جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سلفی پژوهی
> 1397- دوره 4- شماره 8
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1399
دوره 6 , شماره 11
سال 1398
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1397
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1396
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1395
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3 بهار و تابستان 1395
سال 1394
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت
نویسنده:
کامیار صداقت ثمر حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله داعش در آینه ساختارِ ساختارهای وهابیت، با استفاده از رویکرد ساختارگرایی و بهرهگیری از مفهوم ساختارِ ساختارها، به تبیین کنش و اندیشه داعش در بستر ساختارِ ساختارهای وهابیت میپردازد؛ بدین منظور از طریق تحلیل بسامدی تألیفات و اشخاص مورد وثوق داعش در هفتهنامه النبأ (شمارههای226-1)، نسبت داعش با وهابیت و دیگر سازمانهای سلفی - وهابی مشابه، مورد توجه قرار میگیرد. تحلیل داعش در بخش ساختارهای کلان عقیده وهابیت، ضمن آنکه انحطاط عقیده مذکور را نشان میدهد، متضمن توجه به این موضوع راهبردی است که در مبارزه با داعش و امثال آن، باید ساختار ساختارهای وهابیت به چالش کشیده شوند که در غیر این صورت، جهان همچنان شاهد تداوم جریانهای افراطی و تکفیری در اشکال متنوعی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و تحلیل قصه عبدالله بن سبأ در گفتمانِ سازمان تروریستی - تکفیری داعش
نویسنده:
کامیار صداقت ثمر حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر با تحلیل قصه عبدالله بن سبأ (به روایت سیف بن عمر)، در منابع سازمان تروریستی - تکفیری داعش، ابتدا آن را از حیث صورت و ماده با منابعِ مورد وثوق وهابیتِ رسمی مقایسه میکند و سپس با روشِ فرا تحلیل کیفی، در نتایج پژوهشهایی که به نقد آن قصه پرداختهاند، سستی اعتبار آن را خصوصاً در شکلگیری عقاید و فتاوی تکفیری، تبیین میکند. قصه مذکور یکی از محورهای مشترک گفتمان تکفیری سازمان تروریستی داعش با وهابیتِ رسمی سعودی علیه شیعه است. پیوستگی فوق موجب شده است تا ردیه بر این قصه هم به مثابه ردیه بر گفتمان داعش و هم وهابیت درباری (رسمی) صادق آید. این موضوع نشان میدهد، مبارزه با داعش، نیازمند مبارزه با گفتمان بزرگتری از وهابیت است که داعش را در درون خود پرورش داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیارت قبور زنان در کتاب التوحید ابنعبدالوهاب و مقایسه آن با دیدگاه مذاهب اسلامی
نویسنده:
اعظم خوش صورت موفق ، مصطفی مهاجر
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائل مهم فقهی، رفتن به زیارت قبور میباشد. در اصلِ زیارت قبور توسط مردان هیچ اختلافی وجود ندارد؛ اما در ارتباط با زیارت قبور توسط زنان، بین مذاهب اسلامی و وهابیت اختلاف وجود دارد. محمد بن عبدالوهاب در کتاب التوحید، روایتی که مضمون آن لعن و نفرین زیارت کنندگان زن میباشد را نقل کرده است که این مسئله بیان از حُکم حرمت دارد؛ چنانکه پیروان وی با استفاده از این روایت، قائل به حُرمت زیارت قبور زنان هستند. علمای فریقین، برخلاف ابنعبدالوهاب و پیروان وی، به حُکم جواز زیارت قبور زنان تصریح کردهاند. علمای اهلسنت، در مواجهه با روایت نهی از زیارت بانوان مُعتقدند که این روایت نسخ شده است؛ لذا زیارت زنان را جایز دانسته و در مقام دلیل، به سیره حضرت زهرا3 نسبت به رفتن و زیارت نمودن قبر حضرت حمزه7 و روایاتی که از عایشه نسبت به جواز زیارت زنان وجود دارد، استناد کردهاند. آنها همچنین به روایتی که از پیامبر6 نسبت به تعلیم و چگونگی زیارت اهل قبور نقل شده و دیگر روایات در این زمینه تمسّک نموده و این روایات را دلیل بر جواز زیارت زنان دانستهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عصمت انبیا از منظر ابنتیمیه نتایج و آثار
نویسنده:
حمید ملک مکان ، علی الله بداشتی ، علی اکبر علیزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
چکیده :
بحث عصمت انبیا از جمله موضوعاتی است که مباحث زیادی را در میان فرقههای اسلامی بهوجود آورده است. تمام فرق اسلامی در عصمت انبیا پس از بعثت، اتفاقنظر دارند؛ اما در عصمت انبیا پیش از بعثت اختلاف است. ابنتیمیه عصمت انبیا را منحصر به دریافت، حفظ و ابلاغ وحی میکند؛ به این معنا که قائل به عصمت مطلق انبیا پیش و پس از بعثت نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمیگذارد. در این مقاله در پی یافتن این مسئله هستیم که اگر ابنتیمیه خود را پیرو سنت میداند و از نظر او، قول، فعل و تقریر پیامبر حجت است، اولاً تا چه اندازه پایبند به سنت است و ثانیاً دیدگاه او نتایج و آثاری دارد که باید ملتزم به آن شود؛ مانند عدم حجیت مطلق سنت، انکار جاودانگی سنت و سنتستیزی؛ ثالثاً چگونه دیدگاهش را با این چالش جمع میکند که اگر پیامبران، علیالاطلاق معصوم نباشند، اطمینانی به سخنان آنها باقی نمیماند و فایدۀ بعثت از بین میرود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه ابن عبدالوهاب با مذاهب اسلامی در تحلیل شرک مشرکان عصر پیامبر صلی الله علیه و آله
نویسنده:
محمد ملکی نهاوندی ، محمد فرقان گوهر ، حسین قاضی زاده
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
آیا شرک مشرکان عصر رسول خدا منحصر در شرک الوهی بوده یا اعم از آن، یکی از اصلیترین بزنگاههای تاریخ بوده که پروژه وهابیت بر اساس آن شکل گرفته است. محمد بن عبدالوهاب با انحصار شرک در الوهیت و تفسیر آن با واسطهپنداری و حصر آن در عبادات ظاهری مانند توسل، تبرک و استغاثه و... خود را وارث حقیقی نهضت انبیا قلمداد کرده و اکثریت مسلمانان را متهم به شرک نموده است. نوشته حاضر با روش تطبیقی، نگاه وی را به چالش کشیده و مبدأ و علت شرک و نیز نحوهی شرک مشرکان را تبیین نموده و دعوت انبیا را از این انحصار ظاهرگرایانه خارج کرده است. ماحصل پژوهش آن است که غلو در صالحان، علت شرک مشرکان نبوده است؛ بلکه اعتقاد به ربوبیت "اله" علت اصلی شرک بوده است؛ همچنین ثابت شده که مشرکان، ربوبیت خداوند را در سطح فراگیر و جامع قبول نداشتند؛ بلکه اعترافاتشان تنها در سطح آفاقی و کلان معنی پیدا میکند؛ اما در سطح خرد، با دوگانگی و اضطراب مواجه است و لذا، هدف اصلی انبیا را تأمین نکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها از نگاه سلفیه و اهلسنت
نویسنده:
سید ابوالحسن نواب ، سیدمصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها میباشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابیها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت میدانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت بهعنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع میبرد؛ از آنجایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها بپردازیم؛ با تحقیقات انجامشده، این نتیجه بهدست میآید، علمای اهلسنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهلسنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابنتیمیه، ابنقیم، ابنعثیمین و...)، ثواب اعمال زندهها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات میرسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفیها و وهابیت مانند البانی، بنباز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله میآورند و علمای اهلسنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را میدهند و ادلهای ذکر میکنند و میگویند: سلف (مانند ابنعمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید