جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 317830
بررسی رابطه‌ی عقل و دین از منظر مکتب تفکیک و نقد آن از منظر مرحوم علامه طباطبایی و استاد جوادی آملی
نویسنده:
میثم ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
عقل نقش بارزی در تقویت دین داشته و دین نیز در ترویج تعقل گام های مؤثری برداشته است، بین این دو رابطه‌ی تنگاتنگی بر قرار است. اما به علت مطرح شدن برخی از موضوعات از جانب دین که یا از دسترس عقل خارج است و یا هر کسی ظرفیت فهم آنها را ندارد، به ظاهر نوعی ناسازگاری بین این دو منبع معرفت زا حاصل می شود. حل ناسازگاری ظاهری میان این دو، سبب پیدایش جریان های فکری هم‌چون «مکتب تفکیک» شده است. تفکیکیان بیان می کنند که اساساً میان معارف بشری – از هر قبیل که باشد- و معارف وحیانی تفاوت ماهوی وجود دارد از این رو هماهنگی میان عقل (فلسفی) با دین امری ناشدنی و غیر ممکن است. در مقابل، گروهی قائل به هماهنگی عقل ووحی در طریق کسب معرفت دینی هستند و معتقدند، بدون استفاده‌ی همگرا از این دو موهبت الهی، امکان رسیدن به شناخت متعالی دین وجود ندارد. دو حکیم متأله یعنی علامه محمد حسین طباطبایی و شاگردانشان و هم‌چنین استاد جوادی آملی به عنوان دو نماینده‌یِ تمام عیار گروه اخیر هستند. ضمن بیان دیدگاه مکتب تفکیک در خصوص رابطه‌ی عقل و دین، به نقد این دیدگاه با تکیه بر آراء این دو حکیم متأله می‌پردازیم. با توجه به اعتبار عقل از نظر دین و استحکام معرفتی بدیهیات عقلی می توان نحوه‌ای از استقلال برای عقل در حوزه دین قائل شد.
حسن طارمی راد (1334ش.-  )
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن طارمی‌ راد (متولد ۱۳۴۴ ش)، پس از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، به تحصیل در حوزه علمیه قم روی آورد. مدیر علمی دانشنامه جهان اسلام، مدیر گروه تاریخ علم، سردبیر مجله کتاب ماه دین از جمله فعالیت‌های وی می‌باشد. او تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است. «جایگاه امام علی در نشر علوم دین در مراکز علمی جامعه اسلامی قرن اول»، «ذیلی بر مقاله مسئله آموز صد مدرس»، «صدوق و مفید در بحارالأنوار مجلسی» و «نشر کتاب‌های مرجع در ایران» برخی از این آثار است.
محمدهادی یوسفی غروی (1327ش.- )
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانش نامه اهل بیت,
مسأله تناهی ابعاد  و براهینی که از طرف فلاسفه درباره آن اقامه شده است
نویسنده:
قطبی علی اصغر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فلسفه ابن سینا - جلد ۲
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سنندج: پایگاه اطلاع رسانی سیدمحمد حسینی شاهرودی - دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان (به نقل از کتابخانۀ سایت نسیم مطهر),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فلسفه ابن سینا - جلد 1
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سنندج: پایگاه اطلاع رسانی سیدمحمد حسینی شاهرودی - دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان (به نقل از کتابخانۀ سایت نسیم مطهر),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
قاعده الواحد از دیدگاه ملاصدرا و غزالی
نویسنده:
فاطمه وکیلی زیر نظر استاد دکتر حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قاعده الواحد اساسی ترین قاعده ای است که در بین فیلسوفان مطرح بوده و هریک نسبت به این قاعده به عنوان نقش بنیادی و اساسی که در فلسفه دارد تاکید دارندولی از سوی دیگر گروهی از متکلمان بر رد ان تلاش کرده .قاعده الواحد از طریق اندیشه های افلوطین و اثولوجیای او که ارسطویی انگاشته می شد بمیان دانشمندان مسلمان آمد و در تاریخ پر فراز و نشیب خود مسائل متنوع و فراوانی را بر انگیخت . در این تحقیق سعی برآن شده است که در مسائل زیر پرداخته شود . اول تحلیل خود قاعده الواحد از جهت ساختار معنایی . دوم بررسی نظرات بزرگانی چون ملاصدرا و غزالی و علت پذیرش و رد این دیدگاه و این که غزالی خدشه هایی را بر این قاعده وارد چه بوده و چه دیدگاهی داشته و جواب ملاصدرا به ان چه بوده است . سوم کاربردهای قاعده الواحد . چهارم چگونگی صدور کثیر از واحد . پنجم آیا قاعده الواحد بفرض صدق ، میتواند بنحو مشروع و منطقی در تبیینهای فلسفی بکار آید ؟کمتر بحثی مانند این قاعده مورد نزاع فراوان قرار گرفته است . از طرفی فیلسوفان بر نقش بنیادی و روش شناختی آن در نظامند سازی فلسفه تاکید می کنند و از جانب دیگر غالب متکلمان ، سلفیها و ظاهرگرایان بر رد آن همت گماشتند و آن را تناقض آفرین ، مستلزم نتایج زیانبار در اندیشه دینی و کفرآمیز تلقی کرده اند .
چگونه مي توان در باره حقانيت اسلام و نيز تورات و انجيل تحقيق کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين اسلام را از دو طريق مي‌توان شناخت، و هر دو طريق مي‌تواند محقق را به يقين برساند: 1. مطالعه خود اسلام و معارف آن بدون مقايسه با ديگر تفكرها و آيين‌ها، چون تمام آموزه‌هاي اسلام عقلاني و با منطق و فطرت بشر هماهنگ است و با اندك تأملي مي‌توان راه مستق بیشتر ...
آیا در زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی می باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمود: اجلس فی المسجد و افت للناس: در مسجد بنشین و فتوا بده، این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام بیشتر ...
آیا صحیح است که می گویند: الان هنگام ظهور صغری است و کم کم تبدیل می شود به ظهور کبری، مثل غیبت صغری و کبری؟ و یا اینکه دولتی برای زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام می آید؟(مسئله دولت زمینه ساز)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصل این حرف (ظهور صغری)دروغی بیش نیست و هیچ مدرک و سندی ندارد، و بحث دولت زمینه ساز(الموطئون للمهدی) نیز در هیچ حدیث شیعی نیامده است و فقط در کتاب سنن ابن ماجه (که اهل سنّت بوده و اهل قزوین بوده است و احادیث بسیاری جعل کرده است) حدیث ضعیفی در این راب بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 317830