جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
تحقیقی درباره جن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
احمد جدیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه مباحث متنوعی درباره جن آمده است؛ که عبارتند از: معنای جن در لغت و قرآن، خلقت جن از آتش، امکان وجود جن از نظر عقلی و عملی،جنسیت جن و ازدواج و تکثیر آنان، حیات و مرگ جن،شعور و اراده جن و مکلف بودن و مؤمن و کافر و مشرک و صالح و ناصالح دانستن او، مکان زندگی جن، امکان مشاهده جن و ارتباط آدمی با او. آیا ابلیس از فرشتگان است یا جن؟ نقد نظر عبدالرزاق نوفل مبنی بر اینکه هرانسانی قرینی از جن دارد، عقاید خرافی راجع به جن ونقد نظرات سیداحمدخان هندی و شیخ محمد عبده مبنی بر مادی بودن جن.
تحقیق پیرامون دعا در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
شهین قهرمان ایزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در مقدم?پایان نامه بین دعاهای اسلام بالاخص دعاهای شیعه با ادعیه دیگر ادیان مقایسه شده و دربخش های مختلف آن مطالب در زیر آمده است: 1) آیات قرآنی برحسب معانی دعا؛ 2) انواع نیایش گران و اقسام دعا؛ 3) محتوای دعاهای قرآن؛4) آداب و شرایط استجابت و فواید دعا؛ 5) نظریات دانشمندان غیرایرانی در زمینه دعا؛ 6) دعاهای نهج البلاغه.
ترجمه، نقد و شرح مباحث قرآنی و حدیثی بخشی از امالی سید مرتضی تا مجلس ‎۱۵
نویسنده:
عبدالمجید حسینی زاده هرات
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب غررالفوائد و دررالقلائد مشهور به امالی، از آثار علی بن الحسین موسوی مشهور به "شریف مرتضی" کتابی است شامل مباحث قرآنی و حدیثی مربوط به عقاید اسلامی و ادبیات عربی‎۰ این پایان نامه ترجمه ای است از مباحث قرآنی و حدیثی بخشی از این کتاب (از مجلس اول تا مجلس پانزدهم)‎۰ این پایان نامه همچنین عبارات مشکل امالی را توضیح می دهد و در آن با استفاده از تفاسیر و کتاب های گوناگون و ابتکارات خود مترجم، مباحث تفسیر و حدیثی امالی نقد شده است‎۰ نویسنده برداشت های قرآنی جدیدی نیز با استفاده از علوم جدید عرضه داشته است‎۰
تحلیل مفهومی کم کاری و عوامل آن ا ز دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
پروین شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کم کاری رفتاری غیر اخلاقی و رایج در برخی از محیطهای کسب و کار است که مانع توسعه و پیشرفت سازمانها می شود. کنترل و مهار این معضل موجب افزایش کارآیی و اثر بخشی است. کم کاری را از جنبه های مختلفی می توان بررسی کرد. این نوشتار با رویکرد تحلیلی و با استفاده از آیات و روایات معصومین (علیهم السلام) و تأمل در نتایج تحقیقات تجربی بصورت مبسوط به تحلیل مفهومی بررسی مفاهیم و مرتبط و علل و عوامل گسترش کم کاری در محیط کسب و کار می پردازد. زمانی که مفهوم شناسی شود استقصاء کامل آن بسیار آسان می گردد و تصور روشن و واضح از کم کاری بدست می آید . با توجه به ابعاد کم کاری ، مفهوم آن دامنه بسیار گسترده دارد و شامل کوتاهی در تمام فعالیتهای انسان اعم از فعالیتهای فردی و شغلی است. در حقیقت کم کاری عبارتست از کوتاهی( کمی، کیفی) از وظایف (اخلاقی، حقوقی، بین المللی) مورد انتظار ذی نفعان در موعدهای مقرر و موقعیتهای لازم و ضروری بطوری که میزان فعالیت کمتر از اندازه ، لازم و استاندارد باشد و موجب کاهش بهره وری گردد. از عوامل بسیار مهم در پیدایش و گسترش کم کاری فقدان ایمان، خودشناسی، خودمحاسبه گری است. در نتیجه ایمان ، خودشناسی ، خودمحاسبه گری هر کدام از عواملی هستند که موجب افزایش عملکرد می شود. شناخت این عوامل توسط فرد و سازمان موجب دوری از کم کاری در محیط کسب و کار خواهد شد. بدین منظور برای شناخت هر عامل به پرسش از معنای لغوی، چیستی و آثار مثبت این عوامل از جنبه های مختلف دینی و روان شناسی پرداخته شده است.
تحلیل صهیونیسم براساس ویژگیهای منفی قوم یهود در قرآن کریم
نویسنده:
هادی آجیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عملکرد صهیونیسم معاصر نسبت به جهان بیانگر دشمنی های این مکتب و توطئه های علیه مسلمین و دین اسلام است. شناخت صهیونیسم معاصر برای تعیین خط مشی های کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت دفع خطرات و فتنه انگیزی های آنان حائز اهمیت می باشد نیل به این هدف مستلزم شناسایی تجزیه و تحلیل مسئله صهیونیسم در طول تاریخ است. آیات زیادی در قرآن کریم در مورد قوم یهود وجود دارند که بیانگر دیدگاه مدون و مشخص قرآن کریم در مورد مسئله یهود هستند. این آیات به نوعی هویت یهود را معرفی کرده و استمرار و تداوم صفات هویتی آنها را در طول تاریخ بنی اسرائیل زمان نزول آیات و پس از آن تایید می کند. لذا با توجه به ارتباط هویتی پدیده های صهیونیست و یهود و تداوم صفات هویتی یهود در تاریخ می توان "صهیونیسم" را براساس "هویت یهود" شناخت. در این رهگذر قرآن کریم به عنوان منبع وحی و عنصر اصلی هویت ساز جمهوری اسلامی ایران و مسلمین می تواند ما را در شناخت و تحلیل هویت یهود رهنمون سازد. در نهایت نیز به تبع درک و فهم صهیونیسم راهبردهای عملیاتی مهمی از لابلای آیات قرآن کریم در مورد یهود برای طراحی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله صهیونیسم و اسرائیل قابل بهره برداری است.
ترجمه، توضیح و تعلیق پنج مبحث از کتاب مناهل العرفان فی علوم القرآن اثر محمد عبدالعظیم زرقانی
نویسنده:
محسن آرمین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پایان نامه حاضر به ترجمه و توضیح و تعلیق پنج مبحث از کتاب مناهل العرفان فی علوم القرآن اختصاص دارد، با این عناوین: معنای علوم القرآن، تاریخ علوم قرآن وپیدایش اصطلاح آن، نزول قرآن، اولین و آخرین آیات منزل، و اسباب نزول.
تحلیل داستان دعوت حضرت ابراهیم (علیه السلام) در قرآن کریم با رویکرد تربیتی
نویسنده:
سید محمد دلبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که در نظام تعلیم و تربیت اسلامی شناخت اسوه ها و روش آنها در هدایت و تربیت مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) را اسوه و الگوی مسلمانان معرفی کرده است تحقیق حاضر با هدف شناخت و معرفی ایشان و شیوه های تربیتی که در هدایت مخاطبان خود به کار برده اند در یک مقدمه و پنج فصل ارائه شده است. فصل اول با عنوان کلیات به جایگاه داستان حضرت ابراهیم (ع) در میان عرب پرداخته و در ضمن مقایسه ای اجمالی نیز با قصه ایشان در تورات و انجیل صورت گرفته است. فصل دوم با عنوان اوصاف حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم به تبیین شخصیت ایشان اختصاص یافته و با تبیین نوزده صفت ، مشخص شد که دو صفت حلم و صدق بیشترین نمود را در جریان رسالت ایشان داشته است . فصل سوم به اصول تربیتی که حضرت ابراهیم (ع) در جریان دعوت مد نظر داشته اند اشاره دارد از جمله مهمترین این اصول ، اصل تشویق و تنبیه و تدرج می باشد . در ادامه ، در فصل چهارم روش های تربیتی حضرت ابراهیم (ع) بررسی شده است ، مهمترین روش های بکار گرفته شده توسط ایشان روش پرسش و پاسخ ، جدول ایفای نقش و مشاهده می باشد. و بالاخره فصل پایانی عهده دار تبیین اهداف تربیتی بیان داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم است که عبارتند از : بیان سنن الهی ، ایجاد امت اسلامی و الگو سازی. سیره و سیرت حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم می تواند الگوی تمام عیار برای مربیان محترم و متربیان عزیز قرار گیرد و تاسی به ایشان می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در نظام تعلیم و تربیت باشد.
تربیت جسم از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمّدمهدی منصوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه، درباره تربیت است و تربیت، عبارت است از پرورش استعدادهای موجود در انسان، به طوری که استعدادی، موجب ضایع شدن استعداد دیگر نشود. تربیت از نظر لغت، مصدر باب تفعیل و از ریشه «ربو»، به معنای رشد و نمو و پرورش دادن است. نظر متفکّران در معنای اصطلاحی تربیت، یکسان نیست. برخی از معانی اصطلاحی تربیت عبارت اند از: رشد طبیعی و هماهنگ همه نیروها، رشد قوّه قضاوت صحیح، انتقال معلومات و مهارت ها، پرورش استعدادهای موجود در انسان و... . قرآن و روایات اسلامی برای تربیت اخلاقی انسان ها اهمّیت ویژه ای قائل هستند. حُسن اخلاق و در برخوردها، ترک خشونت در معاشرت و احترام قائل شدن برای افراد مختلف، از جمله صفاتی است که هر انسان تربیت شده ای باید آنها را دارا باشد و گرچه عنوان پایان نامه به تربیب جسم منحصر شده، در عمل تعمیم یافته است. یک مقدّمه و شش بخش، تشکیل دهنده موضوعات این پایان نامه است. نگارنده، در مقدّمه با استناد به قرآن کریم، موضوع تربیت را به انسان نسبت داده و سایر موجودات را از این دایره خارج نموده است. وجه استدلال او علاوه بر آیات قرآن و سخنان معصومان علیهم السلام، نقل قول بزرگان است. بخش اوّل پایان نامه، درباره شناخت تربیت و موضوع آن، شناخت قوای فطری، اصول و خصوصیات مکتب تربیتی اسلام، اختصاصات انسان از نظر ماهیت، مراحل تربیت، دیدگاه های تربیتی اسلام، مسئله عدالت و اقسام تربیت است. بخش دوم، شامل تعریف جسم و چگونگی حدوث روح در جسم و تناسب میان جسم و روح را دربر می گیرد. بخش سوم، به تربیت جسم اختصاص دارد. البته این تربیت با توجّه به مراتب روح بررسی شده و به همین دلیل، بحث آن در دو بُعد تربیت کمّی و تربیت کیفی سامان یافته است. بخش چهارم، در تربیت عمومی است که شامل طهارت و بهداشت جسم، پوشش، جمال و زیبایی، تغذیه، کار و اشتغال، ورزش و تربیت بدنی، و مراحل رشد جسم در سال های مختلف می شود. بخش پنجم پایان نامه مربوط به تربیت کیفی جسم است. در این بخش، تزکیه نفس و اثر عبادات در تربیت، بررسی شده است. نویسنده در بخش ششم، حوادث وارد بر جسم از قبیل رؤیا و مرگ را عنوان کرده و درباره آنها به بحث پرداخته است.
تحلیل سیره حضرت ابراهیم از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مسعود حاجی ربیع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش طی چهار فصل سیره حضرت ابراهیم با تکیه بر آیات قرآن بررسی شده است. در فصل اول کلیاتی از بحث نظیر تعریف سیره، حنیف، ملت و ابراهیم آمده است. در فصل دوم با عنوان رفتار و شخصیت فردی ابراهیم(ع) از سیر کلی زندگی ابراهیم(ع)، سیره عقلانی، ویژگی های اخلاقی و روش نیایشی او بحث شده است. در فصل سوم با نام شخصیت خانوادگی ابراهیم(ع) به بررسی رفتار ابراهیم(ع) با آزر و والدین، رفتار او با همسران و رفتار وی با فرزندان پرداخته شده است. در فصل چهارم تحت عنوان شخصیت اجتماعی ابراهیم از دعوت آن حضرت به توحید و برائت او از شرک، سیره رفتاری او با فرمانروای معاصر و سیره رفتاری او با قوم لوط سخن رفته است
 اوصاف قرآن در قرآن
نویسنده:
خلیل فعالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر سه فصل با عناوین ذیل است: سوابق بحث و بیان اوصاف قرآن، اهمیت شناخت قرآن از طریق اوصاف، بررسی تفصیلی اوصاف قرآن در آیات قرآن.
  • تعداد رکورد ها : 18143