جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
تبیین سلامت جنسی زنان از نظر قرآن و روایات
نویسنده:
حنانه عظیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
مقدمه و هدف: دین مقدس اسلام با به رسمیت شناختن غریزه جنسی، آن را نعمتی الهی می‌داند که انسان‌ها باید از آن در مسیر درست استفاده نمایند. اسلام ازدواج را امری مقدس و سنت حسنه پیامبر(ص) عنوان کرده است و تأمین نیازهای جنسی و عاطفی را یکی از مهمترین پایه‌ها و ارکان هر ازدواجی می داند. زن از نظر اسلام و قرآن، رکنی از ارکان خانواده است و نمی توان نقش کلیدی زن در ایجاد و تحقق خانواده آرام را نادیده گرفت. آموزش مهارتهای ارتباطی به ویژه برای زنان در تحکیم و تداوم و نشاط خانواده نقش موثری دارد. هدف پژوهش ایناست که چگونه میتوان از متن آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، دستورالعملهایی را برای سلامت جنسی زنان استخراج نمود تا آنها را به عنوان آموزههای اسلامی ارائه کرد؟ و همچنین مباحثی که در برخی متون علمی دنیای معاصر برای سلامت جنسی زنان مطرح شده تا چه میزان با آموزههای اسلامی تطبیق و هماهنگی دارد؟مواد و روش ها: این پژوهش براساس مطالعات مروری و شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با روش مطالعه کتابخانهای و استنادی صورت گرفته است.و طبق نظر استادان مشاور به 10 نفر از اساتید حوزه علمیه قم که در زمینه مسایل فقهی یا مشاورهها و مطالعات مرتبط با مسایل زناشویی زنان فعالیت داشتهاند مراجعه و از تجربیات آنها نیز استفاده شده است.یافته ها: دین اسلام به تمام نکات ریز زندگی زناشویی و مسائل جنسی زوجین و بویژه زنان پرداخته است. اسلام با توجه به در نظر گرفتن تمام نیازهای زن و مرد برای جلوگیری از این مشکلات راهکار متناسب با تعالی فردی و اجنماعی انسان ها در زمینه های سلامت جنسی زنان و آداب زناشویی ارائه داده است. این راهکارها در آیات و روایاتدر جنبه هایی نظیر راز آفرینش زن و مرد در کنار یکدیگر، اهمیت ارتباط جنسی، نکات آمیزشی، رفتار جنسی و آداب و مهارت های آمیزش جنسی می باشد. امروزه دانشمندان با پیشرفت علم و فناوری به تمام و یا بخشی از این آموزه ها و راهکار ها دست یافته اند، که البته بعضی از این آموزه های غربی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سازگار نیست و باعث بوجود آمدن مشکلات دیگر در زندگی زناشویی و جامعه شده است. دستاورد این پزوهش بیان این جامع بودن و کامل بودن دین اسلام در همه شئونات زندگی بشر می باشد.
موانع تبعیت مردم از انبیاء وامامان حق از منظر آیات قرآن کریم
نویسنده:
محمدلطیف فاتح
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده گرایش های منحرفانه درجامعه وپای بندی افراطی وباورهای غلط ونادرست به سنت ها وعقاید گذشته زمینه های شناخت وتوجه به دعوت انبیاء را از میان برداشته وزمینه ساز موانع تبعیت مردم از انبیاء وائمه حق می گردد، وبستر انحراف جامعه ودوری مردم از دین را فراهم می سازند.دعوت همگانی انبیاء واولیاء حق، هرچند مبتنی برجذب وجلب افراد حقیقی واصلاح آنان در جنبه اعتقادی واخلاقی وپاره ای ازامور تکلیفی به انجام می رسد. اما در دو امر مهم دعوت فردی واجتماعی به سرانجام می رسد.بدون شک کفر به خداوند، نبوت وامامت مانع اصلی حق شنوی وپیروی از حق است وراهکاری جز ایمان به آنان وجود ندارد. مسلما عدم پذیرش ایمان انکار معاد وعالم غیب را بدنبال خواهد داشت. امادربعد روانشناختی یکسان پنداری انبیاء الهی وامامان معصوم: را بامردم دیگر نیز امری ناپسند وغلط بوده که خود مانع عظیم درپیروی از حق است. ودراین راستا دنیا طلبی خودپرستی سنت ها وعادات غلط هرکدام زمینه ساز ومانع از تبعیت می باشند. درامور اجتماعی، اختلاف ومقابله با دعوت انبیاء عامل مهم ومانع بزرگ برسر راه تبعیت مردم قراردارد، که بعضی از این اختلاف ها عبارت اند از: سنت های مبتنی برشرک، ابتدایی بودن جوامع وفقدان تعقل وخرد ورزی، تجمل گرایی وخالی بودن از معنویت ورواج لذتهای تهی دنیوی، وقتی باتعقل وتفکر الهی به مسئله می پردازیم درمی یابیم غالب این موارد ناشی از شرک وبی ایمانی است که ارمغانش کفر است وراه برون رفت ازآن ها ایمان الهی است که برای رسیدن به آن راههای مختلفی وجود دارد ازجمله: تغییر نگرش توجه به الگوهای معنوی بیداری فطرت وخردورزی وروی آوردن به عادات پسندیده، تغییر سنت های اجتماعی ومبارزه باخرافات ومکاتب الحادی وایجاد موقعیت های اجتماعی مبتنی برحقیقت گرایی.
تکریم و تنزیه انبیاء در قرآن و عهدین
نویسنده:
علی هلشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بشری، رسیدن به کمال و قرب الهی است و برای نیل به این هدف پیامبرانی از سوی خدا برگزیده شدند تا چراغ راه بشریت به سوی کمال باشند. برگزیدگان الهی که مُبلِّغ دین و چراغ راه انسانیت به سوی کمال هستند از سوی برخی افراد مُغرِض در ادیان پیشین مورد بی‌مهری و تاخت و تاز قرار گرفته ‌اند و دامنشان را به انواع و اقسام گناه آلوده ‌اند، شاهد مثال آن، تهمت‌هایی است که در عهدین به آن‌ها زده شده است. امروزه شاهدیم که با استفاده از آموزه ‌هایی که در کتاب مقدس آمده، جامعه‌ی بشری دچار بحران، تنش، جنگ و نزاع شده است. قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب الهی، دامن همه‌‌ی انبیاء را از هر زشتی و گناه، بری دانسته و خط بطلانی بر چنین توهماتی زده است. از این‌رو در این پژوهش بر آن شدیم برای بشریت و همه‌ی انسان‌های آزاده تبیین نماییم که دامن انبیاء از تهمت هایی چون کفر، زنا و قتل و... بری هستند و راهبران بشریت به سوی کمالِ حقیقی، انسان‌های معصوم و کامل و مورد ستایش حضرت باری تعالی هستند.
ابعاد اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر در سیره انبیا در قرآن
نویسنده:
مرضیه خسروی گهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
امر به معروف و نهی از منکر در اسلام از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که طبق روایات، واجبات دیگر بر پایه آن بنا می‌شوند. با این حال، این فریضۀ مهم عمدتاً از منظر فقهی مورد مطالعه قرار گرفته و آداب و ابعاد اخلاقی این فریضۀ بنیادین، کمتر مورد اهتمام بوده است. بر این اساس، رسالت پژوهش حاضر عبارتست از: واکاوی عملکرد پیامبران (نوح ×، ابراهیم ×، موسی ×، عیسی ×، هود × و صالح ×) در مواجهۀ با معروفات و منکرات و ارائۀ مدلی اخلاقی از فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» بر اساس سیرۀ نبوی حضرات در قرآن. در مجموع و به طور گزیده آنچه دربارۀ امر به معروف و نهی از منکر در زندگی این پیامبران بیشتر به چشم می‌خورد برخورد توأم با رأفت و محبت همراه با صبر و شکیبایی است اما این محبت باعث نمی‌شود که ایشان از بیان استدلال‌های منطقی با قاطعیت وصف نشدنی چشم پوشی کنند بلکه همواره بر روی مواضع خود حتی با وجود تهدید و تمسخر پافشاری کرده و در جهت بیدار کردن فطرت‌های خداجو تلاش می‌کردند. در این راه گاه وجدان ها را با تهدید و بیم دادن از عذاب الهی بیدار می‌کردند و گاهی با بیان نعمت‌های الهی و تحریک حس شکرگذاری و قدردانی آنان را به یاد منعم اصلی انداخته و با وعده نعمات الهی و بهشت آنان را به سمت راه درست که همان دین توحیدی است ترغیب می‌نمودند.
رفق و مدارای پیامبر اعظم (ص) با دشمنان از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
مریم سلحشوری دشتمال
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پیامبر اعظم (ص) علاوه بر مومنان با دشمنان خود اعم از مشرکان، منافقان و اهل کتاب، با رفق و مدارا رفتار نموده اند. آن حضرت در جایی که مدارا موجب آسیب به اساس اسلام یا مصالح جامعه اسلامی نمی‌شد، همواره در برخورد با دشمنان با مدارا رفتار می‌کردند . با این حال دشمنان با بهره‌گیری از همه‌ی ابزارهای ارتباطی، می‌کوشند تا اسلام را دین خشونت و رسول خدا(ص) را خشونت‌گرا معرفی کنند.در حالی که این امر بر خلاف آموزه‌های دین بوده و رفق و مدارای حضرت با دشمنان با توجه به آموزه های قرآنی و روایی کاملاً مشهود است. از آن جا که رفتار مداراگونه‌ی حضرت با دشمنان براساس ضابطه و قانون الهی بوده ، لذا آگاهی از این ضوابط برای جلوگیری از افراط و تفریط لازم است، چنان که ترک این اصل، از ناهنجارى و خشونت سردر مى‏آورد، اجراى فراتر از حد آن نیز، به یک پدیده ضد ارزشى یعنى مداهنه و سازش کارى در حق، تبدیل مى‏شود. این پایان نامه با استفاده از آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار(ع) و با رویکرد توصیفی - تحلیلی نگاشته شده و در جمع آوری اطلاعات، علاوه بر آیات و روایات، به کتب تفسیری و تاریخی فریقین و نگاشته های معاصرین نیز مراجعه شده است.موضوع مدارا و شیوه رفتاری تساهل و تسامح با توجه به سیره عملی پیامبر اعظم (ص) عمدتاً در چهاچوب ارتباط با یاران و همراهان ِحاکمان تعریف می شود. ولی در موارد خاص و تحت شرایط خاصی از این شیوه در ارتباط با دشمنان و مخالفان نیز بهره گیری می شود. می توان گفت ؛مدارا در مسائل شخصى و نیز مسائل اجتماعى که با حقوق دیگران در تقابل نباشد، جارى و سارى است. اما در مسائل اصول دین و اجراى حدود و احکام دینى، جاى نرمش و مدارا نیست.
اعتماد آفرینی و راهکارهای گسترش آن در قرآن و روایات ائمه معصومین (ع)
نویسنده:
زینب گل خرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهشکل گیری هرگونه رابطه‌ای بدون وجود اعتماد ناممکن است بی‌تردید رشد بشریت و اکثر دستاوردهایی که داشته در سایه اعتماد تحقق می‌یابد وجود اعتماد در دوستی ها، خانوادها، سازمان‌ها و در جامعه ضروری می‌باشد و نقش مهمی در سیاست واقتصاد دارد آموزهای دینی مهمترین نقش را در شکل گیری اعتماد در بین افراد ایفا می‌کنند صداقت، وفای به عهد، حسن ظن و...سطح اعتماد بین افراد را بالا می‌برد ودروغ، خیانت، پیمان شکنی به پیکره اعتماد آسیب می‌زند وبی اعتمادی را در بین افراد جامعه گسترش می‌دهندهدف از این پژوهش تبیین مفهوم اعتماد وبررسی الگوهایی که در جامعه اسلامی برای همه مردم قابل اعتماد می باشند یعنی اعتماد به خداوند واعتماد به پیامبران الهی،اعتماد به تعالیم کتب آسمانی، اعتماد به مومنین می باشد وهمچنین مولفه های اعتماد افرینی که دین اسلام در حوزه اجتماع ، اقتصاد وسیاست برای جامعه اسلامی وضع نموده است دین مبین اسلام راهکارهای برای گسترش اعتماد مطرح نموده که انجام و رعایت آنها تاثیر مثبتی بر روی فرد واجتماع می گذارد در این تحقیق گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای بوده است و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، اطلاعات و داده‌های گردآوری شده مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اصلی‌ترین سوال‌های این تحقیق بررسی نگرش و مفهوم فکری قرآن و روایات و احادیث ائمه معصومین به مفهوم اعتمادو راهکارهای اعتمادآفرینی و مولفه‌های اعتمادآفرین می‌باشد. مهمترین مولفه دین اسلام برای اعتمادآفرینی، مشارکت می‌باشد که مشارکت اجتماعی شامل شورا، تعاون، وفای به عهد، حسن ظن، انفاق، قرض الحسنه، معاملات اسلامی، وفای به عقود، ولایت و سرپرستی، وحدت و امنیت همگی زمینه اعتماد آفرینی را فراهم می‌سازد.کلمات کلیدی : اعتماد – اعتماد آفرینی – ارتباط اجتماعی– جامعه اسلامی
آزادی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
روح‌الله دامن‌پاک جامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
"انسان، دین و آزادی" مقوله‌ای است که از دیر باز مورد بحث فیلسوفان و دین‌شناسان و متفکران سیاسی و اجتماعی بوده است . آزادی در سه حوزه به شرح ذیل قابل تفکیک است . -1 آزادی به معنای اختیار در این جا اگر سخن از آزادی است سخن از اختیار انسان است . سئوال اصلی در این مقوله این است که آیا انسان دارای قدرت انتخاب و اختیار است یا خیر؟ -2 آزادی به معنای رهایی توحید و یگانه‌پرستی که روح همه ادیان الهی است نویدبخش این نوع آزادی برای انسان است . اعتقاد به توحید، رهایی از همه قیدها و بندها و زنجیرهای اسارت بتها و طاغوتها و هر آنچه غیر خداست ، در پی دارد. -3 آزادی به معنای عدم مانع این نوع آزادی بیشتر از هر چیز یک مساله اجتماعی است . سئوال اصلی این است که انسان تا چه اندازه می‌تواند در اجتماع آزادانه فعالیت کند، آنطور که می‌خواهد بیاندیشد، عقیده بورزد و عمل کند. نقطه ثقل این تحقیق، بررسی آزادی در مقوله سوم است ، اما به مقولات اول و دوم نیز کم و بیش پرداخته است . اختیار انسان از محکمات قرآن کریم به شمار می‌آید و توحید که پیام‌آورهایی انسان از قیود درونی و بیرونی است به بهترین وجه در اسلام تبیین شده است . در مقوله سوم اصل بر عدم منع است مگر در مواردی که به دلیل رعایت مصالح اجتماع، حدودی برای آزادی تعیین می‌شود در این مقوله: آزادی اندیشه، آزادی عقیده، آزادی قلم و بیان و آزادی عمل مورد بررسی قرار گرفته است .
تنبلی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
محمدرضا جعفرملک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تنبلی و کسالت به عنوان یک عادت مذموم، از آفت هایی است که دین اسلام به مسلمانان هشدار داده تا به آن مبتلا نشوند و با اراده ای قوی مشکلات را برطرف کرده و برای کسب سعادت اخروی تلاش نمایند. بر اساس نتایج بدست آمده در این پژوهش مهمترین ریشه های تنبلی را بایستی در مسائلی همانند ضعف ایمان، نفاق، ناآگاهی، دنیاطلبی، رفاه زدگی و خواهش های نفسانی جستجو کرد. همچنین تنبلی دارای آثاری همانند حسرت، پشیمانی، عدم پرداخت حقوق الهی، به تاخیر انداختن کارها، از دست دادن فرصت ها، بیکاری، بی حوصلگی و فقر می باشد. هر انسانی برای مقابله با تنبلی می تواند روش هایی همچون افزایش شناخت، ایجاد عزم و اراده، تدبیر، مدیریت و ایجاد نشاط در عبادت را به کار بندد تا کمتر دچار این آفت دین و دنیا شود. در این پژوهش تلاش شده تا به صورت نظری با مطالعه در تفاسیر و روایات ائمه معصومین و همچنین کتاب های اخلاقی و تربیتی، موضوع تنبلی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
حاکمیت جهانی اسلام در آینده از منظر قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
لیلا ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نگاه به آینده یک ضرورت اساسی است و پیامبران الهی و کتب آسمانی از گذشته دور، بشریت را به سوی آینده روشن و مطلوب، معطوف کرده و فرا رسیدن چنین دوران آرمانی را بشارت داده‌اند. اندیشه حاکمیت جهانی از گزینه‌هایی است که همه شرایع درصدد تبیین اصول و ساختار آن بوده و به صورت جدی بر روی آن فعالیت می‌کنند. قرآن و نهج‌البلاغه ارکان و عناصر حاکمیت جهانی اسلام را در یک شبکه هوشمند و منظم به تصویر کشیده و اعلام فرموده است که در هر کجا و هر زمان بندگان صالح خدا بر علیه ظلم قیام کنند، پیروز شده و وارثان و حاکمان زمین خواهند شد. دین اسلام تنها دینی است که توحید واقعی و حقیقی را تبلیغ می‌کند، در حالی که یهودیت با تحریف و تغییر احکام شریعت حضرت موسی (علیه السّلام) و مسیحیت نیز با ترک شریعت حضرت عیسی (علیه السّلام) از توحید دور افتاده و در ردیف مشرکان درآمده در نتیجه از اداره زندگی فردی و اجتماعی انسان عاجز هستند. امتیاز ویژه اسلام نسبت به شرایع دیگر جامعیت و کامل بودن آموزه‌ها و معارف آن است و جامعیت دین اسلام اقتضا می‌کند که در کنار توجه به مسائل فردی و عبادی به مسائل اجتماعی نیز توجه داشته باشد و تمامی ابعاد زندگی انسان را در بربگیرد. پس اسلام نگاه راهبردی به آینده داشته و دارای نقشه‌ای جامع‌ برای حرکت جهانی در این مسیر است، طوری که جهان باید از راه اسلام به تکامل آرمانی برسد، ولی جریان نفاق و کفر با انواع توطئه‌ها و حتی نفوذ در حوزه قدرت و مدیریت جامعه در تلاشند که جلوی این حرکت جهانی را گرفته و امور را به نفع خود پیش ببرند.
شیوه قصه‌گویی قرآن کریم
نویسنده:
مهدی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
رساله حاضر در چهار بخش نوشته شده است. بخش اول: کلیات بررسی "واژگان کلیدی"، پیشینه قصه در فرهنگهای جوامع بشری،‌ دین یهود و مسیح و عوامل توجه قرآن به قصه، این واقعیت را آشکار میکند که قصه از دیدگاه تمدنهای بشری،‌ دین یهود،‌میسح و قرآن از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است. بخش دوم: شیوه قصه گویی قرآن،‌ دو ویژگی صوری و محتوایی قصه های قرآن بیانگر شیوه قصه گویی قرآن کریم است. بخش سوم: مقایسه شیوه قصه گویی قرآن و عهدین، از مقایسه شیوه قصه گویی قرآن و عهدین (تورات و انجیل کنونی) در دو قسمت وجود مشترک و متمایز، روشن شود که قصه های قرآن در بیان قصه، دارای ویژگیهای برتر،‌ محکم و مستدل است. بخش چهارم: قصه های قرآن، علاوه بر اینکه اهدافآثار دینی و الهی را دنبال میکند، اهداف و آثار اجتماعی و انسانی را نیز در پی دارد.
  • تعداد رکورد ها : 18137