جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
> 1379- دوره 156- شماره 0
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
سال 1387
دوره 59 , شماره 2
دوره 59 , شماره 1
دوره 0 , شماره 186
سال 1386
دوره 58 , شماره 5
دوره 58 , شماره 4
دوره 58 , شماره 3
دوره 58 , شماره 2
دوره 58 , شماره 184
دوره 58 , شماره 1
دوره 0 , شماره 184
دوره 0 , شماره 183
دوره 0 , شماره 182
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 0
سال 1385
دوره 57 , شماره 3
دوره 57 , شماره 2
دوره 0 , شماره 181
دوره 0 , شماره 180
دوره 0 , شماره 179
دوره 0 , شماره 178
دوره 0 , شماره 177
سال 1384
دوره 56 , شماره 4
دوره 56 , شماره 3
دوره 56 , شماره 2
دوره 56 , شماره 173
دوره 0 , شماره 176
دوره 0 , شماره 175
دوره 0 , شماره 174
دوره 0 , شماره 173
دوره 0 , شماره 0
سال 1383
دوره 55 , شماره 1
دوره 2 , شماره 2
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 172
دوره 0 , شماره 170
دوره 0 , شماره 168
سال 1382
دوره 53 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
دوره 2 , شماره 5
دوره 0 , شماره 5
دوره 0 , شماره 166
دوره 0 , شماره 165
سال 1381
دوره 164 , شماره 0
دوره 163 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 52 , شماره 164
دوره 8 , شماره 0
دوره 4 , شماره 164
دوره 2 , شماره 0
دوره 0 , شماره 6
دوره 0 , شماره 4
دوره 0 , شماره 164
دوره 0 , شماره 162
دوره 0 , شماره 161
دوره 0 , شماره 1
سال 1380
دوره 160 , شماره 0
دوره 159 , شماره 0
دوره 157 , شماره 0
دوره 48 , شماره 160
دوره 47 , شماره 159
دوره 0 , شماره 160
دوره 0 , شماره 159
دوره 0 , شماره 158
دوره 0 , شماره 157
سال 1379
دوره 156 , شماره 0
دوره 155 , شماره 0
دوره 154 , شماره 0
دوره 149 , شماره 148
دوره 44 , شماره 156
دوره 43 , شماره 155
دوره 0 , شماره 156
دوره 0 , شماره 155
دوره 0 , شماره 154
دوره 0 , شماره 153
سال 1378
دوره 152 , شماره 0
دوره 151 , شماره 0
دوره 150 , شماره 0
دوره 0 , شماره 152
دوره 0 , شماره 151
دوره 0 , شماره 150
دوره 0 , شماره 149
دوره 0 , شماره 148
سال 1377
دوره 149 , شماره 148
دوره 147 , شماره 146
دوره 0 , شماره 147
دوره 0 , شماره 146
سال 1376
دوره 0 , شماره 141
سال 1375
دوره 4 , شماره 139
دوره 2 , شماره 137
دوره 0 , شماره 139
دوره 0 , شماره 137
سال 1374
دوره 0 , شماره 133
سال 1373
دوره 0 , شماره 129
سال 1367
دوره 0 , شماره 105
سال 1362
دوره 0 , شماره 101
سال 1358
دوره 0 , شماره 99
سال 1356
دوره 0 , شماره 97
سال 1355
دوره 0 , شماره 96
دوره 0 , شماره 95
دوره 0 , شماره 93
سال 1354
دوره 0 , شماره 91
سال 1353
دوره 0 , شماره 88
دوره 0 , شماره 86
دوره 0 , شماره 85
دوره 0 , شماره 83
سال 1352
دوره 0 , شماره 81
سال 1351
دوره 0 , شماره 79
دوره 0 , شماره 78
سال 1350
دوره 0 , شماره 77
دوره 0 , شماره 76
دوره 0 , شماره 75
سال 1349
دوره 0 , شماره 72
سال 1348
دوره 0 , شماره 71
دوره 0 , شماره 69
دوره 0 , شماره 68
سال 1347
دوره 0 , شماره 67
دوره 0 , شماره 65
دوره 0 , شماره 63
دوره 0 , شماره 62
سال 1346
دوره 0 , شماره 60
دوره 0 , شماره 59
دوره 0 , شماره 57
دوره 0 , شماره 56
سال 1345
دوره 0 , شماره 55
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53
دوره 0 , شماره 52
دوره 0 , شماره 51
سال 1344
دوره 0 , شماره 50
دوره 0 , شماره 49
دوره 0 , شماره 48
دوره 0 , شماره 47
سال 1343
دوره 0 , شماره 46
دوره 0 , شماره 45
دوره 0 , شماره 43
سال 1342
دوره 0 , شماره 42
دوره 0 , شماره 41
دوره 0 , شماره 40
دوره 0 , شماره 39
سال 1341
دوره 0 , شماره 38
دوره 0 , شماره 37
دوره 0 , شماره 36
دوره 0 , شماره 35
سال 1340
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
سال 1339
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
سال 1338
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
سال 1337
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
دوره 0 , شماره 19
سال 1336
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 15
سال 1335
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
دوره 0 , شماره 11
سال 1334
دوره 0 , شماره 10
سال 1333
دوره 0 , شماره 9
دوره 0 , شماره 3
سال 1332
دوره 0 , شماره 2
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
ولایت در دیدگاه سید حیدر آملی
نویسنده:
مهین عرب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الولایه
,
امامت
,
ولایت از نظر سید حیدر آملی
کلیدواژههای فرعی :
عرفان شیعی ,
عرفا ,
ولایت مطلقه ,
ولایت مقیده ,
ولایت خاصه ,
ولایت عامه ,
ولایت مطلقه ,
رابطه ولایت و نبوت ,
قرآن ,
ختم ولایت ,
ولایت عامه ,
کشف المحجوب هجویری ,
قرآن ,
خاتم الاولیاء ,
عرفان شیعی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
میزان ,
عین خاتم اولیا ,
ختم ولایت عامه ,
کتاب مرصاد العباد ,
جامع الاسرار ,
نص النصوص ,
مراتب ولایت ,
ختم خاص ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
ولایت نقطه عطفی است که مشترک میان شریعت و طریقت و حقیقت می باشد. عارف بزرگ جناب هجویری در کتاب کشف المحجوب درباره اهمیت ولایت در عرفان فرموده است: بدان که قاعده و اساس طریقت تصوف و معرفت جمله بر ولایت و اثبات آن است که جمله مشایخ اندر حکم اثبات آن موافق اند. اما هر کسی به عبارتی دگرگون بیان این ظاهر کرده اند. ما در این مقاله برآنیم که براساس دیدگاه های عارف بزرگ شیعی سید حیدر آملی، مروری اجمالی بر مبحث ولایت در ساحت عرفان داشته باشیم. در این سیر پس از تعریف ولایت و بیان اقسام و مراتب آن، نظر سید حیدر در باب ختم ولایت و خاتم الاولیاء آورده شده است. باشد که نقش عرفان شیعی در تعمیق و تعالی بخشی از ارکان و تعالیم شریعت هر چه بیشتر نمایان گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عشق و دردمندی با دعا در عرفان و ادب فارسی : شماره 156 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
نویسنده:
عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دعا در آثار ادبی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
بلا ,
عشق ,
دعا ,
صبر ,
عنایت الهی ,
استجابت دعا ,
عنایت الهی ,
قرآن ,
استجابت ,
سوز ,
قرآن کریم ,
صبر ,
دعا ,
انس قلبی ,
شرایط دعا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
0
چکیده :
برای دعا آداب و شرایطی است از جمله اینکه داعی باید عظمت خداوند را در نظر بگیرد و راه خیر و شر را تشخیص دهد تا حاجت مشروع در زمان و مکان خاص از خداوند طلب نماید. طلب در دعا برای رفع گرفتاری تضادی با صبر ندارد زیرا ایوب (ع) با اینکه طلب دفع بلا از خدا کرد باز هم خداوند او را اوّب (بازگردنده به سوی حق) خواند. عرفا نفس دعا را دلیل مقبولیت آن میدانند زیرا حال دعا را عنایتی الهی میدانند که از جانب خداوند به داعی افاضه می شود و اگر حاجت را تأخیر می اندازد برای این است که تضرع و زاری بنده را دوست دارد و می خواهد با این تأخیر بنده بر آن تضرع و زاری بیفزاید تا دریای رحمتش به جوش آید. انس به مناجات و تنهایی جویی از نشانه دوستان خدا است. زیرا رابطه عاشقی و معشوقی که بین خدا و داعی برقرار می گردد داعی را به عاشقی بدل می کند که فقط سخن معشوق ورد زبان اوست و دارای دلی شکسته می گردد و اشک خونین می ریزد تا در سایه آن اشک و سوز و گداز به انوار غیبی دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 323 تا 336
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیرپذیری عراقی و جامی و شبستری از ابن عربی : زمستان 1379 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
خدیجه پاک سرشت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاثیر ابن عربی بر عراقی
,
تاثیر ابن عربی بر جامی
,
تاثیر ابن عربی بر شبستری
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
حضرات خمس ,
وحدت وجود ,
الله ,
عرفا ,
تشبیه و تنزیه ,
خلق جدید ,
انسان کامل (کلام) ,
تجدد اکوان ,
انسان کامل ,
اعیان ثابته ,
وحدت وجود ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
مراتب کلی ظهور ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
بنیانگذار عرفان نظری شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی است. وی در عرفان از اصول ابن حزم پیروی نموده و از بزرگانی چون محمد غزالی، احمد غزالی و عین القضاة همدانی متأثر بوده است. اساس نظریه ابن عربی بر اصل وحدت وجود مبتنی است و اهم مباحث عرفانی وی عبارتند از: فیض، اعیان ثابته، تشبیه و تنزیه، جبرو اختیار، خلق و فعل، تجدد اکوان، انسان کامل، ولایت، رسالت، نبوت و حضرات خمس. عراقی، شبستری و جامی از پیروان مکتب ابن عربی بوده اند. وی وحدت وجود را چنین بیان می کند: وجود حقیقتی است واحد و ازلی که آن هم خداست و عالم مظاهر گوناگون این حقیقت واحد است. ابن عربی به جبر ذاتی معتقد بوده. او و پیروانش جمع بین تشبیه و تنزیه را پذیرفته اند. به نظر آنها فعل و خلق سلسله ای از تجلیات حق در مظاهر اشیا بوده و انسان کامل مظهر اسم اعظم در دار هستی است. وی و تابعانش مراتب کلی ظهور حق را پنج مرتبه دانسته اند که حضرات خمس نامیده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 381 تا 395
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظری اجمالی به مبحث وجود ذهنی : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب المحصل ,
قضایای حقیقیه ,
الاسفار ,
نظریه تطابق ماهوی ,
واقع نمایی علم ,
تطابق ماهوی ,
قول به اضافه ,
قول به اشباح ,
ماهیت علم ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
ماهیت علم ,
قضیه حقیقیه ,
برهان واقع نمایی علم ,
مدعای وجود ذهنی ,
شرح مواقف ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
معرفت شناسی، به عنوان بحثی مستقل در کتب فلاسفه پیشین مطرح نبوده است و تنها بعد از فلسفه کانت است که این بحث به عنوان یک رشته مستقل آمده است و حتی در پاره ای موارد- مانند خود فلسفه کانت- به عنوان تنها بحث فلسفی ممکن مطرح شده است. در فلسفه اسلامی نیز اگر چه باب مستقلی تحت این عنوان به چشم نمی خورد ولی اصول مباحث معرفت شناسی در ضمن دیگر مباحث فلسفی مطرح گردیده است. یکی از مباحث اصلی در فلسفه اسلامی که ربط وثیقی با مباحث عمده معرفت شناسی دارد بحث وجود ذهنی است. مقاله حاضر با بیان یک برهان تحلیلی از فلاسفه اسلامی درباره واقع نمایی علم آغاز می شود و سپس به بیان سه نظریه مشهور در بین حکماء و متکلمین اسلامی می پردازد این سه نظریه عبارتند از: 1-قول به اضافه 2-نظریه اشباح 3-نظریه وجود ذهنی. پس با تبیین هر یک از این نظریات، از نظریه وجود ذهنی به عنوان نظریه مورد اعتقاد عموم حکمای اسلامی یاد میکند و نهایت به بیان استدلال فلاسفه اسلامی موسوم به قضایای حقیقه می پردازد که به موجب آن اگر قائل به نظریه وجود ذهنی و تطابق کامل میان ذهن و خارج نشویم ناگزیر قضایای حقیقه را که قضایای بنیادی تشکیل دهنده کلیه علوم نظری می باشند از دست خواهیم داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 275 تا 304
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قراءات قرآنی از دیدگاه شیعه : شماره 156 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
محمد حسن فؤادیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرائت و تجوید قرآن
,
قراءت قرآن از دیدگاه شیعه
کلیدواژههای فرعی :
کتاب صحیح بخاری ,
وحی الهی ,
صحیح مسلم ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
وحی الهی ,
سور قرآن ,
خط عربی ,
قبایل عرب ,
علم قراات ,
تواتر قراات ,
حدیث سبعه احرف ,
علما امامیه ,
لهجه اقوام عرب ,
امامان قراءت ,
روایات سبعه احرف ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
با توجه به ویژگیهای خط عربی و وجود لهجه های مختلف در میان اقوام عرب درباره قراءت قرآن و اداء کلامات نورانی آن، اختلافاتی درباره قرائت قرآن در میان مسلمانان از همان آغازین روزهای گسترش اسلام پدیدار گشت. ناتوانی عده ای در فراگیری و قرائت قرآن کما انزل و شوق قرائت و تعلیم آن موجبات نشر اختلافاتی در قرائت گردید و این همه بعد از تلاش خلفا بویژه عثمان برای محو اختلافات صورت می گرفت. با گذشت نزدیک به یک قرن از نزول قرآن عده ای آشنا به فن قرائت با نام امامان قرائت در میان مردم شهرت و اعتباری یافتند و به تعلم قرآن پرداختند و گروهی دیگر که به راویان قراءات مشهور گردیدند به ثبت و نقل آنچه از امامان قرائت می یافتند مبادرت نمودند. با گذشت زمان و تدوین علم قراءات و تعیین عدد قراء توسط محققین علوم قرآنی مانند ابن مجاهد بحث تواتر قراءات و رد و اثبات آن در میان مسلمین و اهل نظر بالا گرفت. (این مقاله بررسی مختصر تاریخچه قراءات و بیان دیدگاه علماء شیعه درباره تواتر و یا عدم تواتر آن می باشد.)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید