جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
ژیل دلوز
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 137
عنوان :
أوديب المضاد
نویسنده:
ژان فیلیپ کازیه؛ ترجمة: د.كریمة علاق
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرنیسم
,
روانکاوی
,
عقده ادیپ
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه پسامدرن
,
نظریه روانکاوی فروید
,
اندیشه پست مدرنیسم
,
مفهوم ضد ادیپ
چکیده :
إن أساسيات تحليل الفصام المعروضة في أوديب المضاد، هي نتاج أبحاث قام بها كل من "دلوز وغاتاري" على حدة، إذا كان أوديب المضاد يتضمن رفضا للنظرية الأوديبية، فإن هذا لا يتضمن التخلي عن فرويد، فقد استلفت " قطاري ودلوز" التعارض الذي وقع فيه "أب" التحليل النفسي، الذي اخترع فكرة فريدة للسيرورات النفسية اللاشعورية،غير أنهما قاما بتقزيمها، وبالأخص تلك المتعلقة بالأوديب وأرجعاها إلى الأشكال الأكثر ضآلة للفكر وللوجود.ومع أنهما يستعيران عبقرية فرويد عن فكرته للاشعور، وعن إعادة تعريفه للذاتية والأفكار الجديدة للفكر والحياة التي سمح بها مؤلفه، فلم يتساهل "دولوز وغاتاري" مع فرويد "الأوديبي" و"المؤيدب".
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 196 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ناالهیات: تأکیدی بر گریزناپذیری الهیات
نویسنده:
حسن فتحزاده، سمیرا طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختار شکنی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
تفاوط
,
فلسفه واسازی دریدا
,
نا الهیات
,
نشانه شناسی الهیات
,
الهیات پسامدرن
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
مرگ خدا ,
شناخت سلبی خدا ,
متافیزیک حضور ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه زبان ,
نشانه شناسی سوسور ,
فارماکن ,
تنزه الهی از زمان ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی) ,
فدا(آموزه های مسیحی) ,
پایان الهیات ,
ساختار تقابلی زبان ,
تقابل های الهیاتی ,
تعویق معنا ,
اپیدمی لوگوس ,
چکیده :
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانه ها را شکل می دهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و... در این نظام(های) لوگوس محور، زنجیرۀ دال ها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی می گیرند. دریدا با خوانش واسازانهاش نشان داد که هیچ مدلولی نمی تواند از زنجیرۀ دلالی بیرون افتاده و زبان را کرانمند کند. این ایدۀ انقلابی به فروپاشی نظامِ سلسلهمراتبی تقابلهای دلالی و د رنتیجه مرتبه و همبودشدنِ دال ها میانجامد. با زدایشِ تقابل ها و هممرتبه دانستن دال ها، منطق تفاوط ظهور می کند. در این منطق سخن از مرگ خدا گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانۀ یک بازی دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و در عینِ حال نگاشته و بازنگاشته می شود. نا/الهیات، بطلان ادعای پایان الهیات است؛ نا/نظامِ نوینی است برای آنانکه در مرزها می زیند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 197 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی و پیامدهای تربیتی دیدگاه معرفت شناختی ژیل دلوز و نقد آن بر اساس معرفت شناسی صدرائی
نویسنده:
علی ایمانزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سلسله مراتب
,
انضباط
,
نمایندگی
,
شناخت شناسی
,
epistemology
,
hierarchy
,
کثرتباوری
,
کثرتباوری
,
discipline
,
hierarchy
,
Representation
,
زمینساقهها
,
rhizomes
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ﺗﺮور و ﺗﻔﮑﺮ؛ از ﻫﺎﺑﺮﻣﺎس و ﭼﺎﻣﺴﮑﯽ ﺗﺎ درﯾﺪا (ﻧﻘﺪي ﺷﮑﻠﯽ و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﺮ ﮐﺘﺎب ترور و تفکر)
نویسنده:
ﻣﺠﯿﺪ ﺣﺴﯿﻨﯽ, ﻣﯿﺜﻢ ﻗﻬﺮﻣﺎن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره هابرماس
چکیده :
در این مقاله به نقد و بررسی نسبت ترور و تفکر در آرای ایگلتون، هابرماس، دریدا و چامسکی در کتاب «ترور و تفکر» پرداختیم. کتاب حاضر از آنجهت که حاوی دیدگاههای متفاوت و گاهاً متضادی دربارۀ دو واژۀ بحث برانگیز در اندیشۀ سیاسی(ترور و تفکر) میباشد، خواننده را در معرض چالش تئوریک دربارۀ یک پدیدۀ واحد(نظیر واقعۀ 11 سپتامبر) قرار میدهد و بدین ترتیب، ذهنیت پیچید های برای خوانندگان ایجاد میگردد تا درباب پدیدههای پیچیدۀ اجتماعی تأمل بیشتری نمایند. در نقدی کلی تمام دیدگاههای فوق(هر کدام از منظری خاص)، نسبت به تاریخنگاری یک واقعۀ تروریستی با اشکالاتی روبه رو هستند که این مانع برقراری نسبت میان ترور و تفکر و به تبع آن درک یک پدیده با ابعاد متفاوت آن می گردد که در نقدهای انجام شده تلاش گردیده تا به آن پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و نقد رویکرد ریزوماتیک براساس فلسفه اشراق
نویسنده:
احمد سلحشوری و رضا حقویردی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پساساختارگرایی
,
رویکرد ریزوماتیک به معرفت
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اشراقی
چکیده :
هدف این نوشتار، تحلیل ونقد رویکرد ریزوماتیک براساس فلسفه اشراق است. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی میباشد. مفهوم ریزوم، محور فلسفه دلوزاست. رویکرد ریزوماتیک به عنوان جریانی پساساختارگرا، بر مفاهیمی چون «شدن»، نفی فراروایتها، تفاوت، روابط افقی، اندیشه کوچگر، تکثرگرایی و قلمروزدایی تأکید دارد. اساس رویکرد اشراقی، حرکت از ظلمات و تاریکی به سمت نور و روشنایی میباشد. اشراق همواره شهود و مشاهده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که رویکرد ریزومی، روابط افقی را جایگزین روابط عمودی میکند. در این حالت هیچ عنصری برتر از دیگری نیست. هردو رویکرد به دنبال این مسئلهاند که معرفت را به صورت امری درونی ارائه دهند و از ساختارهای رسمی و انعطافناپذیر انتقاد میکنند و عقل را ناکافی میدانند؛ ولی رویکرد ریزوماتیک با ردّ واقعیت کلان، عقل را که عامل شناسایی واقعیت خارجی است، غیرضروری میداند. رویکرد اشراقی، غایتگراست و رویکرد ریزوماتیک را به چالش میکشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و مقدمه فلسفه نقادی کانت رابطه قوا ژیل دولوز
نویسنده:
واعظی، اصغر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه کانت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة التواصل
نویسنده:
عبد الصمد زهور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ثقافات,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستیشناسی در فلسفهی ژیل دلوز
نویسنده:
زهره ملایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
تکرار
,
هستیشناسی
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تفاوت
,
هنر و علوم انسانی
,
دلوز
,
دولوز، ژیل
,
ویزچوآلیتی
چکیده :
با وجود آنکه دوره ی معاصر، با تصور مرگ مابعدالطبیعه و به معنای هستیشناسی توأم بوده است، اما دُلوز هستیشناسی را پایان یافته قلمداد نمی کند. او حتیفلسفهرا با هستیشناسی آمیخته میداند و توجه خود را به هستی شناسی در اغلب آثار خود، آشکار میکند. دُلوز هستیشناسی را به معنایی نو، حیات میبخشد: هستیای که پیوسته در کار شدن و تفاوت سازی و از این رو هستیای متفاوتاز هستی جامد و سنتی است. هدف از این پژوهش، کند و کاوی در اندیشه های هستی شناختی دلوز و ارایه ی تصویری از هستی شناسی اوست. برای دست یابی به این منظور، به بررسی مفاهیم کلیدی اندیشه ی دُلوز و پیوند های میان این مفاهیم، پرداخته شده است. نتیجهی این مطالعات ،آن بود که مفاهیمهای ویرچوآلیتی و اَکچوآلیتی، به عنوان عناصر توأمان واقعیت، هستهی هستیشناسی دُلوز را تشکیل داده اند؛ به گونه ای که ارتباط این دو مفهوم را میتوان به روشنی با سایر مفاهیم برجستهی اندیشهی او مشاهده کرد. روش کار این رساله، از روش خود دلوز، یعنی مطالعه ی اندیشه ها و مفاهیم در آینه ی سایر اندیشه ها و مفاهیم و بررسی پیوند میان آنها، الهام گرفته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبارشناسی تکنیکهای پست مدرن و تفکر پست مدرن از دیدگاه دلوز و دریدا در"سه گانه" بکت
نویسنده:
راضیه رحمانی، رحیم موسوینیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرن
,
زبان
,
شخصیت
,
ساختار شکنی
,
تبارشناسی (منطق)
,
خویشاوندی
,
دریدا
,
هستیشناسی
,
عدم قطعیت
,
ادبیات انگلیسی
,
بکت
,
تفکر
,
فرانوگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
بکت، ساموئل
,
دلوز
,
دولوز، ژیل
,
سه گانه
,
اختلال شخصیت اسکیزوئید
,
مالوی (رمان)
,
پست مدرنیسم
چکیده :
ساموئل بکت از نویسندگان مدرن به شمار میرود. بر طبق بررسیهای این تحقیق شواهدی وجود دارد که نشان میدهد سامو ئل بکت نشانه هایی از تفکر پست مدرن و تکنیک های پست مدرن را در"سه گانه" بکت نشان داده است. "سه گانه" با شخصیت ها، زبان و پی رنگی سنت شکنانه از مدرنیسم فاصله میگیرد و در واقع تبدیل به روایتی بدون پی رنگ از تفکرات از هم گسیخته ی شخصیت قهرمان- راوی میشود. به علاوه، در سه گانه زبان به شکل غیر سنتی عمل میکند و دیگر بازتاب دقیق و عینی واقعیت دنیای بیرون نیست. در این مطالعه این آثار بکت بررسی میشوند و ریشه های تفکر دلوز و دریدا، دو تن از متفکرین پست مدرن، در آنها یافت میشود. در واقع، در تفکرات دلوز و دریدا و نوشته بکت نوعی هماهنگی وجود دارد، زیرا هر سه در برابر سنت های قائل به وحدت، نظم و هماهنگی مدرنسیتی میایستند. در پست مدرنیسم، عناصری که در مدرنیسم ثانوی بودند، اهمیت زیادی پیدا میکند و عناصری که قالب بودند تبدیل به عناصر ثانوی میشوند، در واقع پست مدرنیست ها سنت های مدرنیسم را ساختار شکنی میکنند.هدف این تحقیق جستجوی نشانههای این تفکر و تکنیکهادر این آثار بکت است. این تحقیق علاوه بر بررسی تکنیکهای پست مدرن، مفاهیم فلسفی متفکرین پست مدرنی مثل دلوز، گتاری و دریدا را در آثار بکت جستجو میکند و به عبارت دیگر بین فلسفه پست مدرن و ادبیات بکت پل می زند ودرون مایه هایی مثل ساختارشکنی زبان (deconstruction of language)، خویشتن اسکیزوید (schizoid self)، حاشیه پردازی ,(demarginalisation)عدم قطعیت و وانموده(undecidability and simulacrum ) پرسش هستی شناسانه ,(ontological question) و ریزوم(rhizome) را بررسی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفهی سینما با اشارهی خاص بر فلسفهی ژیل دلوز
نویسنده:
حمزه پارسا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صیرورت
,
سینما
,
تفکر
,
دولوز، ژیل
,
حرکت (فلسفه)
,
برگسون، هانری لوئی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
از نظر بسیاری از متفکران و نظریهپردازان حوزههای مختلف، سینما پدیدهای است که میتواند با قابلیت-ها و امکانهای گوناگون خویش، به اشکال مختلف به فلسفه نزدیک، و حتی در مواردی موجب خلق مفاهیمی نو برای آن شود. از این منظر، سینما چیزی بیش از نوعی «فلسفهی مضاف» محسوب میشود. در جمع فیلسوفان معاصر ژیل دلوز را به حق، فیلسوف سینما نامیدهاند که با دو کتاب برجستهی خود دربارهی «فلسفهی سینما» زمینههای طرح ایدههایی در باب تلقی فلسفی از سینما و برداشتی سینمایی از فلسفه را فراهم آورده است. او با تأثیراتی که از فیلسوف فرانسوی، هانری برگسون گرفته و پروراندن بسیاری از مفاهیم اساسی او از جمله حرکت و زمان کوشیده است تا رویکرد جدیدی در فلسفه ایجاد کند. کتاب نخست دلوز، سینماI: تصویر- حرکت تلاشی است برای بررسی سینمای کلاسیک تا پیش از جنگ جهانی دوم که به نحو مبسوط به مقولهی فلسفی حرکت و نسبتهای آن با حرکت سینمایی می-پردازد. در این کتاب نشان داده میشود که چگونه عناصر بنیادین سینما از جمله نما، قاب، و تقطیع می-توانند درکی از جهان به مثابهی یک «ابر سینما» به دست دهند و تصویری مستقیم از حرکت و تصویری غیرمستقیم از زمان ارائه کنند. کتاب دوم، سینما II: تصویر-زمان که به سینمای مدرن اختصاص دارد اثری عمیقاً فلسفی و یکی از مهمترین آثار ژیل دلوز است. او در این کتاب به بررسی آثار متعددی می-پردازد که میتوانند درک مستقیمی از تصویر-زمان ارائه کنند و زمان را به مثابهی صیرورت ناب به تصویر بکشند. هدف این پژوهش معرفی اندیشه سینمایی دلوز بر اساس دو کتاب مذکور و تفاسیری است که در باره آنها نگاشته شده است. در این رساله آشکار می شود که چگونه مفاهیم سینمایی می-توانند برای فلسفه و حتی فراتر از آن برای حیات، امکانهای جدیدی خلق کنند و موجب پیشرفت و گسترش آنها شوند؛ و در نتیجه سینما به مثابهی قدرت تفکر و تصویری هستیشناختی از جهان تلقی میشود و نه صرفاً به عنوان هنری که واقعیت را تصویر میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 137
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید