جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
آذربایجانی, مسعود (دانشیار گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) , -1342ش.اصفهان
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
ساختار معنایی ایمان در قرآن
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
قرآن
چکیده :
ایمان یکی از مفاهیم مهم الهیات است که ساختار معنایی آن نقش ویژه ای در مباحث کلامی و فلسفه دین دارد. این مقاله با اشاره به ضرورت بحث و پیشینه علمی آن و با استفاده از روش «معناشناسی»، ساختار معنایی ایمان بر اساس گزاره های حاصل از آیات قرآن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در معناشناسی از اصول کلی روش شناسی «ایزوتسو» استفاده شده است. جمع بندی آیات قرآن، ویژگی های معنایی ایمان را در موارد زیر خلاصه می کند: ایمان مبتنی بر معرفت است، ایمان امری اکتسابی و اختیاری است، ایمان دارای مؤلفه عاطفی است، ایمان مقتضی عمل است، ایمان فراتر از اسلام است، ایمان قابل زیادت و نقصان است، متعلقات ایمان عبارتنداز: غیب، خداوند، جهان آخرت، وحی، کتب الهی و آنچه در آنهاست، پیامبران، فرشتگان و آیات الهی. با توجه به ویژگی های هفتگانه فوق، ایمان به معنای «تصدیقی است که همراه با آرامش و امنیت خاطر باشد».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار دینداری با تاکید بر آرای روانشناختی غزالی در احیاء علوم الدین
نویسنده:
محمد امین خوانساری، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انتظار بشر از دین
,
تدین
,
آثار دینداری
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
توبه ,
راه کشف و شهود ,
سیاست دنیا ,
دنیاشناسی ,
هستی شناسی اسلامی ,
الهیات(کلام جدید) ,
علم نفس ,
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص) ,
ریاضت ,
حج ,
دعا ,
حب به خدا ,
آداب تلاوت قرآن ,
آداب عزلت ,
علم معامله ,
علم مکاشفه ,
علم ظاهر ,
علم باطن ,
روش فکری غزالی ,
چکیده :
غزالی از جملۀ اندیشمندان اسلامی و در پی احیای علوم دین بوده و در احیاء علوم الدین سعی داشته است تا طرحی احیاگونه برای دینداران زمانۀ خویش ارائه کند. در این پژوهش هدف این بوده است که آثار دینداری، با تکیه بر نظرات و آرای روان شناختی غزالی بیان شود. به همین منظور، تأملات غزالی در چهار ربع عبادات، عادات، مهلکات و منجیات از احیاء علوم الدین ذیل آثار گوناگون معرفتی، معنوی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی طرح شده است. دینداری معرفت اندیشانه درگرو پاسخ به دغدغه های وجودی و تفسیری است. منجیات دین، برای دینداران علاوه بر رفع مهلکات به ایجاد احساسات مثبت عاطفی کمک می کنند. اخلاق جایگاه وسیعی درحوزۀ دینداری دارد. دینداران در حیاتشان باید همواره بکوشند که فضائل اخلاقی را کسب و از رذائل دوری کنند. در اندیشۀ غزالی، دین سعادت دنیوی و اخروی دینداران را تأمین می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 759 تا 788
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی به روایت حکمت متعالیه
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
ملاصدرا
,
زندگی
,
معنا بخشی به زندگی
,
حکمت متعالیه
,
معنای زندگی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اسفار ,
ایمان ,
حرکت جوهری نفس ,
اصالت وجود ,
اتصال نفس به عقل فعال ,
اتصال به عقل فعال ,
روح القدس ,
غایت آدمی ,
سریان عشق در موجودات ,
غایت خلقت ,
روح قدسی ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
روح القدس ( روح ) ,
قرآن ,
حرکت جوهری ,
حرکت جوهری ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
معاد(فلسفه) ,
نظام احسن ,
قرآن ,
عقل فعال ,
ایمان ,
شعور عالم خلقت ,
سیر تکاملی نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
معنای معنای زندگی چیست؟ آیا زندگی از جنس جواهر مادی، چون سنگ و آب است یا از مقوله اعراض و خاصهها است یا از نوع رویدادها و فرایندها؟ در ترکیب معنای زندگی مراد از «معنا» چیست؟ آیا مقصود از هدف زندگی، کارکرد زندگی است یا ارزش زندگی؟ حکمت متعالیه نظام حِکمی است که به وسیله صدرالمتألهین شیرازی بنا گذاشته شد و شاگردان و همفکران وی این نظام را توسعه و تکمیل کردهاند. اصالت وجود، حرکت جوهری، اتحاد عقل و عاقل و معقول، نظام احسن و... برخی از امّهات اصول حکمت متعالیه است. براساس این اصول و سایر مبانی، شعور و حیات و عشق در همه عالم جاری است. معنای نظام احسن این است که حکمت الهی موجب میشود سلسله علل مادی به گونهای باشد که تا حد ممکن مخلوقات بیشتری از کمالات بهرهمند گردند؛ یعنی قوانین حاکم بر جهان و انسان بهترین نظام ممکن باشد تا بیشترین خیر و کمترین شر گریبانگیر بشر شود. به سخن دیگر احسن بودن نظام، اقتضای صفت «عنایت الهی» است. معنای زندگی برای انسان در حکمت متعالیه به فلسفه حیات و هدف خداوند از آفرینش انسان بازمیگردد. ملاصدرا با ترسیم مراتب نفس طبیعی، نباتی، حیوانی و انسانی، حرکت و سیر تکاملی نفس را هماهنگ با روند حرکت جوهر در ماده میداند که از ماده آغاز و به فراتر از آن میانجامد و به همین دلیل معاد و قیامت برای روح انسان محقق میشود. حرکت جوهری نفس، از عقل هیولایی با رسیدن به عقل مستفاد پایان نمیپذیرد؛ زیرا مرحله چهارم حیات معنوی نفس، یعنی مرتبه اتصال با عقل فعال یا همان روح قدسی و روحالقدس، جذبات معنوی و اقتباس از نور و معرفت را میسر میکند و این معنای زندگی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش حل تزاحم های اخلاقی با تأکید بر دیدگاه آیت الله مصباح
نویسنده:
مسعود آذربایجانی، افضل بلوکی، محمدعلی مصلح نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد تقی مصباح یزدی
,
حد وسط
,
مطلق بودن حکم اخلاقی
,
تزاحم اخلاقی
,
احکام اخلاقی
,
مفید للمجتمع
,
هدف مطلوب
,
موضوع اخلاقی
,
نسبیت اخلاق
,
تزاحم
,
حد وسط
,
ملاک فضیلت
کلیدواژههای فرعی :
صدق و کذب ,
قاعده زرین ,
قواعد حاکمه ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاقی کانت ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
وفای به عهد ,
معمای جذر اصم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از جمله مسائل فلسفه اخلاق که به عنوان معضل اخلاق کاربردی مطرح است، تزاحم قواعد و افعال اخلاقی است؛ بدین معنا که گاه مکلف مختار، در انجام وظایف خود متحیر می شود و نمی داند وظیفه فعلی او انجام کدام عمل اخلاقی است. هدف از انجام این تحقیق ارائه روشی مناسب از میان روش های گوناگون برای رفع تزاحم های اخلاقی است که به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام می گیرد. در این مقاله، روش هایی برای حل تزاحم مطرح می گردد و در نهایت دیدگاه آیت الله مصباح در زمینه حل تزاحم های اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد. ایشان در این زمینه دو روش به دست داده اند: ذو جهات بودن فعل واحد و تقیید موضوع های اخلاقی به قید «مفیدٌ للمجتمع». در این نوشتار به تحلیل و بررسی روش دوم که مورد پذیرش ایشان است، پرداخته و نتیجه گرفته ایم که معیارهای مطرح شده در این روش، کارآمد نیست؛ چنان که تقیید موضوعاتی چون عدالت یا حسادت به قید مفید و غیرمفید، نادرست است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوی اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی
نویسنده:
محمدرضا لواسانی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتمادبهنفس
,
الگوی اعتماد به نفس
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
توکل
,
توکل و اعتماد به نفس
,
اعتماد به نفس در اسلام
,
مولفه های اعتماد به نفس
,
راهکارهای اعتماد به نفس
کلیدواژههای فرعی :
مثبت اندیشی ,
آیه 39 نجم ,
رجا ,
کرامت نفس ,
مسئولیت پذیری ,
توکل از نظر امام علی (ع) ,
آیات قرآنی درباره توکل ,
روایات اهل بیت (ع) با موضوع توکل ,
آیه 3 طلاق ,
احترام به خود ,
استقلال روحی-روانی ,
آثار اعتماد به نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
هدف پژوهش عبارت بود از معلوم ساختن جایگاه اعتماد به نفس در اخلاق اسلامی. سؤال اصلی مقاله، چیستی مؤلفههای اعتماد به نفس و چگونگی تعامل آنها در اخلاق اسلامی و روانشناسی بود. به این منظور، متون و آموزههای هر دو رشته با بهرهگیری از روش توصیفی _ تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اعتماد به نفس در «الگوی اخلاقی» مبتنی است بر هشت مؤلفه و در «الگوی روانشناسی» مبتنی است بر یازده مؤلفه که در مؤلفههای «خودآگاهی»، «کسب دانش و تجربه»، «مثبتاندیشی» و «احترام به خود» مشترک و در مؤلفههای دیگر متفاوت هستند؛ بنابراین رویکرد خدامحور در «الگوی اخلاقی» اعتماد به نفس که غایتِ آن، توکل به خداوند است با «رویکرد روانشناختی» که ناظر به رفتـارگرایی و عملگرایی است، تمایز روشن و قابل توجه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری نقش مدیریتی مرد در خانواده با رویکردی روان شناختی
نویسنده:
علی احمد پناهی، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوامیت
,
روان شناسی خانواده
,
مدیریت خانواده
,
روان شناسی زن و مرد
,
حقوق اسلامی
,
مطالعات زنان و خانواده
,
قوامیت مرد بر زن
,
وظایف مردان در اسلام
,
نقش مرد در خانواده
,
سرپرستی خانواده
,
احادیث سرپرستی مرد
کلیدواژههای فرعی :
حجت باطنی ,
خانواده اسلامی ,
خانواده در اسلام ,
تقسیم کار جنسیتی ,
قوامون ,
جایگاه عقل در اسلام ,
آیه 228 بقره ,
آیه 34 نساء ,
آیه 135 نساء ,
آیة الرجال قوامون ... ,
رسالت زن در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
هدف پژوهش، بررسی پایه نظری «نقش مدیریتی مرد» از دیدگاه اسلام بود. پرسش اساسی این پژوهش عبارت بود از: 1. نقش مدیریتی خانواده به عهده کیست؟، 2. جایگاه هر کدام از مرد و زن در رابطه با این نقش کجاست؟. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است، به این منظور پس از شناسایی و استخراج مفاهیم و مستندات، از متون دینی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته شد. نتایج نشان داد که نقش «مدیریت کلان» خانواده به عهده مرد و «مدیریت داخلی خانواده» به عهده زن می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظات اخلاقی در پیوند اعضا
نویسنده:
مرتضی مطهری پور، مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موانع
,
پیوند اعضا
,
مرگ مغزی
,
مسائل اخلاقی
,
علم و اخلاق
,
پیوند اعضا
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
مخالفان پیوند اعضا
,
موافقان پیوند اعضا
,
جنبه های اخلاقی پیوند اعضا
,
اسلام و پیوند اعضا
کلیدواژههای فرعی :
آیه 3 سوره مائده ,
قاچاق عضو ,
آیه 2 ملک ,
آیه 030 بقره ,
بیع اعضای انسان ,
پیوند اعضا ,
پیوند اعضای مرگ مغزی ,
زیست نباتی ,
انواع پیوند ,
موانع پیوند عضو ,
پیشینه پیوند اعضا ,
حرمت میت ,
چکیده :
پیوند اعضا از مسائل نوین علم پزشکی و از دستاوردهای مهم آن و نشانه ارتقا و توانمندی مراکز پزشکی است؛ پدیده مرگ مغزی و امکان بهره گیری از آن در پیوند اعضا اگر چه امیدهای تازه ای را در نجات جان تعدادی از بیماران به وجود آورده، مسائل اخلاقی، فرهنگی و حقوقی فراوانی نیز به همراه داشته است. بررسی برخی از مشکلات علمی در پیوند اعضا از انسان مرده به انسان زنده و بیان دیدگاه های مخالفان و موافقان از اهداف این پژوهش می باشد.در منابع اسلامی، حیات انسانی مقدس و حفظ جان او وظیفه ای الهی است. توجه اسلام به تحقیقات و یافته های جدید علمی در رفع نیازهای دینی و دنیوی انسان، به پیشرفت های پزشکی در نجات جان انسان ها مشروعیت می بخشد. تلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود در پیوند اعضا، علاوه بر کاهش هزینه های نگهداری بیماران مرگ مغزی و امیدبخشی به بیماران نیازمند پیوند اعضا، از اقدامات سودجویانه، غیراخلاقی و غیرقانونی در این زمینه جلوگیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 136
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه ایمان از دیدگاه ویلیام جیمز
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده معطوف به باور
,
فلسفه پراگماتیسم
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
معنای پراگماتیستی ایمان ,
نظریه عمل گرایانه صدق ,
معتزله (اهل سنت) ,
شرط بندی پاسکال ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
الهیات(کلام جدید) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت علم و دین ,
صدق منطقی (خبری) ,
عقلانیت ایمان ,
عقل(منطق) ,
فلسفه دین ,
تفوق اراده بر عقل ,
دخول عمل در ایمان ,
نظریه گزاره ای ایمان ,
تعریف خوارج از ایمان ,
تحلیل روانشناختی دین ,
تجربی بودن ایمان ,
طبیعت غیر عقلانی انسان ,
انواع گزینش های انسان ,
گزینش اصیل ,
چکیده :
در این جستار با اشاره به اختلاف دیدگاهها در تفسیر ایمان، نظریه ویلیام جیمز در تفسیر و توجیه ایمان در سه بخش مبانی فکری، چارچوب کلی و اراده معطوف به باور دنبال شده است.با توجه به دیدگاه جیمز در پراگماتیسم و نگرش به انسان به عنوان موجودی که صرفا عقلانی نیست، شکل اصیل دین را نیز بعد عاطفی آن میداند. وی در ضمن مقدماتی چند برای توجیه ایمان (با وجود فقدان شواهد کافی)، اراده معطوف به باور را کافی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی از مبانی و مؤلفههای مثبتاندیشی و راهکارهای پیدایش آن در اسلام و عهدجدید
نویسنده:
مسعود آذربایجانی؛ زهرا محققیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات تطبیقی
,
روانشناسی دین
,
ثقه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
مثبت اندیشی در اسلام
,
مثبت اندیشی در مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حیات ابدی ,
حیات اخروی ,
اناجیل اربعه ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
هدف زندگی ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
بینش توحیدی اسلام ,
وعده ملکوت ,
مسیح سرچشمه امید ,
هدفمندی حیات ,
تعالیم یوحنا ,
القای نگرش مثبت ,
مثبت اندیشی در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان، یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایع الهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعاریف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کرده باشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجام شده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک از ادیان فوق، بررسی گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیان توحیدیِ اسلام و مسیحیت از راه کلید واژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه (متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرا رسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخروی آدمی واقع شده است. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد روانشناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز
نویسنده:
مسعودآذربایجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی دین
چکیده :
در این تحقیق، روان شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز، گزارش، تحلیل و نقد شده است و دارای یک مقدمه و پنج فصل و یک خاتمه است. در مقدمه علاوه بر کلیات متعارف، تعریف و تاریخچه روان شناسی دین، زندگینامه، مبانی فکری و روش شناسی ویلیام جیمز نیز بررسی شده است.فصل اول با عنوان صچیستی دین و دینداری با اشاره ای به تعاریف دین به طور کلی، دیدگاه ویلیام جیمز در چیستی دین و دینداری در موارد تعریف دین، حیات دینی، کثرت گرایی، گوهر دین،دربارة خدا، ویژگیهای رهبران دینی و نفی نگاه مادیگرایانه به دین بازکاوری شده است. در ضمن ملاحظاتی در زمینه های نادیده گرفتن جایگاه دین نهادی و اجتماعی در حیات دینی، عدم توجه به مؤلفه های شناختی در تعریف دین، استوار کردن حیات دینی بر تجارت استثنایی و نامتعارف،کثرت گرایی دینی، تلقی احساسات به عنوان گوهر دین، نابغه و نابهنجار بودن رهبران دینی واردشده است. فصل دوم با عنوان خاستگاه دین و منشأ دینداری اشاره ای به مهمترین نظریه های موجود دربارة منشأ دین در سه رویکرد کلی جامعه شناسان، روان شناسان و الهیدانان دارد و سپس دیدگاه جمیز دربارة منشأ دینداری در محورهای روش داوری معنوی، نفی تبیین مادیگرایی ومنشأ جسمی، منشأ در عواطف انسانی و ضمیر نیمه هشیار آمده و تأکید بیش از حد جمیز بر نقش احساسات و عواطف عمدتا مورد نقد قرار گرفته است. فصل سوم با عنوان صدر باب ایمان اشاره ای به ادبیات علمی در این موضوع در اندیشه اسلامی و الهیات مسیحی شده و سپس دیدگاه ویلیام جیمز بر اساس نظریه صارادة معطوف به باور بیان شده است. او می گوید در تصمیم گیری برای گزینه های زنده، اضطراری و فوری - فوتی که شواهد عقلی آن ناقص است و گزینش عقلی امکان پذیر نیست، ارادة به معنای عام تمایل عاطفی انسان وارد عمل می شود. از آنجا که در ایمان چنین شرایطی موجود است، ارادة معطوف به باور ایمان را محقق می سازد. ملاحظات متعددی در نقد دیدگاه جمیز وارد شده اما به طور اجمالی با توجه به شواهد عدیده اصل دخالت عواطف در باورها و ایمان مورد تأیید قرار گرفته. فصل چهارم با عنوان تجربه دینی طولانی ترین فصل این پایان نامه است. در ابتدا به چیستی تجربه دینی و دیدگاه های عمده در تبیین تجربه دینی اشاره شده و سپس آراء جیمز در سه بخش چیستی، انواع و تبیین تجربه دینی آمده است. ملاحظاتی نیزدر باره موضوعهای وصف ناپذیری و ناپیداری تجربه دینی، داروهای روان گردان به عنوان عامل تجربه دینی، گسترة محدود تجربه دینی از نگاه جیمز و تقدم احساسات در تبیین تجربه دینی بانگاهی به مباحث تجربه دینی در فلسفه و عرفان اسلامی بیان شده است. فصل پنجم با عنوان آثاردینداری است. جیمز ثمرات دینداری را به طور کلی تحت عنوان قداست جمع بندی می کند وآنها را با ویژگی های زهد، قوت، قلب، خلوص و مهرورزی توصیف می نماید. آثار دینداری ازنگاه جیمز در شش آثار معنوی، اخلاقی، شناختی (معرفتی)، عاطفی - هیجانی، بهداشت روانی و انسجام شخصیت دسته بندی شده اند و ملاحظاتی در نقد مبنای پراگماتیسم، انحصار آثاردینداری در ابعاد فردی و سنخ شناسی روان شناختی جیمز وارد شده و به طور اجمالی از نگاه کارکردگرایی در غایات عملی حمایت کرده ایم. در خاتمه نیز به جمع بندی نتایج جدید و نکات نسبتا بدیع این پژوهش پرداخته ایم./
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید