جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه اخلاق (اِتیک)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
عنوان :
راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» (بازخوانی اخلاقی اندیشه ای اقتصادی اسمیت بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت)
نویسنده:
شیرزاد پیک حرفه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه اقتصادی آدام اسمیت
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تولید ملی
,
سرمایهداری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اقتصاد اسلامی
,
آدام اسمیت
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی ,
همدلی ,
فقر ,
03. انسان شناسی Human nature ,
لیبرال دموکراسی ,
تقسیم کار ,
کارگر ,
نابرابری اقتصادی ,
احساس از خودبیگانگی ,
انسان شناسی اسلامی ,
مهارتهای فردی ,
رقابت پذیری اقتصادی ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
حکومت دموکراسی لیبرال ,
انسان شناسی غربی ,
عدالت اقتصادی ؛ حقوق ؛ هایک ؛ رقابت ,
رابطه اقتصاد و اخلاق ,
آفات سرمایه داری ,
دست مزد حداقلی ,
بهره کشی از نیروی کار ,
مستعمرات ,
استعداد انسانی ,
عدالت در دستمزد ,
فرصت برابر اقتصادی ,
ثروت ملل ,
نظریه ای در باره عواطف اخلاقی ,
فساد عواطف ,
لیبرترینیزم ,
لسه فر مطلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
نظریه اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیمنگاهی به فلسفه اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغههای سترگ اخلاقی. به همین دلیل، ثروت ملل ادم اسمیت غالباً اثری کاملاً جدا از اثر اخلاقی او ـ نظریهای درباره عواطف اخلاقی ـ دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم میدانست. او پیش از آنکه درباره اقتصاد بنویسد، درباره فلسفه اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالباً پدرخوانده «سرمایهداری» دانسته میشود، ضمن ارائه اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیشبینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایهداری» برشمرد، میتوان به «دستمزدهای حداقلی»، «بهرهکشی از نیروی کار در مستعمرهها»، «ازخودبیگانگیِ ناشی از تقسیم کار»، «ازبینرفتنِ مهارتهای فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائه تمهیداتی اخلاقی مانند تأکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزدِ کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یکسویه نظریه اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بیتوجهی به تمهیدات اخلاقی او در ثروت ملل و نظریهای درباره عواطف اخلاقی، باعث شد بسیاری از پیشبینیهای اسمیت درباره آفات «سرمایهداری» بهوقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشههای اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایهداری» ارائه کند که بتوان از آن بهعنوان راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنای فلسفی تعیین ارزشها از نظر سیّد محمّد حسین طباطبایی و دیوید هیوم
نویسنده:
محمد جواد موحدی، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
هیوم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم ارزشی
,
علم اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
علم اخلاق
,
نقش عقل نظری در اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق هیوم
,
اخلاق و معرفت شناسی
,
معرفت شناسی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح عقلی ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
حسن و قبح ,
صبغه ,
ملکات نفسانی ,
شرور اخلاقی ,
خیر اخلاقی ,
انگیزه ,
رذایل اخلاقی ,
حسن و قبح ,
وجدان خیر و شر ,
حصول معرفت ,
انطباع ,
ایده ,
طبیعت شناسی ,
خُلقیات ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
حسن و قبح اخلاقی ,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی ,
خلق ,
عقل ( جوهر ) ,
خیر اخلاقی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
انگیزه اخلاقی ,
میزان ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
تهذیب اخلاقی ,
اخلاق فضیلت گرا ,
احساس اخلاقی ,
رفتار آدمی ,
عقل در زندگی ,
ادراک در زندگی ,
علم اخلاق یونانی ,
رسالهای درباره طبیعت آدمی (هیوم) ,
رفتار فضیلت مندانه ,
رفتار رذیلت مندانه ,
عمل عادلانه ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
علامه سید محمد حسین طباطبایی و دیوید هیوم، دو اندیشمند بزرگ، یکی در جهان اسلام و دیگری در جهان غرب، به لحاظ داشتن اندیشههای فلسفی تأثیرگذار، بسیار حائز اهمیت هستند. در حوزه فلسفه اخلاق، هیوم به دنبال علم به طبیعت آدمی و انگیزهها و رفتار اوست و انسان را به عنوان موجودی عاقل و فعال مورد بررسی قرار میدهد و در پی آنست تا نقش عقل را، به خصوص در اخلاق، بسیار کمرنگ جلوه دهد. علامه طباطبایی نیز در مباحث معرفتشناسی و توجه به چگونگی حصول معرفت برای آدمی، فاعلیت انسان و ارتباط فاعل و فعل را مورد کاوش و تحلیل قرار میدهد و در پی آنست که نقش عقل و ادراکات آن را در همه سطوح زندگی انسان به عنوان نقشی اساسی و مرکزی نشان دهد. در این مقاله به بررسی و مقایسهی مبانی فلسفی آنها، به طور خاص در قلمرو اخلاق و تعیین ارزشها، می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهودگروی اخلاقی قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
عباس دهقانی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
کمال عقلی
,
شهودگروی
,
بلوغ عقلی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
حسن و قبح عقلی ,
الاشاعره ,
وجوه فعل بد ,
فعل قبیح عقلی ,
ذهن گروی اخلاقی ,
اقسام علوم ,
مفهوم پایه اخلاق ,
گزاره پایه اخلاق ,
علوم بدیهی ,
بدیهیات اخلاقی ,
رابطه علوم بدیهی و اخلاق ,
عینیت ارزش ,
اخلاق ذهن گرا ,
نظریه وجوه ,
فلسفه اخلاق معتزله ,
فلسفه اخلاق اشاعره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شهودگروی اخلاقی مکتبی در فلسفه اخلاق است که در قرن بیستم ظهور یافت و نظرهای بسیاری را به خود جلب نمود. آرای متفکران این مکتب را می توان به سه مدعای اصلی عینیت حقایق اخلاقی، وجود مفاهیم و گزاره های اخلاقی پایه و شرط بودن بلوغ عقلی برای فهم بداهت حقایق پایه اخلاقی فروکاست. قاضی عبدالجبار همدانی، متکلم و فقیه بزرگ معتزلی، در جای جای کتب کلامی خود، مباحثی فرااخلاقی را مطرح کرده که بسیار با نظرهای شهودگرایان اخلاقی مشابهت دارد. سعی ما بر این است که اعتقاد وی به سه اصل اساسی شهودگروی را نشان دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین سعادت قصوی از منظر مسکویه
نویسنده:
عین الله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
ابن مسکویه
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت عظمی
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
سعادت اخروی ,
تقرب به خدا ,
بهشت ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
اقسام سعادت ,
استکمال علمی ,
کمال عقلی (نظری) ,
کمال عملی (اخلاقی ,
لذات حسی جسمانی ,
قرآن ,
قرب به خدا ,
کمال نهایی ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
سعادت نفسانی ,
شقاوت انسان ,
دیدگاه سلبی اخلاق ,
دیدگاه ثبوتی اخلاق ,
ساکنان ملأ اعلی ,
حرکت شوقی به طرف خدا ,
حرکت عشقی به طرف خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسکویه، علاوه بر بیان دیدگاه خودش درباره سعادت قصوی، دیدگاه حکیمان سلف را درباره این مسئله گزارش میکند و دیدگاههای فیثاغورث، سقراط، افلاطون و ارسطو را برمیرسد. برای تبیین دیدگاه مسکویه درباره سعادت قصوی، میتوان بیان او را به دو قسمت سلبی و ثبوتی تقسیم کرد: بر اساس بیان سلبی او، حصول سعادت قصوی در تمتع از لذات حسی نیست. بر اساس بیان ثبوتی او شش ملاک (رسیدن به افق فرشتگان، دریافت حکمت از ساکنان ملأ اعلی، حرکت شوقی و عشقی به سوی خدا، دستیابی به کمال نهایی در دو بعد نظری و عملی، رسیدن به نعم بیحد و حصر بهشت، و تقرب به خدا) وجود دارد. نگارنده بر این باور است که این ملاکها مانعة الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این ملاکها وجود دارد. گرچه برخی از این ملاکها قابل نقد هستند، اما در مجموع این ملاکها، مبین تأثر شدید مسکویه از دین مقدس اسلام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمالگرایی اخلاقی در بوته نقد
نویسنده:
فاطمه ملاحسنی، محمد سعیدی مهر، رضا اکبریان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
کمال گرایی ,
کمال انسان ,
سعادت ,
پروراندن استعدادهای ذاتی ,
انکار ذات گرایی ,
ادله کمال گرایی ,
نقد کمال گرایی ,
مخالفت با ذات گرایی ,
انکار رابطه سعادت و کمال ,
ناموجه بودن لذت و الم ,
کمال گرایی عام ,
کمال گرایی مبتنی بر ذات انسان ,
فاعلیت اخلاقی ,
لذت گرایی ,
روش شهودی ,
روش تبیین های علمی ,
فعل فضیلت مندانه ,
ارسطو ,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«کمالگرایی» نظریهای اخلاقی است که از ظرفیتهای در خور توجهی در تبیین خیر و سعادت آدمیبرخوردار است. در قرائت رایج از این نظریه، تمرکز بر ذات انسان و ویژگیهای ذاتی اوست و مدعای اصلی آن این است که انسان از طریق پرورش و شکوفاسازی استعدادهای ذاتی خود میتواند به کمال مطلوب خویش نائل شود. طرفداران این نظریه معتقدند ذات انسان فینفسه ارزشمند است و لذا پروراندن استعدادهای ذاتی به سعادت انسان میانجامد.<br /> این مقاله پس از بررسی قرائتهای مختلف کمالگرایی و تحلیل دعاوی اصلی آن، به مروری بر مهمترین ادلهی این نظریه میپردازد. در مرحلهی بعد، مهمترین ایرادات وارد بر این نظریه، از جمله انکار ذاتگرایی، طرح و بررسی میشوند. اشکال اصلیای که متوجه این نظریه است ذاتگرایی است که بسیاری از اندیشمندان با آن مخالفاند. این مقاله به نحو اختصار، به تحلیل مدعیات این نظریه و بررسی اشکالات مخالفان و پاسخ آنها میپردازد. نکاتی که در پاسخ به این اشکالات مطرح میشود ما را به این نتیجه رهنمون میگردد که کمالگرایی به منزلهی دیدگاهی که به ذات انسان و کمال او توجه عمیق دارد، قابلیتهای زیادی در تبیین مسائل اخلاقی جدید دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداهت قضایای اخلاقی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
حسن معلمی، مجید ابوالقاسم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قضایای اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
حسن و قبح
,
حسن و قبح
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
قضیه تحلیلی
,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی)
,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی)
,
قضیه ترکیبی
,
قضایای نظری اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
فطرت ,
بدیهی ,
علم حصولی ,
عدل و ظلم ,
علم حضوری ,
دین و فطرت ,
اولیات ,
وجدانیات (منطق و معرفتشناسی اسلامی) ,
حکم اخلاقی ,
علم(حصولی و حضوری) ,
فطرت الهى ,
بدیهی(اولی تصوری و تصدیقی) ,
بدیهیات اولیه ,
وجدانیات ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
ذاتی اعتباری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
0
چکیده :
برخی از قضایای اخلاقی بدیهی اند و مبنای توجیه قضایای نظری اخلاق قرار می گیرند. این دیدگاه با وجود آنکه در اندیشه اسلامی سابقه طولانی دارد و به وسیله حکمای معاصر با تفصیل بیشتری مطرح شده است، اما نوع بداهت آن کمتر مورد تبیین قرار گرفته و بعضا با اختلاف نظر همراه بوده است. نگارنده در این نوشتار معتقد است که دست کم دو قضیه «عدل حسن است» و «ظلم قبیح است» بدیهی اولی اند. ولی دیدگاه ها درباره اینکه این قضایا تحلیلی باشند یا ترکیبی، حمل در آنها ذاتی اولی باشد یا شایع صناعی، حسن و قبح ذاتی عدل و ظلم باشد یا عرضی لازم بیّن آن دو، و در صورت ذاتی بودن ذاتی باب ایساغوجی باشد یا باب برهان، مختلف است. بداهت قضایای مزبور فقط بدان جهت نیست که جزو اولیات اند بلکه جزو وجدانیات نیز به شمار می روند. از این رو، باید گفت که ما به علم حضوری نیز برخی مصادیق حسن و قبح را تشخیص می دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیادهای اخلاق بودایی و الگوهای غربی
نویسنده:
علیرضا شجاعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق غربی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
اهیمسا (آموزههای هندوییسم)
,
اخلاق بودایی
,
فلسفه اخلاق تطبیقی
,
اخلاق بودایی
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق) ,
کرمه ,
هینه یانه ,
وینیه ,
فلسفه اخلاق غرب ,
دهش ,
اهیمسا ,
کرونا ,
کروُنا (آموزههای بودایی) ,
کَرمَهپا ,
اخلاق مهایانه ,
درمه ,
دانه ,
اوپایه ,
رنج در بودا ,
اخلاق هینه یانه ,
اکریه واده ,
پوچ گرایی اخلاقی (فرااخلاق / مکتب فلسفی) ,
شومان ,
رهایی در بودیسم ,
قواعد زندگی دیری ,
پاتی موگه ,
فضایل در بودیسم ,
دستاویز خوب ,
اخلاق وجره یانه ,
آیین بودای فعال اجتماعی ,
آیین بودا و علم اخلاق ,
اخلاق فضیلت ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
گوهر تعالیم بودا بر پایۀ قانون طبیعی (درمه) یا نظم اخلاقی نهاده شده است. این درمه با قانون حاکم بر کردارهای اخلاقی (کرمه) پیوند میخورد. این دو مفهوم در کنار چند مفهوم دیگر، بنیادهای اخلاق بودایی را میسازند. این مفاهیم در همۀ شاخههای بودایی به کار میروند، جز آنکه تأکید بر آنها در مکتبهای گوناگون، با هم فرق میکند. در این میان، بوداییان غربی نیز کوشیدهاند تا این مفاهیم اخلاقی بودایی را در چهارچوب الگوهای غربی توضیح دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فضیلت در نگاه ارسطو و توماس آکوئیناس
نویسنده:
مرتضی طباطبایی، محمدعلی دیباجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حد وسط
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
سعادت
,
خیر
,
اراده
,
آکوئیناس
,
افراط
,
تفریط
,
ارسطو
,
خیر
,
حد وسط
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اراده
چکیده :
یکی از بنیادیترین مفاهیم فلسفة اخلاق ارسطو، فضیلت است و شناخت این مفهوم، راه را برای شناخت و ارزیابی دستگاه اخلاقی او هموار میسازد. از سوی دیگر، قدیس توماس، بزرگ ترین پیرو ارسطو در قرون وسطا نیز ظاهراً با این مفهوم همچون ارسطو برخورد میکند؛ با این تفاوت که آن را افزون بر معنای پیشین، معنایی متعالی میبخشد. اکنون پرسش اساسی این است که فضیلت در نظام اخلاقی ارسطو چه جایگاهی دارد و آیا معنای فضیلت در دستگاه فکری توماس، دقیقاً همان معنای ارسطویی را دارد یا خیر؟ پس از دانستن اینکه ارسطو تعریفی انسانی، دنیایی و عقلانی از مفاهیم سعادت و خیر و فضیلت ارائه میدهد و توماس، با دشواریهایی میکوشد تا این مفاهیم را با دستگاه فلسفی - مسیحی خود سازگار کند، در این نوشتار خواهیم کوشید تا بدان پرسشها پاسخ دهیم. همچنین در پایان، کلام هر دو فیلسوف را به اختصار نقد و بررسی کرده ایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی مبانی فلسفی دیدگاههای اخلاقی جان دیویی
نویسنده:
قاسمی اعظم, آیت الهی حمیدرضا
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
ابزارانگاری
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق
,
نسبیگرایی
,
دیویی
چکیده :
هدف اصلی این نوشتار این است که مبانی فلسفه اخلاق دیویی بررسی منتقدانه شود. دیویی پژوهش اخلاقی را بخشی از پژوهش تجربی می داند. رویکرد او در اخلاق ابزارانگاری است. احکام ارزشی ابزاری است برای این که در شرایطی که عادات، برای هدایت رفتار کفایت نمی کند، رفتار را به نحو رضایت بخشی جهت دهی کند. در این دیدگاه احکام ارزشی به نحو ابزاری ارزیابی می شوند، یعنی از این جهت که تا چه حد می توانند در راهنمایی رفتار موفق باشند. ما با این وسیله این احکام را آزمون می کنیم که ببینیم آیا نتایج رضایت بخشی به همراه دارند یانه و آیا مسایلی را که برای حل آن طراحی شده اند را حل می کنند یا نه. در این رویکرد پراگماتیستی شرایط تضمین احکام ارزشی در رفتار خود بشر قرار دارد و نه در یک مرجع پیشین مثل فرمان الهی یا صور افلاطونی یا عقل محض. مشکل اصلی فلسفه اخلاق دیویی نسبی گرایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه اخلاق کانت
نویسنده:
محمد محمدرضایی,مصطفی ملکیان,علیرضا آل بویه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
متن
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
نقد
,
ترجمه
,
اخلاق و دین نزد کانت
,
مصطفی ملکیان
,
علیرضا آل بویه
چکیده :
این مقال بر آن است تا ترجمة یکی از کتابهای مهم در حوزة فلسفه اخلاق، یعنی نظریه اخلاقی کانت را نقد و بررسی کند. این کتاب را بروس اونی. استاد دانشگاه ماسوچوست به انگلیسی نگاشته است که دو تن از مترجمان یعنی آقایان علیرضا آلبویه، و مصطفی ملکیان آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه کردهاند. ناقد ترجمة این کتاب، چند صفحه از متن انگلیسی را به اجمال بررسی، و خطاهای فاحشی را در آن مشاهده کرده است. امید است که این نقد، تذکاری برای دقت هر چه بیشتر مترجمان و اصلاح چاپهای بعدی این کتاب باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 69
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید