جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید وظیفه شناسی
>
مسایل جدید اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
>
مکاتب اخلاقی
>
مکاتب اخلاقی غایت گرا
>
مکتب سود گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
عنوان :
مبانی اخلاق محیط زیست از نگاه اقتصاد متعارف و قرآن
نویسنده:
سعید فراهانی فرد، یوسف محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محیط زیست
,
طبیعت گرایی
,
مبانی اخلاقی
,
خدامحوری
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق زیستی ,
اقتصاد متعارف ,
خلافت انسان ,
مکتب سود گرایی ,
کرامت نفس ,
مکتب اخلاقی آزادی خواهی ,
مکتب اخلاقی اصالت طبیعت ,
دیدگاه فن محوری ,
دیدگاه اقتصاد محور ,
رابطه انسان با طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
اخلاق و فلسفه اخلاق از بنياديترين وچالش برانگيزترين مقـولات علمـی در مباحـث مربـوط بـه محيط زيست است. به دليل پويايی فلسفه و مسائل اخلاقی و تحول در مسائل و موضوعات زيست محيطی اين دو حوزه، پيوندی وثيق با يكديگر پيدا كرده اند. در حوزه اخلاق زيست محيطـی سـه نگرش عمده و متمايز قابل تصور و تقسيم بندی است: 1 -مكتب اخلاقـی انـسانگـرا؛ 2 -مكتـب اخلاقی طبيعتگرا؛ 3 -مكتب اخلاقی قرآن محور. پرسش اصلی اين نوشتار آن اسـت كـه كـدام مكتب اخلاقی نقش موثرتری در كاهش بحران زيست محيطی و كـاهش تخريـب محـيط زيـست ايفا می كند؟ ما ضمن نقد وبررسی مبانی دو مكتب اخلاقی انسان گرا وطبيعتگرا، بـا تبيين مبـانی مكتب اخلاقی مبتنـی بـر قـرآن نـشان خـواهيم داد كـه دو مكتـب يـاد شـده بـا وجـود دارا بـودن ظرفيتهای مثبت، در مقايسه با مبانی اخلاقی قرآن ، كاستيهای فراوانی دارنـد و چنانكـه تجربـه نـشان داده، در ايـن زمينـه موفـق نبـوده انـد؛ در مقابـل، مكتـب اخلاقـی برگرفتـه از قـرآن دارای ظرفيت هايی غيرقابل انكار در اين زمينه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی تحولات اخیر دین داری و معنویت گرایی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردگرایی
,
احساس گرایی سطحی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
فرهنگ خود شیفتگی
,
پاپکورنیزاسیون معنویت
,
کالایی شدن معنویت
,
درمانگرانه شدن معنویت
کلیدواژههای فرعی :
روشنگری ,
فرهنگ مصرفی ,
مکتب سود گرایی ,
دین و فرهنگ ,
خود فراموشی ,
تحولات دینداری ,
معنویت گرایی نوین ,
کالای مصرفی ,
چکیده :
در دهه های پايانی قرن بيستم، تحولات فرهنگی، تحولاتی را در ديـنداری رقـم زده اسـت كـه مهـمتـرين آنهـا عبارتنـد از: حاكميـت فرهنـگ خودشـيفتگی بـا اصـرار فردگرايانه بر خود-تحقق بخشی، چرخش سوبژكتيو، احساس گرايی و اصالت يافـت عواطــف، همــراه بــا ســطحی بــودن و بــی مايــه شــدن احــساسات كــه از جملــه در مصرف گرايی، رفاه طلبی، مسرت جويی و بدن گرايی شـاهد آن هـستیم. ديـنداری و معنويـت گرايـی هـا نيـز بـه تبـع ايـن تحـولات فرهنگـی، بـه سـمت پاپكورنيزاسـيون، كالايی شدن و درمان گرانه شدن پيش رفته اند. عـلاوه بـر انتقادهـايی كـه بـه تحـولات فرهنگـی مـورد اشـاره، وارد اسـت ـ ماننـد تفريطی بودن احساسگرايی در برابر افـراط عقلانيـت ابـزاری، سـاختار خود متنـاقض عاطفه گرايی، اليناسيون، خودپرستی مندرج در خودشيفتگی، عدم انطبـاق شـعارهای اومانيـستی فرهنـگ خودشـيفتگی بـا واقعيـات اجتمـاعی، ابهـام غايـت شــناختی در خودشيفتگی، آثار ويرانگر خودشيفتگی و فردگرايی و كوته فكرشدن انـسانهـا ـ بـر هريك از تحولات فوق الذكردر دينداری و معنويت ورزی نيز انتقاداتی عميق وارد است ـ مانند ابتنا برمبانی فلسفی كانت و فلـسفه فايـده بـاوری كـه اشـكالات فلـسفی دارند، نگرش فروكاهـشی بـه انـسان، كـاهش اثربخـشی ديـن و معنويـت، تبـديل بـه فعاليت اوقات فراغت، ناتوانی در اطمينان بخشی نسبت به حقانيت خود و... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 211
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و دین در حوزه «روشن نگری» و بررسی نقدهای هگل و هامان بر آن
نویسنده:
محمدتقی چاووشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
روشنگری
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
عقل سکولار
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
رومانتیسم ,
مکتب سود گرایی ,
عقل و دین ,
ماتریالیسم ,
چکیده :
در دوره روشن نگری كه به تعبيری، ثمره تجدد متقدم است، نگاه تازه ای به انسان، عالم و حقيقت پيدا می شود كه گرچه با روحيات و وجنات حاكم بر اين دوره از تاريخ غرب موافق نباشند، بسياری از مؤلفه های تعليمی آن از مقومات فرهنگ و شئونِ زيست انسان مدرن در عصر حاضر است. انبوهی از اصطلاحات و مضامين فلسفی كه در آثار نويسندگان و محققان فلسفه دين و تاريخ و هنر و اخلاق به كار می رود، ريشه در همين نگاه تازه دارد. در اين مختصر، به پاره ای از بارزه های عام اين دوره اشاره كرده، از نگاه روشن انديشان به عقل و دين سخن گفته است و در ادامه به بررسی نقدهای هگل و هامان از دو جنبه كاملاً متفاوت- يكی، متكی بر عقل و ديگری، ضد عقل- روی كرده ايم. هدفی كه در اينجا دنبال می شود، ترسيمِ ابتنای سكولاريسم بر راسيوناليسم و در نهايت، نيهيليسم است. از نظر نگارنده، اين همه، مبتنی بر انديشه ايماننت غربی است كه در قالبِ متافيزيك، ظهور يافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تکاملی چیست؟ لوازم و پیامدهای آن کدام است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
«اخلاق تکاملی» یا «زیست شناختی سازی اخلاق» نظریه ای در اخلاق است. طرفداران این نظریه می گویند: انتخاب طبیعی، حسی اخلاقی را در انسان القاء کرده است. بر طبق این نظریه اخلاق پدیده ای است که ضمن تکامل موجوداتی اجتماعی و هوشمند، خود به خود پدید می آید، نه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق تکامل گرایانه
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
نقد اخلاق تکاملی
کلیدواژههای فرعی :
مکتب سود گرایی ,
زیست شناختی سازی اخلاق ,
نظریه اصل انواع ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد نظری به دانش اخلاق حرفه ای : سال یکم، شماره 4 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
منیژه عاملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سودگرایی
,
سعادت
,
اخلاق حرفه ای
,
تکلیف گرایی
,
عدالت توزیعی
,
مکاتب اخلاقی
,
مکتب سود گرایی
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار
,
مکتب اخلاقی کانت
,
آزادی فردی
,
علم اخلاق
,
قرب الاهی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه تکلیف و اختیار ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
عدالت ,
فتیان ,
ملاک فضیلت ,
سعادت و فضیلت ,
نقد سودگرایی ,
رفتار ارتباطی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اخلاق حرفه ای به عنوان شاخه ای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می پردازد و درصدد ارائه شیوه ها و دستورالعمل هایی است که این تکالیف را برای افراد و گروه های حرفه ای تعیین نماید.اخلاق حرفه ای در سنّت با محوریت انسان و انگیزه خدمت به دیگران بوده که در طول تاریخ متحول گردیده است؛ اما امروزه گاه انسان در خدمت حرفه و حرفه نیز به ابزاری در جهت اهداف صرفاً مادی او بدل شده است.در نظام های غربی، مکاتب اخلاقی مانند سودانگاری، عدالت توزیعی، آزادی فردی و تکلیف گرایی درصدد رساندن انسان به سعادت بوده اند. اما در نظام اخلاق اسلامی، ملاک نهایی و سعادت حقیقی بشر تقرب به «الله» است و انسان به عنوان خلیفه و جانشین الاهی بر روی زمین محور توجهات اخلاقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه «برین سودگرایی» در اخلاق و تطبیق آن با نظریه سودگرایی رایج : سال سوم، شماره 9 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غایت گرایی
,
سودگرایی
,
نتیجه گرایی (فلسفه اخلاق)
,
ویژگی ها
,
سود
,
مکتب سود گرایی
,
محاسبه سود
,
برین سودگرایی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معیار خوبی
,
دلایل سودگرایی
کلیدواژههای فرعی :
خود گرایی اخلاقی ,
انواع سودگرایی ,
سودگرایی عمل محور ,
سودگرایی قاعده محور ,
نقد سودگرایی ,
چکیده :
سودگرایی اخلاقی ازجمله نظریه های غایت شناختی بسیار مهم در فلسفه اخلاق است. این نظریه از همان آغاز طرح در فلسفه اخلاق، با بحث و بررسی اندیشمندان بسیاری روبه رو شد. به نظر می رسد مبنای کارهای آدمی نیز معمولاً همین نظریه باشد. در این مقاله، با اشاره به پیشینه نظریه سودگرایی، به تعریف و ویژگی های کلی این نظریه پرداخته و پس از اشاره به انواع آن و چگونگی محاسبه سود، برخی اشکالات آن را نیز بیان داشته ایم. آنگاه از نگاه دینی آن را بررسی نموده و با توجه به مضامین دینی به نظریه ای خواهیم رسید که آن را «برین سودگرایی» نامیده ایم. از منظر نگارنده، نظریه «برین سودگرایی»، هم از متون و مضامین دینی برمی آید و هم از اشکالات وارد بر سودگرایی، تهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی انتقادی بر اقسام و ادله نسبیت در اخلاق : سال سوم، شماره 9 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
مجتبی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
مطلق گرایی اخلاقی
,
اطلاق
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
نسبیت
,
نسبیت اخلاق
,
نسبیت اخلاق توصیفی
,
علم اخلاق
,
لیبرالیسم اخلاقی
,
تساهل اخلاقی
,
اقسام نسبیت
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
قرارداد گرایی ,
گزاره های اخلاقی ,
احساس گرایی ,
غیر واقع گرایی ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاقی اسلام ,
نسبیت اخلاق هنجاری ,
نسبیت معرفت ,
تساهل اخلاقی ,
نسبیت فرااخلاقی ,
نسبیت اجتماعی ,
نسبیت فردی ,
چکیده :
بر اساس تعریف برگزیده ما، مطلق بودن اخلاق به معنای معتبر بودن برخی احکام اخلاقی بدون هیچ قید و شرط، یا مقید نبودن هیچ حکم اخلاقی به قیود ذهنی و غیر واقعی است و نسبیت اخلاق هم به معنای آن است که همه احکام اخلاقی با قید و شرط معتبرند و اعتبار هر حکم اخلاقی وابسته به قیودی ذهنی و غیر واقعی، مانند دستور، سلیقه و قرارداد است.در ادامه، این پژوهش به نقد مبانی و مهم ترین دلائل نسبیت اخلاقی پرداخته، تناقض های نظری و پیامدهای غیر قابل قبول التزام عملی به آن را برمی شمرد. ضمن آنکه مکتب اخلاقی اسلام با نسبیت اخلاقی سازگار نیست و باید این مکتب را واقع گرا و مطلق گرا دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظیفه گروی اخلاقی قاضی عبدالجبار معتزلی : سال سوم، شماره 9 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاضی عبدالجبارمعتزلی
,
غایت گرایی
,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
حسن و قبح ذاتی و عقلی
,
حسن و قبح
,
اخلاق هنجاری
,
نظریه اخلاقی
,
مکاتب اخلاقی
,
مکاتب اخلاقی غایت گرا
,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار
کلیدواژههای فرعی :
تکلیف از نظر کانت ,
خیر و شر ,
احکام اخلاقی ,
فعل فاعل مختار ,
افعال انسان ,
حسن و قبح افعال ,
مکتب سود گرایی ,
حسن و قبح افعال ,
ملاک فضیلت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عقل(قوه عاقله) ,
چکیده :
درستی و نادرستی اعمال به نظر قاضی عبدالجبار ناشی از ذات اعمال است، یا به تعبیر خودش ناشی از وجوه و عللی است که اعمال بر آن واقع می شود. مثلاً ظلم به دلیل ظلم بودن، نادرست است و عدالت به دلیل عدالت بودن، درست. عبدالجبار وجوه و علل درست ساز و نادرست ساز عمل را به دو بخش تقسیم می کند: وجوهی که اصول محسنات و مقبحات هستند و علم به آنها ضرورتاً موجب علم به درستی و نادرستی اعمال است (مانند عدل و ظلم) و وجوهی که با علم به آنها تنها علم به درستی و نادرستی در نگاه نخستِ عمل حاصل می شود که ممکن است در شرایط عمل، به خلاف آنها حکم شود؛ مانند ضرر که در نگاه نخست، وجه نادرست ساز عمل است، ولی اگر از روی استحقاق و جزا باشد، وجه درست ساز عمل است. عبدالجبار وظیفه گرایی قاعده نگر و شهودگرایی مبناگراست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان رالز و ابتنای اخلاق بر قراردادگرایی : سال سوم، شماره 9 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرارداد گرایی
,
فایده گرایی
,
اخلاق
,
قرارداد اجتماعی
,
وضع طبیعی
,
رالز
,
نظریه عدالت
,
مکاتب اخلاقی
,
مکتب سود گرایی
,
اصول عدالت
,
وضع نخستین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اصول عدالت رالز
,
نقد و ارزیابی نظریه عدالت رالز
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اجتماعی ,
لیبرالیسم ,
احکام اخلاقی ,
اقدامات جبرانی ,
نابرابری اجتماعی ,
اصل «آزادی برابر» ,
چکیده :
جان رالز بزرگ ترین فیلسوف سیاسی و اخلاقی قرن بیستم در کتاب نظریه عدالت، فلسفه سیاست و فلسفه اخلاق را در سطح عمیقی به یکدیگر مربوط ساخته است. وی در این کتاب با ابتنای اخلاق بر قراردادگرایی، درصدد به دست دادن نظریه جامع اخلاقی است تا جایگزین فایده گرایی شود. بدین سان، وی امیدوار است بتواند کاری را که منتقدان شهودگرا و کمال گرا طی سال ها چالش فکری با فایده گرایی نتوانسته اند انجام دهند، به سامان رساند و این دیدگاه جامع اخلاقی و فلسفی را در اختیار نهد.نگارنده در این مقاله، پس از طرح مسئله و بیان نظریات مختلف درباره معیار صواب و خطا در اخلاق هنجاری (نظریات غایت گرایانه، وظیفه گرایانه، فضیلت گرایانه و قراردادگرایانه)، قراردادگرایی رالز و مفاهیم اساسی در اندیشه وی را تبیین نموده و سپس با اشاره به انتقادات متعدد از نظریه رالز، نقد مک اینتایر (فیلسوف اخلاق فضیلت مدار و جامعه گرا) را بیان داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی
نویسنده:
مهدی براتعلی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساخت گرایی اجتماعی
,
حق قراردادی
,
خیر اجتماعی
,
خیر طبیعی
,
حق فطری
,
لیبرالیسم سیاسی
,
تفکیک خیر از حق
,
حسن و قبح از نظر علامه طباطبایی
,
امور اعتباریه صرف
,
ادراکات حقیقی و اعتباری
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
روش مطهری در فلسفه اخلاق
,
ساخت گرایی اجتماعی(اصطلاح وابسته)
,
اصول عدالت رالز
,
تقدم حق بر خیر
کلیدواژههای فرعی :
وضع اولیه ,
مکتب سود گرایی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
حکمت نظری ,
حکمت عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
ساخت گرایی اجتماعی به روایت راولز، عینیت اخلاقی را فرآورده دیدگاهی اجتماعی میداند که منسجم ساخته شده باشد و همگان نیز آن را بپذیرند. بر این اساس، شناخت الزاماً بازتابی از واقعیت عینی نیست؛ بلکه ساختاری پویاست که فرد به طور ذهنی آن را تجربه میکند. راولز با اتکای بر این رهیافت معرفت شناختی، تمایز میان حق و خیر و نیز تقدم اخلاقی حق بر خیر را مطرح میکند.این نوشتار با تبیین سه مفهوم خیر اجتماعی، خیر طبیعی و حق فطری نشان می دهد تقدم اخلاقی حق در ساخت گرایی اجتماعی به دلیل نااستواری «باور به اراده محض و عمل سازندگی»، «نقش انحصاری اراده آزاد و عقل در فرآیند اعتبارسازی» و «تقدم بخشیدن ایدئالیستی به ذهن، نفی مطابقت خارجی مفاهیم اخلاقی و فروکاستن گزاره های اخلاقی به معقولیت» دچار کاستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 28
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید