جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 231
خدای عشق و مسئله شر (توصیف، بررسی و نقد تئودیسه ایرنائوسی پرورش روح جان هیک)
نویسنده:
نويسنده:اکرم خلیلی‌نوش‌آبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: کتاب طه,
چکیده :
اثر حاضر، نقد و بررسي کتاب «خداي عشق و مسئله شر» تأليف جان هيک است. در اين اثر، نويسنده کوشيده ضمن بررسي خاستگاه ديدگاه جان هيک، آن را توصيف و اشکال‌هاي منتقدان را ارزيابي و ضعف‌ها و قوت‌هاي آن را استخراج کند. ابتدا مختصري از شرح زندگي، آثار و افکار ايرنائوس آورده شده است. سپس تاريخچه نظريه پرورش روح جان هيک مطرح شده است. بررسي جوانب مختلف تئوديسه ايرنانوسي از ديدگاه هيک، بررسي مباني و پيش‌فرض‌هاي هيک در مسئله شر، بررسي لوازم و پيامدهاي نظريه هيک و ... از جمله مباحث مطرح شده در اين اثر است. در نهايت نظريه ياد شده از ديدگاه فيلسوفان دين معاصر نقد شده و به کاستي‌هاي آن براساس ديدگاه متفکران مسلمان اشاره شده است.
پلورالیسم دینی: راه‌های آسمان: کثرت ادیان از نگاه جان هیک و سیدحسین نصر
نویسنده:
نويسنده:عدنان اصلان مترجم:انشاء‌الله رحمتی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نقش جهان,
چکیده :
نویسنده در بخش نخست این کتاب به بیان زندگی‌نامه‌های فکری "جان هیگ" و "سید حسن نصر" و اندیشه‌های این دو متفکر پرداخته است. وی در فصل دوم به منظور تبیین و توضیح درباره‌ی زمینه یا صنایع آرای این دو متفکر تلاش می‌کند بدین صورت که اوصاف آن منزل و ماوای فکری و معنوی‌ای را که خود این متفکران و اندیشه‌های آن‌ها در آن بالیده‌اند به تصویر کشد. نگارنده در فصل سوم به بیان نقش معرفت قدسی و غیرقدسی در مرتبط ساختن انسان‌ها و عالم هستی با امر غایی یا مرتبط ساختن امر غایی با انسان‌ها و عالم هستی پرداخته است در فصل چهارم عواملی بررسی می‌شود که حاکی از نیاز به رویکردی کثرت‌گرایانه در دین است. در فصل پنجم معقولیت اعتقاد به رویکردی حقیقتا کثرت‌گرایانه، در عین اعتقاد به یک واقعیت متعالی و التزام به هنجارها و ارزش‌های یک دین مشخص، بررسی و تبیین شده است. "مسیحیت و اسلام: جلوه‌های امر غایی"، "گفت و گوی حضوری هیک و نثر" دو مبحث پایانی کتاب هستند.
اثبات وجود خداوند
نویسنده:
نويسنده:جان هیک مترجم:عبدالرحیم گواهی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
چکیده :
در این کتاب پاره ای از نوشته های فلسفی پایه ای، اعم از ایجابی و سلبی، یا مطالب کلاسیک و قدیمی، همچنین نوشته های معاصر و جدیدی که مربوط به مسئله وجود خداوند است، جمع آوری و به بحث گذاشته شده است. نویسنده در آغاز می گوید: موضوع وجود خداوند، به عنوان یک مسئله فلسفی، حول و حوش دلایل کلامی که از زمان افلاطون کانون بحث و مناظره بوده اند دور می زند. این که این ادله می توانند به تثبیت نتیجه مورد دلخواه خویش بینجامند، و بر فرض این که به چنین توفیقی دست پیدا کنند آیا از هیچ ارزش دینی مثبتی برخوردارند یا خیر، سوالاتی هستند که محل بحث و نزاع می باشند. اما این که خود ادله مزبور در زمره تمرینات قدیمی و کلاسیک استدلالات فلسفی هستند محل بحث نیست. از این رو بخش های اول و دوم این کتاب به ادله مزبور اختصاص یافته اند، و بخش بیشتری از دیباچه حاضر نیز به بحث پیرامون منزلت آنها از منظر فلسفه و دین می پردازد. در بخش نخست تحت عنوان براهین خدا باورانه، برهان های وجود شناختی، کیهان شناختی، غایت شناختی، برهان اخلاقی، و برهان مبتنی بر تجربه دینی مطرح گردیده است. بخش دوم، نیز تحت عنوان مباحث و پرسش ها مشتمل است بر: مناظره ای در باب وجود خداوند/ برتراند راسل و فردریک کاپلستن، خداوند به مثابه القاء (فرافکنی) ذهن بشری: لودویک فرئرباخ، نا مربوط بودن ادله از نگاه کتاب مقدس/ جان بیلی و اعتراض دینی بر ادله و براهین خداشناسی/ سورن کییر کیگارد. در بخش سوم (مسائل معاصر) ابتدا، مبحث اثبات پذیری و ابطال پذیری در قالب این مقالات فراهم می آید: الهیات به مثابه امری بی معنا/ آیر، الهیات و ابطال پذیری/ آنتونی فلو، احکام دینی به مثابه اموری اخلاقا، و نه واقعا، معنادار/ بریث ویت و گزاره های دینی به عنوان بیاناتی حقیقتا معنادار/ جان هیک. در مبحث پایانی (منطق خداوند) نوشته ای از جان ویزدوم با عنوان شیوه های تفکر و منطق خداوند به طبع رسیده است. گفتنی است جان هیک ـ فراهم آورنده این کتاب ـ اصل اثبات پذیری را به شکلی اصلاح شده می پذیرد و تلاش می کند نشان دهد گزاره خداوند وجود دارد ـ فارغ از آن که صادق یا کاذب باشد ـ تصدیقی حقیقتا واقعی است.
نقد دیویس ها بر تئودیسه پرورش روح جان هیک
نویسنده:
خلیلی اکرم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تئودیسه جان هیک با عنوان پرورش روح یکی از راه حل های مطرح در پاسخ به مساله شر است که برگرفته از نظریه ایرنائوس است. ادعای هیک در تئودیسه پرورش روح این است که خداوند در جهان کنونی مشکلات و شرور زیادی را پدید آورده تا انسان در رویارویی با آن ها و مبارزه و تلاش برای برطرف کردن آن ها فضایل والای انسانی و اخلاقی را کسب کند و همانند مسیح شبیه خدا شود. این ادعا از سوی دو تن از فیلسوفان معاصر یعنی استفان تی. دیویس و برایان دیویس بررسی و نقادی شده است. به نظر آن ها ادعای هیک صحیح نیست و موارد نقض متعددی برای آن ارائه می دهند. از جمله این موارد این است که اگر شرور به تدریج انسان ها را به تکامل نزدیک می کند پس باید انسان های هر عصری نسبت به اعصار پیش از خود روحانی تر باشند؛ در حالی که چنین نیست. هم چنین برخی شرور از جمله شرور بی وجه و گزاف نه تنها انسان را متکامل نمی کند بلکه گاهی نتیجه برعکس می دهد.
صفحات :
از صفحه 23 تا 48
مقایسه راه‌حل مسئله شر از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه وحیدی، مهدی دهباشی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
شر در قرون اخیر به صورت منطقی و قرینه­ ای(علیه وجود خدا) مطرح و به منزله نقدی بر آموزه‌های دینی مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان راه­ حل‌های متنوعی ارائه داده ­اند که از جمله پاسخ‌ها، پاسخ هیک (فیلسوف و متکلم مسیحی) است که تئودیسه پرورش روح است و نیز پاسخ علامه طباطبایی که قایل به عدمی بودن شر شده، آن‌ را لازمه عالم مادی و اختیار انسان می داند. این دو نظریه عدل باور با وجود نقاط اشتراک، دارای تفاوت‌های بنیادین‌اند. در مقایسه و تطبیق دو نظریه، ابعاد مسئله روشن‌تر می شود و راه‌حل جدیدی به‌دست می آید. لذا مقاله حاضر به بررسی و تطبیق این راه‌حل‌ها می پردازد.
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
شلنبرگ، هیک و سوئین‌برن در مواجهه با مسئله خفای الهی
نویسنده:
سکینه محمدپور، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خفای الهی مسئله‌ای است که یکی از براهین مهم کنونی به نفع الحاد به‌شمار می‌رود. ما در این مقاله سعی داریم دیدگاه‌های این سه فیلسوف دین معاصر، جان شلنبرگ، جان هیک و ریچارد سوئین‌برن را در مورد خفای الهی بررسی کنیم. جان شلنبرگ خفای الهی را در تضاد با عشق الهی می‌داند و معتقد است که لازمۀ عشق الهی این است که خداوند مدرک کافی برای وجودش را در اختیار انسان‌های مستعدی قرار دهد که قصوری در این زمینه ندارند. در دسترس بودن چنین مدرکی به‌منزلۀ پنهان نبودن خداوند خواهد بود. اما از دیدگاه شلنبرگ خداوند چنین نکرده است، بنابراین اساساً خدایی وجود ندارد. از دیدگاه هیک برای حفظ اختیار شناختی و اخلاقی ما ضروری خواهد بود که خداوند پنهان باشد. ریچارد سوئین‌برن معتقد است که پنهان بودن خداوند سبب می‌شود که ما بتوانیم سرنوشتمان را خودمان انتخاب کنیم. بنابراین از نظر وی خفای الهی برای تحقق انتخاب اصیل سرنوشت برای ما ضروری است. نتایجی که از بررسی‌های این مقاله به‌دست می‌آید، این است که خفای الهی الحاد را توجیه نمی‌کند. در عین حال دلایل هیک و سوئین‌برن در توجیه خفای الهی بر مبنای اختیار نیز اثبات نمی‌کنند که عدم تحقق خفای الهی با اختیار انسان‌ها منافات دارد.
صفحات :
از صفحه 341 تا 364
نقد و بررسی دیدگاه جان هیک در باب مسئله شر و رابطه آن با اثبات وجود خدا (با تاکید بر شر و خدای عشق)
نویسنده:
لیلا روستایی پاتپه ؛استاد راهنما:محمد محمدرضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چندروی گرایی دینی و رستگاری
نویسنده:
جان هیک، مهدی ذاکری
نوع منبع :
ترجمه اثر , نمایه مقاله
چکیده :
فاقد چکیده
صفحات :
از صفحه 160 تا 179
نظریه کثرت گرایانه جان هیک در بوته نقد
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظريه جان هيك در باب تعدد اديان، نظرية كثر تگرايانه وجودشناختی است كه بر اساس آن همه اديان، را ه هايی معتبر برای رسيدن انسان به حقيقت فی نفسه هستند. خدايان اديان، حقيقت های عند المدرِك و توهم هاي واقع نمايند؛ در حالی كه حقيقت فی نفسه دارای ويژگی هاي جوهری غير قابل بيان و فرامقوله است. ديدگاه هيك، گرفتار مشكلات متعددی است. نظريه هيك به صورت تحليلی درجه دو از اديان، تحليلی درست شمرده نمی شود؛ در ابطال طبيعت گروی، گرفتار دور معرفت شناختی است و تمايز ميان ويژگی های صوری و جوهری در آن از ميان می رود. به نظر می رسد هيك در ارائه نظريه خود در معتبر بودن تمام اديان برای اتصال با حقيقت فی نفسه، گرفتار اشتباه مقولی است.
صفحات :
از صفحه 77 تا 91
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آن‌ها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شده‌اند: وجه «فلسفی/دفاعیه‌ای» و وجه «دینی/روان-جامعه‌شناختی». وجه فلسفی/دفاعیه‌ای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینه‌ای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راه‌های مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کرده‌اند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشته‌اند. خداباوران به راه‌هایی دیگر متوسل شده‌اند؛ گروهی از خداباوران تلاش کرده‌اند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئله‌ای روان - جامعه‌شناختی و ایمانی هم هست.
  • تعداد رکورد ها : 231