جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
مقالات و بررسیها
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 421
سال 1387
دوره 41 , شماره 90 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 41 , شماره 89 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 41 , شماره 88 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 41 , شماره 87 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 40 , شماره 4
سال 1386
دوره 40 , شماره 86 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 85 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 40 , شماره 84
دوره 40 , شماره 83
سال 1385
دوره 39 , شماره 82
دوره 39 , شماره 81 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 39 , شماره 80 (ويژه فقه و مباني حقوق اسلامي)
دوره 39 , شماره 79 (ويژه علوم قرآن و حديث)
دوره 39 , شماره 2
دوره 39 , شماره 1
سال 1384
دوره 38 , شماره 78 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)
دوره 38 , شماره 77 (1)
دوره 38 , شماره 2
دوره 38 , شماره 1
دوره 36 , شماره 4
سال 1383
دوره 37 , شماره 76 (2)
دوره 37 , شماره 75 (1)
دوره 37 , شماره 4
دوره 37 , شماره 3
دوره 37 , شماره 2
دوره 37 , شماره 1
دوره 2 , شماره 75
دوره 0 , شماره 76
سال 1382
دوره 36 , شماره 74
دوره 36 , شماره 73 (1)
دوره 36 , شماره 5
دوره 36 , شماره 4
دوره 36 , شماره 1
دوره 0 , شماره 74
سال 1381
دوره 72 , شماره 0
دوره 71 , شماره 0
دوره 35 , شماره 72
دوره 35 , شماره 71
دوره 8 , شماره 32
دوره 0 , شماره 72
سال 1380
دوره 70 , شماره 0
دوره 69 , شماره 0
دوره 34 , شماره 70
دوره 34 , شماره 69
سال 1379
دوره 68 , شماره 0
دوره 67 , شماره 0
دوره 33 , شماره 68
دوره 33 , شماره 67
سال 1378
دوره 66 , شماره 0
دوره 65 , شماره 0
دوره 0 , شماره 65
سال 1377
دوره 64 , شماره 0
دوره 63 , شماره 0
سال 1376
دوره 62 , شماره 74
دوره 62 , شماره 0
دوره 61 , شماره 0
دوره 0 , شماره 62
سال 1375
دوره 60 , شماره 0
دوره 0 , شماره 60
عنوان :
بررسی دو شبهه درباره مصحف امام علی (ع)
نویسنده:
فرشچیان رضا
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژههای اصلی :
جمع قرآن
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
علوم قرآنی
,
مصحف علی(ع)
چکیده :
بنا به روایت های فراوانی از شیعه و اهل سنت، حضرت علی (ع) نخستین جامع قرآن کریم پس از پیامبر اکرم (ص) بوده، اما شبهه هایی نیز مطرح شده است. نخست این که اهل سنت با انگیزه توجیه بیعت نکردن امام (ع) با خلیفه اول به روایت این روایات اقدام کرده اند. بنابراین، در درستی این روایت ها خدشه وارد است و دیگر این که مراد از جمع قرآن، به خاطر سپردن است و نه مکتوب کردن قرآن. آنچه بر شبهه اول دلالت دارد تنها در روایت های ابن سیرین دیده می شود، اما روایات او مرسل بوده و از انسجام برخوردار نیست و با دیگر روایات جمع هم خوانی ندارد. شبهه دوم با هدف صیانت قرآن که از سوی امام (ع) نقل شده است، منافات دارد و با آنچه بر مکتوب بودن گردآوردی ایشان دلالت دارد، نمی خواند. از این رو، هیچ یک از این دو شبهه نمی تواند جمع قرآن به وسیله امام علی (ع) را مورد تردید قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو حجیت علم قاضی در فقه
نویسنده:
موسویان سیدابوالفضل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
حق
,
حق الناس
,
علم قاضی
,
حق الله
چکیده :
از دیرباز این پرسش مطرح بوده است که آیا قاضی می تواند در صورت نبود اقرار، بینه و قسم، تنها به علم خود رای دهد یا خیر؟ در این نوشتار پس از بررسی چهار نظریه از فقهای شیعه و سه نظریه از فقهای اهل سنت و ادله موافقان و مخالفان، نتیجه گرفته شده است که: ادله موافقان از اثبات این مدعا در مورد حق الله و اجرای حد، قاصر است و اجرای حدود شرعی منوط به اثبات، از طرق شرعی است، اما در مورد حق الناس چنانچه علم قاضی مستند به شواهد و قرائن قابل قبول باشد، حجت است و می توان بر اساس آن حکم و مجازاتی - غیر از حد شرعی - برای مجرم تعیین کرد. اگر قاضی بخواهد در صورت فقدان ادله معتبر، صرفا بر اساس علم شخصی خودش حکم کند، ادله حجیت علم قاضی از اثبات این مورد نیز قاصر است و نباید قاضی خود و دستگاه قضایی را در موضع تهمت قرار دهد. در هر صورت اگر قاضی (چه در حق الله و چه در حق الناس) به نادرستی ادله ارائه شده علم دارد، نباید مخالف عقیده خودش حکم و خود را در ادله مذکور محصور کند زیرا ادله وجوب حکم به عدل و حق، اجازه صدور حکم مخالف حق را به او نمی دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه آرای شهید صدر و دکتر سروش در مساله استقراء
نویسنده:
کبیر یحیی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
کلیدواژههای اصلی :
یقین
,
علم اجمالی
,
استقراء
,
توالد موضوعی
,
توالد ذاتی
چکیده :
«استقراء» مساله ای است که از دیر زمان متفکران به ویژه فیلسوفان علم را به خود مشغول ساخته است و هر یک به فراخور توان به تبیین آن پرداختند و این توجه، زمانی تشدید یافت که گروهی از تجربه گرایان در مقابل کسانی که قیاس را یگانه راه معتبر برای استنتاج معرفی می کردند، ایستادند و برای یقینی ساختنی استقرا گام های مهمی برداشتند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه اشعار کهن فارسی به عربی
نویسنده:
آذرنوش آذرتاش
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
ترجمه
,
فارسی به عربی
,
عربی به فارسی
,
فرهنگ فارسی
چکیده :
شعر فارسی، از اوایل سده سوم هجری، در قالب عروض عربی سر برآورده و در ترکیب هایی ساده و نسبتا ابتدایی و مضامینی گاه بسیار ناپخته این سو آن سو پراکنده شد. مقاومت و سپس پویایی این شعر نو پا، در برابر شعر استوار و دیرپای عربی که آبشخور شعر جاهلی و به خصوص قرآن کریم سیراب می شد، خود پدیده ای ست شگفت آور. پیداست که سخن سرایان ایرانی - تقریبا همه بدون استثنا - بر زبان و شعر عربی آگاهی تمام داشتند و لاجرم در سروده های خویش از آن تاثیر می پذیرفتند.اما شعر فارسی به سرعت نضج یافت شاعران اندک اندک دست به نوآوری زدند و نکته هایی یافتند که گاه در شعر عرب، مانند نداشت. پس آنگاه این سوال مطرح می شود که آیا شعر عربی در این هنگام از فارسی تاثیری پذیرفته است یا نه.ما در منابع خود تعدادی شعر یافته ایم که بنا بر تصریح مولفان، ترجمه اشعار فارسی بوده است.از این میان، آن دسته از اشعار را که معادل فارسی شان یافته شده (به استثنای یک مورد) برگزیده در اینجا نقل کرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های شرح ابن میثم بحرانی بر نهج البلاغه
نویسنده:
پهلوان منصور
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حکمت
,
نسخه
,
ابن میثم بحرانی
,
علوم
,
شرح
چکیده :
شرح ابن میثم بحرانی بر نهج البلاغه از ویژگی هایی برخوردار است که آن را از سایر شروح ممتاز می سازد. همچون: جامعیت شارح آن در علوم عقلی و نقلی و در اختیار داشتن نسخه سید رضی و تقریر برهانی نهج البلاغه و تحقیقات عرفانی و تقریر علمی حکمت های اخلاقی و استفاده از علوم عصری و داوری بین شرح قطب راوندی و ابن ابی الحدید و موجود بودن نسخه های دستخط مولف. انتقاداتی نیز بر این شرح وارد است که از جمله آنها اعتماد کردن شارح بر علوم عصری مانند نظریه بطلمیوس است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه حصر ضروریات در مقاصد خمسه
نویسنده:
نقش بندی نوید
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
جامعه
,
مصلحت
,
مقاصد خمسه
چکیده :
علمای اصول اهداف یا مقاصد تشریع را به مقاصد کلی و مقاصد جزیی تقسیم کرده اند. مقاصد کلی را هم در سه نوع ضروریات، حاجیات و تحسینیات آورده و ضروریات را منحصر در مقاصد خمسه دانسته اند، که عبارتند از حفظ دین، نفس، عقل، نسل و مال. نویسنده مقاله حاضر با ارایه مختصری از سیر تکامل تاریخی این نظریه، اشکالات و کاستی های نظریه مذکور را بررسی، و ضرورت الحاق مقاصد دیگری به مقاصد خمسه را تبیین کرده است. مهمترین اصلی که باید به این مقاصد افزوده شود «اصل عدالت» است که چون روحی در تمام کالبد شریعت جاری است. همچنین با توجه به این که بسیاری از احکام اسلام برای حفظ امنیت جامعه تشریع شده اند، اضافه کردن مقصد «حفظ جامعه» لازم است. بنابراین، باید حفظ جامعه و اقامه عدل را به مقاصد ضروری افزود. مقاصدی چون «حفظ آزادی» و «اخلاق مداری» نیز مقالاتی دیگر را می طلبد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سقط جنین حرمت یا جواز
نویسنده:
حاجی علی فریبا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
جنین
,
سقط جنین
,
دیه
,
ناهنجاری های جنینی
,
مجوزات سقط جنین
,
استیلاد
,
ولوج روح
,
قتل نفس
چکیده :
حرمت سقط جنین از احکام اولیه و مسلمی است که عمومات کتاب و سنت بالصراحه بر آن دلالت دارد. اما همانند هر حکم اولیه دیگر، درصورت عروض عناوین ثانویه، قابل تغییر بوده و امکان جواز سقط وجود دارد. عناوین ثانویه ای مانند: عسر و حرج و اضطرار و یا تحت عنوان دفاع مشروع و سایر عناوینی که در موارد خاص موجب تغییر عنوان موضوع حکم حرمت می شود. این موارد خاص جایی ست که ادامه بارداری موجب مرگ مادر شده و یا سلامتی او را به مخاطره اندازد و نیز مواردی که تولد فرزند با ناهنجاریهای جنینی حاد، مستلزم عسر و حرج والدین یا خود طفل گردد. در این صورت می توان با استناد به عناوین مذکور، قائل به جواز سقط شد. در جواز سقط میان حالت قبل از ولوج روح و بعد از آن، تفاوتی وجود ندارد. زیرا تنها فارق میان دو مرحله، تفاوت میان بالقوه و بالفعل بودن انسان است. جنین قبل از ولوج روح نیز در حکم یک انسان کامل است و همه احکام مترتبه بر آن را داراست و به همین دلیل، حرمت سقط پیدا کرده و با جنین بعد از ولوج روح برابری می کند، هرچند که حکم قتل نفس را نداشته باشد. اشکال عدم جریان دو قاعده ثانوی از دو طرف (جنین و مادر) به دلیل تعارض نیز قابل رفع است چرا که تنافی دو قاعده ثانوی مثل عسر و حرج از باب تعارض نیست، بلکه دو حکم یعنی حرمت سقط و وجوب حفظ جان مادر از قبیل متزاحمان است و در مقام تشریع هیچ تنافی بین آنها نیست و فقط در مقام امتثال و عمل مزاحم یکدیگر شده اند، بنابراین می توان اولویت ها را تشخیص داد و درصورت تساوی درهمه جوانب، قائل به تخییرشد و به مادر حق انتخاب سقط را واگذار کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی درباره نامه منسوب به امام سجاد (ع) خطاب به زهری
نویسنده:
زاهدی توچایی محمدحسن
نوع منبع :
مقاله , آثار منسوب
کلیدواژههای اصلی :
علی بن الحسین (ع)
,
زهری
,
تحف العقول
,
ابن شعبه حرانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازدواج دایم با اهل کتاب در فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران
نویسنده:
محمدحسین زاده عبدالرضا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
اهل کتاب
,
ازدواج دائم
,
زنان و مردان مسلمان و اجماع
چکیده :
ازدواج دایم مردان و زنان مسلمان با مردان و زنان اهل کتاب، از جهت مبانی و ادله فقهی همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است. برخی از فقها در این مورد بسیار سختگیر و برخی دیگر اهل تسامح بوده اند. ایشان گر چه در مقام رای و نظر منع آن را مطرح نموده اند، اما در عمل بر آن صحه گذارده، به ثبت آن پرداخته و آثار آن را نیز مترتب نموده اند. از ملاحظه و مداقه در مستندات آرا می توان گفت بر منع ازدواج دایم مردان مسلمان با زنان اهل کتاب دلیل محکمی در دسترس نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مذهبی راوی در توثیقات رجالی شیعه
نویسنده:
قبادی مریم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
عدالت
,
ایمان
,
مذهب
,
واقفیه
,
جرح و تعدیل
,
شروط راوی
,
فطحیه
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
چکیده :
استواری مبانی فقهی شیعه وامدار پویش ها و کوشش های بی وقفه مجتهدان و تلاشگران این عرصه است. بحث «شروط راوی» یکی از مباحث عمده و محوری در زمینه مقبول یا غیرمقبول بودن حدیث است. نوشتار حاضر در پی مطالعه و بررسی شرط «ایمان» یا «مذهب» است. نگارنده در این مقال نشان داده است که در اشتراط این شرط نسبتا نوپدید و به تعبیر صریح تر در پای بندی به این شرط حتی در میان متقدمان امامیه نیز اتفاق نظر وجود ندارد، دلیل این امر هم وجود شماری راوی با مذهبی غیر از «مذهب امامی» در میان راویان شیعه است که اگرچه در خصوص توثیق آنها میان رجالیان اختلاف نظر است اما در عمل، بسیاری از فقها - که عمدتا حدیث شناسی و عالم به علوم حدیث بوده اند - با علم به این شرط، با استناد به روایات چنین افرادی حکم و فتوای خود را صادر نموده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 421
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید