جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه باقرالعلوم (ع)، (قم)
>
گروه علوم اجتماعی
>
کریم خان محمدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 50
عنوان :
کارکردهای ارتباطی مسجدالحرام از منظر آیات و روایات
نویسنده:
مهدی پرنیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
آیات و روایات
,
مسجدالحرام
,
ارتباطات انسانی
,
کارکرد ارتباطی
چکیده :
چکیدهدر دین اسلام، مسجد از جایگاه ویژهای برخوردار است. با مراجعه به متون تاریخی درمییابیم که در زمان رسول گرامی اسلام?، مسجد مرکز تمامی فعالیتهای عبادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بوده است. امروزه با وجود اینکه مساجد فراوانی در کشور ما ساخته شده اما متأسفانه اکثر آنها فقط جهت اقامهی نماز استفاده میشود و کارکردهای دیگر آن مغفول مانده است. این پژوهش با مراجعه به آیات و روایات، کارکردهای ارتباطی مسجدالحرام را بررسی کرده است. بدیهی است که بسیاری از کارکردهای مسجدالحرام را میتوان به دیگر مساجد نیز تعمیم داد. درنتیجهی این تحقیق، به دست آمد که مسجدالحرام فراهمکنندهی چهار نوع ارتباط اساسی انسان است؛ فلسفهی وجودی خلقت که رسیدن به مقام عبودیت است، در مسجدالحرام و اعمال آن تجلی مییابد؛ و این، اصلیترین نوع ارتباط انسان را رقم میزند؛ ارتباط با خدا. ارتباط با خویشتن، در خلوتی که مسجدالحرام برای انسان فراهم میکند قابل دستیابی است. احکام مربوط به احرام که هرکدام بهصورت نمادین به اصلی از اصول اخلاقی و عرفانی اشاره دارد جلوهگاه ارتباط انسان با خویشتن است. امن بودن حرم الهی، حتی برای حیوانات و گیاهان، محترم بودن جایجای ساختمان مسجدالحرام، شفابخش بودن آب زمزم، حرمت حجرالأسود، حجر و رکن و مقام و ... همه و همه گویای چگونگی ارتباط انسان با طبیعتاند. روح اجتماعی آیین حج، نماز جماعت، طواف، روحیهی تعاون و همکاری که بر اثر مراودات مسلمانان به دست میآید. آگاهی مسلمانان از وضعیت جهان اسلام، دستگیری از مستمندان و نیازمندان و ... ارتباط انسان با دیگران را در چهار حوزهی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیان میکند. اساساً میتوان مسجدالحرام را محمل بسیار مناسبی برای ارتباطات انسانی دانست و بالتبع این کارکردهای کارآمد را به سایر مساجد نیز انتقال داد و از مساجد بهعنوان بهترین ابزار ارتباطی جهت گسترش مفاهیم و ارزشهای اسلامی استفاده کرد.واژگان کلیدی: کارکرد ارتباطی، مسجدالحرام، ارتباط با خدا، ارتباط با خویشتن، ارتباط با طبیعت، ارتباطات انسانی، آیات و روایات.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر سیره ارتباطات میانفردی حضرت زهرا (علیهاالسلام)
نویسنده:
محمدجواد منصورسمائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رفتار اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
حضرت فاطمه زهرا (س)
,
سیره معصومین (ع
,
شیوه زندگی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ویژگی شخصیت
,
هنر و علوم انسانی
,
ارتباط شخص با شخص
,
ویژگی شخصیت
,
ویژگی شخصیت
,
رابطه خانوادگی
,
ویژگی شخصیت
,
روابط بین اشخاص
,
ارتباط شخص با شخص
,
رابطه خانوادگی
,
رفتار یاریگرانه
,
مردمآمیزی
چکیده :
بشر همواره به دنبال الگوی شایسته و کامل جهت برنامه ریزی در افق کمال و سعادت انسانی خویش بوده است. با توجه به آن که ارتباطات میان فردی بخش مهمی از روابط انسان در طول حیات او را تشکیل می دهد، معرفی الگویی برای سرمشق گیری در ارتباطات میان فردی اهمیت ویژه ای می یابد. در دین مبین اسلام، اهل بیت عصمت و طهارت: به عنوان الگوی زندگانی بشری معرفی شده اند. در این میان، زندگی حضرت زهرا، به دلیل شأن و جایگاه ویژه حضرت نزد تمامی مسلمانان، از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق عهده دار بررسی سیره ارتباطات میان فردی آن حضرت و کشف اصول و مبانی حاکم بر آن است. برای رسیدن به این هدف، از روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای به شیوه تحلیلی استفاده شده است. برای این منظور کتب تاریخی و روایی که حاکی ارتباطات میان فردی حضرت زهرا3 بوده اند مورد مطالعه، تحلیل و بررسی قرار گرفت. آنچه در این تحقیق به آن دست یافتیم، کیفیت ارتباطات میان فردی حضرت زهرابوده است. در ارتباط ایشان با اعضای خانواده گونه های مختلف ارتباط، از جمله ابراز محبت، ارشادپذیری، ادب و احترام، همدلی و دلداری، رفتار مادرگونه، رفت و آمد مستمر، رفتار نشاط بخش، رعایت حدود الهی، ایثار، عشق و علاقه، کمک اقتصادی، آموزش های غیر مستقیم و ... و در بررسی ارتباطات میان فردی حضرت با دیگر اعضای جامعه، ایثار و انفاق، میهمان نوازی، مقدم داشتن همسایگان، رابطه نیکو با غیر مسلمانان و ... به دست آمد.در پایان هفت اصل خدامحوری، حق گرایی و ظلم ستیزی، ایثار و از خود گذشتگی، احترام به هویت انسانی، عفت و پاک دامنی، تلاش برای رشد معنوی دیگران و بی ارزشی دنیا به عنوان اصول و مبانی ارتباطات میان فردی حضرت زهرا معرفی شدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای ارتباطی تولی و تبری در حج
نویسنده:
اسماعیل موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تولی و تبری
,
طواف
,
ولایت
,
حج
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
ارتباط شناسی (علوم اجتماعی)، علوم ارتباطات
,
ارتباط شناسی (علوم اجتماعی)، علوم ارتباطات
,
کارکرد ارتباطی
,
ارتباط شناسی (علوم اجتماعی)، علوم ارتباطات
,
قربانیکردن
چکیده :
در اسلام دو اصل به نام «تولی» و «تبری» وجود دارد که از فروع دین شمرده میشود. در آیات قرآن این دو اصل بهعنوان نشانه ایمان و در روایات بهعنوان محکمترین دستگیره ایمان معرفی شده است. در همهي اعمال و عبادات از جمله حج، تولی و تبری وجود دارد و بر اساس روایات دینی تولی و تبری دو رکن مهم حج محسوب میشوند. از آنجا که حج آینه تمام نمای اسلام و جلوهگاه شریعت اسلام است از ابعاد مختلفی میتواند مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش، کارکردهای ارتباطی تولی و تبری در حج، مورد بررسی قرار گرفته است. برای رسیدن به هدف مذکور، از روش تحقیق کیفی، از نوع اسنادی و کتابخانهای، به شیوه تحلیلی با رویکرد کارکرد گرایانه با تکیه بر منابع اسلامی استفاده شده است. از آنجا که اندیشمندان اسلامی بر اساس منابع اسلامی، چهار گونه ارتباط را برای انسان در نظر گرفته و کارکرد اصول و فروع دین را در پاسخ به این چهار ارتباط میدانند، با تکیه بر منابع اسلامی کارکرد تولی و تبری در حج را در ارتباطات چهارگانه انسان مورد بررسی قرار دادیم. از مجموع مباحث مطرح شده در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که جایجای سرزمین وحی و حرم امن الهی و معارف و مناسک حج، تجلیگاه تولی و تبری هستند و همچنین التزام به «تولی و تبری» در حج در چهار بعد ارتباط «انسان با خدا»، «انسان با خود»، «انسان با انسان» و «انسان با طبیعت» دارای کارکردهای بیشماری است. برخی از این کارکردها در ارتباط «انسان با خدا» که از طریق انجام مناسک حج صورت میگیرد عبارتاند از: آمرزش گناهان، تشبه به ملائکه، کسب اخلاص، رسیدن به تکامل، شفاعت فرشتگان، استجابت دعا، کسب تقوی و ... و در بعد ارتباط «انسان با انسان» کارکردهایی چون؛ طرد فاصله طبقات اجتماعی، خدمترسانی، تجدید پیمان با ولایت، آموزش تلاش و کوشش در زندگی، حفظ شعائر الهی، تبلیغ دین، نمایش قدرت اسلام، کمک به فقرا، بیداری و آگاهی بخشی، ترسیم خطمشی حکومت اسلامی، وحدت و انسجام بخشی در بین مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات، مجالست و مشابهت داشتن به اهلبیت و در بعد ارتباط «انسان با خود»، تولی و تبری باعث خودشناسی و معرفت نفس میشود؛ و در نهایت در بعد ارتباط «انسان با طبیعت» از مجرای قوانینی که در آن تشریع شده، التزام به تولی و تبری در حج، باعث قطع تعلق حبی از طبیعت در برابر ولایت الهی و همچنین باعث حفظ محیطزیست از جانب حجگزار میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئولیت اجتماعی انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمدضیاء حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد
,
مسئولیت اجتماعی
,
علوم انسانی
,
محیط زیست
,
حکومت
,
مسئولیت
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
government
,
Responsibility
,
training
,
training
,
environment
,
مکان یابی و طراحی رقابتی
,
مسائل غیرمحدب غیرخطی
,
روش شاخه و کران بازهای
,
social responsibility
,
نقش خانواده
,
family roles
,
responsibility
چکیده :
در بخش نخست از کلیات و مفهومشناسی بحث شده مانند واژههای مسوولیت، اجتماع و انسان. در بخش دوم، جایگاه وظیفهی عظیم انسان و گسترهی مسوولیتهای او تبیین گشته است، همچنین انواع مسئولیتها و این که در برابر چه کسانی مسوولیت دارد نیز مورد بحث قرار گرفته است.در ادامه از قلمرو مسئولیت انسان بحث میشود که این مسولیت در برگیرندهی محیطهای خانواده، تحصیل، کار و ... میباشد. در بخش آخر رساله که گستردهترین و حجیمترین بخش رسالههاست ابعاد مسئولیت انسان مدنظر بوده و در این رابطه مباحث مفصلی مطرح گشته است. در این بخش، طی فصولی به بررسی پنج بعد مسئولیت انسان پرداخته شده است که این ابعاد عبارتند از فرهنگی، سیاسی-اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و بهداشت و محیط زیست. در خلال بحث از این ابعاد روشن می شود که انسان در برابر والدین اقارب، دولت و حاکم و رهبر وظایف به عهده دارد که باید رعایت نماید و همچنین در مورد تعلیم و تربیت دیگران و بالخصوص اولاد و شاگردان- در محدوده تحصیل و نیز در ادارهی مملکت و حکومتداری و رفاه و امنیت مملکت و دفاع و پاسبانی از سرحدات کشور و مقابله با تهاجمات دشمنان اسلام و بیگانگان وظایفی وجود دارد که کوتاهی از آن عواقب دنیوی و اخروی ناگواری دارد؛ و باید به خوبی انجام وظیفه گردد. و نیز در رابطه با مسئلهی بهداشت، و حفظ محیط زیست تکالیفی بر عهدهی انسان هست، که رعایت آن آثار بسیار مثبتی در زندگی فردی و اجتماعی انسان میگذارد و زندگی را گوارا و دوستداشتنی میسازد و متقابلا عدم رعایت آن باعث بروز خطرات جدی برای زندگی انسان خواهد بود. و در کل هرگاه افراد جامعه، به وظایف خود-در همهی ابعاد- خوب عمل نمایند دارای جامعهای آباد، معتدل، آرام، دارای رفاه، آسایش، و اعتدال خواهد بود. و در آخرت نیز از جایگاه رفیع ابدی بهرهمند خواهند گشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل موثر بر انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
احمد سالمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
عوامل اجتماعی موثر در معرفت
,
رفتار اجتماعی
,
انحراف اجتماعی
,
جامعه پذیری
,
عوامل فردی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
عوامل روانی
,
انسان شناسی اجتماعی
چکیده :
از آنجا که انسان موجودی مرکب از جسم و جان و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارد، در درون هوسها و خواهشهای نفسانی و در بیرون ابلیس دشمن قسم خورده را دارد. لذا همواره در معرض خطا و انحراف قرار دارد. از طرف دیگر هم انسان موجودی اجتماعی است که به فعلیت رسیدن استعدادهایش فقط در جامعه میسر است . قطعا عقل هر عاقلی حکم میکند که باید درون جامعه ، یکسری قواعد و الزاماتی باشد تا افراد بر اساس آنها به زندگی جمعی خود نظمبدهند. که افراد جامعه طی فرایند جامعهپذیری این اسلوب را یاد میگیرند. منحرف کسی است که این قالبها و هنجارهای پذیرفته شده را نقض کند.پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر انحرافات اجتماعی از دیدگاه امام علی 7 میپردازد.دغدهی اصلی در این تحقیق، پیدا کردن علل وعواملی است که میتواند انسان را به انحراف و گمراهی بکشاند اینکه آیا این عوامل را درون فرد یا محیط یا هر دو باید جستجو کنیم.با واکاوی سخنان امام علی 7، به عنوان یک انسان معصوم که دانشش الهی و لدنی وهمچنین کسی که قریب پنج سال رهبری جامعهی اسلامی را برعهده داشته ؛ به این نتیجه رسیدیم که ، حضرت نگاهی جامع به پدیدهی انحراف دارند. به این معنا که، پدیدهی انحراف را تک عاملی نمیداند، بلکه هم فرد و ارادهی او و هم ساختارهای سیاسی ، اقتصادی وفرهنگی را در منحرف شدن افراد دخیل میداند. به همین جهت برای اصلاح جامعه، در حوزه فردی توصیههای فراوانی به تقوی و مسائل اخلاقی ( نظیر خطبه متقین) و تبعیت از دستورات رسول خدا 6 میکند و در عرصه اجتماعی اصلاح ساختارهای سیاسی ، اقتصادی و... و رفتار کارگزاران و حاکمان با را رعیت را توصیه میکنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و اصول اسلامی اخلاق رسانه
نویسنده:
آفرین قائمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
اخلاق
,
رسانه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
اخلاق و منش و روش هر انسانی، در هر عرصهای که به فعالیّت بپردازد، جلوههای مبانی عقیدتی و گرایشهای قلبی و درونی او است. بدین ترتیب شعار جدایی رسانه و عرص? هنر و تخیّل از اخلاق و عقل و دین، جز حربهای برای سکولاریزاسیون نمودن نهاد رسانه نبوده و نیست. طبق آموزههای اسلامی یک مسلمان متعهّد در همه-جا و در هر حال خود را در محضر ربوبی دیده و هم? همّ و غمّ خود را مصروف جلب رضای إلهی و کسب توشه برای آخرت خود با تبلیغ و دفاع از حریم دین و انسانیّت مینماید. حال چه در فضای رسانه ایفای نقش بنماید یا هر عرص? دیگر فردی، خانوادگی یا اجتماعی.«رسانه» به معنی پیامی است که از طریق وسائل ارتباط جمعیبه جهت اطّلاع رسانی و القاء فرهنگ و معارف و اخلاق، در قالبهای خبری، فیلم و سریال سینمایی یا مستند، مسابقات و موسیقی و مانند اینها، با محتواهای متنوّع و آمیخته با نوعی زیبایی و هنر و جذّابیّت، به مخاطبان در گستر? جهانی، ارائه میگردد. لکن به جهت تغلیب استعمال امروزه به خود وسائل ارتباطی و پیامرسانی اعمّ از الکترونیکی مثل: سینما، رادیو و تلویزیون، ماهواره؛ یا مطبوعاتی مثل: روزنامهها، مجلّات، گاهنامهها اطلاق میگردد.نقش رسانهها در تبلیغات، الگوسازی رفتاری، سبکزندگی، اخلاقیّات، فرهنگی و حتّی تأثیرات سیاسی در عرص? داخلی و بینالمللی بسی برجسته شده است. سرمایهداران سودجوی غربی عمد? رسانههای غربی را تحت سیطره داشته و صهیونیزم بینالملل در پی جهانیسازی، بلکه آمریکاییسازی دنیا، یعنی سیطر? فرهنگ لیبرال محافظهکار آمریکایی بر سراسر جهان از طریق همین رسانهها میباشند. از این سو جهانیشدن، یعنی بهرهوری از صنایع و فنون جدید دنیا و در تعامل قرار گرفتن بینالمللی، برای جهانیان یک ضرورت شده است. رسانههای فعّال در ایران اسلامی، به جهت نبود متون و کارگاههای آموزشی متناسب با فرهنگ اسلامی، در اغلب موارد با آموزههای غربی دمساز شده، نظریّههای ارتباطی آنان را أخذ و عملکرد رسانهای غرب را الگوی خود قرار داده؛ با همان سبک به آموزش مخاطبین میپردازند. ثمر? این روند، تعارض و تضادّ دادهها و عملکرد رسانهها با آموزهها و دادههای شیعی و فرهنگ ملّی ایرانی در بسیاری از موارد است. استفاد? مدام و بیرویّه و الگوگیری شدید مخاطبان از رسانهها، سبب خودباختگی یا دوگانگی هویّت در مخاطبان و بخصوص نسل نو، چه در حیط? بینشها و گرایشها و چه در حیط? عملکردها و رفتارها و حالات شده است. بدین جهت، از آنجا که فرهنگ حاکم بر نوع رسانههای جهان، حتّی ایران اسلامی، لیبرالیزم غربی میباشد، در این رساله بطور فشرده به بررسی مبانی و اصول اخلاق از منظر لیبرالیزم پرداخته شده تا با شناسایی دشمن، شاخصههای آن اخلاق منحطّ مثل: فردگرایی، آزادی حیوانی، اقتدار و خشونتگرایی، نژادپرستی و طبقه-گرایی، انسانمحوری، تجمّلگرایی و مصرفزدگی و بالاخره سکولاریزم از عرص? رسان? اسلامی زدوده شوند. سپس با شناسایی مبانی اسلامی اخلاق رسانه مانند خدامحوری، آخرتگرایی، اصالت روح و معنویّت، تمسّک به آموزههای وحیانی و الگوهای برین انسانیّت برای وصول به قلّ? رفیع خلافت إلهی؛ نیز با بکارگیری اصول و قواعد اخلاق اسلامی، مثل: زهد و قناعت، رعایت حریم خصوصی افراد و مصالح امّت اسلامی و جامع? ایرانی، رعایت امانت و صداقت و مانند اینها، اخلاق کریمانه جایگزین اخلاق غربی گردد. کلید واژهها: اخلاق، اسلام، رسانه، مبانی اخلاق، اصول اخلاق، اخلاق رسانه و لیبرالیزم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیره اهل بیت (علیهم السلام) در زمینه ماندگاری و انتفال پیام عاشورا
نویسنده:
محمدعلى رحیمى ثابت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
قیام عاشورا
,
تاریخ
,
تاریخ
,
حسینبن علی (ع)، امام سوم
,
ترارسانی پیام
,
میزان بقا
,
هایدر، فریتز
,
حسینبن علی (ع)، امام سوم
,
ترارسانی پیام
,
میزان بقا
,
هایدر، فریتز
چکیده :
در این پژوهش به سیره اهلبیت علیهمالسلام در زمینه ماندگارى و انتقال پیام عاشورا پرداخته مىشود با این سوال که سیره اهلبیت علیهمالسلام در زمینه ماندگارى و انتقال پیام عاشورا چگونه بود و از چه روشهایى در این زمینه استفاده مىکردند؟ و در جواب سعى شده است که این مطلب با کمک شاخهاى از علوم اجتماعى یعنى دانش ارتباطات و با استفاده از مدل ارتباطى هایدر معروف به مثلث هایدر به دست بیاید. هایدر معتقد است که گونه مطلوب هنجارآورى توسط یک نوآور یا پیامفرست زمانى است که اضلاع سهگانه مثلث فرضى (یعنى پیامفرست، پیام و مخاطب) مثبت باشد و بدترین حالت زمانى است که منفى باشد. و ما در این پایاننامه فرض را بر این گرفتهایم که ارتباط میان پیامفرست و پیام، و پیامفرست و مخاطبان مثبت مىباشد یعنى اهلبیت علیهمالسلام خود در درجه اول نسبت به پیام عاشورا عامل بودند و همچنین ائمه اطهار علیهمالسلام مورد اعتماد و وثوق مخاطبان خویش بودند به عنوان اینکه افرادى عالم و از فرزندان رسولخدا صلىاللهعلیهوآلهوسلم مىباشند و تمرکز ما بر روى سیره اهلبیت صلىاللهعلیهوآلهوسلم و روشهایى که آنها در زمینه انتقال پیام عاشورا به مخاطبین انجام دادهاند مىباشد یعنى رابطه بین پیام و مخاطبین را مىخواهیم مورد بررسى قرار بدهیم. هایدر مىگوید: زمانى رابطه میان پیام و مخاطبان مثبت مىباشد که پیام مطابق با نیازهاى اساسى مخاطبان باشد لذا در این پژوهش این فرضیه مطرح شد که چون اهلبیت علیهمالسلام از روشهایى استفاده مىکردند که مطابق با نیازهاى اساسى مخاطبان بوده است به همین دلیل در ماندگارى و انتقال پیام عاشورا موفق عمل کردند در نتیجه پى بردن به چگونگى انجام این کار و شناخت روشهایى که اهلبیت علیهمالسلام براى رسیدن به این هدف بهره بردهاند از اهمیت بسیار زیادى برخوردار مىشود به همین لحاظ این پژوهش در قالب پنج فصلِ: 1ـ علم ارتباطات و الگوى ارتباطى هایدر 2ـ بحثى پیرامون سیره 3ـ پیام عاشورا از منظر امام حسین علیهالسلام 4ـ روشهاى انتقال پیام عاشورا در سیره اهلبیت علیهمالسلام5ـ چگونگى و امکان الگوبردارى از سیره اهلبیت علیهمالسلام در زمینه قیام عاشورا، مطرح گردید تا ما نیز با تأسى به سیره ایشان و الگوبردارى از آن و رسیدن به روشى نظاممند براى وصول به هدفِ ماندگارى و انتقال پیام عاشورا به منظور صیانت از آن و انتقال به آیندگان موفق عمل نماییم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی اجتماعی عزاداریهای شیعیان (موردمطالعه: جوانان شهر اصفهان)
نویسنده:
امیر پرچمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
شیعه
,
سوگواری
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کنترل اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
جوان
,
آسیب شناسی اجتماعی
,
آسیبشناسی اجتماعی
,
اصفهان (شهر)
,
جامعهشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اصفهان (شهر)
چکیده :
هدف این تحقیق، شناسایی آسیبهای شکل گرفته در عزاداری و میزان آن دربین جوانان شهراصفهان و بررسی رابطه متغیرهای اجتماعی نظیر: سن، تحصیلات، میزان دینداری و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با میزان آسیبپذیری در عزاداری است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده و تکنیک گرداوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق کلیه جوانان ساکن شهراصفهان درسنین 18الی 30 سال بودهاند که تعدادآنها براساس سرشماری سال 1385،455352 نفر بوده است. و براساس فرمول کوکران 275 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده وجهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری سهمیهای استفاده شده است. از جمله نتایج این تحقیق میتوان به این موارد اشاره کرد: میانگین آسیبپذیری در عزاداری در بین جوانان شهر اصفهان متوسط به پایین میباشد. میانگین نمره آسیبپذیری در عزاداری در بعد محتوایی آن بیشتر از بعد شکلی آن میباشد و بیشترین نمره آسیبپذیری در عزاداری مربوط به شاخص عدم پرداختن به مسائل سیاسی، اجتماعی روز در راستای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، و کمترین نمره آسیبپذیری در عزاداری مربوط به شاخص دروغ و نقل مطالب فاقد مدرک و دلیل معتبرمیباشد، که هر دو شاخص مربوط به بعد محتوایی آسیبپذیری در عزاداری میباشند. همچنین میانگین آسیبپذیری در عزاداری در گروه سنی 18الی 24 سال بیشتر از گروه سنی 25 الی 30 سال بوده است و این تفاوت به لحاظ آماری معنادار و معکوس بوده است. از دیگر نتایج این تحقیق میتوان به اختلاف میانگین و معنادار بودنرابطه متغیر تحصیلات با میزان آسیبپذیری در عزاداری اشاره کرد، ضمن اینکه رابطه متغیر دینداری و آسیبپذیری در عزاداری معکوس و معنیدار بوده است. و این در حالی است که رابطه متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و میزان آسیبپذیری در عزاداری معنادار نبوده است. از مجموع متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون، میزان دینداری، سن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده به ترتیب بیشترین تاثیر را بر متغیر آسیبپذیری در عزاداری داشتهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر مفهوم فلسفۀ «فرهنگ و ارتباطات»
نویسنده:
کریم خان محمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناختی
,
معرفت شناختی
,
فلسفه های مضاف
,
رویکرد اسلامی
,
فرهنگ و ارتباطات
,
فلسفه فرهنگ
,
روش شناختی
چکیده :
با توجه به تمایز معنایی دو مفهوم «فرهنگ» و «ارتباطات» صورتبندی فلسفۀ «فرهنگ و ارتباطات»، بهعنوان فلسفۀ مضافِ بسیط، و دانش درجه اول، به فهم عمیق این موضوع میانرشتهای کمک به سزایی کرده و زمینه را برای مطالعات بعدی، با رویکرد اسلامی، برای دانشجویان، فراهم میکند. از آنجا که تاکنون در ادبیات علوم اجتماعی، فلسفه مفهوم ترکیبی «فرهنگ و ارتباطات» تنقیح نشده است، نگارنده در صدد است با عطف توجه به ادبیات موجود و با الهام از اندیشوران این حوزه، با معناکاوی دو مفهوم «فلسفۀ فرهنگ» و «فلسفۀ ارتباطات»، بهعنوان فلسفه مضاف بسیط، فلسفه مفهوم اعتباری «فرهنگ و ارتباطات» را، بازسازی نماید. در این راستا، با تحلیل و نسبت سنجی دو مفهوم «فرهنگ» و «ارتباطات»، در راستای کشف ربط منطقی میان دو مفهوم، «فلسفه فرهنگ و ارتباطات»، بهعنوان «مطالعه فرانگر و عقلانی احکام کلی فرهنگ و ارتباطات، در سطوح هستی شناختی، معرفت شناختی، و روش شناختی» تعریف شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 2 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی انتقادی مکتب بیرمنگام (با رویکرد حکمت اسلامی)
نویسنده:
کریم خان محمدی، حسین حاج محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
مطالعات فرهنگی
,
مکتب بیرمنگام
چکیده :
مسئله اصلی این نوشتار روش شناسی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ریشههای بنیادین این مکتب دلالتهای معرفتی آن در مطالعات فرهنگی و سپس نقد آنها با بهرهگیری از ظرفیت حکمت اسلامی است. در این نوشتار، زمینههای وجودی و معرفتی، مبانی نظری و روشهای کاربردی این مکتب را بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که مکتب بیرمنگام متأثر از جنبشهای اجتماعی و جریانهای معرفتی نیمه دوم سده بیستم از جمله فرهنگگرایی، نئومارکسیسم، ساختارگرایی و پساساختارگرایی است. فروکاستن معرفت به ساحتهای فرهنگی ـ اجتماعی، ضعف استدلالهای مربوط به خود بنیادی فرهنگ، عدم توجه کافی به مسائل ساختاری ـ اجتماعی، عدم تلقی روشن از فرهنگ و فروکاستن آن به مثابه امری سیاسی و فقدان روش و قلمرو نظری مشخص از جمله انتقادات وارد بر این مکتب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 86 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 50
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید