جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 توحید در قرآن
نویسنده:
وجیهه عطارپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
توحید به معنای یکتا دانستن و یکتا شمردن آمده است و کلمه توحید « لا اله الا الله» کلمه اخلاص است و هرکس به آن معتقد باشد مخلص است. خداوند این کلمه توحید و این اصل را نازل فرمود تا اینکه فرد فرد بشریت و در نهایت جامعه و امت انسانی را در جهت تشکیل جامعه ای صالح و مد نظر خود هدایت کند. بر این اساس است که مسیر زندگی انسان پی ریزی می شود، از اعتقادات و افکار و اخلاق و رفتار و تصورات و اعمالش گرفته تا روابطش با خالق و با خود، هم نوعان خود و با کل هستی و هرآنچه که در اطرافش هست و در زندگی با آنها سروکار دارد. همچنین سرانجام شخص در سرای دیگر هم بر همین اساس معلوم می شود، مسیرش به سوی بهشت یا به سوی جهنم، ماندگاریش در نعمت ابدی و یا در نقمت. این امر که خدا یکی است و جز او هیچ خدایی نیست و او قادر بر هر کاری است را ، فطرت هر انسانی به آن اذعان دارد و قبول می کند و همیشه و در همه جا بخصوص در مواقع سختیها و مشکلات دل و قلب او متوجه آن معبود یکتا می شود. آنجایی که هیچ دادرسی نیست تا به فریاد او برسد یک نیروی درونی او را به سوی معبود می کشاند. همچنین برای وجود چنین خدای بی همتایی علاوه بر فطرت انسانی، براهینی در آفاق ( عالم خارج از انسان) و انفس ( عالم درون انسان)، می توان یافت که دلیلی آشکار است بر وجود او. مثلا نظم موجود در آفرینش آسمان و زمین و کوهها و دریاها و ... و چگونگی آفرینش آنها و رنگ های زیبایی که در هر کدام به کار رفته و هزاران موارد دیگری که هرکدام به تنهایی دلیلی است محکم بر وجود خداوند. توحید دارای مراتبی است که برخی از آنها عبارتند از توحید ذاتی، یعنی ذات خدا بسیط است و ترکیبی در آن راه ندارد، توحید اسماء و صفات؛ به این معنی که اسماء و صفات خداوند از هر قبحی منزه است و دلالت بر حسن و نیکویی می کند، توحید افعالی: یعنی هر کاری در این جهان انجام می گیرد به دست خداست و او نیاز به هیچ چیز و هیچ کس ندارد و اگر بعضی کارها را به واسطه اسبابی انجام می دهد، آن اسباب را خود او آفریده است و توحید عملی؛ به این معنی که انسان چه کند که زندگی او موحدانه و خالصانه برای خداوند باشد. برای هر کدام از این مراتب آیاتی در قرآن وجود دارد، به عنوان نمونه از مهمترین آیاتی که در باب توحید ذاتی می باشد، آیاتی هستند که خداوند خود را به « اله واحد» معرفی می کند. و یا آیاتی که بیان کننده صفات فعل الهی هستند. توحید و خداشناسی ریشه همه فضایل و ره آوردهای مثبت می باشد، از توحید جز خیر بر نمی آید، توحید اگر به معنای اصیل اسلامی آن مورد بررسی قرار گیرد به صورت مسأله ای ریشه دار جلوه می کند که نه تنها در سرلوحه امور اعتقادی قرار گرفته است بلکه تا اعماق کوچکترین مسائل اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی هم ریشه دوانیده و به هر یک از اعتقادها و خویها رنگ و قیافه ای تازه می دهد. بنابراین توحید صرفاً یک مسئله اعتقادی و ذهنی نیست بلکه در تمام برنامه های زندگی مؤثر است . برخی عوامل و زمینه ها مانند: قساوت، غرور و استکبار، ساده اندیشی و ... باعث انحراف از خط توحید می شود. عقیده به این اصل مهم باعث اتحاد و همبستگی جمیع ملتها می شود و این از مهمترین نتایج اجتماعی توحید می باشد و از آثاری که برای خود فرد دارد می توان به نوع دوستی و گذشت و فداکاری اشاره کرد. بنابراین اعتقاد به توحید ضامن سعادت انسان در دنیا و آخرت می باشد. کلید واژه ها: توحید – قرآن
 توبه در قرآن و حدیث 2
نویسنده:
علیرضا صفائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: توبه در لغت واصطلاح، آثار توبه، ارزش توبه، پاداش توبه، پذیرش توبه، ایمان و توبه، توبه و اصطلاح، توبه و استغفار، توبه نصوح، توبه انبیاء، توبه و عرفان.
 توحید از دیدگاه قرآن
نویسنده:
مالک نیامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
برخی از مهمترین موضوعاتی که در این پایان نامه مورد بحث قرار گرفته، به این شرح است: فواید خداشناسی نظیر آرامش روانی؛ براهین اثبات خدا مانند برهان نظم، برهان حرکت جوهری، برهان فطرت؛ صفات خدا مانند پیراستگی خدا از رؤیت و مکان داشتن، علم مطلق، حکمت، عدل؛ دلایل توحید نظیر وحدت هستی، برهان تمانع؛ ریشه های شرک چون تقلید، تخیل؛ مراتب توحید از قبیل توحید صفاتی، توحید ذاتی، توحید عبادی، توحید افعالی.
 توحید در قرآن
نویسنده:
زهرا عرفانی یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع توحید در قرآن در ده بخش تنظیم گردیده است. بخش اول : شامل هفت فصل می باشد که در فصل اول سوره اخلاص را که مظهر و بهترین جلوه توحید می باشد را به طور کامل تفسیر و تشریح می کند و تک تک آیه های آن را مورد بررسی قرار می دهد. در فصل دوم به گفتاری پیرامون توحید خدا و نقل آیات توحید می پردازد. در فصل سوم توحید ذات را معنا کرده و توحید ذاتی در قرآن را بررسی می کند. و در فصول بعد به این موارد می پردازد. توحید در سپردگی و اطاعت، اهمیت توحید عملی ، ادله توحید عبادی توحید در حمد و اهمیت حمد الهی. بخش دوم : بخش دوم این پایان نامه ابتدا به اثبات صانع می پردازد و سپس به توضیح چون و چگونگی حصول معرفت ذات و صفات خدا پیرامون آیه سکینه و آیه کتب الله فی قلوبهم الایمان و تفسیر این آیات می پردازد و سپس با بیان شبهات در این موارد به رد این شبهات می پردازد. وهمچنین پیرامون کاربرد افعال تفضیلی در مورد خداوند توضیح می دهد. بخش سوم : دراین بخش ابتدا به نقل سخن از بزرگان علم و ادب در مورد توحید می پردازد و بعد در فصل دوم این گفتار حضرت ابراهیم ( ع) در مورد آیه قرآن که می فرماید : هذا ربی را تحلیل می کند. در فصول بعدی این بخش به تفسیر چند آیه قرآن در مورد توحید پرداخته و به توشیح کلمه « الله» صبغه الله و نظریه ی علمای تفسیر در این مورد می پردازد. در ضمن نگاهی به اطلاقات کلمه اسلام هم دارد. بخش چهارم : در این بخش که دارای سه فصل است پیرامون آیه فطره الله و تفسیر لا تبدیل لخلق الله توضیح می دهد و می فرماید مراد از اسلام وارد در تفسیر فطره الله توحید است. بخش پنجم : این بخش که دارای دو فصل است موضوع به قرآن و سیرالی الله می پردازد و همچنین به اطلاق غیب به خدا نیز اشاره می کند. بخش ششم : این بخش که دارای پنج فصل می باشد به این موارد اشاره می کند اول تحلیل پیرامون علم خداوند دوم : اشاره ای به آیات و معانی نسبت به علم خداوند. سوم : علم به ماسوی چهارم : عبم خدا از دید آیات پنجم : علم خدا از دید اهل بیت بخش هفتم : این بخش دارای چهار فصل است شامل گفتاری در تفکر و تصور خداوند. دوم یکتایی و یگانگی خدای سبحان سوم : در مورد اینکه لا اله الا الله کلمه توحید و اخلاص است نه دلیل اثبات خدا و چهارم نگاهی به نظر صاحب مجمع البیان در مورد برهان تمانع. بخش هشتم : که دارای پنج فصل است در فصل اول به این موارد می پردازد1- خداجویی و خداشناسی در قرآن ، دوم : انگیزه های خداجویی سوم : انگیزه عقلی چهارم : انگیزه عاطفی در فصل دوم به انگیزه فطری، برهان نظم، پایه های برهان نظم فصل سوم : براهان صدیقین و کتاب و سنت و تقریر برهان صدیقین را توضیح می دهیم. در فصل چهارم و پنجم این بخش تنزه خدا از وحدت عددی و شخصی و وجه اطلاق عدد بر خدا بررسی می کند. بخش نهم : در فصل اول این بخش به بررسی علل و اسباب ارزش و نقش آنها، خدای سبب ساز و سبب سوز سبب شناسی دور از پندارهای موهوم می پردازد. در فصل دوم عناوینی چون نشانه های او در آفرینش انسان و نخستین آیات انفسی را تشریح می کند. فصل سوم و چهارم را هم به موضوع نشانه های او در عالم حیات و حقیقت توحید، نفی توصیف است. بخش دهم : این بخش دارای هفت فصل است که بررسی گفتاری حال باساء و ضراء می پردازد و در فصل های بعد به موضوع دعا ، روایات توحید در دعا، نقش عدم واحکام آن در ادعیه و اذکار ، توحید در دعا، قرآن و استدلال بر مبدأ توجه کرده است.
 توحید در قرآن
نویسنده:
طیبه کلانتریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق توحید در قران می باشد. که هدف از انتخاب چنین موضوعی بیان کردن توحید و توضیح آن و این که دین اسلام آیین توحید و یکتاپرستی است. در اهمیت توحید همین بس که در کنار تصدیق پیامبری حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اولین شرط تشرف انسان به آیین حیات بخش اسلام و ورود به آستانه سعادت و رستگاری است. خداوند را به یکتایی شناختن و تنها اورا پرستیدن، نه تنها در قلمرو و عقاید اسلام که در دیگر حوزه های تعالیم اسلام، مانند اخلاق و فقه، نقش اساسی دارد. شالوده نظام اخلاقی اسلامی بر اصل توحید استوار است و بسیاری از احکام و آداب دینی، از روح توحید اسلام سرچشمه می گیرد. توحید، حیات آدمی را – چه در ساحت اندیشه و اعتقاد و چه در عرصه کردار و عمل – دگرگون می سازد و به آن رنگ و بوی خاصی می بخشد. توحید ریشه درخت اسلام است و دیگر تعالی اعتقادی، اخلاقی و عملی شاخ و برگ و میوه های آنند. آموزه توحید، اختصاص به آیین اسلام ندارد بلکه همه پیامبران الهی مردم را به سوی یکتاپرستی فرا می خواند و همه ادیان الهی ادیان توحیدی بوده اند: و پیش از تو هیچ پیامبر نفرستادیم مگر این که به او وحی کردی که :« خدایی جز من نیست، پس مرا بپرستید.» قرآن کریم در تداوم دعوت نبیای پیشین اهتمام ویژه ای به اصل توحید دارد. شعار توحید با تعابیر گوناگون همچون لااله الله ، لا اله الا هو و لا اله الا انا ده ها بار در قرآن تکرار شده است، پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیز به فرمان الهی اعلام می کند که سرلوحه رسالت و دعوت مردمان به توحید است. امروزه این نکته بر ما روشن است که خدایان اقوام باستان به هیچ روی شایسته تقدیس و پرستش آدمی نیستند و از عهده رفع عطش فطری انسان به پرستش موجودی نتعال و مقدس بر نمی آیند. با این حال، رواج پرستش و تقدیس این خدایان در میان اقوام باستانی حاکی از نیازی اساسی به پرستش، تقدیس، احساس وابستگی و ارتباط با موجودی برتر در عمق وجود آدمی است نیازی که سرانجام به کامل ترین شکل ممکن در آیین اسلام برآورده شده است. واژگان کلیدی: القرآن: قرآن « انا انزلناه قرآن نا عربیا لعلکم تعقلون: ما آن را قرآن عربی نازل کردیم باشد که شما بیاندیشید.» (قرآن)-: خواندن « فازا قرآناه فاتبع قرآنه: چون ما آنرا بخوانیم تو از خواندن ما پروی کن» ( قران) صو:علم لذی اجمالی که جامع کلید حقایق باشد. التوحید ک معدو – ( به یگانگی وحدانیت خدا – تقی کردن بخشیدن « علم التوحید القوانین» یکی از کردن قوانین، وحدت قوانین.
 توحید عبادی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمد عارف کاشفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع «توحید عبادی از دیدگاه قرآن» به بیان کلیات، معنی لغوی و اصطلاحی توحید و عبادت، انواع توحید، تشریح و توضیح بعضی از آن ها، اقسام عبادات، مفهوم و فلسفه توحید عبادی را پرداخته است. از نظر نگارنده تحقق بخشیدن به فلسفه آفرینش؛ با رسیدن به کمال و تقرّب به درگاه الهی، تحصیل تقوا، شناخت صراط مستقیم و سپاس گزاری از نعمت های خدا میسر خواهد شد. در بخش دیگری از این رساله، مراتب کمال توحید و موانع توحید عبادی (نظری و عملی) مورد بررسی قرار گرفته است. معنی لغوی و اصطلاحی، اقسام شرک، جهل، حس گرایی، تقلید از نیاکان، پیروی از هوای نفس، القائات شیطانی و رابطه توحید عبادی و توسل از موضوعات دیگری است که در این رساله به آن ها اشاره شده است.
 توسل از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
حمیده کبیری زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه در هشت فصل با این عنوان ها به نگارش درآمده است: فصل اول، توسّل: مفهوم توسّل، مصادیق توسل، ضرورت توسل؛ فصل دوم، توسل از دیدگاه قرآن و روایات، سابقه ی توسل؛ فصل سوم، نقش و آثار توسّل: نقش و آثار توسل در حیات فردی و اجتماعی، نقش سازندگی توسل؛ فصل چهارم، رابطه ی توسل با توحید و شرک: توحید و شرک در توسل، شبهات وهّابیت درباره ی توسل، توسل و اعتقاد به توحید؛ فصل پنجم، توسل به چه کسانی؟ توسل به قرآن، توسل به عترت، نحوه ی توسل؛ فصل ششم، ابزار توسل: دعا، عبادت؛ فصل هفتم، زمان و مکان توسل؛ فصل هشتم، جمع بندی و پیشنهادها.
 توسل در قرآن و حدیث
نویسنده:
فاطمه صدیق میرزایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق حاضر شامل دو بخش با این مباحث است: بخش اول، وسیله جویی برای کسب فیض از مبدأ هستی: مفهوم توسل، توسل در آیینه ی آیات، احادیث توسل از دیدگاه شیعه، احادیث توسل از دیدگاه اهل سنت، دعا و استدعا از دیدگاه قرآن و حدیث؛ بخش دوم، شبهات و پاسخ به آنها: استغاثه به ارواح اولیا جلوه ای دیگر از توسل، توحید و شرک و ردّ عقاید باطل، زیارت قبور ائمه تجلّی وحدانیت، سوگند به خدا و غیرخدا در قرآن و روایات، شفاعت خواهی از اولیا و مقربان الهی در دنیا و عقبی، تبرک به آثار پیامبر(ص)، ماهیت مخالفین توسل.
 توحید ربوبی در قرآن و حدیث
نویسنده:
طلیعه ذوقی فرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این تحقیق طی سه بخش توحید ربوبی در آیات و روایات بررسی شده است. بخش اول، ربوبیت تکوینی در قرآن: معنای ربّ، جایگاه ربوبیت در صفات الهی، بررسی تفصیلی آیات قرآن در زمینه رب، مراتب توحید، جلوه های توحید ربوبی در جهان؛ بخش دوم، ربوبیت تشریعی در قرآن: رابطه ربوبیت با نبوت، ربوبیت تشریعی و قیامت؛ بخش سوم، ربوبیت در روایات: ربوبیت تکوینی، ربوبیت تشریعی، آرای فلاسفه غرب و اسلامی درباره فاعلیت پروردگار
 توحید ربوبی در قرآن
نویسنده:
فرج الله میر عرب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیقی است از دیدگاه قرآن درباره توحید ربوبی که از شاخه های توحید افعالی است. در این رساله، ضمن پنج فصل، پس از بیان کلیات پژوهش، دلایل و براهین توحید ربوبی بررسی شده است، از جمله برهان فطرت، برهان تمانع، استدلال به قدرت مطلقه الهی، و استدلال به آیات آفاقی و انفسی و نظام متقین عالم. سپس از فرشتگان و اولیای الهی به عنوان واسطه های ربوبیت خداوند بحث شده و آنگاه لوازم و آثار اعتقاد به توحید ربوبی مورد بررسی واقع شده است، مانند: ایمان و اجابت دعوت کنندگان الهی، عبادت رب یگانه، رعایت تقوا و حفظ حریم ربوبی، و رضا به قضا و خوشنودی به نظام حاکم بر جهان هستی. نویسنده در پایان، از خلقت، اعطای نعمت، علم، قدرت، و عدالت به عنوان ارکان ربوبیت الهی یاد کرده و لوازم و شئون ربوبیت را در کلمات مفسران ارزیابی نموده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137