جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معاد در قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
واژه دنیا و آخرت چند بار در قرآن آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
عالَم دنیا(مقابل عالم آخرت)
کلیدواژههای فرعی :
دنیا و آخرت ,
معاد در قرآن ,
رابطه دنیا و آخرت ,
دنیا در قرآن ,
صفات دنیا در قرآن ,
تمثیل دنیا در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چهره اى متفاوت از ابن سينا: مرورى بر رساله اضحويه
نویسنده:
حسينعلى شيدان شيد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های دینی
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
معاد جسمانی
,
رساله اضحویه
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های اعتقادی ,
معاد در قرآن ,
برهان انسان معلق درفضا ,
علم نفس ,
وجوب معاد ,
تجرد نفس ناطقه ,
وجوب معاد جسمانی ,
النجاة ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تناسخ ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
مرگ (فقه) ,
نفوس کملین ,
فلسفه دین ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
نفس شناسی سینوی ,
ماهیت معاد ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
رساله اَضحويه ابن سينا كه اثرى است درباره معاد، از برخى جهات با ساير نوشته هاى او متفاوت است. اين تفاوت عمدتا به سبب دو رأى صريحى است كه ابن سينا درباره معاد جسمانى و نيز در باب گزاره هاى اعتقادى دين، يعنى نصوص اعتقادى قرآن و روايات، در اين رساله ابراز كرده است. اين دو رأى كه هر دو مورد اعتراض مخالفان او بوده و البته مبتلا به اشكال است، در نوشته هاى ديگر او ـ دست كم بدين شيوه ـ تكرار نشده است. اين مقاله به روش تحليلى ـ توصيفى عهده دار معرفى اين رساله و مرورى بر بخش هاى مختلف آن، همراه با نقد و بررسى نكات اختصاصى آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا مساله معاد از زمان آفرینش انسان مطرح بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قرآن مجيد اين حقيقت را با صراحت بيان کرده که از زمان آفرينش آدم مسأله معاد و حيات بعد از مرگ مطرح بوده، و حتي ابليس نيز به اين امر اعتراف داشته و بعد از آدم نيز پيامبران الهي كه مامور هدايت اقوام مختلف بودهاند آنها را به مسأله «حيات بعد از م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
معاد(کلام)
,
معاد شناسی در قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد چیست ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : کلمه ی معاد از عود به معنای بازگشت می آید و منظور از معاد این است که انسان بعد از موت ، لباس حیات می پوشد و این حالت فیزیکی برمی گردد و حی خواهد شد . تعبیر قرآن این است که بعد از این که شما زندگی دنیا را تمام کردید میت می شوید .همه ی انسانها ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
معاد در قرآن ,
آیات معاد ,
اصل معاد ,
حقیت معاد ,
عالم برزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن کریم چگونه معاد را اثبات و حجت را بر مردم تمام مى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قـرآن كـريـم از يك سو , به عنوان پيامى كه از طرف خداى متعال به بندگانش فرستاده شده , بر تحقق معاد تاكيد مى كند و آن را وعده حتمى و تخلف ناپذير الهى مى شماردو بدين ترتيب حجت را بـر مـردم تـمـام مى كند و از سوى ديگر به دلايل عقلى بر ضرورت معاد ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
معاد(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معاد شناسی در قرآن
,
آیات معاد
کلیدواژههای فرعی :
آیات معاد ,
معاد در متون دینی ,
آیات معاد ,
اثبات مبدأ و معاد ,
اثبات در معاد ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیام های معاد را که در مردم تأثیر دارد, توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حدود 13آيات قرآن دربارهء زندگي پس از مرگ است . دنيا و آخرت دو طرف يك سكّه است و آخرت عكس العمل و نتيجهء دنيا است . بنابراين در دنيا هر چه بكاريم , آن جا برداشت خواهيم نمود. عمل و جزا عين يكديگرند: مي بيند و اگر به اندازهء كمي بدي كند, آن را مي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
معاد(کلام)
,
معاد شناسی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیات معاد ,
معاد در متون دینی ,
آیات معاد ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا مي گويند قيامت در روز است و در شب نيست و هميشه از آن به تعبير روز قيامت مي شود با اينكه روز يا شب آن مشخص نيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اينكه به روز قيامت تعبير شده است به اين معناست كه قيامت هنگامه روشن شدن حقايق است. و لذا از اين زمان به روز تعبير شده است.زيرا در روز همه چيز آشكار است و آنچه در شب از ديدگان مخفي است در روز قابل رؤيت است.براي آشنائي بيشتر در اين زمينه مي توا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
قیامت
کلیدواژههای فرعی :
قیامت ,
معاد در قرآن ,
روز قیامت ,
قیامت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از نظر قرآن کریم معاد، روحانى است یا روحانى و جسمانى؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از دیدگاه قرآن معاد هم روحانی است و هم جسمانی؛ معاد روحانى است، چون: هدف از محشور شدن بدن، دريافت جزا و پاداش است و پاداش و كيفر در مورد جسمِ بدون روح بىمعناست و آنكه عذاب را درك مىكند، روح است. همچنين علاوه بر پاداشها و كيفرهاى حسّى، يك رشته پ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
معاد شناسی در قرآن
,
آیات معاد
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
معاد جسمانی و روحانی ,
رجعت و معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
وجوب معاد جسمانی ,
معاد روحانی جسمانی ,
چگونگی معاد جسمانی ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
کیفیت معاد جسمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه ابن عربی در باب کیفیت عذاب اخروی با تکیه به آثار قرآنی و براهین عقلی
نویسنده:
محمدحسین بیات
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد در قرآن
,
معاد(کلام)
,
ابن عربی
,
وعد
,
عذاب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات وعد و وعید
,
عرفان نظری
,
معادشناسی عرفانی
,
معادشناسی کلامی
,
کیفیت عذاب اخروی
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
النار ,
نعمت های بهشتی ,
تعذیب ,
تعذیب اخروی ,
تعذیب ابد ,
برودت آتش برای ابراهیم(ع) ,
خالد ,
خلود ,
بهشت ,
اشقیاء ,
قرآن ,
نعمت دوزخیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
وقتی نام "ابن عربی" به گوش می خورد، عرفان نظری در ذهن شنونده تداعی می گردد و آدمی می انگارد که جمیع مباحث کتاب های معروف وی صرفا متکفل بیان عرفان ناب اسلام است. مباحثی همچون عذاب نشئه آخرت، خلافت، امامت، ولایت و... لیکن بعد از ژرف نگری در آثار برجسته آن عارف نامدار، آدمی می بیند که بسیاری از مباحث کلامی و حتی فقهی در این کتاب ها به نحو برجسته ایی مطرح گردیده و با مباحث عرفانی خلط شده است. مساله وقوع عذاب در نشئه آخرت و ابدی یا غیر ابدی بودن آن، یکی از مباحث جنجال برانگیز دانش کلام است که هر یک از فرقه های کلام اسلامی طبق مشرب فکری خود در آن باب سخن رانده اند، لیکن هیچ یک از فرقه های گونه گون کلامی وقوع عذاب اخروی و نیز ابدی بودن عذاب دوزخ را برای عده ایی از گنهکاران مورد شک قرار نداده بل آن را قطعی دانسته اند و کاملا به نصوص و ظهورات آیات قرآنی پای بند مانده اند. ابن عربی نیز در آثار عرفانی خود، این مساله کلامی را با آب و رنگ عرفانی مطرح نموده لیکن به هیچ روی به تصریحات صدها آیه و حتی براهین عقلی پای بند نمانده و با صراحت لهجه، ابدی بودن عذاب بل تحقق خود عذاب و وعیدهای الهی را انکار نموده و مدعی شده که همه آدمیان در جهان بی پایان آخرت برای ابد از نعمات الهی بهره مند می شوند گرچه کیفیت نعمت های دوزخیان با بهشتیان در ظهور تجلیات الهی متباین باشند. نویسنده مقاله دیدگاه ابن عربی را مورد نقد قرار داده و با استناد به آیات و براهین عقلی آن را مردود دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماده، زمان و مکان در عوالم پس از مرگ
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
حکمت متعالیه
,
اجزاء زمان
,
زمان ( ماهیت )
,
احکام ماده
,
احوال معاد
,
معاد(فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
معاد در قرآن ,
هیولی ,
بدن اخروی ,
جسم لطیف مثالی ,
مُثُل ,
جهنم ,
بهشت ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
دادگاه الهی ,
جسم خاکی دنیوی ,
معاد در روایات ,
ماده ثانویه ,
عالم نفس ,
عالم خواب ,
نفخ صور اول ,
بین النفختین ,
نفخ صور دوم ,
صحنه قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از پرسش هایی که درباره عوالم پس از مرگ (برزخ، صحنه قیامت، بهشت و دوزخ) مطرح است این است که آیا این عوالم، مجرد است یا جسمانی؟ و اگر جسمانی است، از سنخ جسم خاکی عنصری است یا جسم لطیف مثالی؟ در فلسفه صدرایی تمام این عوالم از جسم لطیف مثالی تشکیل شده است یعنی جسمی که بر خلاف جسم خاکی دنیوی، فاقد هیولای اولی و عاری از هر گونه حرکت و تغییر و زمان و مکان است. بدین ترتیب از دیدگاه صدرالمتالهین نه تنها عالم برزخ، عالم اجسام مثالی است بلکه عالم آخرت هم عالمی لطیف و مثالی است نه عالم جسمانی خاکی عنصری. هدف این مقاله معرفی و تبیین آموزه های وحیانی درباره ویژگی های این عوالم و مقایسه این آموزه ها با نظریات فلسفه صدرایی و نقد و بررسی این نظریات و تبیین جایگاه جسم، ماده، زمان و مکان در عوالم پس از مرگ بر پایه آموزه های قرآنی و روایی معصومان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید