جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های فلسفی - کلامی
> 1396- دوره 19- شماره 73
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
سال 1403
دوره 26 , شماره 2
دوره 26 , شماره 1
سال 1402
دوره 25 , شماره 4
دوره 25 , شماره 3
دوره 25 , شماره 2
دوره 25 , شماره 1
سال 1401
دوره 24 , شماره 4
دوره 24 , شماره 3 ویژه نامه « الهیات، فلسفه و اخلاق: یادبود ویلیام ج. وین رایت»
دوره 24 , شماره 2 پیاپی 92
دوره 24 , شماره 1 پیاپی 91
سال 1400
دوره 23 , شماره 4 پیاپی 90
دوره 23 , شماره 3 پیاپی 89
دوره 23 , شماره 2 پیاپی 88
دوره 23 , شماره 1 پیاپی ۸۷
سال 1399
دوره 22 , شماره 4 پیاپی 86
دوره 22 , شماره 3 پیاپی 85
دوره 22 , شماره 2 پیاپی 84
دوره 22 , شماره 1 پیاپی 83
سال 1398
دوره 21 , شماره 80
دوره 21 , شماره 79
دوره 21 , شماره 4 پیاپی 82
دوره 21 , شماره 3 پیاپی 81
سال 1397
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1396
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 71
سال 1395
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 17 , شماره 68
دوره 17 , شماره 67
سال 1394
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 16 , شماره 64
دوره 16 , شماره 63
سال 1393
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 15 , شماره 60
دوره 15 , شماره 59
سال 1392
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 14 , شماره 55,56
سال 1391
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 13 , شماره 52
دوره 13 , شماره 51
سال 1390
دوره 13 , شماره 50
دوره 13 , شماره 49
دوره 12 , شماره 48
دوره 12 , شماره 47
سال 1389
دوره 12 , شماره 45,46
دوره 11 , شماره 43,44
سال 1388
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
دوره 10 , شماره 39
سال 1387
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
سال 1386
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 8 , شماره 31,32
سال 1385
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 7 , شماره 28
دوره 7 , شماره 27
سال 1384
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 6 , شماره 24
سال 1383
دوره 6 , شماره 22,23
دوره 5 , شماره 20-21
دوره 5 , شماره 19
سال 1382
دوره 5 , شماره 17,18
دوره 4 , شماره 15,16
سال 1381
دوره 4 , شماره 13,14
دوره 3 , شماره 11,12
سال 1380
دوره 3 , شماره 9,10
دوره 2 , شماره 7,8
سال 1379
دوره 2 , شماره 5,6
دوره 1 , شماره 4
دوره 1 , شماره 3
سال 1378
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی تطبیقی «کیفیت علم پیشین إلهی» از منظر صدرالمتالهین و ابن عربی
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم ازلی الهی
,
اعیان ثابته
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده علم الهی به ماسوا، در دو حیطۀ «پیش از خَلق» و «پس از خَلق»، مورد کنکاشهای علمی فراوان قرار گرفته است. در این دو حیطه، صفتِ «علم الهی به مخلوقات متکثّر، پیش از خلق آنها»، به جهت آنکه از صفات ذاتی بوده و ذات الهی نیز بسیط و در نهایتِ صرافت است، بیشتر مورد توجه بوده است؛ زیرا اثبات علمِ پیشین به مخلوقاتِ متکثّر در عین بساطتِ ذات، در ابتدا و ظاهر امر، متناقضنما جلوه کرده و از همینرو، در این بستر، دیدگاههای گوناگونی مطرح شدهاند. ملاصدرا و ابن عربی نیز در این مسئله، با نقد گفتار اندیشمندان پیش از خود، به تبیین کیفیت این قسم از علم الهی پرداختهاند. در این پژوهش، ثبوت «علمِ پیشین الهی» مفروض بوده و در پرتو آن، درصدد تبیین کیفیّت این قسم از علم، از منظر این دو اندیشمند هستیم. یافتههای بهدست آمده که با روش تحلیلی - منطقیِ عبارات ملاصدرا و ابن عربی به دست آمدهاند، نشان از اتحاد دو دیدگاه در اکثر مبانی و نتایج و اختلاف در روشِ تبیین دارند. ملاصدرا - همچون ابن عربی - علم پیشین را متحد با ذات و بلکه عین آن دانسته و توجیه کثرت در بساطت ذات را در گروِ تبیین «اعیان ثابته»ای میداند که از مصطلحات ابن عربی در بحث علم پیشینِ الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 88 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین رویکرد «وحی فراگزارهای» از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
حکمت متعالیه
,
وحی گزارهای
,
وحی غیرگزارهای
,
وحی فراگزارهای
چکیده :
چکیده یکی از مسائل مهم در تبیین وحی، بررسی رویکردهای گزارهای و غیرگزارهای در وحی است. در میان رویکردهایی که در تبیین این مسئله وجود دارد، رویکرد ملاصدرا - به دلیل توجه به دو وجه گزارهای و غیرگزارهای وحی - از جایگاه ویژهای برخوردار است. این رویکرد در مقایسه با تبیینهایی که تنها یکی از جنبههای وحی را مورد توجه قرار دادهاند، بسیار مهم است. در الهیات مسیحی دو رویکرد کلّی گزارهای و غیرگزارهای در این خصوص وجود دارد؛ بر اساس رویکرد نخست، وحی مجموعه گزارههای آگاهیبخش دربارۀ خداوند است، در حالیکه بر اساس رویکرد دوم، وحی همان فعل الهی است که در طی آن خداوند خود را آشکار میکند. تقابل و تضاد این دو رویکرد و نقدهایی که بر هریک از این دیدگاهها وارد شده حاکی از ضرورت وجود رویکردی جدید است که در الهیات مسیحی نمیتوان یافت. این مقاله تلاشی در جهت معرفی دیدگاه ملاصدرا به عنوان رویکردی جدید است که در آن به هر دو وجه گزارهای و غیرگزارهایِ وحی توجه شده است. رویکرد ملاصدرا به دلیل ابتنا بر مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و زبانشناختی و برقراری پیوند میان هر دو وجه گزارهای و غیرگزارهای، از این قابلیت برخوردار است که به عنوان رویکرد «وحی فراگزارهای» مطرح شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشکل جدایی در نظریههای انسجام توجیه
نویسنده:
محمد علی پودینه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
درون گرایی
,
مشکل جدایی
,
انسجامگرایی
چکیده :
چکیده نظریۀ انسجامگرایی از بدیلهای مطرح نظریۀ مبناگرایی در ساختار توجیه است. مهمترین مشکل نظریۀ انسجامگرایی در توجیه، مشکل جدایی است. این مقاله با رویکردی تحلیلی به بررسی این مشکل میپردازد. ایدۀ اصلی این اِشکال این است که در این نظریه از آنجا که توجیه یک باور تنها تابعی از انسجام آن باور با دیگر باورهاست، میتوان باورهای موجّهی فرض کرد که هیچ ارتباط توجیهی با واقعیت نداشته باشند. از این رو، این نظریه مستلزم هیچگونه ارتباطی میان باور با واقعیت نیست. پس از ذکر دو پاسخ اصلی به این مشکل، نشان میدهم این دو پاسخ ناتمام هستند. پس از تحلیل این مشکل نشان خواهم دادکه این اِشکال برآمده از درونگرایی این نظریه است و از همینرو، وضعیت انسجامگرایان با مبناگرایان در قِبال این مشکل یکسان است و بر همین اساس، این اِشکال به مبناگرایان نیز وارد است. در نهایت، سعی میکنم دفاعی برای نظریههای درونگرا در مواجهه با این مشکل ارائه کنم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 128 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آراء ابن سینا و ابن میمون درباره معاد
نویسنده:
ملیحه صابری نجف ابادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
الم و لذت
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
چکیده ابن سینا و ابن میمون هر دو از فیلسوفانی بودهاند که دغدغۀ اثبات عقلانی عقاید دینی خود را داشتهاند. ابن سینا از منظرِ اسلام معاد را در دو شکل روحانی و جسمانی میپذیرد، اما در نحوۀ پذیرش آنها دو رویکرد متفاوت دارد. او معاد جسمانی را نه از طریق استدلال، بلکه به دلیل ایمانش به کلام اللّه میپذیرد و معاد روحانی را از طریق برهان اثبات میکند. او سیمای معاد و تمام ویژگیها و اوصاف آن را روحانی تأویل کرده و لذّت والم ابدی را متعلق به نفس میدانسته است. نفس است که پس از جدایی از تن نیکبخت یا بدبخت است. غایتِ لذّت، نظر به ذات باریتعالی و ملائکه است. ابن میمون هم به همین منوال برای اثبات معادِ روحانی اقامۀ برهان کرده است. او نیز به پاداش و مجازات و لذّت و اَلم روحانی اخروی قائل است و غایت لذّت را رؤیت شخینا میداند که از آن به «معرفت» تعبیر میشود. در این مقاله به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه فلسفی یکی با داعیۀ اسلام و دیگری با داعیۀ یهود پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 194 تا 215
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نظریّه حدوث دهری میرداماد
نویسنده:
جواد احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث ذاتی
,
سرمد
,
حدوث دهری
,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time
,
عدم مقابل
چکیده :
چکیده میرداماد در مسأله حدوث و قدم عالم،دیدگاه حدوث دهری را ارائه کرده است. به اعتقاد وی اتّصاف به «قدمت» خاصّ هستی سرمدی حق تعالی است و وجود هر مخلوقی (اعمّ از مجرّد و مادّی) مسبوق به عدم دهری و متّصف به حدوث دهری است. مقصود میرداماد از «عدم دهری»، عدم مقابل واقعی و نفس الأمری است که بدون اتّصاف به هیچ گونه کمیّت و امتداد حقیقی یا وهمی و متوهّم بر هستی عالم تقدّم دارد و موجب تأخّر انفکاکی وجود ماسوی الله از وجود خالق متعال می گردد، نه عدم مقابل زمانی و نه عدم مرتبه نازل وجود که از فقدان و غیبت آن در مرتبه عالی وجود، مرتسم می شود و با ازلّیت بالغیر سازگار است؛ چه اینکه عدم دهری کاملاً مناقض با وجود لاحق است و با جعل وجود از ناحیه جاعل به طور کلّی رفع و طرد می گردد. میرداماد بر این باور است که هر چند خالق فیّاض در افاضة فیض وجود هیچ بخل و امساکی ندارد؛ امّا هیچ یک از مخلوقات مجرّد و مادّی به دلیل اتّصاف به «امکان ذاتی»
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 200 تا 220
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مبانی معناشناختی ماتریدیه و دیوبندیه در باب توحید و شرک
نویسنده:
مهدی فرمانیان، محمد الله نیا سماکوش
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ماتریدیه
,
شرک
,
دیوبندیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
زبان شناسی
چکیده :
چکیده در عالَم اهل تسنن، دیوبندیه، مکتبی است که طی حدود دو قرن گذشته، از درون مذهب کلامی ماتریدیه برخاسته است. ادعای پیروی از کلام ماتریدیه، مهمترین شاخصۀ کلامی دیوبندیه است، اما این مدعا در تطبیق مباحث کلامی، دچار تزلزلهایی شده است. تطبیق آراء این دو مکتب در تحلیل مباحث توحید و شِرک، نشان میدهد که دیوبندیه در برخی موارد، دیدگاه متفاوتی را اختیار کرده که بخشی از این مغایرتها، به مبنای معناشناختی دیوبندیان در اطلاق «شرک» به هر امر دارای شائبه باز میگردد. طی یک بررسی توصیفی- تحلیلی در پاسخ به سؤال از میزان تحوّل دیوبندیه در موضوع تحقیق، این نتیجه حاصل شد که دیوبندیان به توسعۀ مفهومی در تعریف شرک و اقسام آن قائلاند و بر بدعتزدایی بر پایۀ اموری که شائبۀ شِرک دارند و تسرّی مصادیق شرک به اعمالی که پیش از آن شرک شمرده نمیشد، تمرکز کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تولیدات علمی جهان در رابطه با فلسفه اسلامی در پایگاه اطلاعاتی وب. آو. ساینس. طی سالهای 2007- 2016
نویسنده:
جعفر عباداله عموقین، ثریا ضیائی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم سنجی
,
فلسفه اسلامی
,
تولید علم جهان
,
پایگاه استنادی وب. آو. ساینس
,
آی.اس.آی
چکیده :
چکیده چکیده هدف از این تحقیق بررسی تولیدات علمی جهان در ارتباط با فلسفه اسلامی در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی. است. این تحقیق از نوع توصیفی و با رویکرد علم سنجی است. یافته ها نشان داد که کل تولیدات علمی نمایه شده مرتبط با فلسفه اسلامی در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس 176رکورد اطلاعاتی بوده است. که 71 مورد آن در قالب مقاله مجله بوده و بقیه در سایر فرمت های اطلاعاتی مثل نقد کتاب، فصل کتاب و ... بوده است. در بین کشورها، آمریکا با تولید 42 رکورد اطلاعاتی رتبه اول را دارد و پس از آن انگلستان با تولید 21 رکورد اطلاعاتی در رتبه دوم قرار دارد. بیش از 80 درصد تولیدات علمی این حوزه به زبان انگلیسی بوده و زبان آلمانی با تولید 8درصد و اسپانیایی با تولید 3 درصد رکوردهای اطلاعاتی در رتبه های بعدی قرار دارند. در بین نویسندگان ALBERTINI FY با تولید 8 رکورد اطلاعاتی و یک استناد دریافتی و با اچ ایندکس 1در رتبه اول قرار دارد و پس از وی LEAMAN O با تولید 4رکورد اطلاعاتی و JACKSON R با تولید 3 رکورد اطلاعاتی در رتبه های بعدی قرار دارند. ضمن اینکه هیچ کدام از این 2 نفر هیچ گونه استنادی دریافت نکرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 216 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوج لذّت نفس ناطقه و موانع درک آن از نظر ابنسینا
نویسنده:
عسگر دیرباز، مسعوده فاضل یگانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهش های فلسفی کلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس ناطقه
,
خیر محض
,
اوج لذّت
چکیده :
حث از لذّت، ازجمله موضوعاتی است که سابقهای دیرینه در فلسفه دارد. لذّت از آن جهت که محصول نفس و قوای نفسانی است، از مباحث فلسفی تلقی میشود و از همین رو، در آثار فیلسوفانی چون ارسطو، فارابی، ابن سینا و ملاصدرا، به شکل و شیوهای مبسوط به آن پرداخته شده است. ابن سینا در آثار گوناگون خود، این بحث را مورد مداقّه قرار داده است. او پس از بیان این مطلب که هر قوهای، لذّت مخصوص به خود دارد، درک خیر محض را لذیذترین امر برای نفس ناطقه برمیشمارد که راه رسیدن به آن، غلبه بر موانع وصول است. این موانع از نظر او عبارتند از: عدم توجه نفس به کمال خویش، تن انسانی، مشغلههای بدنی، غرق شدن در طبیعت و عدم تجربه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راههای مهار و تربیت قوّة خیال بر مبنای حکمت اسلامی
نویسنده:
محسن ترکمان, زهرا پورسینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهش های فلسفی و کلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
چکیده :
قوۀ خیال در نزد حکمای مسلمان جایگاهی ویژه دارد و در تمام عرصههای زندگی بشری - بهویژه در کسب کمالات انسانی - نقشی جدّی ایفا میکند؛ در عین حال، اصلاح و نگهداشت حدّ این قوّه، نیازمند مراقبتهای فراوانی است. حکمای مسلمان با شناختی دقیق از این قوّه و طبیعتش، بر مبنای همان مباحث حِکمی، روشهایی را برای حفظ و تربیت این قوه - در راستای تکامل انسانی - بیان کرده و برشمردهاند؛ هرچند باب مستقلی را به این بحث اختصاص ندادهاند. این مقاله کوشیده تا این راهها را که در منابع گوناگون تنها به اشاره آمدهاند، جمع و تبیین کند. مشغول داشتن قوّۀ خیال به حواس ظاهری، قرار دادن این قوّه در تحت فرمان قوّۀ عاقله، برنامههایی چون مراقبت، تمرکز و توحّد و کسب فضائل اخلاقیای چون صداقت، نیز اعتدال بخشیدن به مزاج و عمل به برخی اَذکار همچون تلاوت فراوان آیات سُخره، از جمله راههای پیشنهادی حکما برای مهار و تربیت قوۀ خیال است که در این مقاله بدانها پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 60 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش نبی در دریافت وحی با تکیه بر دیدگاه فارابی، ابن سینا و ملاصدرا بههمراه نقد دیدگاه برخی روشنفکران معاصر
نویسنده:
عطیه سادات فیض , فاطمه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
پژوهش های فلسفی کلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل قدسی
,
نبی
,
حدس
,
فلسفه بوعلی
,
وحی
,
مقاله درباره فارابی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئلۀ وحی و نقش نبی در آن، از مسائل بسیار مهم در میان اندیشمندان اسلامی است و در این میان، فارابی نخستین کسی است که بهگونهای روشمند، به تحلیل بحث وحی و نبوت پرداخته است. او تبیینی معرفتشناسانه از وحی دارد و معتقد است که عقل مستفاد نبی پس از تعالی و اتصال با عقل فعّال، معرفت وحیانی را دریافت کرده و به مدد قوۀ تخیل به حقایق و امور معقول، صورت میبخشد. ابن سینا نیز ضمن وارد کردن قوه حدس در فرآیند وحی و تبیین مراتب عقول، بر این باور است که نبی حقایق عقلی را دریافت کرده و به این حقایق، از طریق قوۀ متخیّله، صورت میدهد. ملاصدرا نیز معتقد است که عقل فعّال، عقلِ بالقوه را به فعلیت میرساند. او تمایز میان وحی و غیر وحی را در اموری مانند نحوۀ دریافت معقولات، کمّیت آنها و کیفیت وصول به مبدأ معقولات میداند و برای بیان این تمایز، از عنصر قوۀ حدس و عقلِ قدسی بهره میجوید. از دید این سه فیلسوف، نبی «قابل» وحی است که پس از اتصال به عالم غیب و یا اتحاد با آن، معارف را ابتدا از طریق عقول و در نهایت، بیواسطه دریافت میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید