جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
جاويدان خرد
> 1402- دوره 20- شماره 43
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
سال 1402
دوره 20 , شماره 44
دوره 20 , شماره 43
سال 1401
دوره 19 , شماره 42
دوره 19 , شماره 41
سال 1400
دوره 18 , شماره 40
دوره 18 , شماره 39
سال 1399
دوره 17 , شماره 38
دوره 17 , شماره 37
سال 1398
دوره 16 , شماره 36
دوره 16 , شماره 35
سال 1397
دوره 16 , شماره 34
دوره 15 , شماره 33
سال 1396
دوره 14 , شماره 32
دوره 14 , شماره 31
سال 1395
دوره 13 , شماره 30
دوره 13 , شماره 29
سال 1394
دوره 12 , شماره 28
دوره 12 , شماره 27
سال 1393
دوره 11 , شماره 26
دوره 11 , شماره 25
سال 1392
دوره 10 , شماره 24
دوره 10 , شماره 23
سال 1390
دوره 8 , شماره 20
دوره 8 , شماره 19
دوره 8 , شماره 18
سال 1389
دوره 7 , شماره 17
دوره 7 , شماره 16
دوره 7 , شماره 15
دوره 7 , شماره 14
سال 1388
دوره 6 , شماره 13
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
دوره 6 , شماره 10
سال 1387
دوره 5 , شماره 9
عنوان :
خیر اَعلی در روایات انس بن مالک
نویسنده:
سیدهزهرا حسینی جبلی ، حامد خانی (فرهنگ مهروش) ، ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تاریخ اندیشۀ اخلاقی مسلمانان، عصر صحابه دورانی هنوز ناشناخته و نکاویده است. اندیشههای رایج در این دوره در قالب روایت بازماندهاند؛ روایاتی که نگرشها در مقام ارزیابی اعتبارشان مختلف است. با تحلیل محتوای روایات منتسب به هر صحابی میتوان دریافت چه انگارهای از وی در ذهن پذیرندگان روایتهای منسوب به او نقش بسته است. از جملۀ این صحابه انس بن مالک (درگذشتۀ 93ق) عالم ساکن بصره در اواخر سدۀ نخست هجری، و آخرین بازمانده از نسل صحابه است. مطالعۀ کنونی به مرور و تحلیل محتوای بخشی از روایات اخلاقی او اختصاص دارد که چارچوب کلی بینش او به خیر اعلی را بازمینمایانند. خواهیم دید انس میکوشد نزدیکی پایان دنیا را یادآور شود و تأکید کند که اگر مسلمانان همین اندک زمان تا آخر کار جهان را به سلامت بگذرانند، به خیر اعلی که در تعالیم وی با مجالستِ پیامبر (ص) در کنار حوض کوثر تداعی میشود راه میجویند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت «خود» با «دیگری» در اندیشۀ دکارت و پاسکال
نویسنده:
سید مصطفی شهرآیینی ، مازیار رئیسی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
دکارت میکوشد با بهکارگیری راهکار شک و بهیاری روش تحلیل، نخست هستی خود را اثبات کند و سپس چیستی «خود» را در مقام جوهر اندیشنده معلوم سازد. او پس از روشنکردن تکلیف «خود» در دو تأمل نخست است که از رهگذر تصورات واضح و متمایزی که از «دیگری» (اعم از خداوند و موجودات دیگر) در خود مییابد، دربارة هستی و چیستی «دیگری» حکم صادر میکند. او سرانجام، با استفاده از حقایق مکشوف با نور طبیعی عقل است که به سراغ اصول تنظیمکنندۀ مناسبات با دیگری میرود. اما پاسکال در ضمن اعتراف به عدم امکان کشف «خود» از طریق دروننگری، فرآیند ابتکاری دکارت در تأملات را وارونه میسازد و کشف «خود» را در گرو رابطهاش با «دیگری» و متأخر از آن میداند. بدین ترتیب سوژۀ اندیشندۀ آزاد و خودآیین دکارتی که «دیگری» را جز در مقام متعلق شناخت خود به رسمیت نمیشناسد و هستی و چیستی «دیگری» را در گرو تصوری میپندارد که «خود» از او دارد، درست در برابر انسان مجبور و دگرآیین پاسکالی قرار میگیرد که هستی و چیستیِ خود او نیز بر دو محور پیش و پس از هبوط، از سویی، و پیش و پس از دریافت فیض الهی، از دیگر سو، وابسته است که در هیچکدام ارادة آدمی مطلقا نقشی ندارد. تنها تغییر وضعیت وی پیش و پس از دریافت فیض الهی، در تجربۀ نحوههای متفاوتی از دگرآیینی و عدم امکان تجربۀ هر گونه خودآیینی است و سرانجام، تنظیم مناسبات با «دیگری» نیز تنها در پرتو ارجاع به یک «ابردیگری» که خداوند باشد میسر میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گادامر در برابر معرفتشناسی دکارتی
نویسنده:
حسین شقاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دکارت مبانی اصلی اندیشه مدرن را پایه-گذاری کرد. گادامر در مقام منتقد اندیشه مدرن، طبیعتا به فلسفه دکارت رویکرد انتقادی دارد. بسیاری از مضامین فلسفه گادامر بدون التفات به این نکته قابل فهم نیست. معرفتشناسی دکارت منشاء پیدایشِ ایده عقل مطلق و در عین حال بشریای در تاریخ فلسفه مدرن است که از چشمانداز آن میتوان به معرفت و حقیقت همهشمول و یقینی دست یافت. اندیشههای گادامر در باب فهم و حقیقت به طور مستقیم به این رویکرد دکارتی در معرفتشناسی مدرن انتقاد دارد. انتقاد گادامر به رویکرد دکارتی معرفتشناسی مدرن، مبانی اصلی اندیشه دکارت را هدف قرار میدهد؛ از جمله مفهوم عقل مطلق، مبناگرایی، معرفت یقینی، و رد اعتبار سنت. در اینجا رویکرد انتقادی گادامر به این مضامین دکارتی را مطالعه میکنیم و سپس سعی خواهیم کرد گادامر را در برابر مسالهی دکارتی اعتبار و توجیه معرفتشناختی قرار دهیم و پاسخ ماخوذ از آثار او را بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش بیناسوبژکتیویته در تکوین مابعدالطبیعهٔ هگل
نویسنده:
نسرین شجاعی ، محمد مشکات
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هگل دریافت که نقدهای جدی به فلسفه کانتی، فلسفه را چنان در موقعیت دشواری قرار داده است که تنها راه برای نجات شناخت آدمی از آنها تحول در مبنای کانت است. از نظر کانت برای تأمین اعتبار شناخت، ابژکتیویته باید سوبژکتیو میشد؛ اما ناقدان او معتقد بودند که چنین چیزی عملاً منجر به گرفتاری سوژه درون سپهر خود میشود. ما معتقدیم هگل با تحول در مبنای سوبژکتیویته از رهگذر تغییر من به روح و ابژکتیو کردنِ سوبژکتیویته توانست تا ضمن غلبه بر شکافها و بحرانهای فلسفه کانتی، از متافیزیکی غیرجزمی، تاریخی و انضمامی سخن بگوید. این مقاله تلاش کرده تا نشان دهد که تحول بنیادین در مبنای متافیزیک در اصل معادل ظهور بیناسوبژکتیویته نزد هگل است. ازاینرو ادعای اصلی ما در این مقاله آن است که میان بیناسوبژکتیو شدن فلسفه و ابژکتیو شدن سوبژکتیویته نسبت کاملاً مستقیمی برقرار است؛ بهطوریکه میزان موفقیت و رضایتبخشی تلاشهای پساکانتی در سنت ایدئالیسم آلمانی را از این زاویه میتوان ارزیابی کرد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیشینه متناهی جهان در کیهانشناسی؛ دلالتها و پیامدهای فلسفی-الهیاتی
نویسنده:
میثم توکلی بینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در کیهانشناسی دو دسته سناریو برای سابقهی جهان میتوان معرفی کرد. نخست مدل استاندارد کیهانشناسی مطرح میشود که سناریوی آغاز در آن مهبانگ است و دوم سناریوهایی که مهبانگ صرفاً دریچهی ورود به جهان ماست و جهان(ها) ابعادی بیشتر یا سابقهای طولانیتر از جهان ما دارند. پرسش اساسی این است که چرا و چگونه جهان از هیچ سر برآورد؟ این پرسش لازمهی آن است که بپذیریم جهان از صفر شروع شده است. برای پاسخ به چنین پرسشی تلاشهایی در حوزهی دانش فیزیک و کیهانشناسی نظری صورت گرفته که مدل جهان بدون مرز و سناریوی تورم ازلی-ابدی، اصلیترین نمونههای آن هستند. پس از تبیین دو دسته نشان خواهیم داد که اولا به جهت فیزیکی اغلب شواهد تجربی و نظری به سود تناهی پیشینهی جهان است؛ چه آن را محدود به مهبانگ و چه آن را توسعهیافتهتر بدانیم. همچنین مدلهای فیزیکی نه تنها مخالف رهیافت فراطبیعی نیستند بلکه به آن کمک میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط حدوث و کثرت نفوس؛ چالشهای سینوی پاسخهای صدرایی
نویسنده:
مجید احسن ، میلاد نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
اصل مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دیدگاه قدم نفس گاه بر مبنای عکس نقیض قاعدۀ «کل حادث مسبوق بقوة و مادة» تبیین شده و گاه بر مبنای آن بر وحدتِ نفوس استدلال شده است.اصل این قاعده مورد اشکالاتی در فلسفه اسلامی قرار گرفته و زمینهای برای معرفی بدن بهعنوان وجه ترجیح حدوث روحانی نفس و ماده کثرت نفوس نزد ابنسینا بوده است.وی با اشاره به ویژگیهای نفسانی نشان میدهد که جز با ارجاع به کثرتِ نفوس که خود مقدمه لازم برای اثبات حدوث نفس است قابل تبیین نیستند.امکانِ دفاع از مدعیات سینوی بر مبنای بنیانهای فلسفی وی ناممکن و نیازمند تجدید نظرند. حکمت صدرایی در پی بازسازی مدعیات سینوی برمیآید. پژوهش حاضر تلاش می کند تا ضمن بیان دلایل وحدت یا کثرتِ نفوس بر مبنای قاعده عقلی مورد اشاره، اشکالات وارد بر دلایل قاعده و پاسخهای طرحشده بیان شود و راهی نو در حل چالشهای سینوی در مسئلۀ حدوث نفس پیموده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی رویکرد میرسیدشریف گرگانی (جرجانی) به نظریۀ توحید وجودی
نویسنده:
محمدهادی توکلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
اصل مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بررسی آثار میرسیدشریف گرگانی (م816ق) حکایت از آن دارد که نظریۀ وحدت وجود، یکی از پرسشهای اصلی او بوده است و گرگانی سعی داشته تا آنجا که مقدور است، استدلال و شهود را در این موضوع بههم نزدیک کند. در نظر او، درک صحیح و تصدیق وحدت وجود عارفان، تنها با طوری ورای طور عقل، یعنی شهود، حاصل میشود؛ عقل میتواند «وحدت وجود» را ثابت کند، اما نه آنطور که عارفان بدان باور دارند، چراکه انکار کثرت در «موجود» در تعارض با حکم عقل به بداهت موجود بودن کثرات است. او متأثر از پیشینیان خویش، بر اساس استدلال ابنسینا بر توحید وجوبی، سعی در استدلال بر گونهای از توحید وجودی نموده است که البته با مغالطات متعددی همراه است که قبول آن را غیرممکن میسازد. در این نوشتار، بر اساس روش اسنادی، بیانات گرگانی درخصوص توحید وجودی گردآوری شده است و سپس مورد توصیف و تحلیل فلسفی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید