جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 112
 آیا در بهشت، انسان زاد و ولد میکند؟ پاسخ هرچه باشد، دلیل آن را بگویید و توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پیش از پاسخ دهى به پرسش شما، توجّه به دو نکته ضرورى است: یکم . عالم دنیا و عالم آخرت، دو عالم از عوالم هستى بوده و هر یک آثار ویژه خود را دارند. به همین جهت است که براساس آیات و روایات، براى ورود روح و بدن به عالم قیامت، نیاز به تحوّل اساسى اس بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا کسی که در دنیا همه ی فرصت هایش را از دست داده است وارد بهشت نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر این فرد کافر بوده هرگز روی بهشت را نمی بیند . ولی اگر این انسان چارچوب مبانی اعتقادی اش درست بوده ولی رفتارهای دینی نداشته مثلا غیبت کرده و دروغ گفته ، این انسان در این فرایند تعالی قرار می گیرد ولی چون تمام فرصت ها را از دست داده ، بقدری بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا افراد بهشتي همگي در يك جا جمع مي‌شوند، يا خير، هر فرد به تناسب اعمال نيك خود، بهشتي دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات و روايات به صراحت در اين باره مطلبي يافت نشده‌، ولي اين دو، مي‌تواند با هم جمع شود; يعني هر فرد در عين اين كه در محيطي زندگي مي‌كند كه ديگران نيز حضور دارد، از نعمت‌هاي ويژه‌اي برخوردار باشد كه ديگران ندارند و براي تقريب به ذهن مي‌توا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در اعتقادات شیعیان چنین آمده که هر کس شیعه باشد، به بهشت می رود، آیا صرف ادعای تشیع مجوز دخول در بهشت است؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن جواب نكاتي تحت عنوان مقدمه بيان مي شود: 1ـ شيعه در لغت و اصطلاح: در لغت به معناي تقويت نمودن چيزي كه باعث تقويت انسان مي شود، لذا به انسان شجاع «مشيع» گويند،[1] و همچنين به معناي پيرو نيز آمده است و در اصطلاح عبارت است از پيروان علي و ا بیشتر ...
آیا هفتاد هزار مدفون در بقیع بدون حساب وارد بهشت می شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
چنین روایتی از قول رسول خدا(ص) در منابع اهل سنت آمده است: «هذه المقبرة یعنی بقیع الغرقد یبعث منه سبعون ألفا بصورة القمر لیلة البدر یدخلون الجنة بغیر حساب؛[۱] از قبرستان بقیع هفتاد هزار نفر به صورت ماه شب چهارده برانگیخته شده بدون حساب وارد بهشت می بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
نخستین کسانی که وارد بهشت می‎شوند کیانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رسولُ اللّهِ(ص): أوَّلُ مَن یدخُلُ الجَنّةَ مِن خَلقِ اللّهِ الفُقَراءُ.[۱] پیامبر خدا(ص): نخستین خلق خدا که وارد بهشت مى شوند فقیرانند. رسولُ اللّهِ(ص): أوَّلُ مَن یدخُلُ الجَنّةَ شَهیدٌ و عَبدٌ أحسنَ عِبادةَ ربِّهِ.[۲] پیامبر خدا(ص): نخستین کسى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبق برخی روایات افرادی بدون حساب وارد بهشت می شوند، ولی شنیده ایم، اولین چیزی که از انسان سؤال می شود، نماز است. این تناقض چگونه قابل حلّ است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بیشتر قوانین کلی استثنائاتی دارند. اصل این است که همه، سوال و جواب شوند اما برخی افراد که کارهای مهم خوب انجام داده اند، استثنائا بدون سوال و جواب وارد بهشت می شوند. همچنین کسانی که مرتکب برخی گناهان بزرگ شوند بی حساب وارد جهنم می شوند. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اول کسی که وارد بهشت می‎شود چه کسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدادی حدیث در این زمینه تقدیم می شود: ـ رسولُ اللّهِ(ص): أوَّلُ مَن يَدخُلُ الجَنّةَ مِن خَلقِ اللّهِ الفُقَراءُ. (كنز العمّال: ۱۶۶۳۶) پيامبر خدا(ص): نخستين خلق خدا كه وارد بهشت مى شوند فقيرانند. ـ عنه(ص): أوَّلُ مَن يَدخُلُ الجَنّةَ شَهيدٌ و عَبد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نقد و بررسی پلورالیسم دینی نجات‌بخش در دیدگاه عرفانیِ ابن‌عربی و مولوی
نویسنده:
قاسم کاکایی، هاجر آویش
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظریه‌ی پلورالیسم دینی رویکرد جدیدی در عرصه‌ی دین‌پژوهی است و با این عنوان، در زمان ابن‌عربی و مولوی مطرح نبوده است. باوجودِ این، طرفداران پلورالیسم دینی، به‌ویژه جان هیک، مدعی‌اند که عارفان مسلمانی چون ابن‌عربی و مولوی نظراتی شبیه به آرای آنان ارائه داده‌اند و در این خصوص، به برخی از سخنان این دو عارف تمسک می‌جویند. جان هیک مدعی است که ادیان گوناگون، حتی اگر پاسخ‌ها و واکنش­های گوناگون به واقعیت الوهی باشند، همگی می­توانند مایه‌ی رستگاری، کمال نفس یا رهایی پیروان خود شوند. با بررسی و تدقیق در آرای ابن‌عربی و مولوی، مشخص می­گردد که نظریات این دو عارف مسلمان به‌رغم داشتن مضامین کثرت‌گرایانه، تفاوت اساسی با پلورالیسم دینی مورد ادعای هیک دارد، چراکه از منظر ایشان، در حقیقت، یک دین نجات‌‌بخش وجود دارد که دارای تمامی حقایق است و همه‌ی راه‌های محتمل را برای نجات بشر داراست. این دین همان اسلام است که خود را تسلیم حق بودن معرفی می‏کند. اما آنها عقیده دارند که دیگر ادیان نیز دارای حقایقی بوده، به اندازه‌ی حقیقتی که دارند معتقدان خویش را به نجات و رستگاری‏ می‌رسانند. اما پیروان دیگر ادیان اگر از سنت اسلامی آگاهی یابند و به آن پایبند گردند، به درجات عالی‏تری از رستگاری نایل می‏شوند.
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودی‌اش تحقق می‌پذیرد. مراتب داشتن لذت و الم به‌طور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی می‌کند. نکته مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه می‌دهد آن است که چنین جاودانگی‌ای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبه عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغه ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمی‌توانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی می‌خواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیده‌ای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
  • تعداد رکورد ها : 112