جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش های علم و دين
> 1394- دوره 6- شماره 12
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
سال 1402
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 1
سال 1401
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 26
دوره 13 , شماره 1 پیاپی 25
سال 1400
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 24
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 23
سال 1399
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 22
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 21
سال 1398
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 20
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 19
سال 1397
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1396
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1395
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1394
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1393
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1392
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1391
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1390
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1389
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
بررسی تطبیقی تاریخ پیدایش انسان در زمین از نظر علم و آموزههای قرآنی و حدیثی
نویسنده:
محمدعلی دولت، علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت آدم (ع)
,
انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جن
,
میمون های انسان نما
,
انسان های میمون نما
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
هبوط آدم ,
فرشتگان ,
رابطه علم و دین ,
تاریخ زیست انسان ,
نئاندرتال ,
کرومانیون ,
ثبوت انواع ,
نسناس ,
آموزه های قرآن و عترت ,
چکیده :
در این مقاله به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای توجیه صحیح یافتههای علمی پیرامون زیست انسان در زمین و موجودات پیش از آدم (ع) در آموزههای قرآن و عترت هستیم. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و از گونۀ تحلیل اسنادی و کتابخـانه ای است و یافتههای زیستشناسی را با استناد به اطلاعات گردآوریشده از آیات و روایات ارزیابی کردهایم. یافتههای باستانی حاکی از آن است که، پیش از انسانهای کنونی، دو نوع از موجودات انسانگونه، یعنی نئاندرتالها و کرومانیونها، در زمین میزیستهاند که دهها هزار سال پیش نسل آنها منقرض شده است. در روایات نیز از سویی به طور کلی از وجود دو گونۀ جنّ و نسناس پیش از انسان صحبت به میان آمده و، از سوی دیگر، حاکی از وجود هفت گروه از موجودات انسانگونه در زمین است. شاید بتوان نئاندرتالها و کرومانیونها را دو گونه از نسناس به شمار آورد. ضمن آنکه، بر اساس مطالعات تاریخی و پژوهشهای علمی، هبوط آدم (ع) که پدر انسانهای کنونی است به زمین در محدودۀ زمانی کمتر از 10 هزار سال پیش رخ داده است و هیچ گونه ارتباط فیزیکی میان آدم (ع) و موجودات پیش از او وجود ندارد؛ بنابراین نظریۀ تکامل دربارۀ آدم (ع) و نسل او صدق نمیکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت دینی علوم طبیعی در اندیشۀ فارابی و ابنسینا : سال ششم- شماره 2 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
رضا ماحوزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
طبیعت
,
علوم طبیعی
,
ابو نصر فارابی
,
الهیات فلسفی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
قوس نزول و صعود ,
الله ,
مشاء ,
سیطره کمیت ,
حکمت نظری ,
غایت خلقت ,
موجودات در عالم ,
تجربه حسی ,
علم دینی ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
اقسام علوم ,
ریاضیات ,
عوارض ذاتی وجود ,
طبیعت شناسی ,
علم مدرن ,
علم سنتی ,
تحصل گرایی ,
طرح الهی خلقت ,
میل موجودات ,
یکنواختی طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
به علت نسبت وثیق میان علم و فلسفه از یک سو و نسبت وثیق میان فلسفه و مابعدالطبیعۀ فارابی و ابنسینا با الهیات و دین از سوی دیگر، علوم تجربی و طبیعی در اندیشۀ این دو فیلسوف ایرانی و مسلمان در ابعاد و مسائل متعددی با الهیات فلسفی که در مابعدالطبیعۀ مد نظر این دو ذیل حکمت نظری شاخۀ الهیات طرح شده است گره خورده و از مبانی این زیرشاخه تغذیه کرده است. در این نوشتار تلاش میشود، در چند موقف اساسی، پیوندهای علوم طبیعی و تجربی با مابعدالطبیعه و بهویژه الهیات فلسفی بیان شود و در نهایت نشان داده شود که گفتمان علوم طبیعی و تجربی نزد این دو دانشمند و فیلسوف متمایز از گفتمان علوم تجربی در دنیای جدید است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ دور دکارتی در اثبات وجود خداوند راهحل حافظه و نقد آن
نویسنده:
سید مسعود سیف، پریسا وفامند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دکارت
,
دور دکارتی
کلیدواژههای فرعی :
برهان وجودی ,
وضوح و تمایز ,
عمل و یقین ,
شک دستوری ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
علم هندسه ,
تأملات (کتاب) ,
شیطان شریر ,
یقین فلسفی ,
خدای فریبکار ,
راه حل دور دکارتی ,
خدا در فلسفه دکارت ,
معرفت در فلسفه دکارت ,
حافظه در فلسفه دکارت ,
یقین در فلسفه دکارت ,
گفتار در روش ,
برهان وجودی دکارت ,
باور یقینی ,
خطاپذیری باورهای عقلانی ,
اعتبار ادراک واضح و متمایز ,
شک متافیزیکی ,
اعتماد به حافظه ,
چکیده :
یکی از مسائل مهم در فلسفۀ دکارت دور دکارتی است. این مسئله را اولینبار معاصران دکارت مطرح کردند؛ اینکه دکارت معتقد است: «اگر من یقین داشته باشم که خداوند وجود دارد و فریبکار نیست، میتوانم یقین داشته که هر آنچه را به طور واضح و متمایز ادراک کردهام صحیح است» و «فقط در صورتی که در ابتدا یقین داشته باشم که هر آنچه را به طور واضح و متمایز ادراک کنم صحیح است، میتوانم یقین داشته باشم که خداوند وجود دارد و فریبکار نیست»؛ یعنی یقین به دو قضیۀ «خداوند وجود دارد و فریبکار نیست» و «هر آنچه به نحو واضح و متمایز ادراک کنم صحیح است» منوط به یکدیگر است و بنابراین مستلزم دور است. برای حل مسئلۀ دور دکارتی راهحلهای متعددی ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتاند از: راهحل حافظه، راهحل یقین دوگانه و راهحل مبتنی بر تفسیر روانشناسانه. در این مقاله راهحل حافظه و نقد آن را بررسی میکنیم که بنا بر آن خداوند ضامن دقت حافظۀ ماست، نه ضامن درستی ادراکات واضح و متمایز.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوازم معرفتشناختی جهانشناسی قرآن برای علوم طبیعی
نویسنده:
قدرتالله قربانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم طبیعی
,
خلقت
,
قرآن
,
جهان شناسی
,
نظم و قانونمندی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
خداشناسی ,
فاعلیت الهی ,
رابطه نفس و بدن ,
خلقت انسان ,
خلافت الهی ,
جهان بینی ,
غایت خلقت ,
عالم ماده ,
پزشکی ,
رابطه علم و دین ,
پرسش های بنیادی ,
آموزه های قرآنی ,
حکمت خداوند ,
صفات خدا ,
زندگی انسان ,
آیات خلقت ,
بهره بردن از طبیعت ,
سپاس گذاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اهمیت مطالعۀ طبیعت بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا طبیعت بستر اصلی زندگی انسان است. از این رو، علوم طبیعی که با جهان طبیعت سروکار دارند نقش فزایندهای در بهبود و تغییر چهرۀ زندگی انسان دارند. اما برخی تلقیهای نادرست در علوم طبیعی جدید لزوم بازاندیشی در نگرشهای علوم طبیعی را با استفاده از آموزههای الهی نشان میدهد. در این زمینه، قرآن به مثابۀ منبعی الهی آموزههای مهمی در جهانشناسی طبیعی دارد. این کتاب الهی ضمن معرفی مهمترین ویژگیهای کلیت جهان هستی، یعنی ماسوی الله، برخی از خصوصیات مهم جهان طبیعت را برمیشمارد که مخلوقیت، نیازمندی، وابستگی تام در بقا، نظم و علیت، تفاوت و تنوع موجودات، وجود شعور و ادراک، زنده بودن و تسبیحگویی همۀ موجودات طبیعت، کارکرد خاص موجودات طبیعی و تحت سیطرۀ الهی بودن کل طبیعت فقط نمونههایی از آنهاست. آموزههای طبیعتشناسی قرآن، ضمن رازگشایی از چهرۀ برخی از ابعاد طبیعت، از مهمترین طرق خداشناسی و شکلگیری جهانبینی الهی است که تأمینکنندۀ سعادت حقیقی انسانهاست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکنش علمای شیعه به فعالیتهای مذهبی مبلغان مسیحی اروپایی در اوایل دوره قاجاریه : سال ششم - شماره 2 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
باقرعلی عادلفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ردیه نویسی
,
مبلغان مذهبی
,
آموزه های مسیحیت
,
علمای امامیه
,
هنری مارتین
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
کلیدواژههای فرعی :
استعمار و نفوذ فرهنگی ,
تثلیث ,
توحید در اسلام ,
اعجاز قرآن ,
الوهیت مسیح ,
اثبات نبوت ,
معجزات پیامبر ,
شق القمر ,
کارملیت ها ,
قصص قرآن ,
فارقلیط ,
میسیونرهای مسیحی ,
مناظرات دینی در صفویه ,
ترجمه انجیل به فارسی ,
مسیحیت در ایران ,
رابطه مسیحیت با استعمار ,
تبلیغ رُخص ,
سرچشمه اسلام ,
شبهات خاورشناسان ,
چکیده :
از آغاز قرن شانزدهم میلادی، ایران همزمان با استقرار دولت شیعی و حضور قدرتهای نوظهور عیسوی اروپایی در مرزهای جنوبی خود با تجربهای تازه مواجه شد. ورود مسیونرهای مذهبی با حمایت کشورهای متبوع به ایران تسهیل شد؛ به گونهای که میسیونرها طی سدههای بعدی به یکی از مؤثرترین نهادها در ایجاد دگرگونیهای فرهنگی ایران بدل شدند. مبلغان کاتولیک و پروتستان شیوههای متفاوت سیاسی و مذهبی را در ایران به کار گرفتند که همگام با توفیق چشمگیر اروپاییها در فتح سرزمینهای قاره کهن و جدید و گسترش مسیحیت بود. دستیابی به قدرت حاصل از این فضاهای تازه غربیان را به اتخاذ شیوههای تبلیغی تهاجمی در کشورهای مسلمان از جمله ایران ترغیب کرد. ترجمة متون مقدس به زبان فارسی و نگارش کتابهای متعدد علیه متون و باورهای اسلامی برای ایجاد تشکیک در میان عقاید و آموزههای مسلمانان در دورۀ صفویه آغازگر چنین هجوم فرهنگیای محسوب میشود که با گسترش پدیده شرقشناسی و شدتگیری رقابتهای استعماری در دوره قاجار به اوج خود رسید. بنا بر اهمیت و ضرورت بازخوانی چنین رویکردی و ریشهیابی تاریخی آبشخورهای نفوذ فرهنگی غرب در ایران، تلاش میکنیم، با بررسی متون و آثار کشیشان بهویژه هنری مارتین، کیفیت واکنش علمای شیعه و بازخوانی رسالههای تقابلی و ردیههای آنان را تحلیل کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه عقل در تفسیر الجامع لأحکام القرآن قرطبی : سال ششم- شماره 2 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
مجید خزاعی، محمدرضا ستودهنیا و مهدی لطفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکم شرعی
,
تفسیر به رأی
,
تفاسیر فقهی
,
عقل و دین
,
تفسیر قرطبی
,
الجامع لأحکام القرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
حسن و قبح عقلی ,
اشاعره ,
ضرورت امامت ,
تفسیر به رأی ,
تعامل عقل و وحی ,
قلب ,
طاعت و معصیت ,
حدود عقل ,
تدبر در قرآن ,
تفسیر قرآن ,
داستان آدم و حوا ,
فقه شیعه ,
ادله شرعی ,
شبهه در امامت ,
صفات خدا ,
نقش عقل در استنباط احکام ,
مذهب مالکی ,
حذف و اضمار ,
تفسیر قرآن ,
فقه اهل سنت ,
چکیده :
تفسیر قرطبی، در دستهبندی تفاسیر، در گروه تفاسیر فقهی جای میگیرد و افزون بر مباحث فقهی مباحث گوناگون دیگری را نیز در خود جای داده است. یکی از موضوعات جالب توجه این تفسیر عقل است و جایگاه آن در سه حوزۀ فقهی، کلامی، و تفسیری قابل بررسی است. قرطبی در مقام نظر مجالی برای ورود عقل در حوزههای فقهی و کلامی نمیبیند، اما در عمل در مواردی به دلیل عقلی استناد کرده است. وی در حوزۀ قرآنی نقش پررنگی برای عقل در تفسیر قرآن قائل است. قرطبی در حوزۀ تفسیر با گشادهدستی نقش عقل در تفسیر را تبیین میکند و، با قبول تفسیر به رأی، عقل را منبعی مهم در تفسیر قرآن میداند و موافقان صرف تفسیر اثری را نقد و آنها را تخطئه میکند. قرطبی روایات تفسیر به رأی را ناظر به دو دسته از مفسران میداند و، با قبول نقش عقل در تفسیر، در ذیل آیات به تعریف خود از عقل پرداخته است و بر اهمیت آن در تفسیر قرآن و ناکافی بودن اکتفای بر نقل تأکید دارد. مراد قرطبی از عقل طاعت الهی است و بر این اساس کسانی مانند کافران، که به طاعت الهی نمیپردازند، فاقد عقلاند. در این نوشتار درصدد بررسی تعریف عقل از دیدگاه قرطبی و نیز تبیین جایگاه آن در حوزۀ تفسیری هستیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید