جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
اصحاب کهف در تورات و انجیل و قرآن
نویسنده:
احمدعلی مجدوب، محمدصادق عارف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اصل این کتاب به زبان عربی بوده و حاصل پژوهشی است دربارة اصحاب کهف، براساس متون مقدس اسلام، یهودیت و مسیحیت. مؤلف با استفاده از روش تاریخی و با انگیزة آشکار‌کردن اسرائیلیات و چگونگی ورود آن‌ها، این مهم را به انجام رسانده است. کتاب پنج فصل دارد: در فصل 1: ضمن اشاره به اهداف داستان‌های قرآنی چگونگی ورود نصرانیات و اسرائیلیات در داستان‌های قرآنی بررسی شده است. مؤلف در فصل 2: به داستان اصحاب کهف و موارد مشابه به آن در منابع یهودی و مسیحی از جمله داستان خفتگان توجه کرده است. در فصل 3: به تحلیل عناصر داستان خفتگان، از جمله اشخاص، زمان، مکان و حوادث داستان پرداخته شده است. فصل 4: به بررسی ماهیت اصحاب کهف اختصاص دارد که با فرقة اسنیان یهود مرتبط دانسته شده‌اند. در آخرین فصل نیز داستان اصحاب کهف با استناد به مدارک تاریخی و اکتشافات باستان‌شناسی بررسی شده است.
پژوهشی در باب اسرائیلیات در تفاسیر قرآن
نویسنده:
محمدتقی دیاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این نوشتار، اسرائیلیات یا اندیشه‌های وارداتی یهود در تفسیر قرآن کریم است. اهداف کتاب حاضر صیانت از حریم کتاب الهی و سنت و سیرة ائمة معصومین (ع) و زدودن اندیشه‌ها و آثار فرهنگ بیگانه از متون اصیل اسلامی، به ویژه تفاسیر قرآن کریم است. مؤلف کوشیده است با شناسایی ردپای یهود و اندیشه‌های آن‌ها در موضوعات قصص قرآنی، به بررسی و ارزیابی میزان اثرپذیری مفسران مسلمان از این اندیشه‌ها بپردازد. نویسنده با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع و مآخذ شیعی و سنّی و تحقیقاتی که دربارة اسرائیلیات انجام گرفته، این مهم را به انجام برساند. این کتاب دارای مقدمه، شش فصل اصلی و خاتمه است. در مقدمة کتاب مباحث مقدماتی دربارة موضوع، ضرورت بررسی، روش کار و تاریخچه و منابع و ... آمده است. فصل 1: به معرفی دانش تفسیر اسلامی و مهم‌ترین منابع و روش‌های آن اختصاص دارد. مؤلف در فصل 2: نگاه قرآن به تورات و انجیل، قوم یهود، شواهد قرآنی دربارة احکام تورات و تشابه و تمایز داستان‌های قرآن و عهدین را بررسی کرده است. در فصل 3: به واژه‌شناسی «اسرائیلیات»، مفهوم آن، زمینه‌ها و چگونگی ورود انگیزه‌های آن توجه شده است. در فصل 4: مهم‌ترین افرادی که سبب پیدایش اسرائیلیات شدند و همچنین راویانی که از اهل کتاب تأثیر پذیرفته‌اند، معرفی شده‌اند. مؤلف در فصل 5: مهم‌ترین دلایل پذیرش یا عدم پذیرش روایات اهل کتاب را، با استناد به سیرة معصومین (ع) ذکر کرده است. در فصل 6: که آخرین فصل کتاب است پاره‌ای از اسرائیلیات ذکر و سپس، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از مهم‌ترین نمونه‌های اسرائیلیات می‌توان به ماجرای آفرینش حوا و معرفی زن به عنوان عنصر گناه، داستان ‌هاروت و ماروت، افسانة غرانیق و ... اشاره کرد. در خاتمة کتاب نیز از همة مطالب نتیجه‌گیری شده و پیشنهاداتی از طرف مؤلف مطرح شده است.
پژوهشی توصیفی در کتب مقدس، دفتر اول: اوستا، عهد قدیم، عهد جدید و قرآن
نویسنده:
داود کمیجانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سازمان چاپ و انتشارات,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب شامل معرفی و گزارش توصیفی مجموعة کتاب‌های مقدس چهار دین زرتشتی، یهود، مسیحیت و اسلام است. مؤلف به سبب استفاده از روش تطبیقی، از مقایسة تحلیلی و بررسی انتقادی بین کتاب‌ها احتراز کرده است. کتاب در چهار فصل تدوین شده و مؤلف مطالب را به ترتیب قدمت تاریخی ادیان و کتاب‌های مورد بررسی آورده است. فصل نخست به بررسی و معرفی مهم‌ترین کتاب زرتشتیان یعنی اوستا اختصاص دارد که شامل تاریخچه‌ای از شکل‌گیری اوستا از دوران هخامنشی تا عصر جدید است. در فصل دوم گزارشی توصیفی تقریباً مفصلی از اسفار سی و نه‌گانة کتاب مقدس (عهد عتیق) به همراه تلمود ذکر شده است. در ادامه از روند شکل‌گیری این کتاب‌ها و مهم‌ترین نسخه‌های تورات و ترجمه‌های کتاب مقدس سخن به میان آمده است. در دو بخش آخر مهم‌‌ترین کتاب‌های عهد جدید (اناجیل چهارگانه و رسائل و آثار منسوب به پولس و یوحنا) و همچنین گزارشی توصیفی از قرآن آمده است. بخش آخر را باید مفصل‌ترین بخش کتاب دانست، چراکه مؤلف به تفصیل به معرفی هر کدام از سوره‌های قرآن پرداخته و سپس مطالبی را در مورد شأن نزول آیات، مهم‌ترین ویژگی‌های قرآن، تاریخچة تدوین آن و ... آورده است.
خداوند در کتب مقدس (اوستا، عهد قدیم، عهد جدید و قرآن)
نویسنده:
داود کمیجانیف
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر به بررسی تطبیقی موضوع خداشناسی در چهار دین زرتشتی، یهودیت، مسیحیت و اسلام می‌پردازد. مبنای این پژوهش در وهلة نخست کتاب‌های مقدس ادیان بوده است و در تدوین موضوعات ترتیب تاریخی ادیان رعایت شده است. مطالب کتاب در چهار فصل ترتیب‌بندی شده است: فصل 1: به بررسی هویت اهورامزدا در اوستا اختصاص دارد. در فصل 2: که مفصل‌ترین بخش کتاب است، هویت خدای «یهوه» در مجموعة عهد قدیم (عتیق) بررسی شده و مؤلف کوشیده است تا ویژگی‌ها و صفات این خداوند قومی را بر مبنای 39 بخش کتاب مقدس (عهد قدیم) معرفی کند. همچنین تحولات اعتقادی و فرهنگی که در این زمینه در طول ده قرن رخ داده، مرور شده است. مؤلف در دو بخش دیگر نیز با همین روش آموزه، اعتقاد به خداوند را در کتاب‌های عهد جدید و قرآن بررسی کرده است.
یهودی و صهیونیسم از منظر قرآن
نویسنده:
هادی اُجیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق,
چکیده :
این کتاب به بررسی ویژگی‌های دین یهود و تجلی جدید این قوم یعنی جنبش صهیونیسم از دیدگاه قرآن کریم اختصاص دارد. مؤلف در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی بهره برده و از آیات قرآن و منابعی که در مورد صهیونیسم نوشته شده‌اند، استفاده کرده است. کتاب دارای شش فصل اصلی است: در فصل 1: مقدمه‌ای دربارة تبیین موضوع، انگیزه و روش پژوهش و منابع آن آمده است. در دومین فصل که مفصل‌ترین بخش کتاب است و بیش از نیمی از حجم کتاب را تشکیل می‌دهد، مؤلف ویژگی‌های منفی یهود را در چهار دستة ویژگی‌های ایمانی و دینی، ویژگی‌های اجتماعی، ویژگی‌های سیاسی و ویژگی‌های اقتصادی برشمرده است. از ویژگی‌های دستة نخست می‌توان به کفر و بی‌ایمانی، تمرد و عصیان، تحریف دستورات الهی، قتل انبیای الهی و ... اشاره کرد. ویژگی‌های منفی اجتماعی آن‌ها شامل نژادپرستی، رواج فساد در زمین، قساوت قلب، جهاد‌نکردن در راه خدا و ... است. از ویژگی‌های منفی اقتصادی آن‌ها مال و ثروت پرستی، مال مردم‌خواری، حرام و رباخواری و از ویژگی‌های منفی سیاسی آن‌ها می‌توان به جنگ‌افروزی، خیانت‌کاری، ظلم و ستم، استکبار و جز آن اشاره کرد. مؤلف در دو فصل دیگر ویژگی‌های صهیونیسم و ارتباط آن‌ها با یهود را بررسی کرده و اصول سیاست عملی جمهوری اسلامی ایران در قبال این جریان را براساس الگوی قرآنی از نظر گذرانده است. در آخرین فصل، نتیجه‌گیری از همة مباحث مطرح‌شده آمده است.
اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستان‌های انبیا در تفاسیر قرآن
نویسنده:
حمیدمحمد قاسمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: سروش,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر به یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزة فرهنگ اسلامی، یعنی اسرائیلیات می‌پردازد. مؤلف هدف خویش را از تألیف کتاب، نبودن اثری مستقل و جامع در این‌باره ذکر کرده است. کتاب مشتمل بر کلیات، سه بخش اصلی و خاتمه است، ضمن آنکه هر بخش چند فصل دارد. در این اثر پس از طرح مباحث مقدماتی همچون تعریف اسرائیلیات و مصادر آن‌ها، سعی شده است تا تاریخچة مختصری از اسرائیلیات ارائه شود. سپس به عوامل و زمینه‌های نفوذ اسرائیلیات در تفاسیر اشاره شده است. مؤلف در سومین بخش که مهم‌ترین و مفصل‌ترین بخش کتاب است، به جمع‌آوری و نقد و تحلیل اسرائیلیاتی پرداخته که در ذیل داستان‌های انبیای عظام وارد شده است. مؤلف در همین بخش، فصل مهمی را به مقایسة ویژگی‌های داستان‌های قرآن با ویژگی‌های اسرائیلیات اختصاص داده است. در خاتمه نیز از تأثیرهای سوء اسرائيليات بر فرهنگ اسلامی و وظیفة علمای اسلام و مفسران در قبال اسرائیلیات سخن به میان آمده است.
شناخت اندیشه و عملکرد یهود در قرآن و تاریخ
نویسنده:
فاطمه کریمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: انتشارات جامعة القرآن الکریم,
چکیده :
این نوشتار به بررسی عملکرد یهود، از آغاز تشکیل این قوم اختصاص دارد. مؤلف در نوشتن این اثر از منابع اسلامی به ویژه قرآن و تفاسیر بهره برده است. هدف اصلی نگارش کتاب، آگاه‌سازی مسلمانان از گذشتة یهود، تحریف‌ها، بدعت‌ها و ظلم و ستم آنان و تکریم اندیشه‌های متعالی دین اسلام بوده است. این کتاب هفت بخش اصلی دارد. در همة بخش‌ها تاریخچة مختصر دین یهود و مهم‌ترین ویژگی‌ها، تعالیم و سرانجام آنها از منظر منابع اسلامی بررسی شده است. در بخش پنجم وضعیت یهود در شبه‌جزیره عربستان، مهم‌ترین اقدامات آنان برای مبارزه با اسلام و مقابله با پیامبر (ص) آمده است.
سیمای یهود در قرآن
نویسنده:
عبدالله حاجی صادق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: انتشارات زمزم هدایت,
چکیده :
کتاب سیمای یهود در قرآن، چنانکه از نامش بر می‌آید، ویژگی‌های مختلف قوم یهود را بر مبنای آیات قرآن و روایات اسلامی بررسی می‌کند. نویسنده با روشی توصیفی در پی استخراج نکات آموزنده‌ای است که قرآن کریم در رابطه با قوم بنی‌اسرائیل و یهود بیان کرده است. از این‌رو تفاسیر قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترین منابع مورد استفادة مؤلف بوده‌اند. این کتاب به عنوان تفسیری موضوعی در پنج فصل اصلی سامان یافته است. تاریخچة قوم یهود، نام‌گذاری آن و متون مقدس آن‌ها در فصل 1: به صورت فشرده و مختصر بیان شده است. در فصل 2: به ده مورد از نعمت‌ها و عنایات بنی‌اسرائیل پرداخته شده و در فصل 3: ده مورد از مبانی فکری اعتقادی یهود توضیح داده می‌شود. در فصل 4: نیز ده مورد از عملکردها و رفتارهای قوم یهود بررسی می‌شود. سرانجام در آخرین فصل، ده مورد از آثار و کیفرهای الهی نسبت به یهودی‌ها بیان گردیده است و مستند مؤلف در بیان این چهل مورد، همگی آیات قرآن بوده است.
یهودشناخت: تأملی بر اندیشه، عمل و فرجام بنی‌اسرائیل از نگاه قرآن
نویسنده:
سهیلا جلالی کندری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی روحیات قوم یهود از دیدگاه قرآن کریم اختصاص دارد. منابع اصلی این پژوهش قرآن کریم، کتاب‌های لغت و تفاسیر مهم شیعی و سنی بوده است. از آنجا که در برخی احادیث ذکر شده است که برخی مسلمانان راه بنی‌اسرائیل را در پیش خواهند گرفت، از این‌رو مؤلف با استفاده از آیاتی که دربارة یهود در قرآن آمده، به تبیین مسیر هدایت الهی پرداخته است. این پژوهش در چهار فصل با موضوعات تفضیل و برتری بنی‌اسرائیل، علت‌های مغضوب‌شدن این قوم، اندیشه و صفات اخلاقی یهود و فرجام آن‌ها در پرتو کلام الهی تدوین شده است.
معرفی کتب آسمانی و بعضی آثار دینی: تورات، انجیل، اوستا، قرآن
نویسنده:
حسام نقبائی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران: مشعل آزادی,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این اثر به معرفی متون مقدس چهار دین یهودیت، مسیحیت، زرتشتی و اسلام می‌پردازد. مؤلف کوشیده است بدون هیچ اظهارنظر و قضاوتی، به معرفی این کتاب‌های مقدس بپردازد. وی اثر خود را در چهار بخش اصلی به رشتة تحریر درآورده است، که به ترتیب مطالب مربوط به معرفی متون دینی یهود، عهد جدید، اوستا و قرآن و حدیث را دربر می‌گیرد. وی در ترتیب مطالب، ترتیب تاریخی جمع‌آوری و ثبت کتاب‌های مقدس را در نظر داشته است. در بخش یهودیت، مؤلف ابتدا سه بخش مهم کتاب مقدس (عهد عتیق) یعنی توراه (اسفار خمسه)، کُتوویم (نوشت‌های مقدس) و نوئییم (کتاب‌های انبیای بنی‌اسرائیل) را معرفی کرده است؛ سپس دیدگاه دو دین مسیحیت و اسلام را دربارة تورات بیان کرده و در ادامه مهم‌ترین اصول تعالیم یهود، قوانین مختلف دینی، اعیاد و عبارات و برخی آموزه‌های دینی همچون بهشت و دوزخ را از منظر عهد عتیق آورده است.
  • تعداد رکورد ها : 18143