تفسیر المنار المجلد 4 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تفسیر المنار المجلد 4
محمد رشید رضا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تفسیر المنار المجلد 4
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
رشیدرضا, محمد (سلفی؟؛ جریان قرآنیان=قرآنیون، منکر عمده سنت، اسلام بدون حدیث), 1282 ه.ق قلمون (طرابلس شام) 1354 ه.ق قاهره، مصر
(نویسنده)
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
تفسیر سیاسی
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
بدعت
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
نواندیشی دینی
کلید واژه فرعی :
تسویف ,
آیات فطرت ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
شفاعت ,
راه فطرت ,
سمع الهی ,
وجدان خیر و شر ,
علم الهی ,
اسرائیلیات ,
آیه 124 بقره ,
آیات معاد ,
آیات امتحان ,
تفسیر به رأی ,
اسباب نزول ,
نکاح موقت ,
اسراف ,
مقام توکل ,
تقوی ,
آیه توکل علی الله ,
بیشتر
اعلام و شخصیت ها :
عَبدُه, شیخ محمد (عارف، متکلم، فیلسوف، عالم دینی، فقیه، حقوقدان و اصلاحگر دینی مصری، از پیشگامان نو اندیشی دینی، مکتب ماتریدی، از قرآنیان=قرآنیون اهل سنت؟، اسلام بدون حدیث؟، مکتب نومعتزلی؟؛ بنیانگذاری سلفیگری معاصر بهمرا سید جمال الدین اسدآبادی؟), 1266ق./1849م. دلتای نیل، مصر 1323ق./1905م. اسکندریه، مصر (محل دفن: قاهره)
ابن حزم ظاهری اندلسی , علی بن احمد (عالم اهل سنت، فقیه ظاهری مذهب و با گرایشات کلامی مخالف اشعریان و معتزلیان و شیعه، فیلسوف اندلسی، عالم ادیان و مذاهب), 384ق. 456ق.
ابن حجر عسقلانی , احمد بن علی (عالم بزرگ شافعی، شارح صحیح بخاری), 773ق. قاهره، مصر 852ق. قاهره، مصر
ابن حجر هیتمی (هیثمی), احمد بن محمد (شافعی / مخالف ابن تیمیه / تالیف در حقانیت خلفا و ستایش معاویه), -۹۰۹ق/1504م. ۹۷۴ق/1567م.
ابن ماجه , محمد بن یزید (صاحب سنن از صحاح سته اهل سنت) , 207یا209ق. قزوین، ایران 273یا275ق. قزوین، ایران
ابن تیمیه, احمد بن عبد الحلیم (Ibn Taymiyya؛ موسس مکتب سلفیه و بنیانگذار نظری وهابیت، مخالف فلسفه، منطق، عرفان و تصوف), 661ق/1263م. 728ق/1328م.
پیامبر اسلام, محمد بن عبدالله (ص), 53 قبل از هجرت.مکه 11ق.مدینه.
بخاری, ابوعبدالله محمد بن اسماعیل (صاحب صحیح بخاری، اهل حدیث، محدث، فقیه، نویسنده، دانشمند و پیشوای محدثان اهل سنت، شافعی، صاحب اعتقادیه اهل سنت بر مشرب کلامی اصحاب حدیث), 194ق./811م. بخارا،ازبکستان 256ق./871م. خرتنگ،سمرقند،ازبکستان
مسلم بن حجاج نیشابوری , ابوالحسین (صاحب صحیح: مهمترین کتاب حدیثی اهلسنت پس از صحیح بخاری و یکی از شش کتاب صحیح اهل سنت، شافعی), 204ق.نیشابور،خراسان 261 ق.نیشابور،خراسان
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محمد رشید رضا
آثار پر استناد :
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
03- تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
نویسنده :
محمد رشید رضا
زبان :
عربی
منبع اصلی :
https://archive.org/index.php
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه سایر آثار
یادداشت :
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت