جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321811
 تجسم اعمال از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی
نویسنده:
سمیه خلیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تجسم اعمال تبیینی است از چگونگی تاثیر اعمال دنیوی انسان در حیات اخروی او و تحلیلی است از نحوه ارتباط میان اعمال و ملکات دنیوی با جزای اخروی. در این رساله، این نظریه از دیدگاه ملاصدرا به عنوان موسس حکمت متعالیه و علامه مجلسی به عنوان یکی از محدثین و متکلمین بزرگ شیعه، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. حاصل این پژوهش، تحقیقی تخصصی پیرامون تفاوت دیدگاه این دو عالم شیعه در مورد نظریه تجسم اعمال و شناسایی دلایل اختلاف آراء ایشان در مسئله مورد نظر است. این رساله 4 فصل را در بر دارد که عناوین این فصول عبارتند از: فصل اول: کلیات و تعاریف، فصل دوم: تجسم اعمال از منظر آیات و روایات، فصل سوم: دلایل ملاصدرا در پذیرش نظریه تجسم اعمال، فصل چهارم: دلایل علامه مجلسی در رد نظریه تجسم اعمال. اهم نتایج این پژوهش بدین شرح است: 1- ملاصدرا از طرفداران نظریه تجسم اعمال بوده و با دلایلی چون تجرد نفس و تاثیر پذیری آن از خارج،تجرد خیال ، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول، آن را اثبات نموده و به تبیین فلسفی آن پرداخته است. 2- علامه مجلسی نظریه تجسم اعمال را به صراحت دور از حکم عقل دانسته و آن را مستلزم انکار دین و خروج از اسلام می داند. اهم دلایل علامه مجلسی منافات داشتن نظریه تجسم اعمال با معاد جسمانی ، امتناع تبدیل عرض به جوهر،یکسان دانستن قوه خیال در عالم دنیا و قوه خیال در جهان آخرت و یکسان دانستن قوانین و سنن حاکم بر عالم دنیا و قوانین و سنن حاکم بر عالم آخرت است. 3- در پایان دلایل علامه مجلسی در رد نظریه تجسم اعمال مورد نقد و بررسی قرار گرفته و به شبهاتی که علامه مجلسی بر این نظریه وارد کرده است پاسخ داده می شود.
تجسم اعمال
عنوان :
نویسنده:
خدیجه نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هنگام مرگ ، انسان چشم به عالمی می گشاید و به ادراک حقایقی نائل می شود که چه بسا عمری از آن غفلت داشته است. گویی از خواب سنگین چندین ده ساله برخاسته و اینک خود را با واقعیات عظیمی رو به رو می بیند. از جمله حقایق مسلم عالم برزخ که آیات و روایات برآن دلالت می کند آن است که اعمال خیر و شر انسان ها در آنجا به صورت تجسم یافته ظهور پیدا می کند و اموات از وجود آن ها بهره مند گشته یا معذب می شوند اعمال انسان در حیات دنیا بر اساس احکام خاص دنیا دارای ماهیت و صورت عینی بخصوص می باشدو همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت عینی به خصوص می باشد و همین اعمال در نظام برزخی از ماهیت دیگر عینی یا صورت دیگری برخوردار است. انسان خواه توجه به عالم آخرت و نتیجه اعمالش در آن جهان داشته باشد و خواه توجه نداشته باشد هیچ تأثیری در واقعیت ندارد.او محصول پنهان کاری ها و همچنین رفتارش را مشاهده خواهد کرد. در آخرت و در عالم برزخ انسان عین عمل نیک و بد خودرا خواهد دید، نه سزا و پاداش و کیفر آنها را . ایمان به اصل تجسم اعمال اثر فوق العاده ای از نظر مسائل تربیتی در انسان می گذارد و او را به نیکی ها علاقمند و در برابر زشتی ها سخت گیر و محتاط و در اموری که نیاز به فداکاری دارد دست و دل باز می کند. مسأله تجسم اعمال معنای وسیعتری دارد و به این مطلب نظر دارد که هر انسانی به هر شکل و صورتی که محشور شود ، اعمال خوب و بدش را به کیفیتی که اکنون برای ما مجهول است در کنار خود حاضر و مشهود می یابد. عمل انسان از قسم اعراض نیست که فانی شود، بلکه از سنخ جواهر است. به عبارت دیگر ، در اثر کارکردن مقداری از ماده بدن ما به انرژی تبدیل می شود و از بدن خارج می شود و اگر چیزی نخوریم و جای آن را پر نکنیم بدن ما به تدریج ضعیف می شود، زیرا کار، بدن ما را تراشیده و از بین می برد. همان نیرو ها در جهان می مانند و از بین نمی روند ، خداوند آن ها را در قیامت و برزخ به شکل نعمت ها و عذاب هایی درآورده و به ما تحویل می شود. گذشته از تجسم اعمال ، عقاید و افکار و یا روابط نیز در آخرت عینیت پیدا می کنند. روابط مسلکی و مرامی پیروی از خطوط سیاسی و اجتماعی و اعتقادی رهبر، در قیامت تجسم یافته و مانند رشته ای در گردن پیوان افتاده و به سوی سرنوشت ابدی آن ها را می کشاند و با رهبر محشور می شوند.
نظریـه مثـل در حکمـت متعالیـه، تـشابهات و اختلافات آن با همین نظریه در افلوطین
نویسنده:
انیسه جلیلی طهماسبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
تجرد خیال از دیدگاه فلسفه مشاآ، اشراق و حکمت متعالیه
نویسنده:
عزت الله نصیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر بررسی تجرد خیال اعم از خیال متصل (قوه خیال ) و خیال منفصل (عالم مثال ) از دیدگاه سه مکتب مشاآ، اشراق و حکمت متعالیه است که با روش کتابخانه ای صورت گرفته است . براساس این تحقیق در معنی نخست که خیال متصل نامیده می شود اعتقاد مشائین بر مادی بودن خیال است . ابن سینا علیرغم اینکه در کتاب مباحثات بر خلاف اصول مشائی برهان بر تجرد این قوه آورده است ، در سایر کتب فلسفی خود از قبیل شفا و اشارات با التزام به اصول مشائی معتقد به مادی بودن آن است . اشراقین نیز قوه خیال را امری مادی و جسمانی دانسته اند ولی صدرالمتالهین شیرازی بر این عقیده است که خیال امری مجرد و غیر مادی است . در معنی دوم که خیال منفصل نامیده شده است مشائین به کلی منکر چنین عالمی در بین مراتب هستی هستند ولی شیخ اشراق و صدرالمتالهین قائل به وجود چنین مرتبه ای از هستی می باشند. پس از آنها نیز عرفایی چون محی الدین بن عربی و شیخ داود قیصری معتقد به وجود چنین عالمی هستند. معتقدین به وجود خیال منفصل آنرا مرتبه ای از هستی می دانند که نه مادی است و نه مجرد بلکه بر این اعتقادند که این مرتبه از عالم هستی مجرد است به تجرد برزخی ولی حکمائی چون میرمحمد باقر استرآبادی و حکیم ملا عبدالرزاق لاهیجی منکر وجود چنین عالمی هستند
اسلام و تربیت فرزند (4)
نویسنده:
تقى متقى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
هفت گام
عنوان :
نویسنده:
جواد محدثى
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
شریعت، طریقت، حقیقت در سلوک عرفانى تشیع
نویسنده:
غلامعلى شجاعى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
امام مهدی (عج) در آیینه ادیان
نویسنده:
مرتضی عسکری
نوع منبع :
کتاب
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب امام مهدی (ع) در آیینه ادیان، به نگارش مرتضی عسکری است. انتظار ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی، و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است که با ذات و وجود آدمی سر و کار داشته و با آفرینش هر انسانی همراه است. از این رو، همه افراد طبق فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرا رسد که جهان بشریت در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تایید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یافته، شور و بلوا در جهان پایان پذیرد و انسان ها از وضع فلاکت بار موجود نجات یابند و از نابسامانی و ناامنی و تیره روزی خلاص شوند. به همین دلیل، در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان، از مصلحی سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهی در این زمینه به مردم با ایمان جهان، نویدهایی داده اند. آری، عقیده به ظهور یک مصلح بزرگ آسمانی در پایان جهان، یکی از مسائل بسیار مهم و حساسی است که نه تنها در آیین مبین اسلام، بلکه در همه ادیان آسمانی سابقه دیرین دارد، و تمامی پیروان ادیان بزرگ عالم از مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان گرفته تا پیروان مکتب های الحادی، همه و همه بدان عقیده دارند. ناگفته نماند که پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، و دیگر ملل و اقوام گذشته و مکاتب مختلف جهان درباره نام آن بزرگوار با هم اختلاف نظر دارند، مسلمانان او را «مهدی موعود منتظر (ع)» و پیروان سایر ادیان و مکتب ها و ملت ها و توده های محروم، وی را «مصلح جهانی» یا «مصلح غیبی» یا «رهاننده بزرگ» یا «نجات بخش آسمانی» و یا «منجی اعظم» می نامند ولی درباره اوصاف کلّی، برنامه های اصلاحی، تشکیل حکومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی، و ظهور او در آخرالزمان اتّفاق نظر دارند. در این کتاب ضمن اشاره به عقیده ادیان گوناگون پیرامون منجی موضوعات گوناگونی از مبحث مهدویت مانند: مهدی موعود در کتب مقدسه هندیان، ادیان و نوید ظهور، بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب انجیل و دیگر مباحث مرتبط مورد بحث قرار گرفته است.
نظریه حکومت از دیدگاه شهید مطهرى
نویسنده:
یعقوب على برجى
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
اندیشه جامعه مطلوب از دیدگاه قرآن
نویسنده:
على کرمى
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 321811