛ فصل دوم، سعادت از دیدگاه اندیشه های بشری (فلاسفه و عرفا)؛ فصل سوم، سعادت در قرآن؛ فصل چهارم، عوامل سعادت: تزکیه نفس، تقوا، نماز، توبه، انفاق، ذکر، صبر؛ فصل پنجم، سعادتمندان در قرآن: متّقین، مؤمنان، آمران به معروف و ناهیان از منکر، جهادگران، حزب الله؛ فصل ششم، موانع سعادت: هواپرستی، دنیا، شیطان؛ فصل هفتم، محرومان از سعادت: ظالمان، ساحران، کافران، مجرمان.
صفات پسندیده انسان از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مرضیه محمد زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش « صفات پسندیده انسان از منظر قرآن کریم » است . این پژوهش در صدد آن است تا با بررسی آیات قرآن کریم و سیر در منابع معتبر اسلامی به بحث و بررسی پیرامون صفات پسندیده انسان از منظر قرآن کریم بپردازد و به اهداف زیر دست پیدا نماید : ویژگی های خاص انسان از دیدگاه قرآن ، صفات پسندیده انسان در قرآن ، عوامل و موانع بروز صفات پسندیده از دیدگاه قرآن . روش این تحقیق با توجه به امکانات و ماهیت و اهداف ، روش توصیفی _ تحلیلی است محقق در این پژوهش به نتایج ذیل دست یافته است : انسان اشرف مخلوقات و تنها موجودی است که به خاطر ویژگی های منحصر به فردی از قبیل نیروی تعقل و اندیشه ، اختیار و انتخاب ، برخورداری از دو بعد مادی و معنوی ، دارا بودن کرامت ذاتی و اکتسابی ، دارا بودن ظرفیت علمی بالا و ... شایستگی مقام خلافت الهی را داراست که می تواند با بکارگیری از ویژگی های خدادادیش صفات حسنه را در خود به ظهور برساند که این صفات عبارتند از : اعتدال و میانه روی ، عفت ، عزت ، صبر ، توکل ، اخلاص ، عدالت ، وفای به عهد ، عفو و گذشت ، تقوا ، ایثار ، شجاعت ، کظم غیظ ، صدق ، احسان ، خوف و رجاء ، تواضع ، امانتداری ، شکر ، انفاق ، زهد و امانت داری ، وفای به عهد ، شجاعت ، کظم غیظ ، عفو و ایثار . فایده صفات و فضایل پسندیده رسیدن به سعادت و کمال حقیقی انسان است ، لذا بنابر اهمیت آن ها باید عوامل و موانعی که در بروز صفات نقش مهمی دارند شناخته گردند که مهم ترین عوامل بروز صفات عبارتند از : بکارگیری از نیروی تعقل و اختیار ، وراثت ، محیط ، ازدیاد معرفت ، داشتن هدف صحیح ، شناخت انسان کامل ، اعتدال ، تمرین های سخت ، تکرار ، سختیها و توبه . و مهم ترین موانع بروز صفات عبارتند از : جهل و نادانی ، غفلت و بی خبری ، ضعف ایمان و فقر مذهبی ، فقر و تنگدستی ، خودخواهی و تکبر . در پایان پیشنهاد می گردد که تحقیق جامعی پیرامون عوامل و موانع بروز صفات پسندیده در قرآن کریم صورت پذیرد .
صبر در آیات و روایات
نویسنده:
فائزه بشیرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
صبر به معنی شکیبایی و حبس نفس است بر چیزیکه شرع و عقل تقاضا می کند یا از چیزیکه شرع و عقل از آن نهی می کند و ریشه در بصیرت و آگاهی دارد و نتیجه ی یقین است. در روایات وارده از پیشوایان حق، صبر در سه حوزه مطرح شده است: 1. صبر در هنگام مصیبت 2. صبر بر طاعت 3. صبر بر ترک گناه صبر و تحمل بر مصیبت بسیار سخت و شدید می باشد و مستند به معرفت کامل و یقین تام است . عبادات و طاعات، وسیله ی ارتباط بنده با خدا هستند که برای انجام همه ی این اعمال صبر لازم است تا انسان بر خواهش های نفسانی خود پیروز شود . و صبر بر معصیت ، مرتبه ای سخت و در نتیجه والاتر است و اجر و پاداش بیشتری نسبت به دو مرتبه ی پیش دارد. زیرا نفس انسان به معصیت حریص تر است و به آن تمایل دارد، درنتیجه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد تا معصیت را ترک کند. شخص صابر توان تحمل سختی ها را دارد و بر خود مسلط است، از تعادل خارج نمی شود، کسل نیست، بی تابی نمی کند و از خداوند شکایت نمی کند. برای اینکه انسان بتواند به این فضیلت اخلاقی دست پیدا کند باید بداند که انسان در سختی آفریده شده است و آغاز و انجامش در اختیار خداوند است و به پاداش های الهی که در مقابل صبر به او داده می شود ایمان داشته باشد که پاداش او در نزد خداوند هرگز از میان نخواهد رفت و اجرش بدن حساب و به طور کامل داده می شود و بهترین منزلگاه های بهشت به او وعده داده شده است و یقین داشته باشد که پس از هر تنگنایی، خداوند گشایشی را قرار داده است و در این راه از خداوند یاری بگیرد که خداوند با صابران است. و از موانع صبر دوری گزیدن مثل شتابزدگی، زیرا شتاب از شیطان است و با آن به هیچ مقصودی نمی توان رسید و بی حوصلگی و در غم فرو رفتن و خشمناک شدن را کنار بگذارد که با صبر سازگار نیستند.
صبر در قرآن و سنت
نویسنده:
بی بی زهرا بیدارفریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از اوصاف اهل ایمان و تقوا که نشانه رشد و تعالی خواهد شد و مورد تأکید آیات و روایات قرار گرفته و از اهمیت بسزایی برخوردار است صبر می باشد. در این نوشتار تلاش خواهد شد تا صبر را در قرآن و روایات مورد بررسی قرار داده، راه های کسب صبر و پیامدهای آن را در جامعه بیان نماید. این پژوهش در چهار بخش تدوین شده است: در بخش اول معنا و فلسفه صبر بیان گردیده است که تعریف، حقیقت و اقسام صبر فصل های آن می باشد. صبر از نظر لغت به معنی حبس و بازداری و نگاهداری است و حقیقت صبر در احادیث اهل بیت عصمت بیانگر عظمت و اصالت و سازندگی صبر است چندانکه در برخی از روایات از صبر تعبیر به رکن و دیانت و شریعت شده است. صبر وقتی پسندیده است که در برابر بلا و پیشامدی که انسان به هیچ وجه قادر به از میان برداشتن آن نباشد و راه گریزی از آن برایش وجود نداشته باشد اما اگر بتواند آن را از میان بردارد یا خود را از آن رهایی بخشد دیگر صبر معنی ندارد. روایات صبر را در چند مقام مورد ملاحظه قرار داده اند : صبردر مقام اطاعت خداوند، صبر نزد مصیبت ، صبر از معصیت که به طور کامل به آن پرداخته شده است. بخش دوم به بررسی ره آورد صبر که عبارتند از : 1- پایداری و پیروزی 2- توجه و اتکا بیشتر به خدا 3- بروز خصلت های نیک 4- پیدایش روحیه شکست ناپذیر و راه های کسب ان مانند : نماز استرجاع، اندیشه و عبرت پرداخته است، و در بخش سوم بی صبری و راه های درمان آن بیان شده است. و در بخش چهارم اسوه های صبر که فصل اول به انبیاء و ائمه اطهار و فصل دوم به علمای اعلام پرداخته شده است. در پایان نیز بعد از پیشنهادات و نتیجه گیری و احادیثی پیرامون صبر و بررسی آیات پیرامون صبر در قرآن بیان شده است تا خواننده را با فضای آیات و روایات آگاه نموده و روح حیات و نفخه زندگی و هوای اصیل آن را حس نماید.
صبر در قرآن و سنت و بررسی اثرات فردی و اجتماعی
نویسنده:
آرزو جهانبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیقی که در پیش رو دارید « جایگاه صبر در قرآن و سنت، ریشه ها، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» می باشد. صبر به معنای خویشتن داری و بازداشتن نفس بر چیزی است که عقل و شرع آن را شایسته و سزاوار بدانند یا از چیزی که شرع و عقل آن را نهی کند. همچنین صبر را خویشتن داری در ضرر جانی و مالی می گویند و ضد آن بی تابی و جزع و فزع است. بردباری، اهرمی است که بزرگ ترین مشکلات را به آسانی و با نتیجه گیری صد در صد مثبت بر طرف می سازد و تنها راه ثمر بخش برای شناخت مفهوم صبر، مراجعه به قرآن کریم و احادیث شریفه می باشد. برای پیشرفت و پیروزی بر مشکلات، دو رکن اساسی؛ پایگاه نیرومند درونی و تکیه گاه محکم برونی لازم است که در قرآن به این دو رکن با تعبیر « صبر» و « صلوه» اشاره شده است. صبر، آن حالت استقامت و شکیبایی در جبهه ی مشکلات است و نماز پیوندی است با خدا و وسیله ی ارتباطی با این تکیه گاه محکم است. صبوری هر چند بسیار مشکل است،لیکن با معجونی از علم و عمل دست یافتنی است؛ در مرحله ی علم، انگیزه ی دین تقویت می شود و در مرحله ی عمل، علاوه بر تقویت انگیزه ی دین، انگیزه ی هوی نیز تضعیف می شود و به این ترتیب انسان به مقام صبر دست می یابد.
صبر و استقامت ( در قرآن و سنت)
نویسنده:
مریم پورجوادخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خوانندگان گرامی این مجموعه ای را که شما مشاهده می کنید، از کتابهای فراوانی گرد آوری شده و دارای شش بخش می باشد و هر بخش دارای چند زیر مجموعه می باشد: بخش اول: درباره معنا و مفهوم و برداشت مردم از صبر و صبر از نظر لغوی و اصطلاحی و از نظر چند تن از علما و دانشمندان در مورد صبر و اقسام صبر از نظر ائمه(ع) و در مورد تقسیم بندهای صبر از جهات مخلف و درجات صبر بحث می نماید... بخش دوم: صبر در مصیبت است . تعریف مصیبت و فلسفه بلاها و مصیبت ها و عکس العملهای انسان از دو جهت مثبت و منفی و فوائد صبر و امتحان شدگان بر مصیبت را ذکر می کند. بخش سوم: صبر در طاعت است. که چگونه باید بر طاعت خداوند صبور و بردبار باشیم و آفت بی صبری را ذکر می کند. بخش چهارم : صبر بر معصیت می باشد که درباره مبارزه با نفس یعنی چگونگی مبارزه با گناهان و آثار گونا گون گناه را بیان می کند. بخش پنجم: اهمیت صبر در آیات و روایات ودر بخش ششم: رابطه صبر با چند واژه را ذکر می کند. در پایان امیدوارم که این پایان نامه مورد قبول خوانندگان گرامی قرار بگیرد.
صبر و صلوة از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
محمد قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پژوهش بدین قرار است: معنای صبر وصلوة، مراتب و منزلت صبر و صلوة، انواع صبر و صلوةشامل صبر جمیل، صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت، امربه صبر و صلوة، رابطه صبر و صلوة، صبر و صلوة درادیان گذشته، آثار گوناگون صبر و صلوة مثل آثارمعنوی، اخلاقی و تربیتی، اجتماعی و سیاسی، شناختی،جهادی و اخروی، عواقب ناشکیبایی، سهل انگاری درنماز و ترک نماز .
صبر از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
نجمه یعقوبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از موضوعات بسیار مهمی که از زمان های بسیار دور تاکنون در جامعه اسلامی مورد بحث و گفتگو بوده است، مسئله صبر است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در نزد ائمه علیهم السلام نیز این موضوع همیشه مورد تأکید واقع شده است که داشتن صبر، آثار و نتایج خوب دنیوی و اخروی را به دنبال دارد. امروزه این موضوع به فراموشی می رود و کمتر دیده می شود که افراد در کارها صبر داشته باشند. روشی که من در انجام این کار و طرح این تحقیق دنبال کردم روشی است که برای هر کسی مقدور می باشد.البته در ابعاد متفاوت، همان روش کتابخانه ای است. منابع مختلفی را در نوشتن این پایان نامه مورد استفاده قرار گرفت منابع مختلفی روایی، تفسیری، اخلاقی،... در این پژوهش مورد استفاده قرار داده شده از جمله«تفسیر نمونه» در جلدهای مختلف می باشد که جناب ناصر مکارم شیرازی آن را در اختیار ما قرار داده و نمونه دیگر « تفسیر المیزان» از جناب سید محمد حسین طباطبایی به ما عرضه شده است. و منابع روایی « اصول کافی» نوشته محمد بن یعقوب کلینی همچنین « بحارالانوار» از علامه محمدباقر مجلسی و « میزان الحکمه» نوشته محمد محمدی ری شهری می باشد. از منابع اخلاقی که من از آن استفاده نموده ام « اخلاق در نگاه علامه» نوشته علی اصغر عزیزی تهرانی « مبانی اخلاق» نوشته محمدرحیم نوری و تعدادی کتب دیگر بوده است. و از فرهنگ لغاتی مثل « فرهنگ فارسی معین» نوشته محمد معین و « فرهنگ فشرده سخن» مولف حسن انوری استفاده شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق به شرح ذیل می باشد: 1 صبر خواهش های نفسانی را از انسان دور می کند. 2 زیباترین ارزش های اخلاقی است. 3 صبر نفس را از بی تابی در هنگام گرفتاری و مشکلات نگه می دارد و انسان صبور در برابر مشکلات سختی ها و ناملایمات بردبار است. 4 صبر عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بی میل شدن به حق و حقیقت و عامل تقویت روح و روان و حافظ انسان از افتادن در دام شیطان است.
  • تعداد رکورد ها : 59