جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
سراج منیر ( پژوهشنامه نقد وهابیت )
> 1398- دوره 8- شماره 34
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1403
دوره 14 , شماره 53
سال 1402
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
سال 1401
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
سال 1400
دوره 11 , شماره 44
دوره 11 , شماره 43
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
سال 1399
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
سال 1398
دوره 8 , شماره 36 زمستان 1398
دوره 8 , شماره 35 پاییز 1398
دوره 8 , شماره 34 تابستان 1398
دوره 8 , شماره 33 بهار 1398
سال 1397
دوره 0 , شماره 32 زمستان 1397
دوره 0 , شماره 31 پاییز 1397
دوره 0 , شماره 30 تابستان 1397
دوره 0 , شماره 29 بهار 1397
سال 1396
دوره 0 , شماره 28 زمستان 1396
دوره 0 , شماره 27 پاییز 1396
دوره 0 , شماره 26 تابستان 1396
دوره 0 , شماره 25 بهار 1396
سال 1395
دوره 0 , شماره 24 زمستان 1395
دوره 0 , شماره 23 پاییز 1395
دوره 0 , شماره 22 تابستان 1395
دوره 0 , شماره 21 بهار 1395
سال 1394
دوره 5 , شماره 20 زمستان 1394
دوره 0 , شماره 19 پاییز 1394
دوره 0 , شماره 18 تابستان 1394
دوره 0 , شماره 17 بهار 1394
سال 1393
دوره 0 , شماره 16 زمستان 1393
دوره 0 , شماره 15 پاییز 1393
دوره 0 , شماره 14 تابستان 1393
دوره 0 , شماره 13 بهار 1393
سال 1392
دوره 0 , شماره 9 بهار 1392
دوره 0 , شماره 12 زمستان 1392
دوره 0 , شماره 11 پاییز 1392
دوره 0 , شماره 10 تابستان 1392
سال 1391
دوره 0 , شماره 7 و 8 (7) پاییز و زمستان 1391
دوره 0 , شماره 6 تابستان 1391
دوره 0 , شماره 5 بهار 1391
سال 1390
دوره 0 , شماره 4 زمستان 1390
دوره 0 , شماره 3 پاییز 1390
دوره 0 , شماره 2 تابستان 1390
دوره 0 , شماره 1 بهار ۱۳۹۰
عنوان :
مجله سراج منیر [پژوهشنامه نقد وهابیت] شماره 34 (تابستان ۱۳۹8)
نویسنده:
مجموعه مولفین
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی افکار و فعالیتهای اهلحدیث هندوستان
نویسنده:
سید اعجاز موسوی ، محمدجعفر میلان نورانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اصطلاح «اهلحدیث» در هند، به جماعتی اطلاق میشود که غیر مقلد هستند. تفکر اهلحدیث ابتدا در قرن هشتم هجری، توسط شاگردان باواسطه ابنتیمیه در هندوستان رواج پیدا کرد. در گسترش این تفکر در شبهقاره، نام "نذیر حسین" و "صدیق حسن خان" بیش از بقیه ذکر میشود. این دو، در سال 1902م، برای انسجام بیشتر اهلحدیث، اقدام به تأسیس گروهی بهنام «جمعیت اهلحدیث» نمودند که امروزه این جمعیت، موفق به تأسیس شعبههای مختلفی در هند و پاکستان شده است. اهلحدیث هند هماکنون در پوششهای مختلفی از جمله برگزاری کنفرانس، تأسیس مدارس، پخش کتاب و کمک به نیازمندان، فعالیت دارد؛ همچنین میتوان ادعا کرد، آنها عقیده ابنتیمیه را در نفی تقلید، زیارت قبور، توسل و استمداد از غیر خدا، قبول دارند؛ ولی در عصر حاضر، از تکفیر مسلمانان خودداری کرده و در این مورد خاص، علیه سلفیهای تکفیری موضع میگیرند. هدف این مقاله، بررسی این دو دیدگاه و مطالعه در مشترکات و مفترقات آنها، بهشیوه توصیفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه سلفیه جهادی ذیل روایت "سیف"
نویسنده:
علی اکبر لطفی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
جهاد و استفاده از سلاح در دفاع از حریم اسلام، از جمله مسائلی است که در آموزههای دینی، تاکید زیادی نسبت به آن شده است؛ تا جاییکه پیامبر گرامی اسلام، اصحاب را بر این امر ترغیب مینمودند. امروزه سلفیه جهادی به عنوان گروهی که تنها راه انتشار اسلام را جهاد مسلحانه میدانند، سعی در تطبیق عملکرد خود با نصوص شرعی دارد، و برداشتهای نادرست خود را از این نصوص ترویج مینمایند؛ از جمله روایات مورد تاکید و استناد گروه سلفیه جهادی در توجیه عملکردشان، روایت سیف میباشد که برداشتهای نادرستی را ذیل این روایت بیان کردهاند. استفاده از سلاح برای دفاع از حریم اسلام، امری ضروری و مورد تایید دین و عقل است؛ اما تکفیریها میگویند: این روایت بیانگر آن است که بنابر فرمایش پیامبر، تنها راه انتشار اسلام، جهاد مسلحانه است و تنها در سایه شمشیر، دین گسترش مییابد. برداشت دیگر تکفیریها این است که پیامبر در ضمن این روایت تصریح فرمودهاند که رزقشان تنها از طریق جنگ و تصاحب اموال مغلوبین حاصل میشود؛ در حالیکه با بررسی روایت روشن میگردد که این روایت از جهت سندی مخدوش و نزد حدیثشناسان غیر قابل اعتنا است؛ همچنین نسبت دادن انحصار گسترش اسلام با جهاد مسلحانه به پیامبر، ادعایی واهی و بیاساس است؛ علاوه بر این، منحصر کردن روزی پیامبر6 از طریق جنگ و غنائم جنگی نیز، با روایات موجود و اسناد تاریخی همخوانی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه مخالفان با تاکید بر حدیث انس بن مالک، در مورد توسل به ذات نبی اکرم
نویسنده:
رضا پورعلی سرخه دیزج
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
توسل به ذات اولیا و مقربان درگاه الهی، در طول تاریخ، از اعمال رایج میان مسلمانان بوده است. در این میان، عدهای به مخالفت با این رسم دیرینه برخواسته و با تکیه به برخی دلایل، عمل مذکور را مورد انکار قرار دادهاند. این دلایل به دو قسم تقسیم میشوند: اولا، ادلهای که توسل به ذات را وسیله و مقدمه شرک دانسته و از باب "سد ذرایع" با آن مخالفت کردهاند. دوما، ادلهای که توسل به ذات را از مصادیق بدعت دانستهاند. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی اثبات میگردد که توسل به ذات، نه مقدمه شرک است و نه از مصادیق بدعت میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه شیعه به حجیت قرآن و پاسخ به شبهات قفاری
نویسنده:
محمد باغچیقی ، مجیدری حیدری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ناصر بن عبدالله قفاری از جمله وهابیانی است که با تالیف کتب متعددی مانند کتاب "اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه،" افترائات فراوانی را به مبانی تشیع وارد کرده است. او در این کتاب و در ذیل بحث، از دیدگاه شیعیان در مورد حجیت قرآن چند ادعا مطرح می کند که نگارنده در مقاله پیشرو به نقد و بررسی دو ادعای او میپردازد. اول اینکه شیعیان، حجیت قرآن را مشروط بر وجود قَیِّم و کلام ائمه خود میدانند؛ چنانکه روایت «ان القرآن لایکون حجه الا بقیم»، بر این مسئله دلالت میکند. ثانیا شیعیان، معرفت قرآن را مختص به ائمه خود دانسته و جایگاهی ویژه برای علمیت آنان قائل هستند؛ چنانکه روایات فراوانی در تجلیل مقام علمی امامان خود نقل کردهاند. درباره ادعای اول قفاری باید گفت: تمامی پیروان مکتب اهلبیت:، معتقد به حجیت ذاتی و استقلالی قرآن کریم هستند؛ لذا مراد از «أَنَّ الْقُرْآنَ لَا یَکُونُ حُجَّهً إِلَّا بِقَیِّم»، این است که اهلبیت:، بعد از حضرت رسول6، عهدهدار تبیین و تشریح معارف قرآنی هستند؛ چراکه در قرآن موارد فراوانی وجود دارد که تبیین و تشریح آنها برای عموم مردم ضرورت دارد. در مورد ادعای دوم قفاری نیز باید گفت، مرجعیت علمی اهلبیت:، (در تمامی مسائل علمی از جمله در تفسیر قرآن)، از مسائلی است که فریقین به آن اذعان داشته و شواهد فراوانی بر آن در کتب خود اقامه نمودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی منازعات مسلمانان در کشور اندونزی
نویسنده:
محمد جواد امید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
اندونزی بهعنوان بزرگترین کشور مسلمان در جهان، با جمعیتی بالغ بر 260 میلیون نفر، سومین کشور بزرگی است که بر پایه دموکراسی عمل کرده و بزرگترین اقتصاد را در میان کشورهای سازمان اسلامی دارا میباشد؛ اما این پیشرفتهای چشمگیر، با رشد جنبشهای اسلامگرای تندرو، که بهعنوان تهدیدی جدی برای توسعه اندونزی بهحساب میآید، همراه گشت. اسلام، نخست در سراسر اندونزی از سوی بازرگانان منتشر شد و گسترش صلحآمیز آن، موجب ایجاد سازمانهای اسلامی مستقل و همسو گردید که پایهای برای جامعه مدنی قوی ایجاد کرد. این روند تا زمانیکه برخی از مردم اندونزیِ محصل در عربستان و حاجیان این سرزمین، از مراسم حج در سال 1803م، برگشتند، ادامه داشت. دانشآموختگان و حاجیان برگشته از کشور عربستان، تحت تاثیرات افکار وهابیت و حاکمان آن سرزمین، اسلام غالب در سرزمینشان را بهعنوان شرک و حتی ارتداد خواندند و از اینرو، دست به اعمال خشونتآمیز زدند. البته نباید از نفوذ حاکمان عربستان در کشور اندونزی و همراهی برخی از مسئولین عالیرتبه این دیار در راستای خشونتگرایی مردمان این سرزمین نیز چشمپوشی کرد؛ بهعنوان مثال، اکنون کشور عربستان، بیش از 150 مسجد در کشور اندونزی تاسیس کرده و کتب درسی آنها را نیز تدوین و هزاران کمک هزینه تحصیلی برای فارغالتحصیلان در عربستان سعودی پرداخت کرده است. مقاله حاضر با بررسی ریشههای خشونتگرایی در کشور اندونزی به راهکارهای اتخاذ شده در برابر این پدیده در ابعاد مختلف اشاره میکند و به تحلیل و تاثیر عملکرد مسئولین این کشور در کاهش و یا افزایش افراطگرایی اشاره کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید