جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 93
همه پیامبران و ائمه اطهار«علیهم السلام» از علم غیب و خدا دادی بر خور دار بوده اند و آنها می توانستند با استفاده از علم غیب خود ،باز هم در این دنیا بمانند وبا ظلم و ستم مبارزه کنند پس چرا اینگونه رفتار نکردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در پاسخ بايد گفت : آنچه مسلم است اينكه مرگ هر كس وچگونگي آن به اراده وخواست خداست وخداوند بر اساس علم وحكمتي كه دارد براي هر كس اجل معيني وپايان عمر مشخصي را تقدير كرده است به گونه اي كه گر چه انساني مثل معصومين (عليهم السلام)به زمان وچگونگي م بیشتر ...
 آیا تمام امامان و پیامبران علم غیب داشته اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : توانايى اطلاع بر برخى از امور غيبى و خبر دادن از آنها، اختصاص به معصومين(ع) ندارد؛ بلكه افراد ديگرى نيزممكن است با تحصيل برخى از مقدمات، بتوانند از امور غيبى خبر دهند؛ برخى از راه تهذيب نفس و صفاى باطن وبعضى نيز از راه رياضت‌هاى مختلف ديگر و. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تحلیل و نقد دیدگاه بارآشر دربار? نظری? امامت در تفاسیر کهن شیعی
نویسنده:
پریسا عسکرسمنانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهمایر میخائیل بارآشر از مستشرقان یهودی در حوز? تشیع و نویسند? کتاب «قرآن و تفاسیر کهن شیع? امامیه» است. در این کتاب وی به منظور نشان دادن تمایز مکتب تفاسیر متقدم شیعی، ابتدا این تفاسیر را با تفاسیر سنی معاصر آن‌ها و سپس با تفاسیر شیعی پس از آن‌ها، مقایسه کرده است. بارآشر در فصل اول از کتابش به معرفی تفاسیر کهن شیع? امامیه، تفسیر فرات کوفی، علی بن ابراهیم قمی، عیاشی و نعمانی می‌پردازد. وی فصل دوم را به ذکر مبانی مشترک این تفاسیر و فصل سوم را به تبیین روش‌های تفسیری آن‌ها اختصاص داده است. بارآشر سپس در فصل چهارم از مسئل? امامت و اصول مرتبط با آن از جمله وجود ازلی و خلقت نوری ائمه (ع)، علم غیب و عصمت و شفاعت پیامبران (ع) و امامان (ع) و نیز وظایف شیعیان در مقابل امامانشان سخن می‌گوید. این پایان نامه در صدد است بعد از ارائ? گزارشی از فصول کتاب بارآشر، به منظور تبیین گفته‌های او که به صورت پدیدارشناسانه بیان شده، با اتخاذ شیو? کتابخانه‌ای و در گردآوری روش توصیفی-تحلیلی، به تحلیل و نقد چهار مبحث از فصل امامت و اصول مرتبط با آن پرداخته و پاسخ‌های قرآن و روایات ائم? معصومین (ع) نسبت به آن‌ها را ارائه دهد، که در این راستا به نتایج زیر دست یافته است: 1. طینت انسان‌ها در سعادت یا شقاوت آن‌ها به نحو اقتضاء تأثیرگذار است اما اعمال اختیاری آنان در سعادت یا شقاوت ایشان نقش مهم‌تری دارد. 2. تفسیر «رب الارض» در آی? 69 سور? زمر به «امام الارض» به این دلیل است که امام علاوه بر اینکه صاحب، مالک و حکمران در زمین است، واسط? فیض میان پروردگار و بندگان نیز هست. 3. علم غیب مطلق مختص خداوند است لیکن به هرکه بخواهد عطا می‌کند و همین مسئله سبب تفوق امامان معصوم (ع) بر رسولان پیشین غیر از نبی اکرم (ص) شده است. 4. شفاعت پیامبر اسلام (ص) در حق امت خویش شامل شفاعت شیعیان و نیز غیرشیعیانی است که از تعصب به دور هستند، اما دشمنان اهل بیت (ع)، کافران و مشرکان از این موهبت بی‌بهره‌اند.واژگان کلیدی: بارآشر، تفاسیر کهن، مسئل? امامت، وجود ازلی، الربّ، علم غیب، شفاعت
لطفاً پيرامون علم غيب و اقسام آن توضيح دهيد؟ و منابعي نيز در اين زمينه معرفي فرمائيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
غيبت از نظر لغت، به معناي پنهان بودن و مخفي و ناپيدا آمده است.[1] در تعريف آن گفته اند: علم غيب عبارت است از علم به حوادث و آنچه كه واقع مي شود، به عبارت ديگر مشاهدة نظام هستي و رؤيت حقيقت و واقعيت جهان. بنابراين كسي كه به يك حادثه غيبي عالم مي شود، بیشتر ...
اهل سنت اعتقاد دارند که علم غیب مختص خداوند متعال است، ولی شیعیان اعتقاد دارند که امامان آنها معرفت به غیب داشته و علم الاولین و الاخرین را دارند این در حالی است که خلقت امامان شیعه با سایر افراد فرقی ندارد و از جهت علم و ایمان با سایر مؤمنین در یک ردیف هستند و دلیلی بر فضل و معرفت به غیب آنها نداریم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شيعه هم مثل اهل سنت معتقد است كه علم غيب «بالذات» مخصوص خداوند متعال است، بحكم قرآن «و عنده مفاتيح الغيب لا يعلمها الاّ هو[1] كليدهاي غيب تنها نزد خداست و جز او كسي آنها را نمي داند». و نيز بحكم قرآن، شيعه معتقد است كه خداوند براي بعضي از بندگان خاص بیشتر ...
کتاب شناسی علم امام
نویسنده:
محمدحسن نادم
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنیاد فرهنگى امامت,
چکیده :
مساله امامت و علم امام از کهنترین مباحث در میان مباحث مورد بحث در تاریخ شیعه است. آنچه در این مقاله به نظر خوانندگان می رسد مشخصات آثار چاپ شده و چاپ نشده ای است که جزئا یا کلا به مساله علم امام می پردازند. این کتاب حاصل تحقیقات نگارنده درباره مساله علم امام است و بی شک فهرستی جامع نیست.
خودستایی ابن عربی
نویسنده:
جعفر مرتضی عاملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
صفحات :
از صفحه 373 تا 388
بداء و نقد نظریه سلفیون معاصر
نویسنده:
محمد جواد سعدی، مسعود صلواتی زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بحث «بداء» یکی از مباحث کلامی و فلسفی است که خاستگاه آن قرآن و سنت است. علمای شیعه بیش از دیگر فرق اسلامی به آن پرداخته اند و با تعریفی روشن و روشی منطقی و با الهام از مستندات نقلی (قرآن و سنت) و ادله عقلی ابعاد گوناگون آن را تبیین نموده اند. به همین رو «بداء» را از مختصات شیعه امامیه بر شمرده اند. از دیرباز بحث «بداء» به دلیل تاثیر آن بر حوزه معارف دینی (علم الهی، تقدیرات، و اختیار انسان) و غامض بودن فهم آن محل چالش و ایجاد پرسش ها و شبهاتی از سوی مخالفین آن بوده است. در عصر حاضر، آقای ناصر قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه عرض و نقد» شبهاتی را در مساله «بداء» ایجاد نموده است، و ما در این مقاله به روش گذشتگان نیک خود، و به دور از تعصبات غیر منطقی و در فضایی علمی و معقول به تییین «بداء» در مکتب تشیع پرداخته و پاسخی مناسب به شبهات و توهمات وی خواهیم داد و از اعتقادات حقه شیعه دفاع خواهیم کرد. در این تحقیق ما نیز، بر اساس ترتیب مطالب کتاب یاد شده، مهم ترین شبهات آن را در پنج محور برشمرده ایم: 1. عدم ذکر «بداء» در قرآن و سنت پیامبر (ص) 2. «بداء» مستلزم جهل در علم الهی 3. «بداء» تفکری اسلامی یا پدیده ای غیر اسلامی 4. ادعای علم غیب برای امامان (ع) 5. «بداء» در جانشینی امامان شیعه.
صفحات :
از صفحه 137 تا 160
مراد از عصمت مطلق که شیعه مدعی می باشدچیست؟ لازمه عصمت وجود علم غیب است وآن باحوادثی چون جاماندن عایشه از کاروان ،آیه عبس و تولی و ... چگونه قابل توجیه است؟ سب صحابه را چگونه می توان ارزیابی کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: در معنا و مفهوم عصمت به سخنی از علامه طباطبایی ـ قدس سره ـ و نیز سخنی از علامه شهید مطهری بسنده می کنیم: علامه طباطبائی در پاسخ به سوالی درباره عصمت می گوید: «خداوند سبحان خطاب به رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: «انزل الله علی بیشتر ...
با توجه به این که ائمه ـ علیهم السّلام ـ دارای علم لدنی بوده اند معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنی می شود مثلاً حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در لیلة المبیت و در جنگ خندق و...شجاعت به خرج داده است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به نظر مي‌رسد كليد اصلي حل اين گونه مسايل آن است كه ما شناخت درست از علم لدني و علم غيب امام معصوم داشته باشيم. گرچه درباره علم انسان كامل (انبياء و امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ ) به امور غيبي و به تعبيری که درسوال آمده (علم لدني) به لحاظ داده‌هاي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 93